تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802514067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح وزارت خانه شدن سازمان ميراث فرهنگي بدون استدلال كنار گذاشته شد/ انتصاب مديران استاني تخصص­ محور نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: طرح وزارت خانه شدن سازمان ميراث فرهنگي بدون استدلال كنار گذاشته شد/ انتصاب مديران استاني تخصص­ محور نيست
باستان شناسان كشور از اينكه در زمان تشكيل سازمان ميراث فرهنگي سابق و سپس ادغام آن با سازمان­هاي «ايرانگردي و جهانگردي» و «صنايع دستي»، بندرت از متخصصان عرصه ميراث فرهنگي مشاوره و نظرخواهي شده است انتقاد و اعلام كردند: طرح وزارتخانه شدن سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه در سال­هاي اخير بر اساس پاره اي مسايل بنيادين مطرح شده بود بدون استدلال­هاي قانع­ كننده كنار گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، جامعه باستان شناسي ايران در نامه اي عملكرد صد روزه دولت تدبير و اميد در حوزه ميراث فرهنگي را بررسي كرده است كه در ادامه مي خوانيد:

"باستان‌شناسان ايراني، همچون ديگر اصحاب فرهنگ و دانش، اميدوارانه منتظر تحقق برنامه‌هاي «دولت تدبير و اميد» به رياست آقاي حسن روحاني هستند. در پي انتشار «سند عملكرد 100 روز نخست دولت جديد»، «جامعه باستان‌شناسي ايران» به عنوان نهادي صنفي-تخصصي كه نماينده طيفي از باستان شناسان ايراني است، به انتشار اين سند به عنوان فرصتي براي در ميان گذاشتن مشكلات و نگراني هاي متعدد باستان شناسان با مسئولان و مديران ميراث فرهنگي در دولت جديد مي­ نگرد و بر آن است تا بخشي از نظرات، پيشنهادها و انتظارات خود را به نمايندگان و مجريان محترم دولت در اين حوزه منتقل كند.

در بخشي از اين سند «مسائل اساسي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي» هم مورد توجه قرار گرفته است. اهالي «ميراث فرهنگي» به خوبي آگاهند كه تشكيل سازمان­ها و مراكز ميراث فرهنگي در سراسر جهان اغلب به دنبال شكل­ گيري و تكوين دانش «باستان­شناسي/Archaeology» بوده و مقوله باستان­ شناسي به عنوان اساس و بنياد تشكيلات سازمان­هاي ميراث فرهنگي محسوب مي­ شود. در كشور ما نيز سنگ بناي تشكيلات ميراث فرهنگي با ايجاد اداره كل باستان شناسي نهاده شد. بنابراين، پاره­ اي از مهمترين چالش­هاي موجود سازمان ميراث فرهنگي و به خصوص باستان­شناسي چنين است:

1- سنخ­ شناسي ميراث فرهنگي: مسايل مربوط به ميراث فرهنگي الزاماً ذيل مقوله «فرهنگ» قرار نمي گيرد. رشته­ ها و زيربخش­هاي حوزه ميراث فرهنگي بيش از آنكه در چارچوب مسايل فرهنگي قابل ارائه باشند در حوزه علوم جاي مي­ گيرند. وجه فرهنگي موضوعاتي كه زير عنوان «ميراث فرهنگي» طبقه‌بندي و مديريت مي‌شوند، نبايد بر وجه علمي و پژوهشي اين موضوعات سايه بياندازد. «شناخت» از پيشينۀ تاريخي و مختصات جغرافيايي و فرهنگي يك سرزمين، اساس و بنياد نگهداري از ميراث فرهنگي است.

ولي متأسفانه جنبه «معرفي/نمايشي» ميراث فرهنگي كه در قالب گردشگري و اغلب به شكل­هاي نامتناسب و سطحي- بروز مي‌يابد در تصميمات، بودجه‌بندي‌ها و فعاليت‌هاي ميراث فرهنگي محوريت دارد. باستان‌شناسي و همه رشته‌هاي مرتبط با آن، كه طيف وسيعي از علوم انساني و پايه (همچون حفاظت و مرمت، موزه‌داري، باستان‌سنجي و غيره) و فعاليت‌هاي پژوهشي نظري،‌ ميداني و آزمايشگاهي را در بر مي‌گيرد، رشته‌ها و حوزه‌هاي آكادميك و دانشگاهي هستند و لازمۀ كسب شناخت از مواريت فرهنگي. توجه به مقولات فرهنگي و هنري و جهانگردي و صنايع دستي، نبايد موجب پوشيده ماندن نقش، كاركرد و اهميت علم باستان‌شناسي و علوم وابسته يا در پيوند با آن شود. متأسفانه از فحواي سند اخير چنين افقي متصور نمي‌شود و شايسته است باستان‌شناسي در اقدامات آيندۀ دولت در حوزۀ فرهنگ و ميراث فرهنگي، جايگاهي درخور احراز كند.

2- طرح وزارتخانه شدن ميراث فرهنگي: در تشكيل سازمان ميراث فرهنگي سابق، و سپس ادغام آن با سازمان­هاي «ايرانگردي و جهانگردي» و «صنايع دستي»، بندرت از متخصصان عرصه ميراث فرهنگي مشاوره و نظرخواهي شده است. طرح وزارتخانه شدن سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه در سال­هاي اخير بر اساس پاره اي مسايل بنيادين مطرح شده بود، به نظر مي­رسد كه بدون استدلال­هاي قانع­ كننده كنار گذاشته شده است. «جامعۀ باستان‌شناسي ايران» ضمن احترام به آرا و نظريات مديريت جديد اين سازمان، از ايشان و همچنين از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي مي­ خواهد زمينه و بستر لازم را براي بحث­هاي كارشناسانه در اين باره مهيا كند. تصميم­ گيري درباره سودمندي يا ناسودمندي اين طرح مي­ بايست پس از ارائه ديدگاه­ هاي كارشناسي كنش­گران مختلف اين حوزه و ارزيابي جنبه ­هاي مختلف اين طرح صورت گيرد.

3- مدون شدن رهيافت­ هاي اجرايي: يكي از اقدامات شايستۀ اخير پژوهشگاه ميراث فرهنگي و پژوهشكدۀ باستان­شناسي، تدوين «سند جامع راهبردي باستان­ شناسي» است. سامان مند شدن نسبي برنامه­ هاي پژوهشي در حوزۀ باستان­شناسي، به­ ويژه با بازگرداندن و تثبيت نسبي اختيارات مربوط به صدور مجوز فعاليتهاي باستان­شناسي از استانها به پژوهشكدۀ باستان­شناسي، توجه به برپايي گردهمايي­ هاي سالانه و انتشار چكيده­ اي از همه فعاليت­هاي انجام شده از جمله اقدامات شايسته و قابل تقدير در حوزه باستان­ شناسي هستند. «جامعۀ باستان‌شناسي ايران» ضمن ارج نهادن بر اين كوشش­ها خواهان تداوم، تثبيت و تسريع اين روند است. همچنين انتظار مي­ رود شأن محوطه­ هاي بزرگ و مهم به طور مضاعف رعايت شود. برنامه ريزي به منظور حفاظت­ هاي گوناگون، اختصاص بودجه كافي و ارتقاء نظارت و سپردن مسؤوليت آن­ها به افراد صاحب صلاحيت براي انجام امور پژوهشي از ضروريات است. بي­ شك توجه به چنين جنبه­ هايي است كه زمينه بهره­ برداري پايدار و مسئولانه از دارايي­ ها و سرمايه­ هاي ميراث فرهنگي كشور در حوزه گردشگري را نيز فراهم مي كند.

4- حفاظت: حفاظت از مواريث فرهنگي از جمله يكي از وظايف اصلي سازمان ميراث فرهنگي است. مقوله حفاظت را مي توان در سه بحث كلي دنبال كرد: ملزم بودن همه نهادهاي دولتي به رعايت اصول حفاظت از مواريث فرهنگي و در نظر گرفتن نظريات كارشناسانه سازمان ميراث فرهنگي در زمينه طرح‌هاي توسعه­ اي و عمراني، اعمال نظارت سازمان ميراث فرهنگي از طريق بازديد و سركشي مأموران يگان حفاظت و آموزش به مردم در جهت پاسداشت از مواريت فرهنگي است. متأسفانه بايد گفت كه در هر سه زمينه ضعف­ هاي عمده اي وجود دارد كه در سالهاي گذشته تشديد شده است. بي شك سامان مند كردن برنامه هاي حفاظت در كشور و تدوين «سند جامع حفاظت و مرمت» در اين امر بسيار راهگشا است. همچنين لازم است در اين سند تمهيداتي فوري براي مقابله و كاهش تأثير بلاها و حوادث طبيعي و انساني كه شمار آن‌ها در منطقه رو به افزايش است، در نظر گرفته شود. «جامعۀ باستان‌شناسي ايران» اميدوار است متوليان امر، تحول در اين عرصه ها را در برنامه هاي آتي دولت در نظر بگيرند.

5- بازسازي نيروي انساني: در صد روز گذشته مديريت جديد بخش مهمي از توجه خويش را به موضوع بازسازي نيروي انساني سازمان ميراث فرهنگي اختصاص داده است. اين موضوع به خصوص با توجه به تخصص ­زدايي از سازمان ميراث فرهنگي در دو دولت گذشته حايز اهميت است. «جامعه باستان‌شناسي ايران» از انتصاب شماري از چهره ­هاي موجه، صالح و شناخته­ شده در معاونت­ها و مديريت­هاي ارشد سازمان ميراث فرهنگي استقبال مي كند. با وجود اين، اخيرا انتصاب­ هايي در حوزه­ هاي استاني آغاز شده كه تخصص­ محور نيست. در چند استان شاهد مديريت­هاي غيرمتخصص و غيرمرتبط بوده ­ايم كه به نظر مي­رسد ناشي از تحميل نيروهايي خارج از سازمان ميراث فرهنگي است. در سال­هاي گذشته، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري متحمل شديدترين آسيب­ها و لطمات شده و به شكلي بي­ ضابطه نيروهاي مختلفي (از آموزش و پرورش، آموزش عالي، شهرداري­ها، استانداري­ها و ساير نهادها) به اين سازمان راه يافته و پست­ هاي كارشناسي و مديريتي را اشغال كرده ­اند. لذا توجه مضاعف به تخصص­ محور شدن اين سازمان يكي از راه­هاي جبران آسيب­ها و ارتقاء كارايي آن است.

6- مسايل مربوط به عرصه و حريم محوطه­ ها در سازمان ميراث فرهنگي: بحث نظام­ مند شدن مسايل و قوانين مربوط به فهرست آثار ملي و نيز شفافيت در مورد چگونگي ثبت آثار مهم ايران در فهرست ميراث جهاني (اعم از ملموس و ناملموس) از ديگر مواردي است كه مي­ بايست ضوابط مشخصي براي آنها تهيه و منتشر شوند. بخصوص لزوم فراهم آمدن زمينه نقد و ارزيابي فعاليت­هاي گذشته به منظور ارتقاء مسايل اين حوزه ضروري است. از سوي ديگر، ثبت آثار ايراني در فهرست‌هاي مربوط به ميراث جهاني بدون مهيا بودن زمينه حفاظت از آن‌ها مي‌تواند به شأن و جايگاه اين آثار خدشه وارد كند. از اين رو لازم است به جاي توجه صرف به بالابردن آمار، تلاش بيشتري در زمينه افزايش كيفيت حفاظت از اين محوطه‌ها صورت پذيرد. در اين زمينه اقداماتي انجام شده كه قابل تقديرند اما همچنان كاستي­ هاي فراوان و بنياديني وجود دارد.

7- توجه به فعاليت­هاي باستان­شناسي در دو بعد ملي و بين المللي: بودجه بخش باستان شناسي نه تنها در سالهاي اخير ناچيز بوده، بلكه بد هم مديريت شده است. در نتيجه، پروژه‌هاي باستان‌شناسي هم از نظر كيفي و هم از نظر كمي در مقايسه با آنچه بايد باشد و حتي در مقايسه با آنچه در سال‌هاي پيش­تر بود، روند نزولي نگران‌كننده‌اي داشته است. پيچيدگي‌هاي اداري و سوء مديريت در حوزۀ ارتباطات بين المللي، باستان شناسي ايران را از فرصت­ها و سرمايه‌هاي علمي،مالي، انساني بين‌المللي نيز محروم كرده، در حالي كه كشورهاي همسايه به خوبي از اين فرصت ها و سرمايه ها بهره برده اند.

8- انتشارات: همان‌طور كه در «سند» به خوبي تأكيد شده است، «معرفي» بُعدي حياتي از مديريت فرهنگي است و به صرف داشتن تاريخ طولاني، اين تاريخ و فرهنگ، در مقياس جهاني شناخته نمي‌شود. توجه به انتشارات در حوزه ميراث فرهنگي و بخصوص در باستان شناسي و تهيه و انتشار اقلام فرهنگي، از جمله فيلم هاي آموزشي و مستند، از ظرايف فعاليتهاي ميراث فرهنگي (از جمله باستان شناسي، مرمت و حفاظت، موزه داري و امثال آن) كمك مؤثري در زمينه معرفي اهميت سازمان ميراث فرهنگي و فعاليتهاي آن است.

9- مكان مستقل براي تشكيلات سازمان ميراث فرهنگي: پس از جابجايي اجباري و خودسرانه سازمان ميراث فرهنگي توسط مسوولان پيشين، اين سازمان برخي از ساختمانهاي اختصاصي خود (نظير عمارت مسعوديه) را از دست داد. تلاش براي استقرار بخشهاي مختلف سازمان ميراث فرهنگي در ساختمانهاي مستقل و بازگرداندن يكپارچگي فيزيكي به بخش­هاي مختلف سازمان بسيار ضروري است. استقرار دائم تشكيلات سازمان ميراث فرهنگي در محل مناسب، باعث تسريع در بهبود اوضاع بحراني ميراث خواهد شد. به ­ويژه اختصاص مكان براي «اسناد و كتابخانه» سازمان كه سرگذشت تلخي را پشت سر نهاده، از اهميت ويژه­اي برخوردار است. «عمارت مسعوديه» به عنوان يكي از نخستين مكانهايي كه دهه­ ها قبل شاهد تأسيس و تكوين تشكيلات ميراث فرهنگي (شعبه/دايره عتيقات) بوده، جزئي از تاريخ تشكيلات ميراث فرهنگي ايران محسوب مي­شود. لذا «جامعۀ باستان‌شناسي ايران» خواستار بازپس گيري و عودت آن به سازمان ميراث فرهنگي كشور است.

در «سند صد روزه دولت يازدهم» بر گسترش مراكز و برنامه‌هاي ايران‌شناسي در داخل و خارج اشاره شده است، اما بدون همت براي رفع مشكلات باستان‌شناسي و ميراث فرهنگي ايران و سپردن مسوليتهاي اين حوزه به متخصصان اين رشته، چنين چيزي عملي نخواهد شد. اگر نگاهي جامع به موضوع ايران‌شناسي داشته باشيم، با اطمينان مي­توان گفت كه گسترش فعاليتهاي باستان­شناسي، يكي از مؤلفه­ هاي مهم ايران‌شناسي است. توجه به زمينه­ هاي گوناگون باستان‌شناسي ايران و ارتقاء آن در سطح بين‌المللي (در همه ادوار پيش از تاريخي، تاريخي و اسلامي)، به جز منافع علمي و فرهنگي، منافع كلان مالي نيز براي اقتصاد كشور دربرخواهد داشت. به بيان ديگر، قرارگيري باستان شناسي در جايگاه شايسته خود، نه تنها مخل كار ساير نهادهاي اجرايي، پژوهشي سازمان همچون حفاظت و مرمت نيست، بلكه باعث رشد متوازن سازمان ميراث فرهنگي در همه عرصه ­ها و وظايف آن خواهد شد.

كد خبر: 2201240

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۱۲:۰۱

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن