تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815408644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانستن همراه با بعد زماني


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسنا:گادامر بارها اين نکته را بيان کرده است که هرمنوتيک براي او روشي براي دانستن نيست، بلکه کوششي است براي روشن نمودن شرايطي که دانستن در آنها رخ مي دهد. وحيد عسكرپور در وبلاگ " ARCHAE" به نشاني http://fanoosenoghreei.persianblog.com نوشته است: در ميان اين شرايط اساساً پيش فرض‌ها و معاني پيشيني قرار دارند که در ذهن مفسر هستند. دانستن همواره تفسير کردن است. بدين معنا که براي اينکه بتوان واقعاً به يک موضوع معنا بخشيد، بايد از پيش پندارهاي شخصي يک فرد بهره برد. در نتيجه دانستن يک بازتوليد صرف نيست، بلکه روندي بسيار سازنده است، و تفاسير همواره در طي تاريخ تلقي از آنچه متعلق دانايي مي باشد، تغيير خواهد کرد. يکي از مهمترين مسايلي که گادامر با آن روبرو شد، چگونگي متمايز کردن پيش فرض‌هاي صحيح، که توسط آن ما دانش پيدا مي‌کنيم، از انواع غلطشان است، که ما را گمراه مي کنند. او پيشنهاد مي‌کند که يک خود آگاهي تاريخي را پرورش دهيم که فرد را متوجه پيش فرض‌هاي شخصي خود سازد و به او اجازه دهد تا يک موضوع را در خود به صورت مجزا ارزيابي کند. به هر حال مطمئن نيستم چگونه مي‌توان اين کار را انجام داد و از آن مهمتر، چگونه کسي مي‌تواند با ارايه‌ي عقيده‌ي گادامر به صورت يک کل، از بررسي موضوع در خود مطمئن باشد. وضعيت مهم ديگري که دانستن در آن رخ مي دهد، بعد زماني است. براي گادامر، گذشته و حال به صورتي استوار با هم مرتبطند. گذشته چيزي نيست که مجبور باشد به زحمت در هر حالي بازيابي شود. زمان در ابتدا چيزي بيش از يک خليج به نظر نمي‌رسد که بايد بر روي آن پل زد، زيرا جدا است، اما به واقع اين شالوده‌ حمايتگر روند است که حال از آن ريشه گرفته است. از اين رو بعد زماني چيزي نيست که نياز به کنار گذاشتنش باشد. اين تلقي، بيشتر، فرضيه خام تاريخ‌گرايي بود که مي‌پنداشت ما بايد خود را درون روح زمانه جاي دهيم، و با ايده‌ها و افکار آن بينديشيم، نه با افکار خودمان، و از اين طريق به سمت ابژکتيويته تاريخي گام برداريم. در واقع، مساله‌ي مهم اين است که بعد در زمان را به عنوان امکان سازنده و راهگشاي دانستن دريابيم. گذشته يک مغاک خسته کننده نيست، بلکه از رسم و سنت آکنده شده است، که در روشناي آن، همه هر آنچه از دست رفته است، خود را بر ما نمايان مي سازد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن