تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826771415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به «ترانه مادري» از شبكه 3


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: موضوعاتي هستند كه در نگاه اول تكراري و فاقد جذابيت امروزي تصور مي‌شوند، اما قدرت اجرا و كارگرداني، همواره ثابت كرده كه ايده را نبايد با موضوع يكي پنداشت. يك موضوع واحد مي‌تواند با 2 نوع اجرا 2 تاثير كاملا متفاوت داشته باشد. بعضي داستان‌ها به نظر بيش از اندازه ساده و دم دستي يا كليشه‌اي و دستمالي شده مي‌آيند، اما تنها هنگام تبديل شدن به فيلمنامه كامل و پس از ساخته شدن مي‌توان به درستي درباره آنها به قضاوت نشست. مجموعه داستاني «ترانه مادري» از اين نمونه است. داستانش ساده است و بداعت آنچناني امروزي ندارد، به‌گونه‌اي كه شايد كمتر تهيه كننده‌اي در نگاه اول راغب به توليد اين قبيل موضوعات باشد، اما آنچه اين مجموعه را متفاوت از تصور اوليه مي‌كند، ايده بكري است كه براي اجرا دارد. شايد بتوان اين ايده را تمركز بر خلق شخصيت‌هاي امروزي به جاي كليت داستاني نو دانست. سازندگان اين مجموعه به فراست دريافته‌اند كه دنياي ملموس و امروزي متشكل از آدم‌هاي امروزي است و گرنه وقايع و اتفاقات زندگي از گذشته تا امروز تغيير چنداني نكرده‌اند، بلكه مواجهه انسان‌ها با شرايط عوض شده است. در واقع ترانه مادري پايه جذابيت خود را بر روابط انساني قرار داده است. ارتباط فرخنده با كيان، كيان با پناهي، پناهي با رستمي، بهرام و پدرش و نيز بهرام و پويا و... و از همه مهم‌تر، روابط مجموعه اين شخصيت‌ها با مادر كه نقش آن را هما روستا بازي مي‌كند. كمتر سابقه داشته كه مجموعه داستاني غير اپيزوديك بيش از يك نويسنده داشته باشد و اين در حالي است كه در تيتراژ اين برنامه نام مسعود بهبهاني‌نيا را به عنوان سرپرست نويسندگان مشاهده مي‌كنيم. اتفاق خوشايندي است كه فارغ از خلاف معمول بودن، خوب هم جواب داده است و ثمره آن را در فيلمنامه منسجم و ملموس مجموعه شاهديم. به عنوان نمونه تباني رستمي و پناهي براي فريب كيان در صحنه‌اي كه سعي مي‌كردند به هر شكل ممكن سند را از چنگ او در بياورند و نزد خودشان نگه دارند، با زيركي كيان جذابيت دراماتيك مناسبي پيدا كرد كه شايد براي خيلي‌ها بيش از حد نياز يك صحنه معمول در ميان روند وقايع اصلي ماجرا باشد؛ اما همين اهميت قائل شدن براي صحنه‌هاي كوتاه به نظر ساده و اجراي ايده مند آن است كه مي‌تواند اثر را به آن سطح از موفقيت كه در مقدمه مطلب اشاره شد، نائل كند. وقتي روابط بيش از حوادث اهميت داشته باشند، جز اين اگر باشد جاي اشكال خواهد داشت. فيلمنامه از عناصر صحنه هم استفاده مناسبي كرده كه يك نمونه بسيار خوب، لباس سوغاتي كيان براي بهرام است كه در ابتداي سكانس گفتگوي پدر و پسر نقش پيش زمينه را ايفا مي‌كند، هنگام بحث موضوع اصلي مي‌شود و با پايان سكانس هم نقش فيلمنامه‌اي آن تمام نمي‌شود و در قسمت بعدي مجموعه مي‌بينيم كه هديه‌اي كه بهرام براي پويا آورده همين لباس سوغاتي پدر است. ترانه مادري، تركيب مناسبي ميان بازيگران جوان و تازه كار و بازيگران محبوب سال‌هاي قبل به‌وجود آورده كه جداي از همخواني با نياز برنامه به خودي خود جذاب است. هما روستا، الهام پاوه نژاد و فاطمه گودرزي ستاره‌هاي محبوب سال‌هاي گذشته‌اند و بازيگران نقش‌هاي بهرام، پويا و پناهي نمونه‌هايي از بازيگران جوان و مستعد امروزي. دانيال حكيمي هم اين وسط حكم خاكستري ميان اين كنتراست زيبا را داراست. تقريبا همه بازيگران اين مجموعه خوب بازي مي‌كنند و از اين مهم‌تر نوعي يكدستي در شيوه بازي‌شان مشاهده مي‌شود كه قابل توجه است. همه، وقف نقش خودشان هستند و تلاش نمي‌كنند بيش از آن كه بايد ديده شوند. اين وحدت بازي احتمالا نتيجه كار محمد حاتمي در بازيگرداني مجموعه است كه طبعا كار ساده‌اي هم نمي‌توانسته باشد. سعيد سهيلي‌زاده، كارگردان ترانه مادري به‌گونه‌اي روابط گسترده شخصيت‌هاي مجموعه را موازي با هم و به نوبت و به‌اندازه روايت مي‌كند كه مخاطب نه از آنچه مي‌ بيند خسته مي‌شود كه مثلا دلش بخواهد رابطه ديگري را به جاي آنچه در حال نمايش است دنبال كند، نه از ديدن يك صحنه آنقدر ارضا مي‌شود كه انگيزه‌اي براي پيگيري بيشتر آن در ادامه نداشته باشد و نه مي‌تواند صحنه و رابطه بعدي را پيش‌بيني كند؛ در نتيجه لحظه به لحظه با اثر همراه مي‌شود و با پايان يافتن هر قسمت هم از وقتي كه صرف تماشاي مجموعه كرده راضي خواهد بود؛ چرا كه ترانه مادري مخاطبش را جذب مي‌كند، با خود همراه مي‌كند، به هيجانش مي‌آورد، مي‌خنداند، در تعليق نگهش مي‌دارد، او را به تفكر وامي دارد اما با اين همه، آزارش نمي‌دهد. نه هنگام تماشا و نه پس از آن. ترانه مادري با مخاطبش مهربان است. مثل مادري كه ترانه زمزمه مي‌كند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن