تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846588454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجم كار در برج ميلاد اندازه يك وزارتخانه است/ برنامه‌هاي فرهنگي ما مخاطب اتوبوسي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجم كار در برج ميلاد اندازه يك وزارتخانه است/ برنامه‌هاي فرهنگي ما مخاطب اتوبوسي ندارد
مدير عامل برج ميلاد در گفتگويي مشروح ضمن ارائه برنامه‌هاي آينده برج ميلاد از دغدغه‌هاي خود براي معرفي اين مجموعه شهري به عنوان يك مكان فرهنگي گفت و اينكه با وجود ارائه برنامه‌هايي براي عامه مردم ولي مخاطبان اين برج اتوبوسي نيست.

خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و هنر: اينجا جديدترين نماد شهري تهران است، مرتفع‌ترين سازه مخابراتي كشور و چهارمين برج مرتفع مخابراتي دنيا. جايي در ميان اتوبان ها. جايي در ميان يكي از پررفت آمدترين معابر شهري كه اين سالها تبديل به محلي توريستي براي شهروندان تهراني است. محلي كه بدون ترديد هزينه هاي رفت و آمد در آن متعلق به تمام اقشار جامعه شهري تهران نيست. جايي كه براي بالا رفتن از اين پيكره اين سازه بايد براي هر نفر حداقل 20 هزار تومان هزينه كنيد.

حالا كمي آنطرف‌تر سالني هم ساخته شده كه طي سالهاي اخير با عنوان مركز همايش هاي برج ميلاد، ميزبان كنسرت هاي خوش آب و رنگ پاپ و سنتي، جشنواره هاي بين المللي فيلم و موسيقي فجر و همايش هاي و مراسم هاي مختلف نهادهايي بوده است كه ديگر نمي توان آن را جدي نگرفت. يك سالن با ظرفيت يك هزار و 700 نفر كه با توجه به پتانسيل و امكانات فني قابل توجهي كه دارد مي تواند يكي از مجهزترين مراكز فرهنگي هنري تهراني باشد.

اگر اينجا جايي براي آب بازي دلفين ها هست، اگر اينجا محلي براي اسب سواري در پايتخت ماشيني ماست، اگر اينجا جايي براي علاقه مندان پرتاب دارت و سينماي شش بعدي وجود دارد پس حتما مي تواند جايي هم براي عرضه با كيفيت ترين نمايشگاههاي حوزه هنرهاي تجسمي در مكان هاي مختلف آن، برگزاري بهترين كنسرت هاي موسيقي و ارزشمندترين آثار نمايشي در ديگر فعاليتهايش باشد كه البته محقق شدن اين منظور مساله‌اي است كه جاي بررسي دارد.

برج ميلاد جايي است كه اگر هوشمندانه در جهت برنامه‌ريزي توام با خلاقيت عرصه فرهنگ و هنر هدايت شود مي تواند مكاني ماندگار براي اهالي هنر باشد. فرزاد هوشيار پارسيان مدير مجموعه برج ميلاد است. او فارغ التحصيل هنرهاي نمايشي است كه اتفاقا همين پيشينه مي تواند بهترين فضا را براي توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي هنري اين مجموعه را فراهم كند. به گفته هوشيار برنامه‌هاي زيادي براي برج ميلاد وجود دارد كه تاكنون انجام نگرفته و از اين به بعد بايد در انجام آن تلاش كرد.

او در اين گفتگو به نكات قابل توجهي درباره برگزاري كنسرت هاي پرحاشيه موسيقي پاپ، تاكيد ويژه برج ميلاد براي برگزاري كنسرت هاي موسيقي سنتي، برنامه هاي مختلف براي توسعه تئاتر خصوصي و برگزاري اكسپوهاي مختلف هنرهاي تجمسي اشاره كرد كه در ذيل مي خوانيد.

*دوست ندارم از همين ابتدا پرسش‌ها را با انتقاد آغاز كنم اما بد نيست بدون اينكه گزارش عملكردي از كارهاي انجام‌شده ارائه دهيد و جداي از فعاليت‌هاي فني و عمراني برج، به اختصار درباره فعاليت‌هاي فرهنگي هنري اين نهاد كه با تاكيد شما بيشتر خيلي هم مهم است، توضيحاتي را ارائه دهيد؟

- اينكه چرا برج ميلاد كار فرهنگي مي كند و در اين حوزه ها حضور پيدا مي كند دلايل زيادي دارد كه من به چند مورد از آنها اشاره اي مي كنم. برج ميلاد به عنوان يادمان ملي ايرانيان و نماد جديد شهر تهران داراي جايگاه بسيار ويژه اي نزد افكار عمومي است. در مانيفست برج ميلاد آمده كه برج ميلاد به عنوان مأذنه ايران اسلامي نسبت خود را با گلدسته هاي بلند شهرهاي اسلامي قديمي مي سنجد و براين اساس به دنبال ارائه آثار فرهنگي هنري ايران اسلامي است.

برج ميلاد يك مكان فرهنگي است پس جنس مديريت آن هم يك رفتار فرهنگي مي‌طلبد و قرار است شاخص‌ساز و جريان‌ساز باشد. به همين دليل بايد اتفاقات منحصر به فرد، فاخر و بديعي را رقم بزند. بر همين اساس ما چند قله را براي خودمان در حوزه هاي فرهنگي تعريف كرديم كه ادبيات داستاني، هنرهاي نمايشي، موسيقي، سينما، هنرهاي تجسمي و چند زير مجموعه محتوايي ديگر از جمله اين قله ها هستند. در كنار اين برنامه ريزي چند قله مناسبتي هم طراحي كرديم كه محرم و صفر، قربان تا غدير، ايام ولادت امام رضا(ع)، دهه فجر، نوروز و رمضان از جمله اين قله هاي مناسبي است.

به طور كلي نگاه ما به برنامه‌هاي فرهنگي عمومي‌سازي است و البته اين عمومي‌سازي به هر قيمتي نيست بلكه با ارائه اتفاقات فاخر و در واقع حركت به سمت و سويي كه فرهنگ عمومي مردم ارتقا پيدا كند در حال طراحي است به همين دليل ما با نخبگان بسياري در ارتباطيم و اميدواريم بتوانيم مخاطب توده‌اي را براي برنامه‌هاي خاص خود فراهم كنيم.

* تمام نكاتي كه به آن اشاره كرديد مي تواند در نگاه اول نقطه عطفي براي ارائه يك الگوي مناسب فرهنگي هنري در پايتخت يك كشور اسلامي منطبق بر مدرن‌ترين و تازه‌ترين متدهاي مديريت فرهنگ هنر دنيا باشد اما به نظر مي آيد اين نكات شما طي اين سالها در محدوده فعاليتي برج ميلاد آنچنان كه بايد و شايد ديده نشده است. فارغ از برگزاري برگزاري جشنواره هاي فيلم و موسيقي فجر كه برج ميلاد فقط ميزبان آنهاست، فعاليت فرهنگي چنداني لااقل از نگاه من در شان اين نهاد وجود نداشته و يا اگر هم بوده تبديل به جرياني تاثيرگذار براي افزايش ذائقه فرهنگي شهروند تهراني نبوده است. آيا قائل به اين انتقاد هستيد؟

- اين انتقاد شما را نمي‌پذيرم بنابراين لازم است كه در اين حوزه وارد مصداق شويم. به عنوان نمونه در حوزه موسيقي ما از 100 درصد درخواست ها فقط به 20 درصد آنها پاسخ مثبت مي دهيم. ضمن اينكه در برج ميلاد يك شوراي سياستگذاري متشكل از هنرمندان فرهيخته موسيقي وجود دارد كه از بين اين درخواست ها بهترين آثار را انتخاب مي كنند و من قاطعانه مي گويم كه تاكنون بهترين آثار موسيقايي در برج ميلاد تهران اجرا شده است كه خود هنرمندان هم صراحتا اعلام كرده اند برج ميلاد تاكنون ميزبان بهترين كنسرت هاي موسيقي پاپ و سنتي بوده است.

البته در حوزه هنرهاي تجسمي هم اتفاقاتي در حال شكل گيري است و ما معتقديم كه گالري هايمان هنوز استاندارد لازم را ندارد به همين جهت دنبال تاسيس گالري درجه دار از وزارت ارشاد هستيم كه بتوانيم برنامه هاي خوبي را در اين زمينه برگزار كنيم. با اين حال با وجودي كه مي توانم بخشي از انتقادات شما را در بخش هنرهاي تجسمي بپذيرم بايد اعلام كنم كه برگزاري اكسپوهاي صنايع دستي كشور با فروش 13 ميليارد توماني، خط و نقاشي با حضور هنرمندان برگزيده عرصه خوشنويسي با بيش از 300 ميليون تومان فروش و برگزاري چند پرفورمنس آرت منحصر به فرد از جمله فعاليت‌هايي بوده كه ما در عرصه هنرهاي تجسمي داشتيم و اميدوارم شاهد اتفاقات فاخرتري در اين زمينه باشيم.

علاوه بر اينها تلاش براي ايجاد تئاتر خصوصي، برگزاري چند جلسه نمايشنامه‌خواني، دعوت از نويسندگان برجسته ادبيات داستاني براي شركت در برنامه هاي مختلف و نمايش فيلم هاي روز سينماي ايران و دنيا از جمله برنامه هاي ما در عرصه هاي مختلف هنري است كه فكر مي كنم اين نگاه را رد كند كه برنامه‌هاي ما كيفي نيست. البته بايد يك نكته را در نظر گرفت كه ما در آغاز راهيم و نيازمند اين هستيم كه نخبگان براي شركت در فعاليت‌هاي ما حضور فعالي داشته باشند. درهاي برج ميلاد براي همه هنرمندان باز است و اين عزيزان مي‌توانند بدون كوچك‌ترين انقيادي از "برند" برج ميلاد استفاده و آثار خود را در اين مكان توليد و عرضه كنند.

*با اينكه مي‌توان براي هر يك از مواردي كه به آن اشاره كرديد سوالات زيادي را مطرح كرد اما به نظر مي آيد، ماجراي ارائه برنامه ها در حوزه موسيقي به همين راحتي هايي كه تصور مي شود، نيست.

-ببينيد ما در حوزه موسيقي پاپ، انقيادات بسيار پيچيده اي داريم اما با تمام اين قيد و بندهاي پيچيده ما طوري برنامه ريزي كرديم كه بعد از ايام محرم و صفر و حتي تا پايان سال ديگر كنسرت موسيقي پاپ نداشته باشيم و سالن مركزي را با تخفيف 50 درصدي به گروههاي موسيقي سنتي اختصاص دهيم. بنابراين اگر قرار بود انقياد بخش خصوصي را داشته باشيم به طور حتم اين كار را انجام نمي داديم و فقط به درآمدزايي از برگزاري كنسرت هاي پاپ مشغول مي شديم. قاطعانه مي گويم درآمدزايي براي ما مهم است چراكه اين عنصر مي تواند به عنوان يك پارامتر در فعاليتهاي فرهنگي مورد نظر باشد. اما اين ديدگاه براي ما به هر قيمتي نيست.

*حالا خارج از فضاهاي داخل برج ميلاد كه شامل مركز همايش ها و محدوده برج مي شود، محدوده جغرافيايي و بيروني برج نيز مي تواند در اختيار فعاليت‌هاي فرهنگي قرار گيرد، محدوده اي كه در اين مدت صرفا توريستي است و فعلا در اختيار استخر دلفين ها، پرتاب دارت، اسب سواري، سينماي شش بعدي و مواردي از اين دست قرار دارد.

- به طور حتم وزن تفريحي و توريستي برج ميلاد تهران وزن پر باري است اما همانطوري كه گفتم نگاه ما به برج ميلاد تهران نگاه به يك مكان فرهنگي است كه قرار است يكسري اتفاقات فرهنگي در آنجا بيفتد بنابراين آنچه شما به آن اشاره مي كنيد موضوع درستي است كه من هم آن را مي پذيرم اما مطمئن باشيد براي اين نيز برنامه هاي مختلفي داريم كه مي تواند در كنار برنامه هاي تفريحي برج ميلاد ميزبان اجراي آثار فرهنگي هنري نيز باشد. البته دوستان همه مي دانند كه طي سالهاي اخير مركز همايش هاي برج ميلاد كاخ اصلي جشنواره هاي فيلم فجر و بخشي از جشنواره موسيقي فجر است ضمن اينكه اين مركز پايتخت برگزاري جشنواره هاي و همايش هاي قرآني و ديگر گونه هاي فرهنگي است كه مي تواند مورد توجه قرار گيرد.

در واقع به جرات مي‌توان گفت كه برج ميلاد به نوعي پايتخت حوزه فرهنگ و هنر كشور شناخته مي شود. از سويي ديگر ما بر اساس همان قله هايي كه به آن اشاره كردم برنامه هاي يك ساله‌اي را تعيين كرديم كه بعد از تصويب در شوراي اسلامي شهر تهران، موافقت شهردار تهران و معاون اجتماعي فرهنگي و البته حضور در شوراهاي فرا دستي در حال اجرا است و هيچكدام از روي سليقه نيست. بنابراين من فكر مي كنم همان قدر كه ما براي توده هاي مردم برنامه هاي تفريحي و توريستي ايجاد مي كنيم بايد به همان نسبت هم حوزه فعاليتهاي فرهنگي را گسترش دهيم. البته بازهم تاكيد مي كنم كه اين به معناي به هرقيمتي كار كردن نيست.

به عنوان نمونه ما براي همين نمايش "بر فرس تندرو" كه چندي پيش در مركز همايش ها به صحنه رفت گرچه بليت فروشي كم داشتيم اما به هيج عنوان تلاش نكرديم مخاطبان اتوبوسي را به تالار بكشانيم ضمن اينكه نمايش هم روضه نامه نبود كه به وسيله گرياندن مخاطب، تماشاگر داشته باشد. باز هم مي گويم من قبول دارم كه حجم بليت كم بود ولي هيچ كسي را با اتوبوس به اينجا را دعوت نكرديم. حجم برنامه هاي فرهنگي در برج ميلاد تهران زياد و متنوع است كه مي توانم بگويم در ماه بيش از 10 عنوان برنامه در سطح ملي و بين المللي در حوزه فرهنگي برگزار مي شود و اين يعني حجم كاري يك وزارتخانه.

* من تمام اين صحبت‌هاي شما را مي پذيرم و اعتقاد دارم كه چنين كارهايي در جايگاه خود ارزشمند و البته قابل تقدير است، اما آقاي هوشيار بپذيريم كه ارائه چنين برنامه هاي بدون خلاقيت و برنامه ريزي منظم بر اساس اهداف علمي مبتني مديريت فرهنگي نمي تواند تبديل به جرياني تاثير گذار در ارتقاي سطح فرهنگي شهروندان باشد ضمن اينكه باز هم شما بيشتر ميزبانيد نه برنامه‌ريز. كما اينكه تجربه هاي ريز و درشت فراواني هم در اين زمينه انجام گرفته و بسياري از آنها هم به شكست انجاميده است .حال چه تضميني براي رويكرد خلاقانه برنامه هاي فرهنگي هنري برج ميلاد وجود دارد.

- شما فكر مي كنيد خلاقيت در برنامه ريزي فرهنگي از كجا نشات مي گيرد؟ من در پاسخ به اين پرسش مي گويم كه خلاقيت از تنوع سليقه هاي شكل مي گيرد يعني شما اگر هرچه قدر بتوانيد گستره حضور اتاق فكر خود را افزايش دهيد قطعا خلاقيت افزايش پيدا مي كند. يكي از راههاي مديريت خلاقانه كه در برج ميلاد مدتي است شكل خوبي به خود گرفته تاسيس "باشگاه هواداران برج ميلاد " با بيش از 50 هزار عضور در بيش از 20 زمينه تخصصي است.

يعني بخش عمده اي از فعاليت‌هاي فرهنگي هنري ما از دل همين كانون هاي مردمي شكل مي‌گيرد كه متشكل از تمامي سلايق از قشر روشنفكر گرفته تا تين ايجر(جوانان) در آن حضور دارند. ما معتقديم برنامه هاي فرهنگي بايد از ميان توده هاي مردم شكل بگيرد تا بتواند تاثيرگذار باشد چرا كه از نظر ما برنامه اي كه ابلاغي و بخشنامه اي باشد برنامه فرهنگي نيست.

متاسفانه امروزه در بسياري از نهادها روش برنامه ريزي فرهنگي روش "آبشاري" است به اين ترتيب كه برنامه ها از بالا به پايين ابلاغ مي شود و تا به مرحله اجرا برسد آن چيزي كه مد نظر دوستان است، اتفاق نمي افتد. اما ما در برج ميلاد تلاش كرديم برنامه هاي خود را به صورت" فواره اي " طراحي كنيم. يعني از پايين به بالا كه پايين همان كانون هواداران هستند كه به عنوان بدنه اجرايي كار را طراحي مي كنند و بعد براي تصويب به ما ارسال مي كنند. همين اتفاق باعث شده خيلي از برنامه ها به دليل پشتوانه مردمي كه دارد بدون هزينه و يا حداقل هزينه اجر شود.

* اين ماجراي مديريت فواره اي كه به آن اشاره مي كنيد با چه درجه اي تنظيم شده است؟ آيا هر ميزاني كه افكار عمومي بر برقراري برنامه و يا جريان فرهنگي تاكيد داشته باشد شما آن را دنبال مي كنيد و معتقد هستيد چون بخشي از افكار عمومي به آن اعتقاد دارد بايد آن را گسترش و توسعه دهيد و بر اساس همين مديريت فواره اي آن را پشتيباني كنيد؟

- به نكته خوبي اشاره كرديد. اگر قرار بود همه برنامه ها فقط براساس سلايق عمومي طراحي شود به طور حتم در بلند مدت و حتي كوتاه مدت شاهد نزول سطح كيفي كارهاي ارائه شده خواهيم بود. كاري كه كاري كه ما مي كنيم شاخص گذاري روي برنامه هاست. يعني بعد از تعيين شاخص هاي مد نظر مان كه اصلا هم سليقه اي نيست آنها را به كانون ها و حوزه هايي كه ما در ارتباط هستند، اعلام مي كنيم و بعد بر اساس آن شاخص گذاري برنامه مي خواهيم. در واقع اين شاخص گذاري تا حد بسيار زيادي مي تواند از نزول اجلال برنامه ها بكاهد. به هر حال ما يك سري پارامتر را در هر حوزه تعيين مي كنيم. اين پارامترها هم فرادستي و از سوي شهرداري تهران و شوراي انقلاب فرهنگي است. به عنوان نمونه يكي از پارامترهاي ما در سال 93 موضوع "سبك زندگي ايراني" است. همه اينها هماني مي شود كه شما از آن به عنوان خلاقيت ياد كرديد.

*بعد از اين بحث هاي مديريتي كه پيرامون برج ميلاد با آن مواجه بوديد و يا خواهيد بود، بد نيست وارد جزييات شويم و از برنامه هاي هنري مجموعه كه به آن اشاره كوتاهي كرديد جويا شويم. يكي از همين برنامه ها ماجراي مهم و البته كهنه تئاتر خصوصي است كه در بخش هايي از صحبت‌هايتان از ارائه برنامه در اين زمينه حرف زديد. اين برنامه ها چگونه اجرا خواهد شد؟

- ما در حوزه هنرهاي نمايشي دو گونه برنامه را براي خود طراحي كرديم. البته از همين جا ضمن تقدير از مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري و مشاوره هاي رحمت اميني اعلام مي كنم كه برج ميلاد با كمال افتخار آماده دريافت مشاورهاي هنرمندان شريف تئاتر در زمينه فعاليت‌هاي خود است كه اميدوارم از اين پس ياريگر ما باشند. به هر حال همان‌گونه كه اشاره كرديم ما تلاش داريم در دو بخش به فعاليت هاي خود در زمينه تئاتر ادامه دهيم. يكي از برنامه ها استفاده از ظرفيت يك هزار و 700 نفري تالار مركزي ماست كه تلاش داريم با اجراي برنامه هاي با تعداد اجراي كم، نمايشي را ارائه دهيم كه به جاي چندين روز اجرا در سه يا پنج روز پذيراي تماشاگران تئاتر باشيم.

اين شيوه يكي از شيوه هاي نوين تالارهاي نمايشي در دنياست كه مي تواند به اجراي نمايش هاي مختلف در سالن هاي پرجمعيت كمك كند. بخش ديگر برنامه ما در حوزه هنرهاي نمايشي نيز متمركز بر 12 تالار فرعي و دو تالار بلك باكسي است كه مي تواند ميزبان خوبي براي گروههاي نمايشي مختلف در گونه هاي مختلف باشد. ما از هم اكنون آمادگي كامل داريم كه اگر دوستان هنرمند فعال در حوزه تئاتر و برنامه هاي ما ايده اي دارند بيايند و با ارائه ايده هاي خود ما را در پيشبرد اهدافمان كمك كنند. از سويي ديگر غير از فعاليتهايي كه به آن اشاره كردم ما مدتي است پلاتوهاي خود را به صورت رايگان در اختيار گروه‌هاي تئاتر و موسيقي قرار داريم كه همين نقطه عطفي در كارنامه فعاليتي ما پيرامون حوزه تئاتر است.

البته ما در اين چارچوب فقط ميزبان گروه‌هاي نمايشي خواهيم بود كه يا از مجموعه هاي مرتبط با مركز هنرهاي نمايشي وزارت ارشاد نامه كتبي داشته باشند و يا در رديف گروهاي ثبت شده نمايشي باشند كه به تاييد وزارت ارشاد رسيده باشد. علاوه بر اين ها آن دسته از هنرمنداني كه علاقه مند به اجراي نمايش هاي محيطي و تئاتر شورايي هستند مي توانند با ارائه طرح ها و برنامه هاي خود از محيطي بيروني مجموعه و حتي گنبد آسمان به عنوان مرتفع ترين نقطه برج ميلاد براي اجراي برنامه هاي خود استفاده كنند.

*اما فكر مي كنم آن گونه كه در توضيح و اجراي برنامه هاي نمايشي با فراغت بيشتري از برنامه ها مي گوييد در حوزه موسيقي با چالش هاي زيادي از جمله گران بودن اجاره بهاي سالن، اولويت برگزاري كنسرت پاپ يا سنتي، دغدغه هاي برگزاركنندگان كنسرت و مواردي ديگر همراه هستيد كه تصور مي كنم كار را براي ارائه برنامه سخت مي كند.

- مركز همايش هاي برج ميلاد يكي از بهترين سالن هاي كشور است اما حتم دارم گران ترين نيست. هزينه اي كه ما هم اكنون براي برگزاري كنسرت ها و همايش ها دريافت مي كنيم حداقل دو درجه از سالن هاي ديگر كه كيفيت پايين تري هم دارند كمتر است و من نمي دانم چرا برخي از دوستان دائم از گران بودن اجاره بهاي سالن ميلاد صحبت مي كنند و روي آن هم تاكيد دارند. در حاليكه در اساس منحصر به فردترين سالن ايران بايد گران ترين سالن باشد اما واقعا گران نيست. دوستان همه مي‌دانند قيمت ما با ديگر سالن ها يكي است ضمن اينكه ما سه سال است كه به قيمت‌هايمان دست نزديم و اين اصلا پذيرفته نيست كه برخي از دوستان بگويند قيمت‌ها گران است. به هر حال اگر سندي دارند ارائه كنند اما اگر ندارند لطفا از بيان اين اظهارنظرات خودداري كنند. من باز هم اعلام مي كنم ما تنها جايي هستيم كه براي اجراي كنسرت هاي موسيقي سنتي 50 درصد تخفيف اجاره بها مي دهيم.

ضمن اينكه پاركينگ هم براي تماشاگران كنسرت رايگان است موضوعي كه بارها اعلام شده بود، رايگان نيست. حتي ما ديگر پاركينگ تشريفات هم نداريم كه بخواهيم از قبل آن پولي را دريافت كنيم. البته يك نكته اي هم در معادلات گروههاي موسيقي پاپ وجود دارد. به هر حال حوزه موسيقي پاپ درآمدزايي دارد و اين درآمدزايي برابر با قدرت است. حالا اين قدرت در اختيار كيست؟ آيا درآمدها به هنرمند مي رسد؟ آيا در اختيار صاحب سالن است يا در اختيار شخصي به نام كنسرت‌گذار؟ موضوعي است كه محل بحث فراواني دارد و من دوست ندارم آن را اينجا ريشه يابي كنم اما فقط به اين نكته ها اشاره مي كنم كه در حال حاضر نه هنرمند بهره خوبي از اين فضا مي برد نه سالن دار؟ و اين به سياستگذاري غلط وزارت ارشاد باز مي گردد كه اميدوارم اصلاح شود.

متاسفانه امروز تصميم گيرنده براي كنسرت كنسرت گذار است. يعني ما سالن را اجاره مي دهيم با همان رقم ثابت. هنرمند هم قرارداد خود را مي بندد و در نهايت همه منفعت ها به كنسرت گذار مي رسد. اين در حالي است كه در هيچ جاي دنيا اين جريان وجود ندارد و اين چنين است كه سالن بر اساس استاندارهايي كه تعريف مي كند تشخيص مي دهد كه چه خواننده اي بيايد و چه خواننده‌اي نيايد. ما هم در برج ميلاد تصميم داريم چنين رويكردي داشته باشيم چرا كه اينجا يادمان ملي است و ما وظيفه الگوسازي داريم. بازشناسي موسيقي ملي كه بخشي از آن هم موسيقي پاپ است براي ما در اولويت است اما به طور حتم در سال آبنده برج ميلاد جايگاه كمي در بين موسيقي پاپ خواهد داشت. ما در حوزه موسيقي به دنبال اتفاق ملي در شان ايران اسلامي هستيم.

*آيا با اين رويكرد باز هم اصراري براي ميزباني برج ميلاد از جشنواره هاي فيلم و موسيقي فجر را داريد؟ ميزباني كه بعضا از جانب برخي از منتقدان شما را دچار حاشيه مي كند. حاشيه هايي كه يكي از مهم ترين آنها حضور افراد بي ربط به كاخ جشنواره است.

- جشنواره فيلم فجر يعني يك اتفاق ملي. ما هم به عنوان متوليان يك نماد ملي افتخار مي كنيم كه سالهاست ميزبان جشنواره فيلم فجر هستيم. عنوان كاخ جشنواره عنواني است كه از سوي وزارت ارشاد اعلام شده و ما هم اصرار داريم كه در اينجا كه يادمان ملي است بايد اتفاقات ملي بيفتد و حتما هم در اين زمينه كمك مي كنيم. دوستان بدانند هزينه اي كه ما از جشنواره فيلم فجر مي گيريم هزينه آب و برق اين مركز هم نيست ضمن اينكه اگر ما جشن‌هاي ارگاني دهه فجر را برگزار كنيم قطعا سود مالي زيادي براي ما خواهد داشت. به همين خاطر بازهم مي گوييم با كمال افتخار دوست داريم ميزبان برگزاري چنين رويدادي باشيم. گرچه اينجا يك توضيح لازم است؛ اينكه به اطلاع برخي از منتقداني كه بر اين باورند كه كاركنان برج ميلاد در زمان جشنواره ها خود و همراهان را به مركز مي برند و باعث شلوغي بيش از حد آنجا مي شوند مي رسانم كه در زمان جشنواره حفاظت فيزيكي و پرسنلي مركز به طور كامل در اختيار همكاران حفاظت فيزيكي وزارت ارشاد است به طوريكه حتي پرسنل هم اجازه تردد در اين مكان را ندارند. حتي براي رفع بسياري از سو تفاهم ها مدير عامل هم به دفتر خود در اين مكان مراجعه نمي كند. از سويي ديگر ما براي كاركنان خود نيز بليت خريداري مي كنيم تا در سينماهاي ديگر به تماشاي فيلم هاي جشنواره بنشينند.

گفتگو از عليرضا سعيدي

كد خبر: 2191131

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۱۰:۰۷

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن