تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820452041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا در داخل، به سند كاخ سفيد استناد مي‌كنيد/ قضاوت ظريف از عملكرد جليلي در مذاكرات/ كيهان نگويد غني‌سازي در توافقنامه نيست


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: چرا در داخل، به سند كاخ سفيد استناد مي‌كنيد/ قضاوت ظريف از عملكرد جليلي در مذاكرات/ كيهان نگويد غني‌سازي در توافقنامه نيست
وزير امور خارجه كشورمان در پرسش و پاسخ با دانشجويان گفت: كاخ سفيد مجبور شده به روزنامه واشنگتن پست جوابيه‌اي بدهد كه چرا واقعيت را به مردم نگفته، بعد شما به سند كاخ سفيد استناد مي‌كنيد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظريف" وزير امورخارجه كشورمان با حضور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي كه عصر امروز (سه‌شنبه) در تالار علامه اميني كتابخانه مركزي دانشگاه تهران برگزار شد به سوالات دانشجويان پاسخ داد.

وي در ابتدا به سوالاتي مبني بر اينكه چرا مذاكرات به طور روشن براي مردم مطرح نمي‌شود؛ داده‌ها و ستاده‌ها آيا در مذاكرات ژنو برابري مي‌كند و همچنين زحماتي را كه شهداي هسته‌اي كشيده‌اند چرا باعث نشده غني‌سازي به رسميت شناخته شود؛ اين عدم شناخت آيا توهين به ملت ايران نيست؛ ديپلماسي صدقه‌اي كه كل پول بلوكه شده ايران را كه يارانه 4 ماه كشور است را اين گونه مي‌خواهند پس بدهند؛ آيا معني نرمش قهرمانانه اين بود كه بازپس‌گيري پول‌هايمان با دادن امتيازهاي بزرگ باشد و همچنين در صورت عدم پايبندي به طرف غربي چه بايد بكنيم و اينكه توانمندي نظامي كشور با بازرسي آنها در فضاي بر خلاف امنيت ملي و فاش شدن اسرار كشور نيست و چرا دولت به جاي نگاه به درون، عمده تلاش خود را به بيرون معطوف مي‌كند و صحبت‌هاي وزير امور خارجه امريكا تا به الان درست از آب درآمده و ما چرا براي رضاي آنها همه كار كرديم و الان بايد چه امتيازاتي بدهيم، پاسخ داد.

غربي‌ها از چهار تا تانك و موشك ما نمي‌ترسند

رئيس دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: اين حرف‌ها بسيار خوب است كه زده شود، البته بايد بگويم كه غربي‌ها از چهار تا تانك و موشك ما نمي‌ترسند، آيا شما فكر كرديد آمريكا كه مي‌تواند با يك بمب سيستم دفاعي ما را از كار بياندازد از ما به خاطر قدرت نظامي‌مان مي‌ترسد كه جلو نمي‌آيد؟

ظريف گفت: بر چه اساس مي‌توانند به اطلاعات ما پي ببرند، كدام سند اين حرف را زده وقتي كري وزير خارجه آمريكا مي‌گويد در عمر كاري خود هيچ كس آنقدر تلخ با من صحبت نكرده، چرا به خود اجازه مي‌دهيم نمايندگان ملت بزرگ‌مان را در برابر خارجي‌ها تهديد كنيم.

وزير امور خارجه ادامه داد: ما در مقابل خارجي‌ها مي‌گوييم كه به شما اعتماد نداريم و بايد اعتماد ما را جلب كنيد اما چرا از طرف آنها حرف مي‌زنيد ما داريم پولي را كه دولت مورد حمايت شما داده و در اختيار آنها گذاشته پس مي‌گيريم.

براي هر يك دلار، 30 سنت پول به واسطه داده مي‌شد تا پول ما را برگرداند

وي افزود: ما پول نفت كشور را كه به دليل سياست غلط به غرب داده شده را مسترد مي‌كنيم، اين آيا توهين به مردم نبود كه نتوانيم پول نفت را برگردانيم، آيا اين توهين نبود كه براي هر يك دلار، 30 سنت پول به واسطه بدهيم تا پول ما را برگرداند.

رئيس دستگاه ديپلماسي بيان داشت: براي من بسيار دردناك است كه اين حرف‌ها را مي‌زنم اما وقتي از ژنو برگشتيم من از همه دولت‌هاي گذشته و مذاكره‌كنندگان تشكر كردم اما بنا ندارم گروهي كه توان، آبرو و حيثيت خود را براي احقاق حقوق گذاشته‌اند به مطالبه بگذارم و ما الان داريم پول قبلي را كه مانده است را به صورت قسطي برمي‌گردانيم.

ظريف ادامه داد: با همه افتخار به شما من سرباز كوچك براي نظام هستم، همه ما همه چيزمان فداي كشور و رهبري است، بنابراين اگر حمايت مقام معظم رهبري نبود تا اين حد نمي‌توانستيم پيش برويم و بايد قدردان اين نعمت باشيم.

اجازه ندهيد تندروي‌ها ما را به تندروي بكشاند

وزير امور خارجه گفت:‌ در سوال گفتند واژه غني‌سازي نيست بله در Fact-sheed كاخ سفيد نيست بله اگر سند شما اين است به همان اكتفا كنيد و بدانيد ما هم بلد هستيم مغلطه كنيم اما اگر نكرديم به اين خاطر بود كه خواستيم از گفتمان صحيح استفاده كنيم.

وي اظهار داشت: واژه به رسميت شناخته شدن غني‌سازي در دو جاي سند آمده اما چگونه مي‌گوييد در سند نيست.

رئيس دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: اجازه ندهيد تندروي‌ها ما را به تندروي بكشاند.

اگر متن مذاكره را مي‌گفتم از اين بيشتر سوت و كف مي‌گرفتم

ظريف در پاسخ به اين سوال كه چرا متن مذاكره را براي مردم نمي‌گوييد، اظهار داشت: مذاكره را من به بيرون دادم و خوشحال مي‌شوم كه يك روزي متن آنرا بگويم اما مذاكره براي اهداف كشور است نه منفعت شخصي كه بخواهم آنرا از طريق اخبار بگويم چرا كه اگر متن مذاكره را مي‌گفتم از اين بيشتر سوت و كف مي‌گرفتم اما بايد بگويم ذره‌اي از حقوق ايران كم نشده و مذاكره بايد محرمانه باقي بماند چون مذاكره‌اي كه براي راديو و تلويزيون و هورا و كف باشد نمي‌تواند براي منافع ملي مفيد باشد.

وزير امور خارجه ادامه داد: من از داده‌ها و ستاده‌ها جدول دارم و آنچه گرفته‌ايم حق ما بوده است چرا كه وقتي جان كري از پول حرف مي‌زد عين حرف‌هاي شما را به او زدم اما آنها نمي‌توانستند هر جور كه بخواهند حرف بزنند و من تلاش مي‌كنم اين شرايط را برگردانم و تقاضا مي‌كنم منافع ملي را اصل بگيريد.

وي تصريح كرد: در اين داد و ستد همه توانستيم بيشترين دستاورد را براي نظام ايجاد كنيم و اين متن، متني است كه مذاكره شده و بيانيه يك كشور نيست و تلاش نكنيم استدلال حقوقي طرف مقابل را تقويت كنيم، البته ما سند را در اختيار مردم گذاشتيم.

رئيس دستگاه ديپلماسي بيان داشت: در شرايط نامناسب مذاكره كرديم و سندي را امضا كرديم كه روزنامه واشنگتن پست امروز نوشت آمريكا سندي را كه به مردم‌اش داده در آن حق غني‌سازي را ايران را به رسميت شناخته و من قول مي‌دهم تا پايان كار به شما دروغ نگويم.

كاخ سفيد مجبور شد به روزنامه واشنگتن پست جوابيه‌ بدهد كه چرا واقعيت را به مردم نگفته است

ظريف در پاسخ به سوالات ديگري مبني بر اينكه كشور ما در راستاي مذاكرات گذشته آلماتي و استانبول ضرر بسيار ديده اما چه تفاوتي در اين دوره بود كه در هشت سال گذشته نتوانستيم در مذاكرات به نتيجه برسيم و الان مي‌توانيم و همچنين شما كه عضو حقوقي شوراي عالي امنيت ملي هستيد مي‌دانيد كه مسائلي مثل حق بر كسي پوشيده نيست آيا اين امر قدرت شما را در مذاكرات محدود نكرد، گفت: من در پي اين نيستم كه درباره ديگران قضاوت كنم اما آنچه كه به دست آمد در پي مقاومت مردم بوده و ما يك مرزوبوم هستيم و خط‌ كشي‌هاي سياسي نبايد جدايمان كند.

در نبرد ديپلماتيك با هم هستيم و ما را رفتارهاي گذشته را جبران مي‌كنيم

وزير امور خارجه افزود: در نبرد ديپلماتيك با هم هستيم و ما را رفتارهاي گذشته را جبران مي‌كنيم چرا كه پذيرفته شدن حق غني‌سازي نتيجه مقاومت مردم است و اين مداومت را ارج مي‌نهيم و بايد بر اساس منطق با همدلي پيش برويم.

وي تصريح كرد: تندروها بدون اينكه بخواهند يك صدا هستند به هر حال نبايد انگ بزنيم اما بعضي وقت‌ها گروهي فكر مي‌كنند از اين طرف منافع از بين رفته و طرف ديگر فكر مي‌كند منافع نابود شده و كساني كه بدخواه ايران هستند را نبايد حرف‌هايشان را تكرار كنند و نبايد اجازه دهند كه قدرت بگيرند.

رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: امروز تندروها و خشونت‌طلبان و كساني كه حقوق مردم را ناديده مي‌گيرند هيچ فرصتي ندارند و من اعتقاد دارم انتخابات اخير سرمايه ملي را بازسازي كرد كه اين بزرگترين پشتوانه ما است.

ظريف در پاسخ به سوالاتي مبني بر اينكه با توجه به سابقه مذاكره و تعويق فعاليت‌هاي هسته‌اي در گذشته آيا با پايان يافتن اين شش ماه پرونده ايران از شوراي امنيت خارج مي‌شود و آيا حق غني‌سازي به رسميت شناخته شده و چرا آمريكا چيز ديگري مي‌گويد و اين امر چگونه قابل توجيه است؟ اظهار داشت: تلاش بنده اين است كه زمينه را براي انسجام تقويت كنم اما يك دست صدا ندارد و طرفين بايد براي تقويت انسجام حركت كنند.

هشت سال همه نوع توهين، اتهام را قبول كردم؛ توقع داشتم دوستان هشت هفته به من فرصت بدهند

وزير امور خارجه ادامه داد: بنده 8 سال همه نوع توهين، اتهام را قبول كردم و يك كلام هم صحبت نكردم و توقع داشتم دوستان هشت هفته به من فرصت بدهند.

وي افزود: ما به مذاكره نرفته، برخي دوستان اعلام شكست مذاكره را كردند اما ما صبر كرديم و صحبت نكرديم و پيام‌هايي كه خبرنگاران همراهمان از داخل كشور مي‌دادند را مي‌دانيم ولي آنها را نمي‌گوييم.

رئيس دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: جمله اول من پس از مذاكرات اين بود كه مقاومت مردم به ثمر نشست، چرا دوستان سعي كردند اين امر را تلخ كنند.

پيرو نظر رهبري هستيم

ظريف بيان داشت: سابقه مذاكره در شرايطي بود كه رهبري نظرشان را گفتند و ما پيرو نظر ايشان هستيم و امروز با شرايط و امكانات متفاوتي همكاري مي‌كنيم و سختي‌هاي مردم را به عنوان پشتوانه خود داريم كه مي‌تواند مذاكرات را به نتيجه برساند.

وزير امور خارجه تصريح كرد: حق غني‌سازي در متن توافق آمده است اما اينكه آمريكايي‌ها آنرا در سندشان نياورده‌اند چرا از من مي‌پرسيد، يك بار هم اعتماد كنيد به طرف خودتان كه راست مي‌گويد و از آنها بپرسيد چرا كاخ سفيد بد ترجمه كرده، البته بايد بگويم من به ‌آنها اعتماد ندارم و آن متن را همه دارند و ما غني‌سازي 5 درصد را ادامه مي‌دهيم.

وي اظهار داشت: حالا بگم در آلماتي بايد چه مي‌شد، اينكه لوله كشي فردو را عوض كنيد كه اين امر 9 ماه طول مي‌كشيد كه عوض شود و الان مي‌توانيد يك شير را باز كنيد تا 124 ساعت غني‌سازي 20 درصد انجام دهيد.

كيهان نگويد غني‌سازي در متن توافقنامه نيست

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: من در مقابل طرف غربي هستم شما به كمك طرف غربي نرويد و در كيهان نگوييد غني‌سازي در متن توافقنامه نيست، البته بايد به همگان بگويم كه غني‌سازي در خاك ايران است چرا از اين موضوع حرفي نمي‌زنند البته بايد بگويم دشمنان از اين امر سوءاستفاده مي‌كنند چرا كه در داخل مي‌گويند غني‌سازي خارج از ايران انجام شود، چرا از اين حرف‌ها مي‌زنيد.

ظريف اضافه كرد: كاخ سفيد مجبور شده به روزنامه واشنگتن پست جوابيه‌اي بدهد كه چرا واقعيت را به مردم نگفته، بعد شما به سند كاخ سفيد استناد مي‌كنيد!

وزير امور خارجه در پاسخ به سوالاتي مبني بر اينكه هم‌اكنون اتباع ايراني در برخي كشورها دچار مشكل هستند،‌آيا وزارت خارجه اقدامي براي رفع اين مشكل مي‌كند يا خير و همچنين معيار اصلي در انتخاب سفرا چيست و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با تعامل با آمريكا چگونه است و آيا به خواست مردم كه براساس نظرسنجي‌ها مطرح شده با امريكا مثل ساير كشورها رابطه برقرار مي‌شود؟ گفت: هدف از مذاكره حل مسئله هسته‌اي است، چون مردم ايران در انتخابات اخير فرصت ويژه‌اي ايجاد كردند كه غربي‌ها بويژه آمريكا بتوانند جبران مافات كنند و اعتماد مردم ايران را جلب كنند البته مردم شايد جنايات امريكا را فراموش نكنند اما با چشمان باز و با توجه به گذشته بگذارند آمريكا جبران كند.

وي ادامه داد:‌با اين مردم فقط بايد با زبان تكريم صحبت كرد چون مردم به تحريم جواب مثبتي نمي‌دهند.

رئيس دستگاه ديپلماسي بيان داشت: اين مذاكرات يك فرصت است و درباره حقوق بشر اعتقاد دارم به عنوان وظيفه ديني موظف به رعايت حقوق مردم هستيم.

ظريف گفت: كانادا قطعنامه‌هايي را عليه ما باني مي‌شود كه دقيقا همان‌ قطعنامه‌ها را كه مي‌خواهد عليه رژيم صهيونيستي اعمال شود را مخالفت مي‌كند كه اين امر براي اين كشور آبرو نمي‌گذارد.

وزير امور خارجه افزود: حقوق بشر تابلوي جمهوري اسلامي ايران است بنابراين بايد حقوق مردم را رعايت كنيم و منشور حقوق شهروندي، يكي از اولويت‌هاي دكتر روحاني است و ما گفتگوهاي سازنده را ادامه مي‌دهيم.

كانادا گفته كه انتخابات ما را به رسميت نمي‌شناسد؛ ما هم به آنها اعتماد نداريم

وي اظهار داشت: مركبي كه آنها سوار شده‌اند برازنده‌شان نيست چون كسي كه از اسرائيل حمايت مي‌كند جايگاهي ندارد البته كانادا گفته كه انتخابات ما را به رسميت نمي‌شناسد و ما هم به آنها اعتماد نداريم و بايد حقوق بشر را به عنوان وظيفه ديني ادامه دهيم.

رئيس دستگاه ديپلماسي بيان داشت: در جهت حفظ حقوق اتباع ايران حركت مي‌كنيم و مجازات اتباع كشورمان را محكوم مي‌كنيم.

ظريف در پاسخ به سوالي كه مجددا دانشجويان درباره حصر مطرح كردند گفت: انتخابات اخير پشتوانه مردم را بازسازي كرد و در روز انتخابات مقام معظم رهبري گفت راي مردم حق‌الناس است كه اين امر ارزش بزرگي دارد و دوستان بايد اين امر را پاس بدارند.

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: اميدوارم با بازسازي سرمايه ملي بقيه مشكلات حل شود و شادي و خوشحالي از همه تفكرات برخيزد.

انتهاي پيام/

سه شنبه 12 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن