تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819664740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سواد مالي جامعه ضرورت توسعه بازار سرمايه/قانوت تجارت قانوني كهنه است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: سواد مالي جامعه ضرورت توسعه بازار سرمايه/قانوت تجارت قانوني كهنه است
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:قانون بورس قانون تازه و به روزي است اما قانوت تجارت قانوني كهنه است كه با قانون بازار سرمايه هماهنگ نيست.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،نخستين همايش بانكداري سرمايه گذاري از ساعاتي پيش در سالن همايش هاي صدا و سيما با حضور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، حسين عبده تبريزي عضو شواري عالي بورس و عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي برگزار شد.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان اولين سخنران اين همايش به موضوع تأمين سرمايه پرداخت و بايسته ها و راهكارهاي رسيدن به تأمين مالي از طريق بازار سرمايه را تشريح كرد.

علي صالح آبادي رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتداي سخنان به ضرورت برگزاري اين همايش اشاره كرد و گفت: قطعاً برگزاري اين همايش به ويژه با نگرش تأمين مالي بازار اوليه براي سازمان بورس و تمامي فعالان بازار سرمايه بسيار مفيد است.

وي همزماني برگزاري اين همايش با روزهاي طلايي بورس را درس مهمي براي فعالان بازار سرمايه دانست و گفت: امروز ظرفيت هاي بازار سرمايه ارتقاء پيدا كرده به طوريكه ارزش بازار هم اكنون 520 هزار ميليارد تومان و ارزش معاملات 90 هزار ميليارد تومان است كه همه اينها اين نكته را گوش زد مي كند كه بايد از اين ظرفيت ها پيش آمده بايد استفاده بهتري براي تأمين مالي كرد.

***سواد مالي در جامعه بايد افزايش پيدا كند

سخنگوي سازمان بورس به بايسته هاي تأمين مالي از طريق بازار سرمايه پرداخت و گفت: سواد مالي در جامعه بايد افزايش پيدا كند بايستي دانش مردم در خصوص بازار سرمايه ارتقاء پيدا كند تا با مفهوم بازار سرمايه، ريسك، صندوق سرمايه گذاري، بازده و به طور كلي مفاهيم بازار سرمايه آشنايي پيدا كنند چون هر چه سواد مالي افزايش پيدا كند كمك به بازار اوليه و بازار ثانويه بيشتر مي شود.

صالح آبادي نكته بعدي در خصوص بايسته ها را به ظرفيت سازي توسعه منابع انساني گره زد و گفت: با توجه به توسعه بازار، افراد بيشتري بايد جذب اين بازار شوند و بايد نيروي بيشتري تجهيز شود، همچنين بايد فرآيندهاي بهينه و اصلاح شود و نهادهاي مالي ظرفيت هاي خود را افزايش بدهد و بخشي خصوصي بايد در اين خصوص توانمند شود.

*** قانوت تجارت قانوني كهنه است

رييس سازمان بورس به لزوم اصلاح قوانين به ويژه قانون تجارت اشاره كرد و اظهار داشت: قانون بورس قانون تازه و به روزي است اما قانوت تجارت قانوني كهنه است كه با قانون بازار سرمايه هماهنگ نيست.

وي در ادامه به اصلاح قانون ماليات‌ها اشاره كرد و توضيح داد: همچنين توسعه زيرساخت‌هاي الكترونيكي جهت دسترسي به بازار مالي جزئي از ظرفيت سازي است.

صالح‌آبادي با بيان اينكه از ديگر ظرفيت هاي مورد نياز تأمين مالي توسعه متوازن بازار پول و بازار سرمايه است گفت: بازار پول و سرمايه مكمل يكديگر بوده و افراد با درجه اي از ريسك پذيري و ريسك گريزي دراين بازار حضور دارند.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت بر بازار مالي را مورد توجه قرار دارد و تاكيد كرد: آنچه كه در كشور جا دارد به آن پرداخته شود ايجاد شوراي ثبات مالي در كشور است تا هم در بازار سرمايه و هم در بازار پول ايجاد شده و هماهنگي لازم را بين دو بازار برقرار كند.

وي افزود: علاوه بر اين بايد برخي متغيرها مانند نظام تعيين نرخ ارز و نرخ سود در نظام مالي تعيين تكليف شود زيرا يكي از بايسته‌ها بوده واگر تناسب لازم وجود نداشته باشد تامين مالي را با مشكل مواجه مي‌كند.

صالح‌آبادي ادامه داد:‌ همچنين بحث بهبود فضاي كسب و كار براي حمايت از بازار اوليه جز بايسته‌هاي حمايت از بازار اوليه است.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اين همايش به راهكارهاي تامين مالي اشاره كرد و گفت: ايجاد شركت‌هاي تامين سرمايه يكي از راهكارهاي تامين مالي است كه امروز وجود داشته و طي سال هاي گذشته جايگاه مناسبي در بازار سرمايه پيدا كرده است.

***انتشار اوراق مشاركت

وي افزود: راهكار مشخص ديگر راه اندازي صندوق‌هاي پروژه است كه در حال حاضر با وزارت راه و شركت ملي صنايع پتروشيمي مذاكره شده تا پروژه‌هاي مورد نظر از طريق اين صندوق تامين مالي شود.

صالح‌آبادي خاطرنشان كرد: ايجاد اوراق مشاركت قابل تبديل به سهام و انتشار اسناد خزانه اسلامي كه در جلسه اين هفته هيات وزيران به تصويب رسيد و تا پايان سال منتشر مي شود از ديگر راهكارهاي تامين مالي است.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به كم كاري در خصوص وقق و ابزار متناسب با وقف ادامه داد: انتشار اوراق وقف، اوراق استصناع، اوراق بهادار موجود و اوراق مشاركت از ديگر راهكارهاي تامين مالي است.

صالح آبادي خاطر نشان كرد: بازار سرمايه به جايي رسيده كه از اتكا به برخي تضامين بانكي بي نياز شده و به طور مستقل مي تواند به ابزارهاي بازار سرمايه اتكا كند.

وي در ادامه گفت: همچنين انتشار اوراق منفعت و اوراق سلف موازي كه در دو روز گذشته سلف ميلگرد در هيات پذيرش بورس كالا به تصويب رسيد مي تواند به تامين مالي كمك كند.

وي هلدينگ‌سازي را يكي ديگر از راه‌هاي انجام شده دانست و گفت: هلدينگ سازي يكي ديگر از اقداماتي است كه بايد انجام شود زيرا برخي هلدينگ هايي كه در بازار ايجاد شده مي‌توانند در تامين مالي پروژه‌ها كمك كند.

***صندوق‌هاي وي.سي مي توانند به تامين مالي پروژه‌هاي مخاطره آميز كمك كنند

صالح‌آبادي فروش سهام را از ديگر اقدامات تامين مالي دانست و عنوان كرد: هلدينگ‌ها سهم بالايي در بازار سرمايه داشته و شركت‌هاي هلدينگ مي توانند از اين ابزار براي تامين مالي استفاده كنند.

به گفته وي، صندوق‌هاي وي.سي مي توانند به تامين مالي پروژه‌هاي مخاطره آميز كمك كرده و بازار دارايي فكري كه به زودي شاهد آن افتتاح در بازار فرابورس خواهيم بود مي‌تواند به تامين مالي كمك كند.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اين‌كه راه‌هاي زيادي براي تامين مالي وجود دارد اظهار اميدواري كرد كه سازوكارهاي جديدي تدوين شده و شركت‌هاي تامين سرمايه كمك كنند تا ايده‌هاي جديدي تهيه شود.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن