تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820076392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران در صدر فرونشست‌هاي زميني جهان/ بودجه اكتشافات معدني 120 درصد افزايش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تهران در صدر فرونشست‌هاي زميني جهان/ بودجه اكتشافات معدني 120 درصد افزايش يافت
معاون وزير صنعت با بيان اينكه نرخ فرونشست‌هاي زمين ابتدا متعلق به مكزيكوسيتي با 32 سانتي متر درسال بود گفت: هم اكنون تهران با 36 سانتي‌متر در سال رتبه نخست جهان را از آن خود كرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدتقي كره‌اي در نشست خبري با بيان اينكه توجه به معدن يكي از اولويت‌هاي دولت يازدهم است اظهار داشت: ايران از لحاظ ذخاير معدني رتبه سوم آسيا، رتبه اول خاورميانه و همچنين جزو 15 كشور برتر دنيا است.

وي با اشاره به اينكه در بخش مخاطرات طبيعي بيش از ظرفيتمان متحمل مخاطرات هستيم افزود: 97 درصد شهرهاي ايران در معرض خطر زمين لرزه هستند از اين رو 7 تا 10 درصد درآمد ناخالص ملي كشور صرف هزينه اين مخاطرات مي‌شود.

كره‌اي با بيان اينكه زنجيره بخش معدن از مطالعات پايه گرفته تا رسيدن به صنايع معدني با موانع زيادي روبرو هست گفت: هم اكنون درخواست اكتشاف معدن بسيار زياد است كه متأسفانه به دليل وجود موانع سر راه امكان تبديل اين درخواست‌ها به پروانه كشف بسيار سخت است.

معاون وزير صنعت به واگذاري‌هاي صورت گرفته به بخش خصوصي در 100 روز نخست آغاز به كار دولت يازدهم اشاره كرد و افزود: در اين مدت مجموعه ارزش منابع واگذار شده دو هزار و 550 ميليارد تومان، محدوده اكتشافي واگذار شده 874 ميليارد تومان، و مجموعه ارزش گواهي كشف‌هاي معدني اخذ شده 328 ميليارد تومان است.

وي اضافه كرد: همچنين حدود 27 محدوده در كشور آماده كسب گواهي كشف هستند.

كره اي در ادامه به رويكرد سازمان زمين‌شناسي در بحث اكتشافات اشاره كرد و گفت: اقدام اول در اين حوزه اكتشاف كانسارهاي پنهان و اقدام بعدي اكتشاف از عناصر استراتژيك است چرا كه از لحاظ ارزش، يك كيلوگرم از اين مواد معادل يك تن از فلزات پايه است.

معاون وزير صنعت به توليد روي نيز در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: ايران 8 درصد ذخيره "روي" دنيا دارد در حالي كه توليد ما تنها 0.7 درصد دنياست بنابراين در كنار بحث اكتشاف بايد به فراوري نيز توجه شود.

كره اي همچنين به لزوم جلوگيري از خام فروشي اشاره كرد و افزود: براي جلوگيري از خام فروشي بايد براي بخش خصوصي بسترسازي مناسبي كنيم تا از اين طريق مواد معدني تبديل به فراوري و سپس با ارزش افزوده بالا صادر شود البته اين موضوع در دستور كار وزارت صنعت قرار دارد.

*** تهران در صدر فرونشست‌هاي زميني جهان

در ادامه بلورچي مديركل مخاطرات سازمان زمين شناسي با بيان اينكه 97 درصد شهرهاي ايران در معرض زمين لرزه هستند گفت: از ميان 42 درصد مخاطره در جهان، 32 پديده متعلق به ايران بوده است. وي افزود: در 50 سال گذشته سهم ما در مرگ و ميرهاي ناشي از زمين لرزه "30 درصد" بوده است.

وي با بيان اينكه در مرگ و ميرهاي ناشي از مخاطرات طبيعي ايران همطراز با چين و هند است تصريح كرد: اين مسئله ما را مجاب به تهيه نقشه ملي براي شناسايي مناطق پرخطر در 4 موضوع زلزله، سيل، فرونشست زمين، و لغزش تا پايان سال كرده است.

بلورچي در ادامه به برداشت‌هاي غيرمنطقي آب زيرزميني در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: هم اكنون ما از 93 درصد آب‌هاي زيرزميني كشور برداشت مي‌كنيم كه اين موضوع آب شرب و آب صنعتي را براي ما محدود كرده است.

وي تصريح كرد: اين موضوع موجب نامطلوب شدن وضعيت آب خوان كشور و در نهايت فرونشست‌هاي زمين مي‌شود.

مديركل مخاطرات سازمان زمين‌شناسي اظهار داشت: در گذشته بالاترين نرخ فرونشست دنيا متعلق به مكزيكوسيتي با 32 سانتي متر در سال بوده است كه هم اكنون تهران با فرونشست 36 سانتي متر در سال بالاترين رتبه را از آن خود كرده است.

***درياچه اروميه براي خشك شدن راه 13 هزار ساله را در يك دهه طي كرد

در ادامه اين نشست لك معاون برنامه‌ريزي سازمان زمين‌شناسي با بيان اينكه كارگروه نجات درياچه اروميه ازسال 86 كار خود را آغاز كرده است گفت: اما به دليل توجه ويژه دولت يازدهم به احياي درياچه اروميه دستاوردهاي 6 ساله ما هم اكنون مشخص شده است.

وي تصريح كرد: درياچه اروميه تا 13 هزار سال گذشته هيچگاه خشك نشده بود اما هم اكنون و تنها در طول يك دهه اين درياچه از يك گودي به كفه نمك تبديل شده است.

وي به راهكارهاي نجات اين درياچه اشاره كرد و افزود: براي نجات درياچه اروميه دو راهكار وجود دارد، يكي به صورت مرحله‌اي و بخشي و بعدي اينكه بايد از املاح و نمك‌هاي درياچه بكاهيم.

به گفته لك اين راهكارها در صد روز اخير اتخاذ شده است.

لك با بيان اينكه دولت 19 طرح را براي احياي درياچه اروميه مصوب كرده است گفت: نگاه فرابخشي به معضلات زيست محيطي در دولت كنوني موجب شده است تا متولي اين امر اقدام به انتخاب يك مجري همراه با يك تيم كارشناسي براي نجات درياچه اروميه كند.

وي با بيان اينكه البته نمي‌توان انتظار احياي 100 درصدي درياچه اروميه را داشت تصريح كرد: هم اكنون 27 ميليون مترمكعب كمبود آب داريم كه اگر منبعي براي آب‌رساني در نظر گرفته نشود به اين راحتي‌ها نمي‌توان درياچه اروميه را نجات داد.

***رشد 120 درصدي بودجه اكتشافات معدني

در ادامه كره‌اي با بيان اينكه در بحث طلا سازمان زمين‌شناسي ادامه دهنده اكتشافات است افزود: هم اكنون 18 معدن طلا داريم كه از اين تعداد 17 معدن فعال و يك معدن در حال تجهيز است.

وي به اخذ پروانه كشف درسال 91 و 92 اشاره كرد و گفت: تا پايان سال 91، 21 هزار 626 درخواست اكتشاف داشتيم كه از اين تعداد 1698 مورد براي اخذ پروانه كشف تأييد و در نهايت "796" گواهي كشف صادر شد.

وي ادامه داد: اما در شش ماهه نخست سال 92 تعداد درخواست‌ها 1677 مورد موفق به اخذ پروانه كشف و در نهايت 394 گواهي كشف صادر شد.

به گفته كره‌اي در شش ماهه نخست 92، ميزان اكتشافات نسبت به سال 91 بيش از 30 ميليون تن افزايش يافته است.

معاون وزير صنعت همچنين در خصوص بودجه اكتشافات معدني اظهار داشت: در بودجه 93 تقسيم‌بندي مناسبي صورت گرفته است و اين در بخش اكتشافات معدني نسبت به سال گذشته اختصاص بودجه رشد 120 درصدي يافته است.

وي تأكيد كرد: اين رشد قابل توجه است اما پاسخگوي نياز كشور براي اكتشافات نيست.

كره‌اي تصريح كرد: براساس گفته وزير صنعت بايد تلاش شود تا راهكاري براي تأمين بودجه از منابع غيردولتي پيدا شود تا از اين طريق نيازهاي ما نيز تأمين گردد.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن