تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804614626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزارت نفت به كمك ميراث فرهنگي مي‌آيد/چرا «باران‌خواهي» براي جهاني شدن پيشنهاد شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزارت نفت به كمك ميراث فرهنگي مي‌آيد/چرا «باران‌خواهي» براي جهاني شدن پيشنهاد شد؟
مهدي حجت گفت: وزارت نفت به‌عنوان اسپانسر برخي رخدادهاي آينده در حوزه‌ي ميراث فرهنگي به كمك سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مي‌آيد.

به گزارش خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاون ميراث فرهنگي با بيان اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حمايت وزارت نفت و علاقه‌مندي وزير نفت به مسائل فرهنگي را پشت خود دارد اظهار كرد: همه‌ي دستگاه‌هاي فني دنيا براساس قوانين پيشرفته موظف هستند به سرمايه‌گذاري در حوزه‌ي فرهنگي اقدام كنند. به همين دليل، تفاهمنامه‌اي ميان سازمان ميراث فرهنگي و وزارت نفت بسته شده تا اين وزارتخانه براساس علاقه‌مندي‌اش، اسپانسر برخي اتفاقات در حوزه‌ي فرهنگ باشد.

وي ايجاد موزه‌ي نفت و سرمايه‌گذاري وزارت نفت در حوزه‌ي سامان‌دهي بيستون و تخت جمشيد و سرمايه‌گذاري در حوزه‌ي سيراف را از جمله‌ي اين اتفاق‌ها دانست و از مردم ايران به‌خاطر وضعيت نابسامان و بدي كه برخي سايت‌هاي تاريخي دارند عذرخواهي كرد.

او با دعوت از ديگر دستگاه‌ها براي مشاركت با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با هدف حفاظت از ميراث فرهنگي، اظهار كرد: در طول 100 روز گذشته، شكايت‌هاي زيادي از پايگاه‌هاي جهاني در سطح كشور داشتيم كه به‌خاطر كمبود بودجه، با مشكلات زيادي مواجه شدند. به همين دليل تلاش‌مان را در راستاي احياي پايگاه‌هاي ميراث فرهنگي بيشتر كرده‌ايم.

در محدوده حرم رضوي پايگاه ميراث فرهنگي ايجاد مي‌كنيم

حجت كه در نشستي خبري سخن مي‌گفت، به ايجاد يك پايگاه جديد در نزديكي حرم مطهر امام رضا (ع) اشاره و بيان كرد: پايگاه جديدي در نزديكي آثار تاريخي در محدوده‌ي حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد ايجاد مي‌شود تا با توجه به ساخت‌وسازهاي در حال انجام در اين محدوده، از بناهاي تاريخي موجود در محوطه حفاظت شود.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري احياي دوباره‌ي مركز عالي آموزش سازمان را از ديگر سياست‌هايش دانست و افزود: در صحبت‌هايي كه با دولت داشته‌ايم قصد داريم مركز آموزش عالي سازمان ميراث فرهنگي را دوباره احيا كنيم چون تقريبا همه‌ي محوطه‌ها، سايت‌هاي تاريخي و موزه‌ها در اختيار سازمان هستند ما مي‌توانيم فارغ‌التحصيلان خوبي در اين حوزه داشته باشيم و حتي مقاطع فوق ليسانس و دكتري را در رشته‌هايي كه دانشگاه‌هاي ديگر ندارند ايجاد مي‌كنيم.

دفتر يونسكو را به مكان سابق‌اش برمي‌گردانيم

او همچنين گفت: قبلا محل استقرار دفتر يونسكو در تهران در ساختماني در كاخ سعدآباد بود كه به‌دليل مشكلي كه قنات واقع در محدوده‌ي ساختمان ايجاد كرد، آن ها مجبور به تغيير مكان شدند. اكنون در حال مرمت آن ساختمان هستيم تا دفتر يونسكو را دوباره به جايي قبلي‌اش برگردانيم.

زمان تحقق وعده‌ها درباره موزه دوران اسلامي، پايان سال آينده

معاون ميراث فرهنگي درباره‌ي وضعيت موزه‌هاي كشور نيز نخست به موزه‌ي ملي ايران و بخش دوران اسلامي آن اشاره كرد و با بيان اين‌كه بخش دوران اسلامي سال‌هاست تعطيل است افزود: هيئت سه نفره‌اي را شامل كارشناسان زبده انتخاب كرده‌ام كه وظيفه‌شان رسيدگي به وضعيت موزه‌ي دوران اسلامي با هدف احياي آن است.

حجت ادامه داد: تا پايان سال آينده يا اوايل سال بعد نيز اين رسيدگي‌ها تحقق مي‌يابد. اميدوارم تلاش‌هاي‌مان به احياي «مجموعه‌ي باغ شاه» به‌عنوان موزه منجر شود. قصد داريم در احياي اين موزه‌ي جديد‌، ساختمان وزارت امور خارجه،‌ موزه‌ي پست و دانشگاه هنر را نيز وارد كنيم و طرح را در آن مكان‌ها اجرايي كنيم تا يك «باغ فرهنگ» بزرگ با سرمايه‌گذاري اندك در وسط شهر تهران ايجاد شود.

او با اشاره به پايان رسيدن كار فيزيكي موزه‌ي بزرگ خراسان تا پايان سال، گفت: از اوايل سال آينده، تجهيز اين موزه را انجام مي‌دهيم. همچنين بايد درباره‌ي طرح ايجاد تعدادي موزه‌ي ملي كه در سال‌هاي گذشته اقداماتي در اين راستا در مناطق بزرگ كشور انجام شد، فكري شود.

وي به ابلاغ آيين‌نامه‌ي استانداردسازي موزه‌هاي كشور اشاره و اظهار كرد: آيين‌نامه‌اي براي استانداردسازي موزه‌ها تهيه و به استان‌ها ابلاغ شده است تا براساس آن همه‌ي موارد در موزه‌ها بررسي شوند.

براساس وصيت بهزاد عمل مي‌كنيم

حجت درباره‌ي وضعيت خانه‌ي بهزاد نيز توضيح داد: براساس وصيت بهزاد قرار بود خانه‌ي او موزه‌ي مينياتور شود و در آنجا به علاقه‌مندان آموزش‌هايي داده شود، اما متأسفانه اين موزه كاربري ديگري گرفته است. اكنون دستور تخليه خانه را داده‌ايم و با كمك معاونت صنايع دستي در حال فراهم كردن امكانات براي ايجاد موزه‌ي مينياتور هستيم.

اعلام ثبتي بودن آثار ممنوع است

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: به همه گفته‌ايم از اعلام ثبتي يا تاريخي بودن يا نبودن آثار داراي ارزش در سطح كشور تا اطلاع ثانوي خودداري شود تا از بروز مشكلات مالي و حقوقي جلوگيري كنيم. برخي افراد با استعلام از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي اطلاع داشتن از تاريخي بودن يا نبودن آثار، مشكلات مالي و حقوقي براي آثار ايجاد مي‌كنند. بنابراين اعلام كرديم تا اطلاع ثانوي چنين اطلاعاتي ارائه نشود.

وي از تشكيل نخستين كميسيون ملي ميراث معنوي در سطح كشور خبر داد و افزود: همه‌ي دستگاه‌ها مانند وزارت ارشاد، محيط زيست و دستگاه‌هاي مربوط به ميراث ناملموس در اين شورا عضو هستند و موظف‌اند تا در مدت دو هفته‌ي آينده در نخستين جلسه شركت كنند.

او درباره‌ي اين نكته كه چرا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به جاي فرستادن پرونده‌هاي ديگر براي ثبت در فهرست ميراث ناملموس جهاني در سال 2014 ميلادي «آيين باران‌خواهي» را معرفي كرده است؟ توضيح داد: سيستمي در يونسكو داريم كه وقتي يك كشور تعدادي سهميه در يونسكو داشته باشد، بايد ابتدا سهميه‌هاي معرفي‌شده قبلي بررسي شوند سپس سراغ سهميه‌هاي جديد برود. ايران نيز از گذشته فهرستي را شامل 11 ميراث ناملموس داشت و ما موظف بوديم يكي از آن سهميه‌ها را معرفي كنيم. در جلسه‌اي كه با پنج نفر از كارشناسان خبره برگزار كرديم «آيين باران‌خواهي» بيشترين امتياز را گرفت.

حجت بيان كرد: اگر بخواهيم دنبال ثبت چوگان ايراني برويم، مي‌توانيم در كميسيون ميراث ناملموسي كه براي نخستين‌بار در كشور ايجاد كرده‌ايم، نخست آن را مطرح كنيم؛ اما آيا واقعا چوگان ايراني نخستين اولويت ما براي ثبت بعدي ميراث معنوي است؟ متأسفانه در مدت هشت ماه كه پرونده‌ي چوگان (ارائه‌شده از سوي جمهوري آذربايجان) روي سايت يونسكو قرار داشت هيچ اقدامي از سوي مديران قبلي سازمان ميراث فرهنگي انجام نشد. اعتراض در آن زمان نتيجه مي‌داد نه اين‌كه پس از مدت‌ها ما بخواهيم اعتراضي كنيم كه هيچ جوابي به آن داده نشود.

وي اظهار كرد: در هر صورت در 100 روز گذشته، فهرستي از همه‌ي ميراث ناملموس در خطر در سطح كشور فراهم كرده‌ايم كه با كارشناسان در حال بررسي آن‌ها براي ارائه در سال 2015 ميلادي به يونسكو هستيم.

حجت همچنين در پاسخ به گلايه‌ي يكي از خبرنگاران كه چرا هيچ‌كدام از مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌طور زنده هشتمين اجلاس ميراث ناملموس يونسكو را نديدند تا بتوانند به‌موقع با خبرنگاران گفت‌وگو كنند، به شوخي گفت: از من پيرمرد توقع آن‌لاين ديدن اين اجلاس را نداشته باشيد؛ اما شهادت مي‌دهم در آن شب كه جلسه برگزار شد شوراي معاونان تشكيل شده بود و درباره‌ي چنين مسائلي كه امروز صحبت مي‌كنيم، بحث مي‌كرديم تا بتوانيم عَلم افتاده را بلند كنيم.

او همچنين درباره پرونده‌ي «طب سنتي ايران» كه نتوانست امسال در يونسكو به ثبت برسد اظهار كرد: پرونده را من در گذشته ديده بودم، ناقص بود آن را برگرداندند تا كامل شود. بايد فكر كنيم ببينيم آيا چيزي به بزرگي طب سنتي در كل ايران را مي‌توان براي ثبت در فهرست ميراث ناملموس يونسكو ارائه كرد، در حالي كه همه‌ي كشورها پرونده‌هاي كوچكي به اين اجلاس مي‌فرستند.

آيين باران‌خواهي از گذشته در نوبت يونسكو بود

وي تأكيد كرد: براي «آيين باران‌خواهي» نيز قضيه همين‌گونه است؛ متأسفانه در همه‌ي پرونده‌هايي كه به يونسكو مي‌روند با هر عنواني و هر سطح گستردگي‌اي در انتها، يك كلمه‌ي «ايران» قرار داده مي‌شد تا آن را به ثبت برسانند. متأسفانه اكنون نمي‌توانيم كاري انجام دهيم.

او همچنين درباره‌ي پيشنهادي كه به يونسكو داده است، گفت:‌ طرحي را تهيه و به يونسكو ارائه كرديم مبني بر اين‌كه اگر هر كشوري قصد ثبت ميراث غيرمادي خود را دارد كه خارج از مرزهاي كشورش است، براي مدتي آن آيين را روي سايت يونسكو معرفي و هدف خود را بيان كند. اگر كسي حرفي داشت به آن كشور بگويد تا آن آيين به‌صورت مشترك به ثبت برسد وگرنه ديگر حرفي براي چنين اتفاقاتي نمي‌ماند.

چرا حجت هشت سال سكوت كرد؟

قائم‌مقام سازمان ميراث‌ فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ادامه‌ي اين نشست در پاسخ به اين پرسش كه چرا مهدي حجت به‌عنوان بنيان‌گذار سازمان ميراث فرهنگي در طول هشت سال گذشته و زماني كه مشكلات زيادي در اين حوزه وجود داشت، سكوت كرد و همچنين به‌عنوان رييس ايكوموس ايران چه كاري انجام مي‌داد؟ گفت: ايكوموس يك NGO جهاني است كه اكنون حدود يك‌هزار نفر عضو دارد، اعضايي كه سوابق جدي‌اي در حوزه‌ي ميراث فرهنگي دارند. اين 1000 نفر در طول هشت سال گذشته من را به‌عنوان مدير اين مجموعه انتخاب كردند. در آن زمان اگر از مسوولان قبلي سازمان ميراث فرهنگي درباره‌ي ايكوموس مي‌پرسيديم آن‌ها مي‌گفتند «شرشان به ما نرسد، ما منتظر خير آن‌ها نيستيم» زماني كه جبهه‌گيري آن‌ها اين‌گونه بود، از ما چه توقعي داشتيد؟ موقعيتي پيش آمد كه مي‌خواستند ساختمان ايكوموس را به خانه‌ي عشاير تبديل كنند، اما ما مجبور بوديم حرفي نزنيم.

حجت تأكيد كرد: اكنون افتخار مي‌كنم كه ايكوموس را به‌گونه‌اي مديريت كردم تا به سرمنزل مقصود برسد و امروز عصاي دست ميراث فرهنگي باشد.

او در پايان به جلساتي كه با شوراي شهر و شهردار تهران درباره‌ي وضعيت بافت‌هاي تاريخي تهران داشته است، اشاره و اضافه كرد: در آن جلسات قرار شد تا 400 هكتار از مركز شهر تهران را با كمك شهرداري به‌صورت ويژه رسيدگي كنيم و براي آن‌ها برنامه‌ي مشخصي داشته باشيم.

انتهاي پيام

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن