تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798998685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سازوكارهاى هدفمند كردن يارانه نان


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: سازوكارهاى هدفمند كردن يارانه نان
استفاده بهينه از منابع اقتصادي ايجاب مي كند كه پرداخت يارانه ها از شكل همگاني (عمومي) به شكل هدفمند تغييريابد. در شكل همگاني، يارانه ها به افرادي نيز كه در گروههاي درآمدي بالا هستند پرداخت مي شود. اما در يارانه هاي هدفمند، فقط گروههاي كم درآمد مدنظر هستند. آنچه اهميت دارد و مايه نگراني است حجم يارانه هاي پرداختي و تورم ناشي از آن طي سالهاي گذشته است كه در صورت ادامه آن، هزينه يارانه هاي پرداختي سهم قابل توجهي از بودجه دولت را به خود اختصاص مي دهد.

در صورت تصميم به جايگزيني يارانه هاي هدفمند به جاي يارانه هاي همگاني از دو روش مي توان استفاده كرد:

1- اعمال روش قيمتي در بازارهاي مختلف

اين روش مستلزم آن است كه بازارها از يكديگر قابل تفكيك باشند. از آنجا كه برحسب متوسط درآمد مصرف كنندگان و رجحان مصرفي آنان، بازارها متفاوت از هم هستند، اين شرط براي بسياري از كالاها از جمله نان صدق مي كند. براي مثال در شهر تهران، ميزان درآمد و رجحان مصرفي خانوارهاي برخي مناطق به گونه اي است كه گرايش به مصرف نانهاي مرغوبتر با قيمت بالا را دارند. در اينصورت مي توان نان را با قيمتهاي غيريارانه اي (آرد آزاد) در بازارهاي با درآمد بالا و باقيمت يارانه اي در بازارهاي با درآمد پايين ارائه كرد، همچنين مي توان ضمن هدايت نانواييهاي سنتي در بازارهاي بادرآمد بالا به توليد نان با آرد آزاد، آنها را به توليدكنندگان انواع نان ماشيني نيز تبديل كرد. اين سازوكار چند مزيت دارد كه عبارتند از:

الف- بدون اعلام رسمي، كاهش يارانه از سوي دولت امكان پذير است. در نتيجه آثار تورمي و سياسي اندكي به جاي مي گذارد.

ب- اين روش را مي توان به تدريج و با تشويق نانوايان به تغيير خط توليد، پيش برد. در نتيجه حالت خودجوش و خودكار پيدا مي كند.

ج- خانوارهاي كم درآمد در بازارهاي بادرآمد بالا، مي توانند با مراجعه به بازارهاي كم درآمد، نان را با قيمت ارزانتري بدست آورند.

د- در ميزان مصرف نان يارانه اي به علت افزايش زمان صرف شده براي تهيه آن، صرفه جويي بيشتري بعمل مي آيد.

2- بهينه سازي يارانه نان

واگذاري قيمت آن به بازار آزاد و پوشش مابه التفاوت يارانه اي و آزاد از طريق بن، بابه كارگيري اين روش مي توان قيمت گذاري نان را كاملا به بازار واگذار كرد و هرنان برحسب كيفيت، قيمتهاي مختلفي مي تواند داشته باشد. اين روش مستلزم شرايط زير است:

الف- شناسايي اقشار آسيب پذير

ب- شناسايي ميزان متوسط مصرف گروههاي درآمدي آسيب پذير

ج- انتشار بن نان و توزيع آن به خانوارهاي هدف

درباره شناسايي اقشار آسيب پذير چند نكته وجود دارد. اگر دولت اين خانوارها را شناسايي كند، امكان عدم پوشش خانوارهاي مستحق وجود دارد. در نفس چنين سياستي گرايش به انقباضي شدن وجود دارد و بنابراين اگر آسيب پذير بودن و يانبودن به عهده خانوارها و اگذار شود، بعلت مسائل روان شناختي ممكن است خانوارهاي بادرآمدي بالا، خود را آسيب پذير ندانند، اما اين امكان نيز وجود دارد كه برخي از آنها بعلت وجود پديده سواري مجاني در اين حالت خود را آسيب پذير بدانند، اين مسئله به ويژه زماني رخ مي دهد كه با حذف يارانه نان، مابه التفاوت قيمت آزاد و يارانه اي آن به شدت افزايش يابد. همينطور، در صورت قابل خريد و فروش بودن بن، انگيزه براي استفاده از سواري مجاني در خانوارهاي غيرآسيب پذير بالا خواهد رفت. درباره شناسايي ميزان متوسط مصرف نان خانوارها و تعيين مقدار بن به دو شكل مي تواند عمل كرد:

1- تعيين مقدار ثابت به ازاي يك فرد

2- تعيين مقدار مصرف براساس نياز واقعي

حالت دوم امكان ناپذير است، اما حالت اول نيز بدون اشكال نخواهد بود. حتي در درون دهكدهاي درآمدي پايين، بسته به ميزان درآمد خانوارها، سهم نان در تأمين كالري آنها متفاوت است.

با توجه به اينكه كالاهاي ضروري چون نان در سبد كالايي خانوارهاي كم درآمد سهم بيشتري را به خود اختصاص مي دهد. بنابراين مقدار ثابت ممكن است براي برخي از خانوارها كمتر از مقدار لازم باشد، مگر آنكه اين مقدار بالاتر از مقدار متوسط مصرف اين خانوارها تعيين شود.

درباره انتشار بن نيز نكات قابل تأملي وجود دارد. تعداد اعضاي خانوار و متوسط مصرف هر فرد كه در بن اعلام مي شود، مقدار قابل ابتياع باهر بن را مشخص مي كند. اما اولا، بن بايد روزانه باشد تا خانوارها حداقل روزي يكبار به نانوايي مراجعه و نان مورد نياز را خريداري كنند. ثانيا بن بايد به سرعت قابل تبديل به پول باشد، يعني بايد با واريز مقدار يارانه تخصيص داده شده به بن ها توسط دولت در يكي از بانكها،نانواييها بتوانند در هر زمان كه مايل بودند با مراجعه به شعبات بانك موردنظر و ارائه بن، يارانه تخصيص داده شده به آن را دريافت كنند. براي سهولت كار مي توان، نانواييها را همانند كاركنان دولت به گونه اي هدايت كرد كه در انتهاي هر ماه به بانكها مراجعه كنند، كه البته اين امر مستلزم حل مشكل آنها در ماه اول اجراي اين سياست است.

مجيد بياتاني
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 742]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن