تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818019440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جذابیت كاراكترهای منفی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جذابیت كاراكترهای منفی
لیلا حاتمی ، کامبیز دیرباز
همذات پنداری مخاطب با كاراكترها درمجموعه‌های نمایشی و سریال های مختلف تابع یك قاعده كلی است و تنها این كافی نیست كه شخصیتی منفی باشد تا منفور مخاطب واقع شود و چه بسا كه در بسیاری از كارهای نمایشی به‌طور مثال دزدی وجود دارد كه از پلیس محبوب‌تر است و مخاطب مدام نگران این است كه مبادا او دستگیر شود.  چنین روندی اغلب به 2 صورت خودآگاه و ناخود آگاه اتفاق می‌افتد. این موضوع در ساختار برنامه‌سازی‌ تلویزیونی در ایران كه انتقال پیام ‌های اخلاقی سهم بزرگی در سریال‌سازی‌ ایفا می‌كند طبعا نباید جایگاهی داشته باشد چون ساختار برنامه به گونه‌ای شكل می‌گیرد كه انتقال پیام توسط كاراكتر مثبت صورت می‌گیرد و این درست به‌رغم روند آگاهانه‌ای است كه گاه در سریال‌های خارجی شاهد آن هستیم؛ روالی كه طی آن كارگردان و فیلمنامه نویس كاراكتر مورد نظر را جوری پرداخت می‌كنند كه بیننده را مجذوب خود سازد ؛كاراكتری كه با وجود ایفای نقش منفی، شخصیتی چند لایه، قوی و پیچیده داشته و دارای جذابیت‌های فراوان در فن بیان، ظاهر و میمیك و ... است .چنین كاراكتری وقتی در مقابل یك شخصیت مثبت یكدست و كلیشه‌ای بی‌خاصیت قرار می‌گیرد، نتیجه كار از پیش معلوم است؛ مثلا در سریال پریدخت ( كه نمایش آن اخیرا در تلویزیون به پایان رسید) علی مصفا به‌عنوان قطب منفی داستان در برابر خیل آدم‌های مثبت قرار گرفته است ( كسانی مثل پریدخت، نصرت، میرزا، پهلوان و پسرش)كه همه كلیشه‌هایی تك بعدی، خشك، غیرقابل انعطاف و غیرجذابند .آدم خوب‌هایی كه هیچ ویژگی خاصی ندارند؛پهلوان كه تنها كلیشه‌ای تكراری از پهلوان‌های آن دوره است،نصرت كه پیچیدگی خاصی ندارد و پریدخت هم كه قرار است قطب محوری داستان و مركز همه عاشقانه‌های سریال باشد، زنی كم حرف ، با كمترین میمیك، حركت و واكنش است كه به شكلی مجسمه وار در كل كار حضور دارد آن هم حضوری كمرنگ كه تأثیر ویژه‌ای به جا نمی‌گذارد ( متأسفانه از بازی خوب لیلا حاتمی در اینجا خبری نیست هر چند صرف حضور او و علی مصفا یاد آور سریال نوستالژیك كیف انگلیسی است ) اما در عوض همه این كاراكتر‌ها، نادر خان با بازی خوب، سنجیده و منسجم علی مصفا یك تنه بار كل سریال را به دوش دارد و شخصیتی كه قرار است منفور باشد بدل به كاراكتری محبوب شده تا جایی كه مرگ قابل پیش‌بینی او در پایان از تمام اتفاقات دیگر در طول سریال دردناك‌تر است.  در واقع نادر به صورتی شخصیت پردازی شده كه به‌عنوان فردی با هوش و زیرك و پسر خان، علاقه شدیدی به پریدخت دارد. او در جریان اتفاقاتی سبب مرگ غیرعمدی پدر پریدخت می‌شود و نا خواسته به سمتی می‌رود كه برای رسیدن به پریدخت، نصرت را از سر راه بردارد...اما نادر و حتی علاقه او به پریدخت و همه رفتار‌ها و حركاتش به جای این كه احساسات مخاطب را  علیه او بر انگیخته كند جوری پرداخت شده كه مخاطب نا خود آگاه رفتار او را اگر نه توجیه پذیر اما ناگزیر می‌داند و به نوعی او را تبرئه می‌كند ، به این ترتیب روندی شكل می‌گیرد كه به طرزی كم سابقه قطب منفی داستان آن هم در سریالی مناسبتی، محبوب تماشاگر واقع می‌شود. منبع : همشهری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 360]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن