تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821166729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمان حج و زيارت با جشنواره ديدار به دنياي هنر وارد شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سازمان حج و زيارت با جشنواره "ديدار" به دنياي هنر وارد شد
سازمان حج و زيارت با برگزاري جشنواره فرهنگي هنري "ديدار" به دنياي هنر ورود پيدا كرد و از اين طريق هنرمندان را به خلق آثاري با موضوع سفر معنوي حج ترغيب مي‌كند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبري جشنواره فرهنگي هنري "ديدار" صبح امروز دوشنبه 18 آذر با حضور حجت‌الاسلام مسعود حاجي‌ابراهيمي دبير جشنواره، سعيد غضنفري دبير كميته علمي و افشين هوشنگي دبير كميته اجرايي جشنواره در محل سازمان حج و زيارت برگزار شد.

حجت‌الاسلام حاجي‌ابراهيمي نخستين سخنران اين نشست بود كه گفت: ارديبهشت امسال بحث راه‌اندازي جشنواره فرهنگي هنري "ديدار" با توجه به نيازهاي زائران طرح شد. البته از مدت‌ها قبل بود كه بعثه رهبري در حج قصد داشت در اين موضوع ورود پيدا كند كه با توجه به شرايط قرار بر اين شد كه جشنواره فرهنگي هنري ديدار از امسال برگزار شود.

وي افزود: براي اولين بار است كه ما قصد داريم يك جشنواره فرهنگي هنري برگزار كنيم و جشنواره امسال متمركز بر نياز زائران است.

اين فعال فرهنگي نوع كار و جنس جشنواره را با حج مرتبط دانست و بيان كرد: جشنواره در هفت محور خوشنويسي، نقاشي، عكس، ارتباط تصويري، آثار حجمي، نماهنگ و آثار آدبي برگزار خواهد شد كه از خروجي آنها در حج، حج عمره و عتبات عاليات استفاده خواهيم كرد.

وي اضافه كرد: زائران ما بايد در فضاهايي قرار گيرند كه هم از نظر بصري و هم از نظر محتوايي آنها را اغنا كند. ما سعي داريم با توسل به هنر دريافت و مانايي سفرهاي زيارتي ايرانيان را افزايش دهيم. زائر ما نياز دارد از آداب و مناسك گرفته تا مفاهيم معنوي و زيارتي و نيز مفهوم توسل را در آثاري كه با هنر آميخته شده است، ببيند تا اثرپذيري آن مفاهيم برايش بيشتر شود.

دبير جشنواره "ديدار" در مورد سوژه‌هاي مورد نظرشان در اين جشنواره توضيح داد: آداب حضور، آداب و فرهنگ زيارت، اعمال و مناسك مناسب با اماكن زيارتي، حج و امنيت، اسرار نيايش، اسرار شفاعت و اسرار آيين‌هاي مذهبي بخش‌هاي اين جشنواره هستند.

وي با ذكر اين جمله كه ما رنگين‌كماني از مسلمانان را در اعمال حج مي‌بينيم از هنرمندان خواست كه نگاهي بين‌المللي به اين جشنواره داشته باشند.

حاجي‌ابراهيمي به بخش‌هاي اين جشنواره اشاره كرد و گفت: در بخش ادبيات سه حوزه خاطره‌نويسي، شعر و سفرنامه را داريم كه اميدواريم آثاري به دستمان برسد كه تجربه‌ها، تلخي‌ها و شيريني‌هاي سفرهاي ديگران را منعكس كند تا بر تجارب زائران بيفزايد. در بحث ارتباط تصويري سه حوزه تصويرسازي، پوستر و اينفوگرافي و در بخش عكس هنرمندان بايد با سوژه‌هاي آزاد كار كنند.

وي يكي از بخش‌هاي مهم جشنواره را آثار حجمي و المان‌هاي مذهبي قلمداد كرد و گفت: در آثار حجمي هنرمنداني چابك و چالاك مي‌خواهيم كه از متريال‌هاي سبك و پرتابلي استفاده كنند تا در زماني كوتاه آثاري بزرگ خلق كنند. در اين بخش امكان استفاده از هنرمندان خانم را نداريم زيرا اعزام آنها ممكن نيست.

حاجي‌ابراهيمي استفاده از كارشناسان هنري معروف را با عنوان مشاور از ويژگي‌هاي اين جشنواره دانست و گفت: در داوري‌ها علاوه بر استفاده از هنرمندان در هر بخش ما يك كارشناس مذهبي نيز قرار داده‌ايم تا كارها درست داوري و انتخاب شوند.

وي در مورد گاهشمار جشنواره توضيح داد: آخر دي ماه پايان زمان ارسال آثار است كه در بخش علمي از اول تا هفتم بهمن‌ماه و در بخش هنري از هفتم تا 14 بهمن ماه داوري‌ها انجام مي‌شود. اسفندماه برنامه اختتاميه را در ساختمان سازمان حج و زيارت داريم كه در آن روز ضمن برگزاري كارگاه آموزشي مخصوص مسئولان فرهنگي بعثه، هنرمندان به صورت زنده اقدام به انجام كارهاي هنري در رشته‌هاي معرق، منبت، فلزكاري، خوشنويسي، نقاشي، قلمكاري، تهذيب و اجراي آثار حجمي خواهند كرد.

دبير جشنواره "ديدار" در پاسخ به پرسش خبرنگاري در مورد توجه به گرايش‌هاي شيعي و سني توضيح داد: موضوعات ما كاري به گرايش‌هاي اين چنيني ندارد، اصلاً قرار نيست به اين فضا ورود پيدا كنيم. اين اولين تجربه ما در برگزاري جشنواره است و قصد داريم توانمندي‌هاي خودمان را بررسي كنيم و بعد به فكر بين‌المللي كردن جشنواره "ديدار" باشيم.

وي در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد چرايي غيبت هنرمندان زن از يك سو و دليل استفاده از هنرمندان چابك و چالاك در امور حجمي گفت: ورود به كشور عربستان در يك بازه زماني كوتاه تنها كاري است كه مي‌تواند انجام گيرد و به همين خاطر از يك طرف نمي توانيم بانوان را براي خلق اثر هنري به عربستان بفرستيم و از طرف ديگر به خاطر محدوديت زمان هنرمنداني را مي خواهيم كه بتوانند در مدت زمان كوتاه و با مواد سبك و ساده كارهاي هنري خلق كنند كه هم ارزش هنري داشته باشد و هم ارزش معنوي.

در ادامه غضنفري، دبير كميته علمي جشنواره در مورد همكاران اين جشنواره توضيح داد: معاونت فرهنگي وزارت علوم، معاونت اجتماعي شهرداري تهران و وزارت ارشاد ما را در اين جشنواره ياري كردند.

وي افزود: قصد داريم بخشي از آثار برتر و برگزيده را در ايستگاه‌هاي مترو تهران و در مراكز اصلي مترو بگذاريم و البته بعد از پايان جشنواره نمايشگاه‌هايي برگزار كنيم و آثار را در معرض ديد عموم قرار دهيم.

در ادامه مراسم افشين هوشنگي دبير اجرايي جشنواره گفت: در بخش آثار ادبي 860 اثر، ارتباطات تصويري 910 اثر، عكس 6710 اثر، حجم 9 اثر، خوشنويسي 7 اثر و در بخش نقاشي 6 اثر تا كنون به دستمان رسيده است. جامعه هدف ما دانشجوياني بودند كه به سفر حجم مشرف شده‌اند و در كنار آنها با ارسال 30 هزار پيامك به مجموعه‌هاي هنري اطلاع رساني كرده و انتظار داريم كه آثار بسيار بيشتري به دستمان برسد.

هوشنگي در پايان گفت: در اين جشنواره به نفرات اول هر بخش و هر گرايش دو ميليون تومان، نفر دوم 1.5 ميليون تومان و به نفر سوم يك ميليون تومان جايزه اهدا خواهد شد و از نفر چهارم تا دهم نيز لوح تقدير و تنديس جشنواره خواهند گرفت.

كد خبر: 2191825

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۸ - ۱۲:۵۳

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن