تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806714896
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: یكی بود یكی نبود (وحدانیت خدا) refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
یكی بود یكی نبود (وحدانیت خدا)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اعتقادات اسلامی از نظر شیعه دوازده امامی 2اشاره:این مجموعه نوشتار كه در 4 موضوع اصلی: 1 – خداشناسی، 2 – پیغمبرشناسی، 3 – معادشناسی، 4 - امام شناسی، تقدیم خواهد گشت، هدیهای است از گلستان آثار فرزانهی قرن، مرد آسمانی و خدایی، علامه طباطبایی، كه از كتاب "شیعه در اسلام" دستچین شده است.در بخش اول یعنی "خدا شناسی" به عناوین زیر خواهیم پرداخت:الف: نظری به جهان هستی و واقعیت، ب: وحدانیّت خداوند، ج: معنای صفات خداوند، د: قضا و قدر، هـ: انسان و اختیار
![مسجد الحرام](http://img.tebyan.net/big/1386/10/23875161161222870141732191492111217315025.jpg/)
بخش اول: خداشناسییكی بود یكی نبود - وحدانیّت خداوند هر واقعیتی از واقعیتهای جهان را فرض كنیم، واقعیتی است محدود؛ یعنی بنا به فرض و تقدیری (فرض وجود سبب و شرط) هستی را داراست و بنا به فرض و تقدیری (فرض عدم سبب و شرط) منفی است و در حقیقت وجودش مرزی دارد كه در بیرون آن مرز یافت نمیشود تنها خداست كه هیچ حد و نهایتی برای وی فرض نمیتوان كرد؛ زیرا واقعیت وی مطلق است و به هر تقدیر موجود میباشد و به هیچ سبب و شرطی مرتبط و نیازمند نیست. اینكه گفته میشود خدا یكی است، چهار قسم است، دو معنا از آن چهار معنا درست نیست و دو معنا درست است، اما آن دو معنا كه درست نیست یكی این است كه كسی گوید خدا یكی است و عدد و شماره را در نظر گیرد، این معنا درست نیست؛ زیرا آنكه دوم ندارد داخل عدد نمیشود روشن است كه در مورد امر نامحدود و نامتناهی نمیتوان “عدد فرض نمود؛ زیرا هر دوم كه فرض شود، غیر از اولی خواهد بود و در نتیجه هر دو محدود و متناهی خواهند بود و به واقعیت همدیگر مرز خواهند زد؛ چنانكه اگر حجمی را مثلاً نامحدود و نامتناهی فرض كنیم در برابر آن حجمی دیگر نمیتوان فرض كرد و اگر هم فرض كنیم دومی همان اولی خواهد بود، پس “خدا یگانه است و شریك وجود ندارد (1). ذات و صفت اگر انسانی را مثلاً مورد بررسی عقلی قرار دهیم، خواهیم دید ذاتی دارد كه همان انسانیت شخصی اوست و صفاتی نیز همراه دارد كه ذاتش با آنها شناخته میشود مانند اینكه زاده فلان شخص است و پسر فلان كسی است، داناست و تواناست و بلند قامت و زیباست یا خلاف این صفات را دارد. این صفات اگر چه برخی از آنها مانند صفت اولی و دومی هرگز از ذات جدا نمیشوند و برخی مانند دانایی و توانایی امكان جدایی و تغییر را دارند ولی در هر حال همگی غیر از ذات و همچنین هر یك از آنها غیر از دیگری میباشد. .... و یكی این است كه كسی بگوید: فلانی یكی از مردم است؛ یعنی نوعی است از این جنس (یا واحد است از این نوع ) این معنا نیز در خدا درست نیست؛ زیرا تشبیه است و خدا از شبیه منزه است. این مطلب (مغایرت ذات با صفات و صفات با همدیگر) بهترین دلیل است بر اینكه ذاتی كه صفت دارد و صفتی كه معرف ذات است هر دو محدود و متناهی میباشند؛ زیرا اگر ذات نامحدود و نامتناهی بود صفات را نیز فرا میگرفت و همچنین صفات نیز همدیگر را فرا میگرفتند و در نتیجه همه یكی میشد مثلاً ذات انسان مفروض همان توانایی بود و همچنین توانایی و دانایی وبلند قامتی و زیبایی همه عین همدیگر و همه این معانی یك معنا بیش نبود. از بیان گذشته روشن میشود كه برای ذات خداوند عزوجل، صفت (به معنایی كه گذشت) نمیتوان اثبات نمود؛ زیرا صفت بی تحدید صورت نمیگیرد و ذات مقدسش از هر تحدیدی منزه است (حتی از همین تنزیه كه در حقیقت اثبات صفتی است) معنای صفات خداوندی در جهان آفرینش كمالات زیادی سراغ داریم كه در صورت صفات ظاهر شدهاند اینها صفات مثبتی هستند كه در هر جا ظاهر شوند مورد خود را كاملتر نموده ارزش وجودی بیشتری به آن میدهند؛ چنانكه از مقایسه یك موجود زنده مانند انسان با یك موجود بی روح مانند سنگ، روشن است. بی شك این كمالات را خدا آفریده و داده است و اگر خودش آنها را نداشت به دیگران نمیبخشید و تكمیل شان نمیكرد و از این رو به قضاوت عقل سلیم باید گفت خدای آفرینش علم دارد قدرت دارد و هر كمال واقعی را دارد. گذشته از این چنانكه گذشت - آثار علم و قدرت و در نتیجه آثار حیات از نظام آفرینش پیداست. ... و اما آن دو معنا كه در خدا درست است یكی این است كه كسی بگوید خدا یكی است به این معنا كه در میان اشیأ شبیه ندارد، خدا چنین است. و یكی اینكه كسی بگوید: خدا یكی است (احد یعنی هیچگونه كثرت و انقسام برنمی دارد، نه در خارج و نه در عقل و نه در وهم) خدا چنین است ولی نظر به اینكه ذات خداوندی نامحدود و نامتناهی است این كمالات كه در صورت صفات برای او اثبات میشوند در حقیقت عین ذات و همچنین عین یكدیگر میباشند (2) و مغایرتی كه میان ذات و صفات و همچنین در میان خود صفات دیده میشود تنها در مرحله مفهوم است و به حسب حقیقت جز یك واحد غیر قابل تقسیم در میان نیست. اسلام برای جلوگیری از این اشتباه ناروا (تحدیدات به واسطه توصیف یا نفی اصل كمال ) عقیده پیروان خود را در میان نفی و اثبات نگه میدارد (3) و دستور میدهد اینگونه اعتقاد كنند كه: خدا علم دارد نه مانند علم دیگران، قدرت دارد نه مانند قدرت دیگران، میشنود نه با گوش، میبیند نه با چشم و به همین ترتیب. 1- مرد عربی در جنگ جمل به امیرالمؤمنین علی (ع ) نزدیك شد و گفت یا امیرالمؤ منین آیا میگویی خدای یكی است؟ مردم از هر سوی به مرد عرب حمله كرده گفتند: آیا نمیبینی كه امیرالمؤ منین تا چه اندازه تقسّم قلب (تشویش خاطر)دارد؟ امیرالمؤ منین فرمود :او را به حال خود بگذارید؛ زیرا آنچه این مرد عرب میخواهد همان است كه ما از این جماعت میخواهیم “، پس به مرد عرب فرمود:اینكه گفته میشود خدا یكی است، چهار قسم است، دو معنا از آن چهار معنا درست نیست و دو معنا درست است، اما آن دو معنا كه درست نیست یكی این است كه كسی گوید خدا یكی است و عدد و شماره را در نظر گیرد، این معنا درست نیست؛ زیرا آنكه دوم ندارد داخل عدد نمیشود آیا نمیبینی كسانی كه گفتند: خدا، سوم سه تا است (اشاره به قول نصارا ثالث ثلاثه) كافر شدند؟ و یكی این است كه كسی بگوید: فلانی یكی از مردم است؛ یعنی نوعی است از این جنس (یا واحد است از این نوع ) این معنا نیز در خدا درست نیست؛ زیرا تشبیه است و خدا از شبیه منزه است. و اما آن دو معنا كه در خدا درست است یكی این است كه كسی بگوید خدا یكی است به این معنا كه در میان اشیأ شبیه ندارد، خدا چنین است. و یكی اینكه كسی بگوید: خدا یكی است (احد یعنی هیچگونه كثرت و انقسام برنمی دارد، نه در خارج و نه در عقل و نه در وهم) خدا چنین است “، بحار، ج 3، ص 207 و باز علی (ع ) میفرماید:شناختن خدا همان یگانه دانستن اوست “، (بحار، ج 2، ص 186) یعنی اثبات وجود خدای تعالی كه وجودی است نامتناهی و غیر محدود در اثبات وحدانیت وی كافی است؛ زیرا دوم برای نامتناهی تصور ندارد. 2- امام ششم میفرماید:خدا هستی ثابت دارد و علم او خود اوست در حالی كه معلومی نبود و سمع او خود اوست در حالی كه مسموعی نبود و بصر او خود او بود در حالی كه مبصری نبود و قدرت او خود او بود در حالی كه مقدوری نبود، (بحار، ج 2، ص 125) و اخبار اهل بیت در این مسائل از شماره بیرون است (ر.ك: نهج البلاغه، توحید عیون و بحار، ج 2) 3- امام پنجم، ششم و هشتم - علیهم السلام - میفرمایند:خدای تعالی نوری است كه با ظلمت مخلوط نیست و علمی است كه جهل در آن نیست و حیاتی است كه مرگ در آن نیست “،(بحار، ج 2، ص 129) امام هشتم (ع ) میفرماید:مردم در صفات، سه مذهب دارند: گروهی صفات را به خدا اثبات میكنند با تشبیه به دیگران و گروهی صفات را نفی میكنند و راه حق مذهب سوم و آن اثبات صفات است با نفی تشبیه به دیگران “، بحار، ج 2، ص 94
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 992]
صفحات پیشنهادی
یكی بود یكی نبود (وحدانیت خدا)
یكی بود یكی نبود (وحدانیت خدا)-اعتقادات اسلامی از نظر شیعه دوازده امامی 2اشاره:این مجموعه نوشتار كه در 4 موضوع اصلی: 1 – خداشناسی، 2 – پیغمبرشناسی، 3 ...
یكی بود یكی نبود (وحدانیت خدا)-اعتقادات اسلامی از نظر شیعه دوازده امامی 2اشاره:این مجموعه نوشتار كه در 4 موضوع اصلی: 1 – خداشناسی، 2 – پیغمبرشناسی، 3 ...
قدمگاه پیامبر مکرم اسلام زیر تازیانه های گروهی نژادپرست
درود خدا بر مردان یعقوب نبی (ع) که پس از بازگشت چهل ساله از کنعان پای در سرزمین شیر و عسل نهادند و صحرای سینا را محشر وحدانیت خدا و تقوی الهی کردند و سپاس ... یکی بود یکی نبود. در زمانهای بسیار قدیم وقتی هنوز پای بشر به زمین نرسیده بود.
درود خدا بر مردان یعقوب نبی (ع) که پس از بازگشت چهل ساله از کنعان پای در سرزمین شیر و عسل نهادند و صحرای سینا را محشر وحدانیت خدا و تقوی الهی کردند و سپاس ... یکی بود یکی نبود. در زمانهای بسیار قدیم وقتی هنوز پای بشر به زمین نرسیده بود.
خدا در عرفان عرفه
در غیر خداوند، هر چیزی که یکی است برایش دویی متصور است و هیچ واحدی بدون ثانی ... یکی اندر یکی یکی باشد در دویی جز بدو سقط نبود هرگز اندر یکی غلط نبود(3)احدیت ... دلایل توحیدالف: بینهایت و بیحد بودن خدایکی از دلایل توحید و وحدانیت باری .... مثل را ضدی نبود پس نهایتها به ضد پیدا شود چونکه حق را نیست ضد پنهان بود که ...
در غیر خداوند، هر چیزی که یکی است برایش دویی متصور است و هیچ واحدی بدون ثانی ... یکی اندر یکی یکی باشد در دویی جز بدو سقط نبود هرگز اندر یکی غلط نبود(3)احدیت ... دلایل توحیدالف: بینهایت و بیحد بودن خدایکی از دلایل توحید و وحدانیت باری .... مثل را ضدی نبود پس نهایتها به ضد پیدا شود چونکه حق را نیست ضد پنهان بود که ...
بررسی اندیشه و میراث امام خمینی از نگاه متفکرین مسلمان
از اینرو از سال 1341 تا زمان ارتحال خود در سال 1368 یک لحظه در عرصه عمل کوتاه نیامد . ... نشاندهنده باورمندی او به دین اسلام بود و او در راهی قدم گذارد که راه بزرگان واولیاء خدا بود. ... چرا که اگر نظامی مبتنی بر نظام ولایت فقیه در ایران حاکم نبود ، شاید انقلاب ... واولیاء خداوند، تربیت و تزکیه انسانها بوده است که به توحید و وحدانیت خدا دست ...
از اینرو از سال 1341 تا زمان ارتحال خود در سال 1368 یک لحظه در عرصه عمل کوتاه نیامد . ... نشاندهنده باورمندی او به دین اسلام بود و او در راهی قدم گذارد که راه بزرگان واولیاء خدا بود. ... چرا که اگر نظامی مبتنی بر نظام ولایت فقیه در ایران حاکم نبود ، شاید انقلاب ... واولیاء خداوند، تربیت و تزکیه انسانها بوده است که به توحید و وحدانیت خدا دست ...
نقش دوست در سرنوشت انسان !
به گونهای که هرگاه یکی از سفر میآید، با ترتیب دادن میهمانی از دوست خود پذیرایی میکرد . ... هر چند هنوز اسلام نیاورده بود، با این وجود پیامبر اسلام را هم به این میهمانی دعوت کرد . ... فرمودند: ای عقبه من از غذای شما نمیخورم تا شهادت به وحدانیت خدا و رسالت من دهی! ... اما مردی بر من و میهمانی وارد شد و حاضر نبود از غذایم تناول کند، جز اینکه من ...
به گونهای که هرگاه یکی از سفر میآید، با ترتیب دادن میهمانی از دوست خود پذیرایی میکرد . ... هر چند هنوز اسلام نیاورده بود، با این وجود پیامبر اسلام را هم به این میهمانی دعوت کرد . ... فرمودند: ای عقبه من از غذای شما نمیخورم تا شهادت به وحدانیت خدا و رسالت من دهی! ... اما مردی بر من و میهمانی وارد شد و حاضر نبود از غذایم تناول کند، جز اینکه من ...
محك دين 1 (آموزههاي حديث عرض دين حضرت عبدالعظيم حسني)
آدمی با ایمان و اعتقاد به معارف ضروری یك دین، در جرگه پیروان آن دین قرار میگیرد، و در ... شرح اسم «واحد»اسم «واحد» خدا، بیانگر مهمترین صفت خدا یعنی وحدانیت و یگانگی او است. ... این مطلب معنای سوم واحد بودن خدا در حدیث امام علی علیهالسلام بود كه پیش از این نقل شد و مورد .... «حدث» در اصل، بر پیدایش چیزی كه نبود، دلالت میكند.
آدمی با ایمان و اعتقاد به معارف ضروری یك دین، در جرگه پیروان آن دین قرار میگیرد، و در ... شرح اسم «واحد»اسم «واحد» خدا، بیانگر مهمترین صفت خدا یعنی وحدانیت و یگانگی او است. ... این مطلب معنای سوم واحد بودن خدا در حدیث امام علی علیهالسلام بود كه پیش از این نقل شد و مورد .... «حدث» در اصل، بر پیدایش چیزی كه نبود، دلالت میكند.
مراحل تکوین سه جلوه خدا در قرون اولیه مسیحیت
سابلیوس تنها متفکر مسیحی نبود که سؤالاتی را در مورد شکل گیری نظریه تثلیث .... هر چند «حکمت » ارتباط نزدیک با خدا داشت و با خدا یکی بود،آنها در زمان مناسب، ..... دوم » بود نه «نادیده گرفتن وحدانیت ذات الهی » ; هیلاری می گوید: «رستاخیز مسیح به ...
سابلیوس تنها متفکر مسیحی نبود که سؤالاتی را در مورد شکل گیری نظریه تثلیث .... هر چند «حکمت » ارتباط نزدیک با خدا داشت و با خدا یکی بود،آنها در زمان مناسب، ..... دوم » بود نه «نادیده گرفتن وحدانیت ذات الهی » ; هیلاری می گوید: «رستاخیز مسیح به ...
آخرین تیر ترکشِ خداوند
جوان یاغی بود و از دین که نه، از مدعیانِ دین گریخته بود. ... همهی حرفهای شما درست نبود. ... *دیدیم که لات، هبل و عزی یکی پس از دیگری شکستند و وحدانیت خدا در قالب .
جوان یاغی بود و از دین که نه، از مدعیانِ دین گریخته بود. ... همهی حرفهای شما درست نبود. ... *دیدیم که لات، هبل و عزی یکی پس از دیگری شکستند و وحدانیت خدا در قالب .
علم متجدد در غیبت خدا
علوم اسلامی بر معرفتی مبتنی بر وحدانیت، یکتایی و حکمت و مشیت خداوندی ... لذا فلسفه و نگرشی که علم جدید براساس آن شکل گرفت، چیزی جز "کمیّ کردن" طبیعت نبود. بطوری که به همان تعبیری که خود گالیله گفته بود، "کمیّ کردن طبیعت" یعنی آن جنبه ... آیا جای خدا در هستی و مقام الوهیت در عالم وجود این است که او را در ردیف یکی از ...
علوم اسلامی بر معرفتی مبتنی بر وحدانیت، یکتایی و حکمت و مشیت خداوندی ... لذا فلسفه و نگرشی که علم جدید براساس آن شکل گرفت، چیزی جز "کمیّ کردن" طبیعت نبود. بطوری که به همان تعبیری که خود گالیله گفته بود، "کمیّ کردن طبیعت" یعنی آن جنبه ... آیا جای خدا در هستی و مقام الوهیت در عالم وجود این است که او را در ردیف یکی از ...
ولایتعهدی
در نگاهش آثاری از خشم و غضب نبود و این نگاه سراسر مهر و محبت باعث شد تا ... هر چند ما بهتر می دانیم که او به عنوان یک مسلمان به فرمان خدا گردن نمی نهد و گرفتار هواهای نفسانی است اما پادشاه مصر به وحدانیت خدا اعتقادی نداشت و به تمام معنا کافر بود.
در نگاهش آثاری از خشم و غضب نبود و این نگاه سراسر مهر و محبت باعث شد تا ... هر چند ما بهتر می دانیم که او به عنوان یک مسلمان به فرمان خدا گردن نمی نهد و گرفتار هواهای نفسانی است اما پادشاه مصر به وحدانیت خدا اعتقادی نداشت و به تمام معنا کافر بود.
-
گوناگون
پربازدیدترینها