تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803025748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نشست خبري ششمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر عنوان شدافزايش ۶۰ درصدي بودجه و ۳۰ درصدي شركت‌كنندگان خارجي جشنواره تجسمي فجر/ جشنواره تجسمي فجر و دوسالانه‌ها نافي يكديگر نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست خبري ششمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر عنوان شدافزايش ۶۰ درصدي بودجه و ۳۰ درصدي شركت‌كنندگان خارجي جشنواره تجسمي فجر/ جشنواره تجسمي فجر و دوسالانه‌ها نافي يكديگر نيستند
دبيركل جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با تأكيد بر اين كه جشنواره هنرهاي تجسمي فجر و دوسالانه‌ها نافي يكديگر نيستند، تأكيد كرد: جشنواره هنرهاي تجسمي فجر محلي براي گردهمايي همه هنرهاي تجسمي است و منجر به ايجاد زبان بين‌رشته‌اي مي‌شود.
به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، نشست خبري ششمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر صبح امروز با حضور سيدعباس ميرهاشمي دبير كل اين جشنواره و مسعود زنده‌روح كرماني و عبدالرحيم سياهكارزاده دبيران هنري و اجرايي اين جشنواره در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

آغاز اين نشست خبري با رونمايي از پوستر ششمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر اثر مصطفي اسداللهي همراه بود و بعد از آن ميرهاشمي گزارشي از روند برگزاري اين جشنواره در دوره ششم ارائه كرد و گفت: جشنواره هنرهاي تجسمي امسال درست بعد از اختتام جشنواره دوره پنجم كارش را آغاز كرد و جلسات هماهنگي و شوراي سياست‌گذاري برگزار شد و يكي از تفاوت‌هاي اين دوره با دوره‌هاي قبل اين بود كه زمان كافي و مناسبي را در اختيار داشتيم كه بر اساس آن از مديران ۱۱ رشته هنرهاي تجسمي دعوت به حضور در نشست‌هاي كارشناسي مختلف كرديم و برنامه‌هاي ششمين جشنواره هنرهاي تجسمي از خلال اين نشست‌هاي كارشناسي استخراج شد.

ميرهاشمي با بيان اين كه برنامه‌هاي اين دوره از جشنواره در سه محور ملي، بين‌المللي و بخش مكمل برگزار مي‌شود درباره بخش‌هاي مختلف اين جشنواره توضيح داد: در بخش بين‌المللي چهار رشته عكاسي، پوستر، تصويرسازي و كاريكاتور در نظر گرفته شده است و در بخش ملي نيز رشته‌هاي نقاشي، خوشنويسي،‌ مجسمه‌سازي، نگارگري،‌سراميك هنري و بخش مكمل نيز شامل فيلم‌هاي مستند هنرهاي تجسمي است.

او با اشاره به تغيير عنوان بخش سفال و سراميك توضيح داد: بخش سفال و سراميك اين دوره با نظر كارشناسان اين حوزه به «سراميك هنري» تغيير عنوان پيدا كرد و در بخش مكمل نيز شامل فيلم‌هاي مستند و مقالات بود كه بعد از جلسات كارشناسي متعدد بخش مقالات به ورك شاپ تغيير يافت.

او درباره آمار كلي اين دوره از جشنواره هم گزارش داد و گفت: تعداد كل آثار رسيده به جشنواره ۴۸۸۳ اثر از ۲۶۹۰ شركت كننده است كه در بخش بين‌المللي نيز ۸۲ هنرمند از ۴۶ كشور دنيا در اين دوره شركت كرده‌اند.

ميرهاشمي درباره داوران داخلي و خارجي اين جشنواره هم گفت: داوران خارجي و ايراني اين جشنواره پس از قطعي شدن به زودي از سوي روابط عمومي جشنواره اعلام خواهد شد.

دبيركل ششمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر درباره موضوع كناره‌گيري‌اش از اين جشنواره كه چندي پيش مطرح شده بود توضيح داد: موضوعاتي بدون هماهنگي قبلي پيش آمده بود كه منجر به گلايه‌مندي برخي از دوستان ما در ستاد اجرايي جشنواره شد و در نهايت بنده از سمت خود كناره‌گيري كردم كه اين موضوع منجر به بروز وقفه‌اي در اجراي برنامه‌هاي اين دوره از جشنواره شد اما با برگزاري جلساتي با معاون امور هنري وزارت ارشاد مشكلات به وجود آمده برطرف شد و قرار شد كه جشنواره كارش را دنبال كند و بنده نيز با رفع اين مسائل كارم را در اين جشنواره ادامه دادم.

وي افزود: اين موضوع به هر حال منجر به بروز وقفه‌اي در اجراي برنامه‌ريزي‌هاي پيش بيني شده اين جشنواره شد كه تلاش مي‌كنيم اين وقفه را به گونه‌اي جبران كنيم.

ميرهاشمي از تمديد زمان ارسال آثار به اين جشنواره هم خبر داد و گفت: با توجه به اين وقفه پيش آمده، زمان ارسال آثار به جشنواره را تمديد كرديم و علاقه‌مندان تا ساعت ۲۴ روز ۷ دي‌ماه مي‌توانند آثارشان را به دبيرخانه ارسال كنند.

در ادامه اين نشست، مسعود زنده‌روح كرماني دبير هنري جشنواره توضيحاتي را ارائه كرد و گفت: در اين دوره از جشنواره هنرهاي تجسمي فجر تغييراتي را شاهد هستيم و برخي گرايش‌ها به رشته‌هاي جشنواره افزوده شد كه در مجموع امسال ۹ رشته با ۱۵ گرايش هنري در جشنواره داريم.

زنده‌روح كرماني از افزايش ۳۰ درصدي آمار شركت‌كنندگان خارجي در ششمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر خبر داد و گفت: امسال با توجه به زمان مناسبي كه در اختيار داشتيم توانستيم اطلاع‌رساني مناسبي داشته باشيم و از هنرمندان خارجي بيشتري دعوت به حضور در جشنواره كنيم كه در نهايت در مقايسه با سال گذشته شاهد افزايش ۳۰ درصدي آمار شركت‌كنندگان خارجي در جشنواره امسال هستيم.

او همچنين از آغاز داوري آثار اين جشنواره از ۱۵ دي‌ماه در بخش آثار ملي خبر داد و گفت: مرحله داوري اوليه آثار بخش ملي كه از روي تصاوير آثار صورت مي‌گيرد از ۱۵ تا ۱۷ دي‌ماه در ۵ گرايش انجام خواهد شد و از ۲۱ تا ۲۴ دي‌ماه نيز آثار بخش بين‌الملل داوري خواهد شد و داوري نهايي اصل آثار در بخش ملي نيز ۲۸ دي تا ۲ بهمن‌ماه انجام خواهد شد كه به اين ترتيب از اول بهمن ماه اسامي نهايي شركت‌كنندگان در جشنواره امسال را معرفي خواهيم كرد.

زنده روح كرماني زمان برپايي نمايشگاه ششمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر را ۱۴ بهمن‌ماه اعلام كرد و گفت: در زمان برپايي اين جشنواره داوران خارجي در ۴ رشته بخش بين‌المللي برگزاري ورك شاپ همراه با نشست‌هاي تخصصي خواهند داشت كه براي حضور علاقه‌مندان در اين كارگاه‌هاي هنري زمان ثبت نام آن را به زودي اعلام خواهيم كرد و علاوه بر نشست‌هاي تخصصي ديگري هم در ساير رشته‌هاي بخش ملي خواهيم داشت.

دبير هنري اين دوره از جشنواره درباره پوستر جشنواره ششم هنرهاي تجسمي فجر هم گفت:‌ در هر دوره از جشنواره هنرهاي تجسمي فجر پوستر اصلي آن به يكي از طراحان گرافيك شناخته شده كشور سفارش داده مي‌شود كه امسال هم اين پوستر به مصطفي اسدللهي از طراحان شناخته شده كشور سپرده شد.

وي از مصطفي گودرزي،‌قباد شيوا، ابراهيم حقيقي، علي وزيريان و مسعود نجابتي به عنوان طراحان پوستر جشنواره هنرهاي تجسمي فجر از دوره اول تا پنجم نام برد.

عبدالرحيم سياهكارزاده دبير اجرايي ششمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر نيز درباره بودجه اين جشنواره توضيح داد: بودجه اين دوره با هماهنگي و پيگيري‌هاي آقاي ميرهاشمي حدود ۶۰ درصد نسبت به بودجه سال قبل افزايش يافت و به همان نسبت ميزان جوايز نيز افزايش داشته است.

وي درباره مكان برگزاري اين دوره از جشنواره هم گفت: آثار اين جشنواره در مؤسسه صبا، فرهنگسراي نياوران، موزه معاصر و برخي از استان‌هاي كشور برگزار خواهد شد كه در اين زمينه حدود ۲۴ استان براي ميزباني آثار اين جشنواره اعلام آمادگي كرده اند و آثار منتخب بخش بين‌الملل از ۱۵ بهمن ماه تا ۲۰ اسفندماه در اين استان ها به نمايش درخواهد آمد.

او درباره كشورهاي ميزبان آثار اين جشنواره هم گفت: كشورهايي كه نمايش آثار اين جشنواره در آن‌ها قطعي شده است پنج كشور صربستان، روسيه، هند،‌تونس و تركيه هستند.

ادامه اين نشست به پرسش و پاسخ گذشت و سيدعباس ميرهاشمي دبيركل اين جشنواره در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اظهارنظر معاون امور هنري وزارت ارشاد درباره احتمال حذف جشنواره‌هاي اضافي از جمله جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در سال‌هاي آينده توضيح داد: جشنواره هنرهاي تجسمي فجر و دوسالانه‌هاي تخصصي تجسمي هيچ كدام نافي يكديگر نيستند چرا كه جشنواره تجسمي فجر در شاخه‌هاي مختلف هنري فعاليت دارد و از تعامل اين هنرها با يكديگر زبان خاص بين‌ رشته‌اي ايجاد مي‌كند چرا كه همه هنرها امروزه به نوعي با يكديگر ادغام شده و مرزي ميان آن ها نيست.

وي تصريح كرد: جشنواره هنرهاي تجسمي فجر آورده‌هاي بسياري دارد و در تلاش براي بالا بردن سطح سليقه در جامعه است از سوي ديگر يكي از نكاتي كه در اين جشنواره به آن رسيده‌ايم، نگاه موضوعي به هنرهاي مختلف است و اين ضعفي است كه در مراكز آموزشي ما وجود دارد چرا كه در اين مراكز تنها تكنيك‌هاي هنري آموزش داده مي‌شود و هنرمندان در برخورد با موضوعات مختلف و اجراي آن با مشكل روبرو مي‌شوند كه اين مشكلات آموزشي بايد درجايي مورد بررسي قرار گيرد و جشنواره فجر فضا و محلي براي بررسي اين موضوعات است.

ميرهاشمي همچنين ارتباط با همه هنرمندان شاخه‌هاي مختلف هنرهاي تجسمي را از جمله نكات ويژه جشنواره تجسمي فجر عنوان كرد و گفت: در دوسالانه‌هاي مختلف هنرمندان تنها با يك رشته سروكار دارند در حالي در جشنواره تجسمي فجر همه رشته‌ها و همه هنرمندان شاخه‌هاي مختلف با يكديگر در ارتباط و تعامل قرار مي‌گيرند.

دبيركل ششمين جشنواره هنرهاي تجسمي در ادامه درباره نظر معاون امور هنري مبني بر حذف جشنواره‌هاي اضافه ازجمله جشنواره هنرهاي تجسمي فجر هم گفت: بايد از خود آقاي مرادخاني در اين باره سوأل كنيد اما به نظر من رسيدن به حذف اين جشنواره نياز به بررسي‌هاي كارشناسانه دارد چرا كه هر جشنواره‌اي بايد آورده‌اي داشته باشد ولي در مجموع فكر نمي‌كنم اين جشنواره در آينده تعطيل شود.

او در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس درباره نقش رشته كاريكاتور در بين‌المللي شدن آثار اين جشنواره در مقايسه با ساير رشته‌ها هم گفت: كاريكاتور سال‌ها قبل كارش را در كشور شروع كرده و توانسته بانك اطلاعاتي خوبي از هنرمندان دنيا جمع آوري كند اما بايد باور كنيم كه اين جشنواره به هر حال دير شروع شده است و هنوز هم به جايگا واقعي خود نرسيده است اما اگر روند برگزاري جشنواره ادامه يابد در آينده اتفاقات خوبي را شاهد خواهيم بود و اگر مشكلات ساير رشته‌ها در زمينه بين‌المللي شدن برطرف شود مثل مباحث بيمه آثار ، گمرك و ... مي‌توانيم از هنرمندان دنيا براي شركت در همه رشته‌هاي هنرهاي تجسمي در ايران دعوت كنيم.

زنده‌روح كرماني دبير هنري اين جشنواره هم در ادامه اين نشست گفت: معتقدم اين جشنواره بزرگترين همايش براي هنرهاي تجسمي ايران است كه همه هنرمندان را گرد هم جمع مي كند و اين ضرورت برگزاري جشنواره است.

زنده‌روح كرماني درباره بخش فيلم مستند هم توضيح داد: رايزني‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي انجام داده‌ايم تا بخش مستند در سال آينده به صورت بين‌المللي برگزار شود.

عبدالرحيم سياهكارزاده نيز در پاسخ به سؤالي درباره بودجه امسال جشنواره گفت: بودجه امسال يك ميلياردو ۳۰۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده است.

زنده‌روح در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره استفاده از فيلم‌هاي مستند هنرهاي تجسمي در رسانه ملي هم گفت: تعاملاتي با آقاي پورحسين از اعضاي هيئت انتخاب آثار اين بخش از جشنواره تجسمي فجر داشته‌ايم كه اين آثار در شبكه مستند به نمايش درآيد كه بخشي از آثار دوره قبل هم پخش شده است و امسال هم قصد داشتيم كه حمايت بيشتري از مستندسازان تجسمي داشته باشيم كه به دليل كمبود زمان و بودجه امسال اين امكان فراهم نشد.

ميرهاشمي هم درباره ضرورت توجه بيشتر به بخش فيلم‌هاي مستند هنرهاي تجسمي گفت: يكي از دلايل ناشناخته ماندن هنرمندان و هنرهاي تجسمي در كشور ما عدم پرداختن به اين موضوع در رسانه‌ها از جمله صدا و سيماست.

وي ادامه داد: يكي از تفاوت‌هاي جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با بي‌ينال‌هاي تخصصي تجسمي اين است كه بخش فيلم در هيچ يك از اين بي‌ينال‌ها مورد توجه قرار نمي‌گيرد اما در جشنواره اين رشته‌ها در كنار هم قرار مي‌گيرند.

وي افزود:‌در صورتي كه معاونت هنري بودجه لازم را در اختيار ما بگذارد مي‌توانيم با خريد آثار مستندسازان تجسمي حمايت بيشتري را از آن‌ها داشته باشيم و امكان بهره‌برداري از اين آثار را نيز در اختيار داشته باشيم.

به گزارش خبرگزاري فارس، ششمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر، ۱۴ بهمن‌ماه در مؤسسه فرهنگي و هنري صبا، فرهنگسراي نياوران و موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهد شد.

انتهاي پيام/



دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن