واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: با سعيد آقاخاني به طور كامل آشنا هستيد، بازيگر خوش ذوقي كه در سالهاي اخير به كارگرداني رو آورده است و سريالهاي طنز زيبايي ميسازد به طور مثال يكي از آنان را در ايام عيد با نام «زن بابا» شاهد بوديم. سعيد آقاخاني از 16 شهريورماه سريال خوشنشينها را كليد زد. سريالي كه ابتدا نامش «قاپزني» بود و بعدها به «بخت برگشته» تغيير يافت و سرانجام هم با نام «خوشنشينها» از شبكه سه شبها ساعت 45/8 پخش ميشود. از آنجا كه اين سريال برخلاف سريالهاي طنز، از آن حالت آپارتماني در آمده و نزديك به 20 لوكيشن دارد گرفتن گزارش از پشت صحنه اين سريال هم كار چندان سادهاي نيست. اما توسط مشاور انتظامي مجموعه كه از همكاران ما هم در بخش حوادث مجله خانوادهسبز ميباشند، به چند لوكيشن اين مجموعه، البته پيش از پخش آن از تلويزيون رفتيم، كه جا دارد از همين جا از سرهنگ عبدا... قاسمي، معاونت اجتماعي آگاهي ناجا سپاسگزاري كنيم آنچه ميخوانيد اطلاعاتي است درباره حواشي اين مجموعه و البته گفتگو با يكي از تهيهكنندگان اين مجموعه كه معمولا اهل مصاحبه نيست، «ايرج محمدي»... باز هم با يكديگر تهيهكنندگان اين مجموعه «ايرج محمدي» و «مهران مهام» ميباشند، همان تهيهكنندگان دوقلويي كه سالهاست در كنار هم سريالهاي ديدني ساختند. براي مثال ميتوان به نرگس ترانه مادري، دلنوازان، متهم گريخت، ترش و شيرين، بزنگاه و... اشاره داشت. اين سريال قرار است در 33 قسمت 35 دقيقهاي تا پيش از ماه محرم پخش شود. نويسندگان آنهايي كه ابتدا متوجه شدند نويسنده سريال طنز «زن بابا» عليرضا كاظميپور است، به خود گفتند: «كاظميپور معمولا درام مينويسد، سپردن كار به او ريسك است» اما تهيهكنندگان زن بابا، محمدي و مهام اين ريسك را پذيرفتند و از وجود او استفاده كردند، حال آنان اين بار نويسندگي سريال خوشنشينها را به عليرضا كاظميپور و سعيد جلالي سپردند، سريالي كه در همين روزهاي اول پخش حسابي جاي خود را در ميان بينندگان تلويزيوني باز كرد. ايرج محمدي ميگويد: «ما به خلاقيت اين دو ايمان داشتيم و به همين خاطر تصميم گرفتيم نويسندگي زن بابا و خوشنشينها را به آنان بسپاريم.» يكي از لوكيشنهاي اين مجموعه يك دامداري در منطقه انبار نفت شهران بود زماني كه براي تهيه گزارش به آنجا رفتيم تعداد زيادي گوسفند آنجا بود كه مشكلساز هم شدند، حتما ميپرسيد چرا؟ به اين خاطر كه در موقع تصويربرداري، تعدادي از آنان با يك «بعبع»، باعث ميشدند دوربين كات بدهد و گروه اذيت شوند. مهران رجبي در سالهاي اخير نشان داد كه بازيگر بسيار توانايي است به خصوص در مقوله طنز... شوخيهاي سيروس گرجستاني و مهران رجبي در نوع خود جالب بود، در زمان عكس گرفتن از اين دوستان، آنها گاهي اوقات به خودشان حالتهاي جالبي ميدادند. علي صادقي را هر وقت ميبيني نميتواني بفهمي او آدم جدي است يا شوخطبع – صادقي عاشق كارش است او را بايد تحسين كرد كه پس از سالها كار طنز، هنوز براي بيننده تلويزيوني خستهكننده نشده است. قدر امثال «صادقي»ها را بايد دانست. گفتگو با ايرج محمدي، تهيهكننده به تجربياتمان اعتقاد داريم ايرج محمدي و مهران مهام از جمله معدود تهيهكنندگاني هستند كه در هر دو زمينه درام و طنز فعاليت ميكنند، چرايش را از زبان خودشان بخوانيد: «به هر حال سعي كرديم تمام تجربياتمان را در دو دهه اخير كه به سفيدي موهايمان انجاميد، به كار بگيريم و تصميم گرفتيم اين تجربه را ارتقا بدهيم و تنها در يك زمينه فعاليت نكنيم، گرچه بايد بگويم خودمان هم به بعضي از ژانرها علاقه نداريم، اما سعي ميكنيم كاري انتخاب كنيم كه به آن اطمينان داريم، نمونههايش هم سريالهاي نرگس، دلنوازان و ترانه مادري بود كه ديديد چه ارتباطي با بيننده برقرار كرد. من و مهران معمولا كارهايي را براي ساخت انتخاب ميكنيم كه به داستان آن اعتقاد داشته باشيم و مطمئن شويم كه با بيننده ارتباط برقرار ميكند، حال در ژانر درام باشد يا ژانر طنز... كه اين همه، با تجربه به دست ميآيد... ساخت فيلم و يا سريال طنز هم به نظر من سخت است، چون اگر بيننده با شما ارتباط برقرار نكند، آن كار ديگر به دل نمينشيند، حتي اگر از بهترين عوامل استفاده كنيد زيرا مهمترين نقش در يك مجموعه طنز بر ميگردد به داستان آن... متاسفانه يكي از اشكالاتي كه در سالهاي اخير در طنزسازي ميبينيم، نداشتن داستان قوي است. خيليها فكر ميكنند، طنز تنها خنداندن است، اما ما بايد با طنز يك آموزش هم به بيننده تلويزيوني بدهيم و او را با معضلات آشنا كنيم و از همه مهمتر روشهاي يك زندگي سالم را هم به او آموزش بدهيم. از آفت دوري كنيم براي سريال خوشنشينها، چندين ماه روي طرح اصلي كار كرديم، جلسات بسيار متعددي داشتيم و در شبكه سه هم در خدمت مدير گروه و ناظران كيفي بوديم... كل اين پروژه را در 33 قسمت 35 دقيقهاي تعريف كرديم. با سعيد آقاخاني تجربه خوبي داشتيم سعي كرديم طبق روال سريالهاي طنز گذشته كه كار كرديم، خانواده، محور اصلي داستان باشد. اگر بخواهم درباره قصه سريال بگويم، اين است كه ما همه انسانها سعي ميكنيم از خودمان مراقبت كنيم، سعي ميكنيم ميكروب وارد بدنمان نشود، مثلا اگر كسي سرماخورده با او دست نميدهيم تا مبادا بيمار شويم، خب طبيعتا همان قدر كه بايد از بدنمان در مورد بيماريها مراقبت كنيم در زندگي هم بايد حواسمان باشد تا آفت به زندگيمان نزند. آفتهايي كه ممكن است عواقب بدي داشته باشد، يكي از آفتهاي زندگي، «طمع» است. اگر انسان دچار طمع و زيادهخواهي باشد، عواقب بدي براي او و خانوادهاش در بر خواهد داشت. در سريال «خوشنشينها»، اردشير و دوستش به خاطر طمع زيادشان، نه تنها خانواده بلكه جامعه را تحت تاثير قرار ميدهند. «خوشنشينها» به اين موضوع به زبان طنز ميپردازد. خوشحالم كه بازيگران برجسته طنز ايران در سالهاي اخير در اين مجموعه ايفاي نقش ميكنند، من و مهران مهام سعي كرديم از بهترين عوامل استفاده كنيم. ضمن اينكه بايد بگويم سعي كرديم سريال پرلوكيشني باشد تا با بيننده ارتباط بيشتري برقرار كنند. رقابت با تلويزيون سخت است خيلي دلمان ميخواست اين پرسش را از ايرج محمدي بپرسيم، تهيهكنندهاي كه نگاه بيننده را به خوبي ميشناسد. شما اگر به ياد داشته باشيد، او سالها قبل به همراه مهران مهام با كارگرداني مرضيه برومند مجموعه «زيزي گولو و تابهتا» را ساختند پس از آن متهم گريخت، خانه به دوش بزنگاه، دلنوازان، طلسمشدگان، نرگس، ترانه مادري، باران عشق، خانه پدري، دوقلوها و... را در كارنامه خود دارند و جالب اينكه تمام مجموعههاي آنان پرطرفدار شد، اين بدان معناست كه آنها كاملا ميدانند چگونه با بيننده تلويزيوني ارتباط برقرار كنند، به همين خاطر خواستيم نظر وي را در رابطه با CDهاي تصويري كه در قالب فيلم و سريال روانه فروشگاهها و سوپرماركتها ميشود جويا شويم، «آيا اين توليدها ميتواند با برنامهسازي در تلويزيون رقابت كند يا نه؟» محمدي در پاسخ به اين پرسش ما ميگويد: «ببينيد، رسانههاي نوشتاري، شنيداري و ديداري هر كدام جايگاه خودشان را دارند اما بايد قبول كرد، رسانه ديداري – شنيداري مثل تلويزيون قدرت بسيار زيادي دارد، چون كه ميليونها بيننده را در بر ميگيرد، و به نظر من رسانه ويدئويي، نميتواند جايگاه تلويزيون را بگيرد، در روستاهاي دور افتاده هم تلويزيون هست و بيننده خاص خود را دارد، اما رسانه ويدئويي به اين زوديها نميتواند جايگزين شود با وجود اينكه، متاسفانه تا الان محصول خوبي هم روانه بازار شده، من ديدهام خيلي از افراد را كه پس از خريد CDهاي تصويري احساس پشيماني ميكنند، به هر حال دوستان تهيهكننده كه زحمت خود را ميكشند، هزينه تقبل ميكنند، بهتر است كه اثرهايشان از تلويزيون پخش شود تا با بازتاب بيشتري مواجه شوند. بايد قبول كرد كه رقابت با آنتن تلويزيون سخت است، من خودم به شخصه به چنين كاري اعتقاد ندارم و حاضر نيستم هيچگاه مخاطبان زنده تلويزيون را از دست بدهم، چرا كه سالهاست با آنها خو گرفتهام و اينكه شما در كوچه و خيابان در زمان پخش سريال با مردم در ارتباط باشيد و از نقاط قوت و ضعف كارتان بيشتر بدانيد، تنها اين امكان را تلويزيون به شما ميدهد... يكي ديگر از لوكيشنهاي اين مجموعه خانهاي در منطقه نياوران بود، جمعه ظهر به آنجا رفتيم، لوكيشني بود كه سيروس گرجستاني و اردشير كاظمي بايد بازي ميكردند. دقيقا يك ساعت وقت آنان را گرفت و پلانهاي زيادي برداشته شد، شما وقتي كه تصاوير تدوين شده را از تلويزيون ميبينيد فكر ميكنيد اين تصاوير خيلي راحت گرفته ميشود، اما به واقع اينگونه نيست، چرا كه تصويربرداري در فضاي باز مشكلات خاص خودش را دارد، درست مانند اين تصوير كه بيش از 10 پلان برداشته شد يك بار از كوچه پشتي صداي موتور شديدي آمد، يك بار تو كوچه ماشين پيچيد، يك بار تصوير آن طوري كه آقاخاني ميخواست نشد، يك بار يكي از همسايهها با صداي بلند دخترش را كه در كوچه بود صدا زد و به هر حال تصويربرداري در مكانهاي باز مشكلات خاص خودش را دارد. حليمه سعيدي، سوريخانم زنبابا كه در اين مجموعه نقش «خاله قزي» را بازي ميكند هر روز كه به لوكيشن ميآيـد با خودش شكلات و كشمش ميآورد و بين همه عوامل گروه تقسيم ميكند، اگر كسي از دست او نگيرد، دلخور ميشود... ارتباط او با مرجانه گلچين هم در نوع خود بسيار جالب بود آنها در اين مجموعه نقش مادر و دختر را بازي ميكنند و از لحاظ احساسي بسيار به هم نزديك ميباشند. شركتهاي كاغذي بستري براي كلاهبرداري سرهنگ قاسمي ميگويد: ثبت شركتها به لحاظ قانوني كاري بسيار ساده و پيش پا افتاده است و تقريبا هر يك از شهروندان با شرايطي نه چندان دشوار ميتوانند در مدتي نه چندان طولاني شركتي را به نام خود يا به اتفاق چند نفر ديگر به ثبت برسانند. قانون ثبت شركتها در سال 1310 تصويب و در سال 1332 تغييرات بسيار جزيي در آن اعمال شده است. اين بدان معنا است كه خلاءهاي قانوني بنيادين در موضوع ثبت شركتها و فعاليتهاي آنها وجود دارد و فعاليتهاي غيرقانوني و كلاهبرداري در سايه اين خلاءهاي قانوني امكانپذير ميشود. اولين و مهمترين مشكلي كه در روند ثبت شركت وجود دارد، اين است كه سابقه افراد بررسي نميشود و اين امكان براي خلافكاران به وجود ميآيد كه به راحتي شركت تاسيس كنند و با همين عناوين وارد سيستم اقتصادي كشور شوند. محل فعاليت يا دفتر كار شركت هنگام ثبت مورد بررسي قرار نميگيرد و اشخاص ميتوانند آدرس اماكن استيجاري يا آدرسهاي جعلي را به عنوان محل فعاليت خود اعلام كنند. با توضيحات فشرده بالا مشخص ميشود كه افراد ميتوانند تقريبا بدون هيچ مانعي شركتي را به ثبت برسانند و پس از يك دوره فعاليت غيرقانوني و بدون گذاشتن ردپايي كه پليس بتواند آنها را دستگير كند از چنگ قانون فرار كنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 521]