تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845866338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش پشت صحنه سريال ترانه مادري‌


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: توليد و پخش سريال‌هاي ملودرام، خوراك مخاطبان تلويزيوني است. سريال نرگس به كارگرداني سيروس مقدم اين تجربه جنجال‌برانگيز را پشت سر گذاشت و به احتمال زياد ديگر هيچ سريالي نمي‌تواند اين مسير را طي كند؛ چون مسير هموار شده است و سازندگان ساخت و توليد مي‌دانند از چه مسيري بروند كه هم سريال حاشيه‌ساز نشود و هم بتواند مخاطبان زيادي داشته باشد. «ترانه مادري» اكنون دومين تجربه تلويزيون در اين ژانر است كه حسين سهيلي‌زاده آن را كارگرداني مي‌كند. اين بار دو جوان به نام پويا و بهرام شخصيت‌هاي اصلي سريال هستند و با هدايت محمد حاتمي (بازيگردان)‌ از پس نقش‌هايشان برمي‌آيند. من زماني وارد اين گروه شدم كه به دليل قطع برق، گروه در انتظار روشنايي بودند و اين فرصت خوبي به من مي‌داد تا با سازندگان ترانه مادري صحبت كنم. دقيقا 2 سال گذشته تلويزيون همراه با آينده‌نگري درازمدت درباره ساخت و توليد تله‌فيلم‌ها و تله‌تئاترهاي گوناگون، اولين تجربه خود را در زمينه پخش سريال‌هاي هرشبه نيز به بوته آزمايش گذاشت. در نتيجه سريال نرگس به عنوان اولين سريال ملودرام هر شب به نمايش درآمد كه 2 سال از پخش آن سريال مي‌گذرد، مي‌توان به ياد آورد كه روند توليد آن سريال و همين طور اتفاقي كه براي بازيگر نقش اول آن (پوپك گلدره)‌ رخ داد، كنجكاوي مخاطبان را برانگيخت و از طرفي موضوع آن و همين طور بازي خوب پورشيرازي (شوكت)‌ و مهرانه مهين‌ترابي همه دست به دست هم داد كه در سريال نرگس با اين كه پرمخاطب بود؛ اما حاشيه بر متن غلبه كند. حالا اين كه آيا رسانه‌اي چون تلويزيون خوب است، حاشيه‌سازي كند يا نه، بحث ديگري است ضمن اين كه قطعا چنين هدفي در ميان نبوده است. در هر حال امسال پيش از ماه رمضان و به مناسبت شروع فصل تابستان شاهد پخش سريال هرشبه و اما بي‌حاشيه ترانه مادري هستيم. كارگردان آن با پشتوانه تجربه دستياري اصغر هاشمي در فيلم آپارتمان و همين طور مرضيه برومند و... در حالي ترانه مادري را كارگرداني مي‌كند كه پيش از اين سريال‌هاي افزونه‌خواه كوچك، روزهاي اعتراض، آخرين گناه و زخم‌هاي رويا (كه هنوز پخش نشده)‌ را كار كرده است. حضور هما روستا با توجه به آخرين حضورش در تلويزيون در سريال خاك سرخ به اضافه فيلمنامه‌اي ساده و روان و به گفته كارگردان با كاركردي آموزشي تربيتي سبب شده شاهد پخش سريالي در حد و اندازه توقع مخاطبان تلويزيوني باشيم. پخش پس از 55 روز ضبط‌ وقتي وارد خانه مادرجون شدم، از كارگردان و بازيگران و دستيار كارگردان (محمد حمزه‌اي)‌ و مجتبي خادم‌زاده (برنامه‌ريز)‌ همه در حياط خانه بودند، حياط خانه يادآور گروه مهران مديري در سريال برره بود. داشتم دكور برره را مي‌ديدم كه دستيار كارگردان توضيح داد ترانه مادري 21 ارديبهشت كليد خورده؛ يعني سكانس سوم سريال از قسمت اول ضبط شده است؛ همان سكانسي كه هما روستا و سياوش و آرمين (دوست او)‌ وارد خانه مادرجون مي‌شوند. ترانه مادري يك ماه پيش توليد داشته و گروه روزهاي سخت 16 ساعته تصويربرداري را پشت سر گذاشته‌اند. پس از نوشته شدن 7 قسمت از سريال ضبط شروع شده و اكنون هم با جلسات متعدد نويسنده، كارگردان و تهيه‌كننده درباره ادامه فيلمنامه آن صحبت مي‌شود. به سراغ كارگردان مي‌روم. او پيش از اين تجربه همكاري در سريال «خانه آرزوها» را با تهيه‌كنندگان اين سريال (مهام و محمدي)‌ داشته و معتقد است شرايط ساخت اين گونه سريال‌ها حتي سخت‌تر از سريال‌هاي مناسبتي است و توضيح مي‌دهد: «پس از 55‌روز توليد ترانه مادري روي آنتن رفت و از طرفي چون كار با يك دوربين گرفته مي‌شود و تعدد لوكيشن هم زياد است، كار دشوارتر است.» كارگردان «ترانه مادري» درباره ارتباط پويا و بهرام و قصه اصلي داستان گفت: «ارتباط اين دو بستر قصه ما نيست. ولي زمينه اوليه كار است. ولي نكته‌اي كه بايد اشاره كرد ، وسواس و حساسيت دو خانواده است ، يكي در بي‌ توجهي و يكي در توجه بيش از اندازه و اين ارتباط دو جوان سرنوشت بزرگ‌ترها را هم رقم مي‌زند و در پيشروي قصه پيچش‌هاي زيادي هم دربر خواهد داشت.» كارگردان درباره شخصيت فاش نشده سميرا گفت: «سميرا يكي از رازهاي قصه ماست و او بايد تعليق‌هاي قصه ما را پر كند و اتفاقا ترس فرخ و فرخنده هم اين است كه اين آدم را مي‌شناسند.» تا فرصت هست با او بيشتر صحبت مي‌كنند. فاطمه گودرزي و هما روستا نيز با هم صحبت مي‌كنند، بهرام و پويا هم هستند و چند نفر آن طرف حياط گردو مي‌خورند و زير درخت نشسته‌اند. سهيلي‌زاده در پاسخ به اين سوال كه اين كار چه تجربه‌اي براي شما دارد؟ گفت: «اگر بحث مخاطب است، من حرف شما را قبول دارم؛ چون مخاطب قصه‌هاي روان و ساده و خانوادگي را دوست دارد. اما از نظر ارزش هنري و كارگرداني، اين كار ميزانسن خاص و دكوپاژ متفاوتي با توجه به كارهايي كه قبلا داشته، ندارد و من در اين كار از تمام قواي فكري‌ام استفاده نكردم چون زمان آن را هم ندارم.» او افزود: «من فقط سعي كردم قصه را خوب تعريف كنم و اگر قرار است تكنيك كمك كند، در خدمت جنس دكوپاژ و در گرو همخواني با قصه باشد.» واقعيتي در پشت نور هنوز همه جا تاريك است،‌خانه، اتاق‌ها، اتاق پويا كه سعي دارد همه چيز را در آن پنهان كند تا دستش رو نشود. خيلي جالب است، دقت كنيد بهرام نيز با اين كه در خانواده‌اي باز تربيت شده و همه جور امكاناتي داشته، در اتاقش راحت نيست. مادرش با بازي خوب الهام پاوه‌نژاد از فرصت استفاده مي‌كند تا اتاق بهرام را زير و رو كند و به اصطلاح مچ او را بگيرد. اينجاست كه به گفته بهبهاني‌نيا، سريال قرار است بحث اجتماعي روان‌شناسي را مطرح كند و حتي به نكاتي بپردازد كه براي تربيت بچه‌ها خطرساز باشد. بالاخره آخرش چي مي‌شه! در حقيقت بازي‌هاي روان، به روان بودن قصه هم كمك كرده‌اند. در اين سريال شخصيتي كه با گروه بازيگري ناهماهنگ باشد، نمي‌بينيم و اين در حالي است كه تمام بازيگرها مثل دانيال حكيمي، پاوه‌نژاد و حتي لاكاني تجربه‌هاي فراواني دارند. وقتي اين صحنه گرفته مي‌شود با سياوش خيرابي در نقش بهرام صحبت مي‌كنم. او و پويا با معرفي دستيار اول كارگردان به اين كار دعوت مي‌شوند. او را اكنون در نقش كوتاهي در فيلم حس پنهان مي‌بينيم و پيش از اين هم در تله‌فيلم «تلخون» به كارگرداني عليرضا اميني نقش مثبتي داشت. خودش ادامه مي‌دهد: «ابتدا مشخص نبود قرار است چه كسي نقش بهرام يا پويا را بازي كند، ولي خوب شد كه من بهرام را بازي كردم چون شر بودن بهرام را دوست دارم. رفتارهاي من با پويا در فيلمنامه بود، ولي پيشنهادهاي بازيگردان تاثير بسياري داشت.» از او مي‌پرسم خودتان هم شر هستيد؟ با خنده مي‌گويد: «نه اتفاقا برعكس مثل پويا آرام هستم.» آنها حق صحبت كردن درباره قصه را نداشتند، بنابراين من سوالي ناشيانه پرسيدم: خب فكر مي‌كنيد پايان قصه چه مي‌شود؟ او هم خنديد و گفت: «پايان قصه را مي‌دانم...» پويا نيز شيطان‌تر از اوست. 19 ساله است و دوست دارد مهندس مكانيك شود. مي‌گويد: «من محسن افشاني متولد سال 68 و خيلي خوشحالم.» از او مي‌پرسم براي چه خوشحالي؟ مي‌گويد: «همين‌جوري!» مي‌پرسم از نقش راضي هستي؟ با خنده مي‌گويد: «آره كلي براي آن تحقيق كردم و الان در نقش فرورفتم. ابتدا فكر مي‌كردم براي اين نقش آماده نيستم؛ ولي وقتي كار شروع شد، ديدم پويا از خودم است و مقداري روي رفتارش كار كردم.» ساده بودن قصه و توجه مخاطب‌ گروه بعد از صرف ميوه شروع به ضبط سكانس ديگري مي‌‌كنند. مادرجون بايد با تلفن صحبت كند. فاطمه گودرزي بازيگر نقش فرخنده مشغول خواندن فيلمنامه است. مثل نقش‌هايش صميمي و باورپذير و ساكت است. از او درباره حضورش در اين كار مي‌پرسم و او مي‌گويد: «قصه ايجاب كرده كه فرخنده چنين باشد والا من چنين چيزي را نمي‌پذيرم. از طرفي مادران زيادي در اطرافمان اين ويژگي‌ها را دارند. آنها نگران پسران خود هستند چون فكر مي‌كنند محيط براي آنها آلوده‌تر از دختران است. گودرزي در ادامه مي‌گويد: «ولي از نظر فرخنده اين گونه رفتار تحقير به نظر نمي‌آيد و او وظيفه مادري‌اش را انجام داده است.» او در ادامه افزود: «اين گونه بچه‌ها سخت روي پاي خودشان مي‌‌ايستند و هميشه مادران براي آنها تصميم مي‌گيرند.» او همين‌طور درباره كليت سريال گفت: «قصه خوب است و در ميان مردم جذابيت خاصي دارد، ولي اين كه چگونه پرداخت شود مهم است و اين قصه با همه سادگي مورد توجه قرار گرفته است.» گروه آماده سكانس ديگري هستند و گودرزي در پايان اشاره مي‌كند كه نقش فرخنده از تمام نقش‌هايي كه داشته متفاوت‌تر است و... بدون حاشيه با مخاطب‌ براي سكانس بعدي كارگردان با تصويربردار صحبت مي‌كند و براي بازيگران نيز توضيح مي‌دهد كه بايد از كجا و به كجا حركت كنند، فضاي داخل لوكيشن خيلي گرم است. حساب كنيد سريال‌هايي كه قرار است براي ماه رمضان آماده شوند با چه مشكلاتي روبه‌رو هستند! بي‌برقي روند توليد سريال را كند مي‌كند. در اين فضاي گرم با بهبهاني‌نيا صحبت مي‌كنم. او قبلا تجربه مشابهي را در سريال نرگس پشت سر گذاشته است و حالا دقيقا بايد دستش آمده باشد كه چگونه و به چه شكل بنويسد كه مخاطب را از دست ندهد. راستي اگر بخواهيم به تفاوت ديگر اين سريال با سريال نرگس اشاره كنيم، بايد بگويم زمان پخش سريال فاصله زيادي از زمان توليد اوليه سريال داشت. به اين شكل سازندگان كمي جلوتر از مخاطبان هستند و نمي‌توانند براساس نظرات مردم و پيشنهادهاي رسيده خط مشي خود را تغيير دهند و اين خود تاثير آن حاشيه‌سازي را كه سريال نرگس داشت كمتر مي‌كند؛ اما مسعود بهبهاني‌نيا درباره قصه اين سريال گفت: «ما 3 نسل را در اين سريال نشان مي‌دهيم؛ نسل سوم يا جوانان، نسل دوم يا مياني پدرها و مادرها و نسل پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و براساس آن دو تم اصلي داشتيم. يكي تم زياده‌خواهي و طمع و ديگري تربيتي كه داستان‌هاي فرعي هم متناسب با آن طراحي شده و...» او با اشاره به اين كه داستاني كه در ترانه مادري تعريف مي‌شود ملودرام نيست، بلكه درام اجتماعي است، درباره همكاري با گروه نويسندگان جديد در اين سريال گفت: «ابتدا ايده را براي آنان بسط مي‌دهيم و آنها سيناپس‌هاي اوليه را آماده مي‌كنند و من سيناپس نهايي را مي‌زنم و بعد سيناپس را در اختيار آنها قرار مي‌دهيم تا ديالوگ‌ها را بنويسند و بسط دهند. وقتي ديالوگ‌ها رسيد، نسخه نهايي را مي‌نويسم. دليل آن هم اين است كه متن نهايي يكدست شود...» و بالاخره اين كه با توجه به نام سريال بايد ديد ترانه‌‌اي كه در پايان، مادر اين سريال مي‌سرايد، چه ترانه‌اي خواهد بود؟ در انتظار تعليقي جذاب‌تر شايد يكي از دلايلي كه باعث مي‌شود ترانه مادري از اولين رقيب خودش در اين ژانر متمايز شود، حضور بازيگراني بي‌حاشيه است. به عنوان مثال مخاطبان تلويزيوني هيچ پيشينه ذهني از هما روستا ندارند و همه همواره او را به واسطه حضورش در فيلم موفق از كرخه تا راين مي‌ستايند يا فاطمه گودرزي همين طور. دو شخصيت اصلي اين سريال بهرام و پويا نيز اولين گام‌هاي خود را برمي‌دارند و در حال حاضر بيشتر از اين كه به فكر جايگاهي براي خود باشند، در فكر بودن يا چگونگي بودن هستند. اين شرايط چه خوب يا بد، به نفع ترانه مادري و گروه نويسندگان آن است كه هنوز سريال به نيمه‌هاي خود نرسيده، مشغول آماده‌سازي بقيه داستان هستند. ساده بودن داستان باعث شده كارگردان نيز شرايط متفاوتي را براي كارگرداني در نظر نگيرد؛ يعني بسادگي و به‌تنهايي درگير روايت قصه ترانه مادري شود، دكوپاژ پيچيده‌اي براي آن ترسيم نكند و حتي ميزانسن متفاوتي هم طراحي نكند. حضور محمد افسري در كنار او به عنوان تصويربردار كه پيش از اين تصويربرداري سريال مناسبتي مرده متحرك را در كارنامه خود دارد و همين طور مهدي آزادي به عنوان صدابردار باعث شده اين سريال با توجه به اين كه روي ارتباط ميان شخصيت‌ها پيش مي‌رود، به اصطلاح آرام و روان به راهش ادامه بدهد و اصلا هم قصد حاشيه‌سازي نداشته باشد. با شروع زندگي دو جوان از دو خانواده متفاوت، قرار است ذره‌ذره و در دل ارتباط ميان شخصيت‌هاي داستان، گره‌ها و تعليق‌هاي سريال نيز باز شود. البته بايد ديد گره‌ها و تعليق‌ها چقدر جذابيت دارند كه به خاطر آن پويا و بهرام خود را به آب و آتش مي‌زنند كه ثابت كنند پسرعمه، پسردايي هستند...! تا اينجاي سريال شخصيت‌ها مشخص شدند بجز سميرا كه قرار است وظيفه گره‌گشايي تعليق‌هاي داستان را داشته باشد. در هر حال بايد ديد اگر قصه اصلي بر سر مالك شدن خانه باغ است، ارتباط پويا و بهرام پررنگ‌تر از اين موضوع است يا نه؟ يا كينه فرخ با شوهر فرخنده چه چيزي را قرار است ثابت كند؟




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 638]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن