واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: همشهری-منتقدان معمولاً روي خوشي به آثار اكشن نشان نميدهند و از فيلمهاي اين گونه، به عنوان آثاري كه صرفاً با حادثهپردازي قصد فتح گيشه را دارند، ياد ميكنند. هرچند گاهي اوقات اكشنهايي روي پرده ميآيند كه حتي منتقدان سختگير و نخبهگرا هم نميتوانند جذابيتهايشان را انكار كنند. «تيرانداز» ساخته آنتوان فوكوا يكي از اين فيلمهاست. آن هم در حالي كه ممكن است در نگاه اول اين فيلم، چيزي بيشتر از يك اكشن خوش آب و رنگ به نظر نرسد. به خصوص اين كه در «تيرانداز» شاهد يك ابر قهرمان هستيم كه يك تنه مقابل يك سيستم ميايستد. آنتوان فوكوا در واقع از يكي از الگوهاي امتحان پس داده سينماي حادثهپرداز استفاده كرده اما آنچه باعث شده حاصل كارش چشمگير و تماشايي از كار درآيد، توجه به پس زمينه است. در واقع او بستر اجتماعي اثرش را فداي قهرمان پردازي نكرده است. باب لياسواگر آدمي است كه در دل مناسبات روز جامعه آمريكا حضور دارد و البته كاراكتري تخيلي هم نيست. ارجاعات فيلمساز به رخدادهايي كه ريشه در سياستهاي دولت آمريكا دارند و لحن انتقادي اثر باعث شده تا «تيرانداز» چيزي فراتر از يك اكشن صرف باشد. ضمن اين كه فيلمساز كوشيده تا با رعايت جزئياتي كه عموماً در آثار حادثهپرداز، به آنها توجهي نميشود، كاراكتر اصلياش را ملموس از كار در آورد. به همين خاطر و به واسطه پردازش كاراكتري كه در عين تواناييهاي ويژه، داراي ابعاد انساني نيز هست، تماشاگر خيلي زود با او همذاتپنداري ميكند. تلهاي كه براي به دام انداختن باب لياسواگر از سوي مأموران حكومتي ايجاد شده و تلاش او براي رهايي از مخمصه، درام اثر را قوام ميبخشد و به حركت در ميآورد. به خصوص اين كه بابلي كه تيرانداز ماهري است و به ظاهر از او خواسته شده تا توطئهاي عليه رئيس جمهور را خنثي كند، در طول فيلم و در حال گريز از دست مأموران، در تلاش است تا مقابل سيستمي فاسد كه برايش دردسر ايجاد كرده بايستد. كارگرداني «تيرانداز» به لحاظ رعايت ضرباهنگ به مثابه يك كلاس درس ميماند. فيلمساز دقيقاً ميداند كه كجا ي قصه نياز به حركت دارد و در چه موقعي بايد يك سكانس پر هيجان و پر تعليق را تدارك ديد. به همين خاطر «تيرانداز» جزو آن دسته از آثاري است كه تماشاگر را تا انتها به روي صندلي ميخكوب ميكند. بخشي از اين به فن سالاري كارگردان در خلق هيجان و خوش ساختي سكانسهاي اكشن باز ميگردد و بخشي هم به روايت كلاسيك اثر؛ روايتي كه نشان ميدهد الگوهاي كلاسيك اگر درست به كار گرفته شوند، همچنان ميتوانند شكوهمند و تأثيرگذار باشند. بازي خوب مارك والسبرگ در نقش باب لي اسواگر، هم سهم قابل ملاحظهاي در توفيق فيلم دارد. با چهرهاي مصمم كه اقتدار كاراكتر بابلي را به درستي به تصوير ميكشد و البته فاصله زيادي هم با قهرمانان پوشالي اكشنهاي هاليوودي دارد. در «تيرانداز»، كارگرداني ابايي از اين نداشته كه يك فيلم حادثهپرداز و پرهيجان بسازد و نكته اساسيتر اين كه واضح است فردي كه پشت دوربين ايستاده از ساخت اين صحنهها لذت برده و توانسته اين لذت را به تماشاگر هم تسري بخشد. «تيرانداز» بار ديگر نشان ميدهد كه از دل كليشهها هم ميتوان فيلمي با طراوت و سرزنده خلق كرد؛ اكشني چنان خوش پرداخت، كه منتقدان از دادن ستارههاي پرتعداد به آن، دست و دلشان نلرزد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]