واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم:طاهره آشياني: چند سالي است که انتخاب فيلم مردمي جشنواره فيلم فجر به يکي از بخشهاي جذاب جشنواره تبديل شده است. اين بخش اگر به درستي موردبررسي قرار گيرد، مي تواند نتايج خوبي داشته باشد. از اين بخش مي توان پي برد که بين سينما و تماشاچي چه ارتباطي وجود دارد و البته اين سوال را هم مي توان مطرح کرد که آيا فيلم منتخب مردم الزاما مي تواند نظر هيات داوران را نيز با خود همراه کند؟ محمدمهدي دادگو که امسال مسووليت بخش فيلم منتخب مردمي را به عهده داشت در پاسخ به اين پرسش مي گويد: خير، چون داوران مجموعه اي هستند که تخصصي به فيلم نگاه مي کنند و براي آنها جزئ مهمتر از کل است ؛ اما براي تماشاچي عام ، کليت فيلم و جذابيت آن مهمتر است. دادگو در ادامه مي گويد: بين پرمخاطب ترين و ماندگارترين فيلم هم تفاوت وجود دارد. فيلمي ماندگار است که مخاطب تاريخي دارد و نسل به نسل به تماشاي آن مي نشينند و اين گونه فيلمها تاريخ مصرف ندارند. دادگو در پاسخ به اين پرسش که آيا اختلاف بين انتخاب مردم و نظر داوران جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر براي کليت سينما نگران کننده نيست ، مي گويد: مطلوب اين است فيلمي که مخاطب زياد دارد، موردتوجه داوران هم قرار گيرد؛ اما اين حکم قطعي نيست. وي مي افزايد: در دوره اي سليقه مخاطب ما ارتقا پيدا کرد، اما در چند سال اخير به دلايلي که نياز به بررسي دارد، تماشاچيان سينما ساده پسند شده اند. داوران پاسخ بدهند حبيب الله کاسه ساز به عنوان تهيه کننده امسال با فيلمهاي «پا برهنه در بهشت» و «اخراجي ها» در جشنواره فيلم فجر حضور داشت. فيلم اول مورد توجه منتقدان و هيات داوران جشنواره قرار گرفت و چندين سيمرغ را از آن خود کرد و فيلم «اخراجي ها» توانست سيمرغ بلورين بهترين فيلم مردمي را از آن خود کند. از کاسه ساز که تاکنون چندين دوره عضو هيات انتخاب يا داوري جشنواره بوده و سمتهايي در معاونت سينمايي داشته است ، درباره نحوه داوري جشنواره بيست و پنجم فجر سوال مي کنيم ، او مي گويد: طبيعي است که پس از اعلام نتايج داوري يک عده خوشحال مي شوند و يک عده دلخور، اما داوري امسال يک استثنا و آنقدر الکي بود که همه متوجه شدند و به آن اعتراض کردند. به کاسه ساز مي گويم پس جايزه دادن به فيلم «پابرهنه در بهشت» هم الکي بوده و نبايد آنها را زياد جدي گرفت؟ وي در پاسخ مي گويد: اين فيلم شايستگي دريافت جايزه را داشت ، اما واقعيت اين است که برخي فيلمهاي ارزشمند اصلا ديده نشدند و هيات داوران بايد در اين باره حتما توضيح بدهد. کاسه ساز در ادامه مي گويد: درست است که داوري سليقه اي است ؛ اما هيچ سال به اندازه امسال کج سليقگي در جشنواره ديده نشده بود. «به نظر شما ريشه اين کج سليقگي در کجاست؟» کاسه ساز مي گويد: حرف اول و آخر را هيات داوران مي زند. کافي است در ترکيب داوري يک يا دو نفر با فيلم يا شخصي مشکل داشته باشند تا جو داوري را عليه آنها مساعد کنند.از کاسه ساز مي پرسم آيا بهترين فيلم از نگاه مردم بايد الزاما موردتوجه داوران هم قرار گيرد؟ وي مي گويد: داوران به فيلمها فني نگاه مي کنند؛ اما نبايد ميان ديدگاه آنها و مردم فاصله زيادي وجود داشته باشد. در بيست و دومين دوره جشنواره فيلم فجر ، فيلم «مارمولک» فيلم منتخب مردم شد؛ اما هيچ جايزه اي نگرفت...کاسه ساز در اين باره مي گويد: آن سال هم حق مارمولک را ناديده گرفتند و گرنه اين فيلم بايد در زمينه فيلمنامه و بازيگري جايزه مي گرفت. آن سال هم هيات داوران اشتباه کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]