تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819890101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قطر 3 برابر ايران از پارس جنوبي گاز برداشت مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: قطر 3 برابر ايران از پارس جنوبي گاز برداشت مي‌كند
قطر هر سال 151 ميليارد مترمكعب گاز از ميدان مشترك پارس جنوبي برداشت مي‌كند كه اين رقم 3 برابر گاز توليدي ايران از اين ميدان است.
به گزارش تسنيم، رويترز طي گزارشي نوشت: دارا بودن بزرگترين ذخاير گازي جهان، ممكن است برخي شركت‌هاي خارجي را براي بازگشت به ايران اغوا نمايد، اما بعيد است تهران حداقل تا يك دهه آينده بتواند به يك عرضه‌كننده عمده گاز به اروپا يا آسيا تبديل شود. شركت‌هاي اروپايي كه فن آوري مورد نياز براي استخراج كامل گاز از ميدان عظيم پارس جنوبي ايران را داشتند، در اواخر دهه گذشته ميلادي، تحت فشار آمريكا ايران را ترك كردند تا استخراج نفت قطر از سمت ديگر اين ميدان گازي عظيم به شدت افزايش يابد. بر اساس آمارهاي اداره اطلاعات انرژي آمريكا، در سال 2011 بيش از يك تريليون فوت مكعب يا بيش از 28 ميليارد متر مكعب گاز براي كمك به افزايش توليد نفت، به ميادين نفتي ايران تزريق شده است. بر اساس برخي برآرودها بيش از 8 ميليارد فوت مكعب در روز (حدود 83 ميليارد متر مكعب در سال) در طي يك دهه آينده براي حفظ توليد نفت ايران نياز خواهد بود. توليد گاز ايران، به جز گاز مصرفي براي تزريق مجدد در ميادين نفتي و گاز سوخته شده، در سال 2012 نسبت به سال 2002، بيش از 2 برابر شده و از 75 ميليارد متر مكعب به 160.5 ميليارد متر مكعب رسيده است اما برداشت ايران از پارس جنوبي در مقايسه با قطر، كه اجراي طرح‌هاي چند ميليارد دلاري شركت‌هاي بزرگ غربي در طي دهه گذشته اين كشور را به ثروتمندترين كشور جهان و بزرگترين صادر‌كننده گاز طبيعي در جهان تبديل كرده، چندان قابل توجه نبوده است. اين دو كشور مشتركا بزرگترين ميدان گازي جهان را در اختيار دارند. در حالي كه قطر تقريبا تمام گاز توليدي خود را از اين ميدان برداشت مي‌كند، گاز توليد شده در اين ميدان حدود 35 درصد گاز توليدي ايران را شامل مي‌شود.
كل توليد گاز قطر كه از اين ميدان انجام مي‌شود بالغ بر 151 ميليارد مترمكعب در سال است در حالي كه با توجه به سهم 35 درصدي اين ميدان از كل توليد گاز ايران و كل توليد 160 ميليارد مترمكعبي گاز ايران مي‌توان گفت ايران از پارس جنوبي هر سال 56 ميليارد مترمكعب گاز برداشت مي‌كند كه اين رقم حدود يك سوم گاز برداشتي توسط قطر است.
بر اساس آمارهاي شركت نفت و گاز پارس، كه مديريت كل پروژه را در ايران در اختيار دارد، فازهاي 13 تا 24 توسعه اين ميدان در صورت تكميل به موقع مي‌تواند ظرفيت توليد گاز كشور از اين ميدان را به 142 ميليارد متر مكعب در سال افزايش دهد.
ايران قبلا بيش از قطر گاز توليد مي‌كرد. تفاوت دو كشور در اينجاست كه بر اساس آمارهاي بي‌پي، قطر با جمعيتي كمتر از 2 ميليون نفر، تنها 26 ميليارد متر مكعب از گاز توليدي خود را مصرف مي‌كند و 125 ميليارد متر مكعب آن را صادر مي‌نمايد.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن