واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: هموطن:ظرفيت ناكافي شهرك سينمايي، نويسندگان سريالها را با محدوديتهاي خاصي روبه رو كرده است.همزمان با آخرين ساختههاي تلويزيوني در مناسبتهاي اخير (دهه فجر و محرم) شاهد تلاقي 2پروژه براي يك تاريخ بوديم كه منجر به نگراني سازندگان براي لو رفتن لوكيشنها و تكراري بودن صحنهها شد. همچنين با نگاهي به بخشهايي از صحنههاي سينمايي يكي ديگر از پروژههاي تاريخي سيما، شتابزدگي ساخت دكور را در آن شاهد بوديم، تا حدي كه ديوارهاي كاگلي آن هنوز خشك نشده بود. وقتي صحبت از شهرك سينمايي غزالي و ساخت پروژههاي سنگين به ميان ميآيد، شايد از ميان كساني كه تاكنون به اين شهرك قدم نگذاشتهاند كمتر كسي بتواند متصور شود كه شهرك غزالي چيزي جز يك خيابان اصلي با چند كوچه پس كوچه نيست! آيا تمامي تاريخ ايران در خيابان لالهزار و دهه 30 خلاصه ميشود؟ اگرچه دكور سريالها و سينماييهايي مانند «امام علي(ع)»، «تنهاترين سردار»، «اصحاب كهف» و«مريم مقدس» در اين شهرك ساخته شده است، اما با نگاهي به درجه كيفي تمامي اين كارها متوجه ميشويم كه تنها پروژههاي «الف ويژه» از بودجه و زمان كافي براي ساخت و ساز دكورها برخوردارند و سريالهاي " الف" و" ب" مجبورند از دكورهاي تكراري سريالهاي ديگر بهرهمند شوند! در چنين شرايطي در صورت تقارن ساخت 2سريال (خصوصا اگر به2 شبكه مجزا تعلق داشته باشند)، دستاندركاران2 مجموعه تلويزیوني يا بايد باهم دوئل كنند يا چارهاي جز عقبنشيني از يك سوي، باقي نميماند. محدوديت فضاي شهرك سينمايي غزالي نه تنها سريالهايي كه موضوع آنها درتاريخ معاصرميگذرد را با مشكل مواجه كرده است بلكه به دليل كوچك بودن زمين اين شهرك، بعضا دكورها، پس از اين كه هزينه بسياري صرف ساخت آنها شد و فيلمبرداري به پايان رسيد، خراب ميشوند. در چنين شرايطي راه حلي جز تصويربرداري در دكورهايي كه هنوز گل آنها خشك نشده باقي نمي ماند و به قول يكي از كارگردانان «بيچاره تماشاگر ايراني»، چرا كه بايد دكورهاي تازه ساز را ببيند و به 570 سال پيش برگردد! در شرايطي كه به اعتقاد برخي از برنامهسازان «آن چه اهميت دارد زمين است و اگر زمين باشد ساخت بناها هزينهاي برنميدارد»، آيا حقيقتا در سرزمين پهناور ايران نميتوان زميني را به احداث شهرك جديد سينمايي اختصاص داد؟! نياز به شهرك سينمايي وسيعتر، بر هيچ هنرمند و مسئول فرهنگي پوشيده نيست. عزت الله ضرغامي نيز در بازديدي كه طي ماههاي گذشته از پشت صحنه سريال تاريخي «در چشم باد» داشت، ساخت شهرك سينمايي جديد را ضروري خوانده و ميافزايد: شهرك غزالي پاسخگوي آن نيست كه در آن واحد چند پروژه سنگين در آن ساخته شود. اين جا ديگر جوابگوي پروژههاي بزرگ نيست. 20 سال پيش، زماني كه مرحوم علي حاتمي شهرك سينمايي غزالي را با هدف ساخت سريال «هزار دستان» احداث كرد، هيچكس فكر نميكرد كه در دهه 80 و در شرايطي كه هر ساله حدود 10 پروژه تاريخي در كشورساخته ميشود، همچنان دكور فيلمها و مجموعههاي تلويزيوني بر زمين همين شهرك پا برجا شود. ظرفيت ناكافي شهرك سينمايي، حتي نويسندگان سريالها را نيز با محدوديتهاي خاصي روبه رو كرده است. چراكه به گفته برخي از تهيهكنندگان اين افراد براي سربلند بيرون آمدن از جلسات تصويب فيلمنامه، چارهاي جز اين ندارند كه تمام داستانهاي خود را در مقطع تاريخي دهه 30 روايت كنند يا بستري را مطرح كنند كه توليد سنگين ندارد. در حالي كه رئيس سازمان صدا و سيما اعلام كرده كه «نيازمند شهرك سينمايي جديد در زميني وسيعتر و با طراحي مشابه شهرك سينمايي غزالي هستيم.» اما بر اساس اعلام اخير معاون برنامهريزي و نظارت سازمان (محمدحسين صوفي) هيچ هزينهاي در سال آتي صرف توليد پروژههاي سنگين نخواهد شد. در اين شرايط آيا امكانات و فضا براي خلق آثار تاريخي و فاخر سينمايي و تلويزيوني فراهم ميشود يا ساخت شهرك سينمايي جديد به تاريخ سپرده ميشود؟! يك تهيهكننده اعلام كرد: زميني كه براي ساخت شهرك سينمايي جديد در حوالي جاده ساوه در نظر گرفته شده بود، همچنان دست نخورده باقي است و كسي در آنجا فعاليتي نميكند. اميرحسين شريفي ـ تهيهكننده سينما و تلويزيون ـ درباره مشكلاتي كه به هنگام كار در شهرك سينمايي غزالي پيش روي فيلمسازان قرار دارد، خاطرنشان كرد: شهرك سينمايي غزالي دست فيلمسازان را ميبندد. آنها مجبورند پلانهاي بستهتر بگيرند، چرا كه آپارتمانهاي بلند اطراف شهرك در انتخاب زواياي مختلف براي كارگردانان مشكل ايجاد ميكنند. وي كه تهيهكنندگي سريال تاريخي «حجر بن عدي» را بر عهده داشته است، درباره ساخت اين سريال در شهرك سينمايي غزالي گفت:3 سال پيش كه در شهرك كار كردم با مشكل روبهرو نبودم و امكانات خوبي در اختيارمان قرار گرفت، اما نميتوان منكر معضلات موجود در شهرك شد. براي مثال قصد داشتيم در يكي از صحنهها، مدينه و بيابانهاي اطراف سوريه را نشان بدهيم، اما هرچه نگاه ميكنيم، در دورنما كوه الوند ديده ميشود! اميرحسين شريفي با بيان اين كه گرفتن صحنههاي داخلي در دكورهاي شهرك سينمايي غزالي با سهولت انجام مي شود، در عين حال گفت: گرفتن سكانسهاي خارجي در شهرك سينمايي غزالي دشوار است. نزديكي به اتوبان و فرودگاه باعث شده كه صداي هواپيما و ماشينها در تمام قسمتهاي فيلم شنيده شود. تهيهكننده سريال «همسفران» در پاسخ به پرسشي درباره ضرورت ساخت شهرك سينمايي جديد، خاطرنشان كرد: در مقطعي من به همراه آقاي حيدريان و چند نفر ديگر به عنوان نمايندگان سازمان صدا و سيما انتخاب شديم تا از زميني كه در جاده ساوه (شهرك پرند) براي شهرك سينمايي جديد در نظر گرفته شده بود بازديد كنيم. وي درباره موقعيت اين شهرك سينمايي گفت: در اين زمين بادهايي ميوزد كه غيرقابل كنترل است و صدابرداري سرصحنه را با مشكل مواجه ميكند كه پس از بازديد، گزارش اين زمين را به آقاي لاريجاني (رئيس وقت سازمان صدا و سيما) ارائه داديم. شريفي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا ميتوان شهرك سينمايي دفاع مقدس را براي ساخت دكورهاي پروژههاي تاريخي مجهز كرد، متذكر شد: زمين شهرك سينمايي دفاع مقدس خيلي گسترده است و فضاي زيادي براي ساخت و ساز دكورها در اختيار فيلمسازان قرار دارد. ولي از آنجا كه نام منطقهاي كه شهرك سينمايي دفاع مقدس در آن قرار دارد، در ليست مناطق توسعه شهر تهران ديده ميشود، ممكن است طي چند سال آينده در اطراف اين شهرك سينمايي نيز ساخت و ساز شود. تهيهكننده فيلم «اشك سرما» خاطرنشان كرد: براي ساخت شهرك سينمايي جديد بايد زميني را در نظر گرفت كه به لحاظ آب و هوا و فضاهاي اطراف مناسب باشد. با ساخت شهرك جديد بايد تمام تجهيزات و دكورهاي شهركهاي سينمايي حال حاضر را يك جا جمع كرد. تحقق اين امر هم به نفع سازمان صدا و سيما و هم به نفع تهيهكننده خواهد بود. به گفته شهرام اسدي، موضوع نگهداري كه عامل بسيار مهمي در هر شهرك سينمايي در دنياست، در شهرك سينمايي غزالي تقريبا منتفي شده است. او گفت: هر دكور ترك شده، تحقيقا به حال خود رها ميشود تا گروه بعدي بيايد و دستي به سر و روي آن بكشد و يا تغييراتي ايجاد كند. اين كارگردان سينما و تلويزيون در خصوص امكانات و فضايي كه در شهرك سينمايي غزالي وجود دارد، گفت: صدابرداري سر صحنه در اين شهرك به دليل واقع شدن مابين 2 شاهراه پر تردد تهران - كرج، همواره با مشكلات اساسي همراه است. وضعيت كلي شهرك بسيار آشفته و پر از زوايد و پسماندههاي آثار قبلي است و مالامال از نخاله و فضولات است. وي موقعيت جغرافيايي شهرك سينمايي غزالي را دچار مشكل خواند و افزود: در اغلب فصول سال به دليل وجود باد و در پاييز و زمستان به دليل سرماي بسيار شديد، فيلمبرداري در شهرك سينمايي غزالي مشكل و حتي غيرممكن است. همچنين وجود رشته كوهي در شمال آن، تعاريف منطقي جغرافيايي مورد نظر دكورهاي موجود در آن را دچار خطا ميكند. كارگردان «آشيانه سيمرغ» (شيخ بهايي) با اشاره به نزديكي كارخانههاي اتوموبيلسازي با شهرك سينمايي غزالي، اظهار كرد: به دليل همجواري شهرك غزالي با كارخانههاي سازنده اتومبيل، در ساعات تعويض شيفتها و خصوصا در طول ساعات روز عموما به علت تردد اتوبوسهاي سرويس و اتومبيلهاي كاركنان و مراجعان كار در اين شهرك با مشكلات اساسي مواجه است. به گفته وي به دليل كوچكي مساحت شهرك سينمايي غزالي، اغلب دكورها به همديگر مشرف هستند و اين مسئله خوشايند كارگردان، طراح هنري و تهيهكننده نيست. اين امر گهگاه حتي موجب اختلال زيربنايي در دورههاي مختلف تاريخي ميشود. شهرام اسدي، بروكراسي اداري موجود در شهرك سينمايي غزالي را بسيار طولاني خواند و تصريح كرد: در اين شهرك اداره خدمات مانند ساير ادارت دولتي، به وقت اداري 9 صبح تا 5 بعدازظهر، موكول است. موضوعي كه در توليد يك اثر سينمايي و تلويزيوني اصولا بيمعناست. وي متذكر شد: هزينههاي اجاره لوكيشنهاي شهرك سينمايي غزالي در قياس با كيفيت موقعيت ميزان سرويسدهي وهمچنين به لحاظ مقايسه با مبلغ برآوردهاي اختصاصي، بسيار بالاست. كارگردان «روز واقعه» در خصوص امكانات جانبي شهرك سينمايي غزالي گفت: سرويسهاي جانبي از قبيل اجازه آكساسوار، وسايل صحنه و لباس بسيار خارج ازقاعده و بيضابطه است. اغلب اين وسايل پر از شكستگي، پارگي وخرابي است و هيچ مسئولي در واحدهاي مربوطه قائل به وظيفه بازسازي و ترميم و بهينهسازي نيستند، اما در دريافت خسارت بسيار كوشا هستند. شهرام اسدي در پايان خاطرنشان كرد: شنيدهها حاكي از آن است كه اين همه بياعتنايي و اين شيوه اداره شهرك ناشي از آن است كه كارخانه همجوار سازنده اتومبيل به دليل گسترش فضاي خود، چند سالي است كه رقم قابل اعتنايي را براي الحاق شهرك به مساحت كارخانه پيشنهاد كرده است كه اين بياعتنايي را موجه ساخته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]