تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799020502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پل تاريخي گاوميشان در معرض تخريب/ نام ايلام از روي اثر پاك شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پل تاريخي گاوميشان در معرض تخريب/ نام ايلام از روي اثر پاك شد
پل تاريخي گاوميشان در معرض تخريب/ نام ايلام از روي اثر پاك شد
ايلام - خبرگزاري مهر: پل گاوميشان از از آثار تاريخي و ملي استان ايلام كه بنايي نيمه ويرانه از گذشته بوده،ميزان تخريب آن روز به روز بيشتر مي شود و البته در اين بين اسم ايلام از روي اين اثر پاك شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در زمانهاي قديم كه امكانات امروزي وجود نداشت مردم با فكر و انديشه خود دست به شاهكارهايي مي زدند كه تا به امروز براي بشر راز و رمز آنها كشف نشده است.

يكي از شاهكارهاي تاريخي ساخت پل بر روي رودخانه بوده است و افرادي بدون هيچ امكانات پيشرفته اي پلهايي بر روي رودخانه ساخته اند كه بشر به فكر فرو مي رود و با خود مي گويد چطور مي شود اين پل بر روي اين رودخانه در آن زمان ساخته شده باشد.

پل تاريخي گاوميشان در استان ايلام از جمله اين پلهاست كه انسان را حيرت زده مي كند و از ساخت چنين پل عظيمي بر روي رودخانه سيمره به تعجب وا مي دارد.

به همين منظور به اين پل تاريخي رفته ايم تا ببنيم روزگار اين پل چگونه مي گذرد.

پل تاريخي گاوميشان بر روي رودخانه سيمره در شهرستان دره شهر در منطقه موسوم به گاوميشان بنا شده است و در سال 1377 به شماره 2222 توسط سازمان ميراث فرهنگي كشور در آثار ملي كشور به اسم استان ايلام ثبت شده است

رودخانه سيمره و چشم اندازهاي زيبا در كنار پل تاريخي گاوميشان باعث شده اين محل يكي از تفرجگاه هاي گردشگري مردم استان و ديگر استانهاي كشور باشد.

بر اساس نظريات مختلف وجه تسميه نام اين پل بر گرفته از "گوميشه" يعني محل پرورش گاو است اما عده اي نيز نام اين پل را "گاماسا" مي دانند و معتقد هستند"گاماسا" از دو كلمه"گا" يعني گاو و "ماس" به معني ماهي تشكيل شده است.

متاسفانه در كنار اين پل تاريخي هيچ گونه امكانات گردشگري قرار نگرفته است و در بدو نزديك شدن به پل تاريخي گاوميشان تابلو معرفي اثر خود گوياي روزگار بد پل تاريخي گاوميشان است.

در اين تابلو نكات قابل تامل زيادي وجود دارد اول از همه اينكه اين اثر تاريخي كه به اسم ايلام در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده و در تابلو هم به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان ايلام قيد شده است اما بعد از چند وقت كلمه ايلام از روي اثر پاك شده است.

و در متن تابلو همانطور كه در تصوير مشاهد مي شود دقيقا جاهايي كه نام ايلام نوشته همان جاها پاك شده است.

نكته دوم اينكه در تابلو نوشته شده است هر گونه دخل و تصرف و تجاوز به حريم بناي تاريخي پل گاوميشان ممنوع و پيگرد قانوني دارد حال آنكه اصلا اين پل تاريخي حريم ندارد و هيچ گونه حفاظي براي جلوگيري از تخريب وجود ندارد و به راحتي مي توان به وارد اين پل تاريخي شد.

قرار گرفتن بر روي پل تاريخي گاوميشان نشان مي دهد روزگاري آب رودخانه سيمره خيلي بالا بوده است و براي اينكه راه ارتباطي به آن طرف رودخانه ممكن شود اين پل بسيار بزرگ، فني و پيچيده ساخته شده است.

پل تاريخي گاوميشان از پنج چشمه بزرگ به طول 175 متر و عرض گذر 8.20 سانتي متر با استفاده از قلوه سنگ و آجر و ملات و گچ نيم كوب ساخته شده است و در حال حاضر فقط يكي از اين چشمه ها سالم است و ارتباط چشمه ها با مسير حركت آب و طغيان آن محرز است.

به اعتقاد مورخان اين پل در سال 1334 هجري قمري بر اثر زلزله از بين رفته است اما در حال حاضر روز به روز با تخريب آن به هويت اين پل آسيب جدي وارد مي شود.

ريختن سنگهاي پل جلوه از زيبايي هاي پل گاوميشان را از بين برده است و يادگاري نوشتن و ريختن زباله به امري عادي در آثار تاريخي استان ايلام تبيدل شده است كه در اين اثر نيز وجود دارد.

متاسفانه روز به روز به تخريب اين اثر بزرگ و عظيم افزوده مي شود و مسئولان بايد به اين اثر تاريخي رسيدگي كنند و با استفاده از حريم ها و حفاظت از تخريب بيشتر اثر جلوگيري كند.

همچنين پل تاريخي گاوميشان نياز مبرم به مرمت اصولي ندارد نه اينكه مثل قسمتهايي ديگر پل مرمتهاي غير اصولي انجام شود.

در قسمتهايي از پل تاريخي گاومشان سنگها روز به روز كمتر مي شوند و قسمتهايي كه سالهاي گذشته مرمت شده است باز دچار تخريب شده است.

اين قسمت از پايه هاي بزرگ پل تاريخي گاوميشان است كه به مرمت اصولي نياز دارد و اگر روند كنوني ادامه يابد سنگهاي پايه پل ريزش مي كنند و هويت اين اثر به طور كامل از نيمه ويرانه به ويرانه تبديل مي شود.

پايه ها و تكيه گاه هاي اصلي پل مدور و قطور است و مصالح آن از سنگهاي مكعبي بزرگ و تراشيده در ابعاد مساوي است كه به صورت "رگ چين" به روي هم چيده شده اند و پايه اصلي پل را به وجود آورده است.

داخل پايه ها نيز از قلوه سنگ و ملاط گچ پر شده و مصالح پل سنگ و ملاط گچ و در سقف تاقها از آجر است كه همگي در پيچيدگي اين پل نقش دارند.

تاقهاي جناغي، دالانها و راهروها همگي از آجرهايي به ابعاد 20 در 25 سانتي متر ساخته شده است و نماي اين پل تاقچه هاي مسدود و باز و موج شكن هايي دارد كه به وسيله راهروها با چند پل به هم متصل مي شوند كه اين نيز حتي در دوران كنوني بسيار مهندسي شده به نظر مي رسد.

وجود پله‌ها در ميان دالان ستوني مياني، بيانگر اين امر است كه اين پل فقط يك پل ارتباطي نبوده و با توجه به راهروها‌ي داخلي، پلكان و … كاروانسرا از آن عنوان سر پناه به هنگام عبور استفاده مي‌كرده‌اند.

پل گاوميشان با 175 متر طول بر روي رودخانه سيمره واقع شده و از دوره ساسانيان تا قاجاريان مرمتهاي دوره‌ اي بر روي اين پل صورت گرفته است.

شرايط و ويژگي‌هاي منحصر به فرد پل گاوميشان واقع در شهرستان دره‌ شهر اين اثر تاريخي را واجد شرايط ثبت جهاني كرده است.

معماري و قرار گرفتن پل گاوميشان بر روي رودخانه سيمره و در مسير يكي از راه‌هاي فرعي جاده ابريشم، اين پل را از ساير پل‌هاي تاريخي در غرب كشور متمايز كرده است.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن