واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: گزارشي از پشت صحنه ترانه مادري حضور بازيگران حرفه اي نقش به سزايي در كيفيت كار داشت
ميدان بوستان، انتهاي خيابان كوهستان، بالاخره پس از پرس و جوهايي كه از مردم محله داشتم، به مقصد رسيدم. خانه اي ويلا يي با دري سبز رنگ از 21 ارديبهشت ماه سال جاري ميزبان عوامل گروه توليد مجموعه تلويزيوني «ترانه مادري» است.
در نيمه باز بود و از در نيمه باز مي توانستم داخل حياط را ببينم. وارد حياط مي شوم. قدم از قدم كه برمي دارم صداي خش خش برگ ها به گوش مي رسد و اين صدا مرا به ياد فصل پاييز مي اندازد در حالي كه روزهاي پاياني مرداد ماه را سپري مي كنيم، سكوت خاصي بر اين فضا حكم فرماست.
آرامش و طمانينه عوامل سريالي كه هر شب روي آنتن شبكه 3 مي رود از لوكيشن و پشت صحنه هم هويداست.
جلوتر مي روم نگهبان در اجازه ورود به داخل را نمي دهد و به واسطه هماهنگي با محمد حمزه اي دستيار يك كارگردان اجازه ورود به لوكيشن را پيدا مي كنم.
وارد ساختمان وسط حياط مي شوم. گروه مشغول تصويربرداري سكانس آشپزخانه هستند و در اين جا متوجه سكوت فضاي لوكيشن مي شوم.
پويا: مامان از دست من ناراحتي؟
مادر: مهمه؟
پويا: معلومه كه مهمه; شما نبوديد كه اجازه بگيرم، با بهرام رفتيم...
مادر: موبايلت رو خاموش كردي كه كسي مزاحمت نشه؟
پويا: بهرام گرفت كه زنگ بزنه خاموش كرده بود، چند ساعت بعد فهميدم.
مادر: كي همرات بود؟
پويا: دوست بهرام، آرمين با اون يكي همكلا سيم فرهاد عسگري.
كات...
«پويا يك بار ديگه تكرار كن» اين جمله با صداي حسين سهيلي زاده به گوش مي رسد. وي در يكي از اتاق هاي لوكيشن پشت دوربين نشسته و با دقت بسياري مراقب اوضاع و احوال صحنه است.
يك، دو، سه...
نور،صدا، تصوير
پويا: دوست بهرام، آرمين با اون يكي همكلا سيم...
كات...
«خوب بود» و گروه براي پويا دست مي زنند.
سخت گيري هاي حسين سهيلي زاده كارگردان مجموعه تلويزيوني «ترانه مادري» باعث شد كه تصويربرداري اين سكانس چندين مرتبه تكرار شود.
بالاخره پس از چندين پلا ن، تصويربرداري سكانس آشپزخانه گرفته مي شود.
بازيگر نقش بهرام مي گويد فيلم داستاني «تلخون» تجربه دومين كار حرفه اي خود را پشت سرمي گذارد او در خصوص نقشش در سريال ترانه مادري مي گويد: بهرام يك جوان طغيانگر است و اين شخصيت به خوبي نوشته شده است.
وي افزود: براي اين نقش با آقاي سهيلي زاده و آقاي حاتمي صحبت كردم تا جايي كه توانستم خواسته هاي آن ها را در ارتباط با حركات، رفتار، تكيه كلا م برآورده كنم.
بازيگر نقش بهرام در مجموعه تلويزيوني «ترانه مادري» گويا بر خلا قيت بازيگري تاكيدي در حد سن و سالش دارد و در اين خصوص گفت: براي برخي از تكه كلا م ها با آقاي سهيلي زاده و حاتمي مشورت مي كردم و در برخي از قسمت ها اين تكه كلا م ها را به آن اضافه مي كردم.
وي در خصوص حضور در كنار بازيگران حرفه اي عنوان كرد: روزهاي اول احساس مي كردم بازي در كنار بازيگران حرفه اي بسيار سخت است اما بازي ام در اين سريال را مديون اين بازيگرن حرفه اي هستم و آنها بسيار به من كمك كردند.
خيرابي اظهار داشت: خوشبخنانه با وجود وقت اندك، آقاي سهيلي زاده دقت بيشتري در سكانس ها داشتند و هيچ زماني عجله را وارد كار نمي كردند. وي افزود: كار در اين مجموعه تلويزيوني بسيار سخت و دشوار است و ما روزانه 12 ساعت و گاهي اوقات هم بيش از اين كار مي كنيم.
حسين سهيلي زاده مشغول ارزيابي دكور صحنه است. جلو مي روم و در رابطه با اين كار گفت و گويم را ادامه مي دهم.
وي اظهار داشت: اگر مجموعه تلويزيوني «ترانه مادري» امروز به موفقيت رسيده است به اين دليل بوده كه يك انديشه اي در مرحله اول پشت كار گذاشته شده كه اين انديشه از انديشه نويسنده سرچشمه مي گيرد. كارگردان مجموعه تلويزيوني «ترانه مادري» تصريح كرد: قبل از اينكه من وارد ماجرا شوم، بهبهاني نويسنده كار و ايرج محمدي و مهران مهام تهيه كنندگان كار به اين طرح رسيده بودند و زماني كه اين طرح در مرحله پخته شدن بود، به مجموعه اضافه شدم.
وي عنوان كرد: انديشه تهيه كننده و نويسنده اين بود كه پس از نرگس، در ترانه مادري هم نگاهي به مخاطب و هم نگاهي به زيرساخت هاي كار داشته باشيم. براي همين تصميم گرفته شد كه به مسائل آموزشي و تربيتي خوب پرداخته شود.
سهيلي زاده اظهار داشت: با نگاهي كه نويسنده و مشاوران روانشناسي ما داشتند، خيلي خوب وارد اين موضوع شدند و متريال را كه به من دادند توانستم به خوبي از آن استفاده كنم. وي افزود: نكته مهم اين سريال ها روتين بودن آن هاست. قطعا در هر كاري زمان بيشتري داشته باشيد، كيفيت بهتري به دست مي آيد. اما اين مهم است كه آدم هاي حرفه اي در زمان كم، كار با كيفيتي عرضه كنند و گروه ما از قبل هم مي دانست كه اين كار سختي است و نياز به تلاش مضاعفي است. كارگردان مجموعه تلويزيوني «ترانه مادري» تصريح كرد: بخشي از كيفيت كار مربوط به بازيگران حرفه اي مي شود، زماني كه از بازيگران حرفه اي استفاده مي كنيم، آن چيزي است كه در ذهن كارگردان است و اين بازيگران حرفه اي بهتر مي توانند پياده كنند. وي عنوان كرد: به طور حتم شبكه اي كه مي خواهد كار اينچنيني كند نياز به بودجه كافي است و خوشبختانه شبكه سه و تهيه كننده ها خيلي خوب با ما همراه بودند و بودجه هاي لازم را به ما تزريق كردند. سهيلي زاده اظهار داشت: ترانه مادري پس از نرگس دومين تجربه درام هر شبي است كه اتفاق افتاد; نرگس شرايط خاص خود را داشته و ترانه مادري هم شرايط خاص خود را دارد. سريال نرگس در سال قبل ساخته و در سال بعد پخش شد اما ما همزمان با ساخت اين مجموعه تلويزيوني در حال پخش هستيم. وي افزود: كار را 21 ارديبهشت كليد زديم و از 15 تير ماه پخش آن را آغاز كرديم و فكر مي كنم تا آخرين روزهاي پخش در توليد و ضبط كار خواهيم ماند; اين شرايط استثنايي است و تا به حال براي كارهاي درام هر شبي اتفاق نيفتاده است.
جمعه 1 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مردم سالاری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]