تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798960810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اطلاعاتي درباره جادو


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اطلاعاتي درباره جادو جادوي عام يا جادو در معناي کلّي، به معناي هر عمل عجيبي ست. اصطلاح انگليسي فنون سحرآميز(به انگليسي witchcraft) شامل قسمتي از اين گونه پديده هاست. و آنهم شامل جادوي خاص است.جادو يا جادوي خاص يا جادو در معناي جزئي(به عربي سحر و به انگليسي Magic): فنّي ست مرموز براي اثرگذاري بر عالم مادّه با دخالت اراده? جادوگر؛ چه ابتدايي باشد و چه براي خنثي کردن جادوي ديگري ؛چه هدف متعالي داشته باشد و چه پست. چه ورد بحواند، چه حرکاتي انجام دهد و چه از وسايلي استفاده کندبراي معرّفي جادو مطابق دانش شناسي کاربردي، واژه? جادو را بايد از چند جنبه بررسي کنيم:واژه شناسي. يعني معناي مورد استفاده? آن در بين مردم. کاربرد اصطلاحي اين واژه. يعني هرچه در جايي جادو خوانده شده در اين قسمت بررسي ميشود. معرّفي جادوي عام و انواع آن. يعني تمام اعمال عجيب. معرّفي «دانش نظري جادو» معروف به نظريههاي جادو. يعني دانشي که به «چيست؟» و «چرا؟»ها در مورد جادو جواب ميدهد. و آن علميست به اين نام که مرموز و حتّي رازورزانه يا سرّي است. يعني توسّط علم شناخته نشده. زيرا هيچ گونه توضيح، توجيه، نظريه يا رابطه? علّت و معلول به روش علمي در مورد آن ارائه نشده. امّا چون تلاش به روش علمي و روش هاي کهن در اين زمينه وجود داشته، و فرضيه هايي نيز در اين مورد ارائه شده، نميتوان جنبه? دانش آن را کنار گذاشت. معرّفي «دانش کاربردي جادو». يعني دانشي که از چگونه انجام دادن اعمال عجيب سخن ميگويد. نه از «چيست؟» و «چرا؟» معرّفي «فنّ جادوگري» يا «سحر» يا «sorcery»: پر حجم ترين قسمت مبحث است. زيرا جادو قبل از هر چيز يک فنّ است و از چگونه عمل کردن براي هدفي خاص صحبت ميکند. همراه اين ها تاريخ جادوگري و بازتاب جادوگري در فرهنگ ها هم بررسي ميشود.واژه شناسيواژه? «جادو» در زبان پهلوي jâdug بودهاست.واژه? «magic» معادل انگليسي آن است، که از واژه? «Magus» گرفته شده که در فارسي قديم نام يکي از موبدان ستاره شناس زردشتي نه نام «magu?» يا «مجوس» بوده که يعني «مربوط به منطقه Medes». که Medes نيز خود به معني «قلمرو ماد» است. پس از فتح ايران، اعراب، زردشتيان را مجوس مي خواندند. [?][?][?][?] و اين واژه همچنان به همين معني به کار مي رود.واژه? «مجيک» با حروف فارسي در نوشتههاي کهن ايران به چشم مي خورد. مثلاً اوستا کتاب مقدس رزتشتيان پنج قسمت ميباشد که يک قسمت آن مربوط به جادوگري يا جادوي سفيد مي باشد و اين بخش مجيک ناميده ميشود که مغ ها (روحانيون زرتشتي) بعد از آموزش هاي مجيک به سطح ماگي يا مجيکن نايل ميشدند.به طور روشن مشخص نشده که واژه مجيک ايراني ميباشد يا نه. از طرفي شواهد و مدارک زبانشناسان و تکرار اين کلمه در نوشتهها حکايت از ايراني بودن آن دارد؛ و از طرف ديگر تا کنون کسي جواب روشني به منشاء اين کلمه در زبان اوستايي نداده است.معناي غير اصطلاحيابتدا توجّه کنيد که صورت باور به وجود جاد و حتّي ارائه? سندي براي آن، دليل بر وجود اين انواع از جادو نيست. بلکه وجود هر يک به سندي جداگانه نياز دارد. با اين حال اوّلاً اين لغات اصطلاحي نيستند. بلکه در زبان ها استفاده ميشوند و معاني خاصّي نيز دارند. دوماً تحت عنوان اين لغات تلاش ها و فعّاليت هاي زيادي در طول تاريخ ثبت شده. [?].بحث وجود جادو و اعتقاد به آن در قسمت هاي بعدي مقاله آمده.در زبان فارسي و عربيفنوني که از تاثيرات عجيب بحث ميکنند را اين طور نام برده اند و معنا و دسته بندي کرده اند (ترتيب موارد در دسته بندي زير اصلاح شده است.):[?][?] [?]علم و فنّ تنويم يا خواب مصنوعي يا خواب مغناطيسي يا هيبنوتيزم جادو (در معناي خاص): ايجاد تغييري در عالم مادّه به روشي فراطبيعي به اراده? جادوگر. کيميا: علمي که در مورد تبديل مس، فلزّات، يا حتّي سنگ به طلا بحث ميکند. تلاش در اين زمينه منشاء به وجود آمدن علم شيمي شد. هيميا يا علم و فنّ طلسمها: روش ترکيب قواي عالم بالا با موجودات عالم پايين علم و فنّ اعداد و اوفاق: درباره? ارتباط اعداد و حروف مطالب با هم و تشکيل جداول خاصّي به صورت مثلّث يا مربّع و قرار دادن حروف و اعداد در خانههاي آن براي رسيدن به مطالب مختلف به طرزي مخصوص علم و فنّ خافيه: در مود چگونگي تغيير و تکثير حروف و اسامي چيزي که مورد نظر است و استخراج نام هاي ملائکه و شياطين موکّل بر آنها. سپس دعا کردن با وردي که از آنها تشکيل شده. علم و فنّ احضار ارواح (شبيه ليميا) ليميا يا علم و فنّ تسخيرات: چگونگي ارتباط با ارواح قدرتمند عالم بالا. (شبيه احضار ارواح) مانند تسخير جن سيميا: درباره? چگونگي ترکيب اراده و قواي فيزيکي خاص براي کارهاي عجيب از انواع آن علم و فنّ ريميا يا تردستي يا چشم بندي در فارسي يا شعبده در عربي ست: روش استفاده از قواي فيزيکي و خصلتهاي حواس انسان، براي وانمود کردن آثار خاصّي به چشم و گوش و حواس يا حتّي ذهن (يعني به کمک قوه? خيال بيننده آثاري عجيب در نظرش مجسّم ميکند که وجود ندارند.). چه با روش هاي فيزيکي، مادّي و طبيعي؛ و چه چه فراطبيعي [?] پيشگويي يا غيبگويي: علم خبر دادن از حوادث در گذشته، حال يا آينده؛ که بر غيبگو پنهان است، با دخالت اراده? غيب گو. اينن فن انواعي دارد: عرّافي:عرّاف کسي ست که از کلمات و حالات و رفتار سوال کننده پي به آينده? او ببرد. کهانت (در معناي خاص): کاهن کسي ست که براي او صاحب رايي از طايفه? جن باشد و او را به آينده خبر دهد. يا به امور مخفي خبر دهد. مثلاً فلان مال دزديده شده کجاست؟ چه کسي فلاني را کشت؟ ... کيميا، سيميا، ليميا، هيميا و ريميا را علوم يا فنون پنج گانه? مخفي ميخوانند. کهانت در معناي عام يعني برقراري رابطه با يک جن. کاهن نه تنها ميتواند از جن در مورد گذشته، حال، يا آينده بپرسد؛ بلکه مي تواند از او بخواهد کاري عجيب انجام دهد.در زبان انگليسي و در جوامع اروپاييدر ميان عوام در اروپا[??]تحت تاثير قرار دادن وقايع، با استفاده از نيروي اسرار آميز يا فراطبيعي حقّههاي مرموزي که براي سرگرمي اجرا شود. بر حسب دسته بندي ريچارد کيک هِفِر، مورخ دانشگاهي:جادوي روانشناختي: اولي بر روي ذهن ديگري تأثير ميگذارد تا آنگونه که جادوگر ميخواهد عمل کند، مانند علاقه مند ساختن کسي به ديگري جادوي خيالي يا توهمي: پديد آوردن عجايب گوناگون به چشم بيننده. مانند جادويي که ضيافت شامي را پديد آورد يا جادوگر را نامرئي کند، جادويي که تغيير فيزيکي واقعي در شيئي بوجود آورد، در اين تقسيم بندي گنجانده نشده است. مثلاً معجزه در افسانهها:جادوي واضح: جادويي است که به سرعت نتيجهاش ظاهر شود. جادوي تدريجي و ظريف: جادويي است که اثرش به طور تدريجي و نامحسوس دنيا را تغيير ميدهد. در نظريات جديد؛ برحسب آنچه در جادو استفاده ميشود (ممکن است همه يا بعضي موارد استفاده شود):جادوي سرايتي: به کمک اجسام فيزيکي که زماني با شخص يا چيزي که جادوگر ميخواهد روي او تأثير بگذارد، در تماس بودهاست. جادوي همساني با استفاده از تصاوير يا اشياي فيزيکي است که به نوعي با شخص يا چيزي که ميخواهيم تحت تأثير قرار دهيم، شباهت دارد. مانند عروسکهاي وودو در فرهنگ عام بر حسب تعالي:جادوي متعالي يا جادوي سفيد: از يک نيروي الهي کمک ميگيرد و هدف متعالي دارد جادوي پست يا جادوي سياه(Necromancy): جادويي که با نيروهاي پست از قبيل مرگ سر و کار دارد يا هدف شخصي دارد. مثلاً براي آسيب زدن به فردي استفاده شود با اجساد و موادّ مرده (گاهي نفرت انگيز و کثيف) سروکار دارد احظار و گفتگو با روح مردگان مثلاً جهت گفتگو با روح عزيزي که مردهاست يا براي گرفتن اطلاعات از روحهاي مردگان به عنوان نوعي پيش گويي يا براي کمک گرفتن در انجام جادويي ديگر. در فرهنگ عام برحسب روش؛ مواردي که بين مردم معروف است:ورد(spell): شناخته شده ترين عمل جادوگري، اوراد و حرکاتي است طبق روندي خاص (اغلب خواندني، نوشتني، حرکتي و گاه با وسايلي چون گوي و چوب دستي جادويي) که اجراي آن آن اثر خاصّي را به همراه دارد. غيب گويي: يک عمل جادوگري مشهود ديگر است که هدف آن دادن اطلاعات درباره گذشته، حال و آينده(پيشگويياست. اين کار اغلب با ابزاري انجام ميشود. انواع غيب گويي عبارتند از: طالع بيني، فال گيري و تفسير فال يا طالع فال ورق: غيب گويي به کمک ورق فال گيري غيب گويي به کمک رصد ستارگان غيب گويي به کمک رمل و اسطرلاب غيب گويي به کمک گويبيني مشورت با فردي غير قابل رويت. کهانت اگر با فردي از نوع جن مشورت انجام شود، آن را کهانت و مشورت گر را کاهن گويند. اين لغت معاني ديگري هم دارد نوع خاصّي از آن را ئي چينگ مي نامند عرّافي: غيب گويي با نگاه کردن به ظاهر فرد غيب گويي به کمک جادوي سياه [ويرايش] در دين اسلام منظور از سحر تمام فنون عجيب است. چه با عوامل طبيعي (شعبده بازي) و چه با عوامل غير طبيعي. چه توسّط خود ساحر، چه توسّط نمايندهاي از جن (کهانت).موارد ظاهراً مشابه امّا متفاوت با جادوتعريف اعمال مشابه ديگر در اينجا، کمک ميکند تا متوجّه تفاوتشان با جادو شويم:دعا و نيايش که يک عبادت است، اگرچه به ورد که نوعي جادو دانسته ميشود، شبيه است. عمل قربانيکردن براي يک موجود يا خداي مافوق طبيعي و سپس درخواست از اين خدا يا موجود و ميانجي گري آن خدا در اجابت آن عمل نيز در صورت اجابت به جادو شبيه است. تفاوت دعا و جادو اين است که:دعا و عبادت نياز به خواست شخص و موافقت يک خدا دارد که ميتواند درخواست را رد کند. اما شرايط موفّقيّت شخصي و ناشي از عملکرد معيوب جادوگر است هنگامي که دعا منجر به نتيجه نميشود، به اين معناست که خدا اينگونه خواسته. اما هنگامي که جادويي موثر نميافتد، به علت نقص در عملکرد جادوگر است. جادو بيشتر داراي يک دستورالعمل خاص است. امّا دعا بدون تفکر و دقّت قبلي نيز صورت ميگيرد. بعضي بر اين باورند که چه در دعا و چه در جادو به کار بستن خود باور يا ايمان است که نتيجه مطلوب را به بار ميآورد. امّا نيايشگر به تاثير خدا يا واسطه باور دارد. در حالي که جادوگر به تاثير اراده? خود از راهي غير طبيعي ايمان دارد. کسي هم که اعتماد به نفس دارد به تاثير اراده? خود از راهي طبيعي ايمان دارد.اعتقاد به جادو در ميان ملل و اديانهر گاه نتوان چيزي را به طور جهاني اثبات کرد، اعتبار آن را مي سنجند (يعني اعتقاد يا باور به آن). وجود جادو نيز به طور جهاني اثبات نشده. امّا اعتبار نسبتاً جهاني دارد.در دين يهودحضرت سليمان ميتوانست با پادشاهي حيوانات ارتباط برقرار کنددر دين اسلاممطالب مربوط به حوادث عجيب در اسلام و خصوصاً قرآن چند دسته اند:نابودي ناگهاني تمدّن هايي که به پيامبرانشان ايمان نياوردند با عذاب به اراده? خدا و نه پيامبر. مانند: تمدّن عاد تمدّن ثمود .. خدا به حضرت آدم اسامي الهي را گفت، و او بر ميشمرد. هنگامي که از فرشتگان خواسته ميشود آنها را دوباره تکرار کنند، نميتوانند، اما حضرت آدم ميتواند. اين توانايي خارق العاده و “اکتسابي” است. زيرا خداوند اين توانايي را به موسي آموزش داد معجزه: گذاشتن تاثيري عجيب بر عالم مادّه براي اثبات پيامبري فردي بدون دخالت اراده? آن پيامبر. معجزه جزو فنون سحرآميز نيست، زيرا اراده? فرد در اثربخشي آنها تاثيري ندارد؛ و توسّط عوام به نام جادو شناخته نميشوند. مثال هايي از معجزه: تبديل شدن عصاي حضرت موسي به ماري در صحراي سينا تبديل شدن عصاي حضرت موسي به مار بزرگي در مقابل فرعون تبديل شدن عصاي حضرت موسي به اژدها در مسابقه ي جادوگري که فرعون مصر ترتيب داده بود. تسلّط حضرت سليمان به حيوانات، جن، نيروهاي طبيعي مانند باد، و گفتگو با آنها و فرمان دادن به آنها. کرامت: گذاشتن تاثيري عجيب بر عالم مادّهبه اراده? خدا و بدون دخالت اراده? آن فرد توسّط فردي که پيامبر نيست. در راستاي انجام آنچه آيين الهي اش به او دستور مي دهد. «آصف بن برخيا» با دانشي که در مورد کتاب (شايد يعني نامهاي الهي) داشته، از جنّي بدعمل که اصلاح شده بود و که نزد حضرت سليمان بود[??] نيز بهتر عمل ميکرده. جادو (در معناي اصطلاحي قرآن): جادوگران در مسابقه ي جادوگري که فرعون مصر ترتيب داده بود تکّههاي کوچک مادّه را مانند مارهايي به حرکت در آوردند. در قرآن آمده که دو فرشته به نامهاي هاروت و ماروت، جادوگري را به انسان ياد دادند و به او دستور دادند تا از آن فقط براي ابطال جادو استفاده کند. تا فرمانبرداري، خودداري و پرهيزکاري او را آزمايش کنند. امّا آنها از جادو براي جدايي انداختن ميان زن و شوهر استفاده مي کردند.[??] چشم زخم: در سوره قلم، آيه آخر آمده: و بدرستي که نزديک بود آنان که کافر شدند، هر آينه تو را توسّط چشمانشان (آسيب) بزنند هنگامي که شنيدند قرآن را. و ميگويند که او ديوانه است. و (حال آنکه) آن (قرآن) جز پندي براي جهانيان نيست.[??]






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن