واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سی و دو سال پس از ساخته شدن شطرنج باد (1355) محمدرضا اصلانی مستند ساز با دومین فیلم بلند خود آتش سبز به دیدار تماشاگران سینما آمده است. اصلانی متولد سال 1323 در رشت است در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شده و کار سینمایی خود را با فیلم مستند و تجربی جام حسنلو در سال 1345 آغاز کرد از دیگر آثار او می توان به، پدیده، با اجازه، چنین کنند حکایت، تاریخانه، مثل اسماعیل، ابوریحان بیرونی، میراث شیشه، کودک و استثمار و دل جان اشاره کرد. فیلم آتش سبز آخرین ساخته محمدرضا اصلانی فیلمی است که می خواهد تاریخ، قدمت، قداست و فرهنگ و هنر ایران زمین را نشان دهد فیلم به نوعی یادآور ارگ تاریخی بم نیز هست. همانطور که خود اصلانی بارها به آن اشاره کرده که اگر ارگ تاریخی بم ویران نمی شد فیلم را همان جا می ساخت، اصلانی در آتش سبز سعی کرده شیوه خاصی از روایت را اجرا کند و در این راستا همه تلاش خود را انجام داده است او در فیلم هایش حرفهایی می زند که درک کردن آن برای مردم عادی میسر نیست و دقیقا از همین جا فیلم ضربه می خورد چون زبان آن برای مردم عادی قابل فهم نیست، مگر نه این که فیلم برای مردم ساخته می شود.تا روزی در سینما پخش شود تا مردم از آن لذت ببرند فروش چند روز اول فیلم نشان می دهد علیرغم هزینه ای که شده فیلم خوب در نیامده، اصلانی در جایی گفته به هیچ وجه حاضر نیست فیلم خود را قربانی سلیقه مخاطب عام کند . اصلانی آدمی است که اسیر جریان فیلم سازی ایران نشده، ساختن فیلم کم ارزش و کلیشه ای و سطحی با ستاره های رنگارنگ برای فتح گیشه ها، او خود را درگیر جریان باند بازی رایج سینمای ایران نکرده بلکه سینما برای او هنری مقدس و متعالی است. آتش سبز نمونه ای از اقتباس ادبی در سینمای ایران است که نشان دهنده ظرفیت های بالای اقتباس از متون کهن ادب ایران است اقتباسی که کمتر دیگر کارگردانان سینمای ایران جرات نزدیک شدن به آن را دارند اگر هم دارند از آن غافل مانده اند. آتش سبز به شدت معنا گر است . فیلم سبکی آیینی و اسطوره ای دارد و داستان آن را باید به گونه ای تمثیلی فهمید نه بر پایه شخصیت پردازی که در دیگر فیلم های ایرانی وجود دارد این فیلم معنا پردازانه و روایی هسته تمثیلی آن ریشه در حکایت های ایرانی و ریشه معنوی آن ریشه در تحلیلی اسطوره ای تاریخی ایران دارد. حکایت آتش سبز، حکایت سنگ صبور، دختری است که با مرده ای ازدواج می کند، هفت قصه و حدیثی که دختر بر جنازه مرد مرده در درون قصه می خواند نه تنها باعث احیای مرد مرده و دمیدن جانی دوباره در او می شود بلکه کلید ورود به قلعه هزار توی تاریخ و افسانه های ایرانی و گشایش رازهای این سرزمین است و فیلمی است ایرانی و بومی. محمدرضا اصلانی تمام تلاش خود را کرده تا فرم بیانی و ساختار روایی مناسبی برای آن پیدا کند که متکی بر قصه های شرقی و قصه گویی شرقی ایرانی از نوع هزار و یک شب و روایت های جاری در نگارگری و مینیاتوری ایرانی باشد. فیلمبرداری مرتضی پور صمدی شاهکار و یکی از بی نقص ترین فیلم برداری های این چند سال اخیر است. موسیقی زیبای محمدرضا درویشی حال و هوای خاص و زیبایی به کار داده است. طراحی دکور و لباس هم در خدمت فیلم هستند اما بازی های فیلم تا حدی در گریم و لباس بازیگران گم می شود و تماشاگر به جای بازیگر به لباس و آرایش بازیگر توجه نشان می دهد ضمن این که فیلم در جاهایی خسته کنند و کیش دار شده و همین عامل باعث می شود که تماشاگران فیلم را فراموش کنند و داستان را گم کنند. فیلم آتش سبز حکایتی پر از درد و سرکوب و ستم را روایت می کند، حکایتی که ریشه در تاریخ پر فراز و نشیب ایران دارد و به قول استاد احمدرضا احمدی بدبختی ما این است که از چهل سال پیش تا حالا در مدرنیسم هستیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]