تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836007990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهم‌ترين اتفاقات سينماي ايران در سال86


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: گزارش فارس از مهم‌ترين اتفاقات سينماي ايران در سال86 خبرگزاري فارس: سال 86 سينماي ايران با اتفاقات ريز و درشتي روبه‌رو بود. به گزارش خبرگزاري فارس، از مهم‌ترين رخدادهاي سينماي ايران در سالي كه گذشت، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: * گيشه 86 و دو فيلم ميلياردي گيشه 86 علي‌رغم همه افت‌وخيزهايش دو فيلم بالاي يك ميليارد تومان (اخراجي‌ها و توفيق اجباري) داشت كه از اين حيث جالب توجه مي‌نمود. البته علي‌رغم فروش بالاي "اخراجي‌ها"، متوسط فروش فيلم‌هاي اكران بهار امسال با افت شديدي نسبت به اكران بهار 85 روبه‌رو شد كه گسترش لحظه‌به‌لحظه توزيع و تكثير سي‌دي‌هاي غيرمجاز فيلم‌هاي روي پرده در اين افت، تاثير مستقيم داشت. فروش "اخراجي‌ها" بهار امسال توانست متوسط فروش فيلم‌هاي ايراني در فصل بهار را به حد مطلوبي برساند اما در نهايت فروش ساير فيلم‌هاي اكران بهار با افت شديدي نسبت به اكران نوروز و نيز اكران بهار 85 روبه‌رو شد كه به عقيده كارشناسان، گسترش لحظه‌به‌لحظه توزيع و تكثير سي‌دي‌هاي غيرمجاز فيلم‌هاي روي پرده در اين افت، تاثير مستقيم داشته است. در ادامه، با فعاليت ستاد مبارزه با عرضه فيلم‌هاي غيرمجاز، معضل قاچاق فيلم تا اوايل اسفند و قاچاق عجيب "سنتوري" كه ربطي به موارد ديگر نداشت، حل شد و فيلم‌هاي تابستان، پائيز و زمستان با امنيت اكران شدند. براين اساس، فيلم‌هاي اخراجي‌ها(مسعود ده‌نمكي) با فروش يك ميليارد و 400 ميليون توماني در تهران كه اين رقم با فروش شهرستان به رقم دوميليارد و اين فيلم به عنوان پرمخاطب‌ترين فيلم امسال سينماي ايران دست يافت و در تاريخ سينماي ايران نيز به جايگاه منحصر به فردي رسيد. اين فيلم همچنين در شبكه نمايش خانگي هم با استقبال وسيعي روبرو شد. بعد از "اخراجي‌ها"، اين فيلم‌ها در رده 10 فيلم پرمخاطب‌ سال 86 قرار گرفتند: توفيق اجباري با بيش از يك ميليارد و 100 ميليون تومان، كلاغ‌پر با 386 ميليون تومان، پارك وي با 381 ميليون تومان، نصف‌ مال من نصف مال تو با 373 ميليون تومان، مهمان با 355 ميليون تومان،‌ روز سوم با 338 ميليون تومان، رفيق بد با 294 ميليون تومان، رئيس با 265 ميليون تومان و خون‌بازي با 343 ميليون تومان. * حاشيه‌هاي «نقاب» و «سنتوري» نقاب و سنتوري به دليل حاشيه‌هاي اكران، دو فيلم جنجالي سينماي ايران در سالي كه گذشت بودند. اكران "نقاب" با واكنش‌هايي همراه شد و بلافاصله نسخه كامل فيلم در سطح شهر پخش شد. اين قضيه موجب شد تا تهيه‌كننده فيلم يك مجلس ختم نمادين براي اين فيلم ترتيب دهد تا در قالب آن اعتراض خود نسبت به پخش سي‌دي‌هاي قاچاق اين فيلم را به گوش مسئولان برساند، گرچه نظر صريح وزير ارشاد در مورد فيلم "نقاب" اين بود كه نسخه داراي مجوز "نقاب" هم فيلم خوبي نيست. چند ساعت بعد از اين كه در روز 26 خرداد بيانيه‌اي از سوي وزارت ارشاد در خصوص "عذرخواهي از مردم از بابت پخش فيلم نقاب" منتشر شده بود، مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي اعلام كرد مبناي اطلاعيه عذرخواهي وزارت ارشاد ازاكران فيلم "نقاب"نسخه اوليه و اصلاح نشده اين فيلم بوده است، ‌نه آنچه درحال اكران است. اما سه روز بعد، وزير ارشاد گفت: بعد از ساختن "نقاب" بعضي‌ها وساطت كردند كه با حذف چندين صحنه مي‌توان اين فيلم را اكران كرد و شوراي اكران نيز مواردي را كه بايد حذف مي‌شد اعلام نمود ولي متاسفانه سي‌دي كه از اين فيلم در جامعه پخش شد بدون حذف موارد مورد نظر شوراي اكران بود، گرچه اصلا نسخه‌ مجوز گرفته فيلم نيز، فيلم خوبي نيست. در همان روز معاونت سينمايي در پي انتشار گسترده سي دي‌هاي نسخه غيرمجاز فيلم "نقاب" طي بياينه‌اي از اتوبوس‌هاي مسافربري، برخي پرواز‌هاي هوايي، مجتمع‌ها، هتل‌ها و ديگر اماكن عمومي خواست تا از نمايش اين فيلم و فيلم‌هاي غيرمجاز خودداري كنند. "علي آشتياني‌پور" تهيه‌كننده فيلم سينمايي "نقاب" هم اظهار داشت:پخش كنندگان سي دي غيرقانوني "نقاب" فيلمي را به دست مردم رسانده‌اند كه مطلوب من نيست. جالب آن كه اول تير؛ جواد شمقدري مشاور هنري رئيس‌جمهور در گفت‌وگو با فارس خبر داد: فكر مي‌كنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در مورد عذرخواهي از اكران فيلم نقاب كار درستي انجام داد و اين موضوع مهمي بود ولي جريان قدرتمند موجود در سينماي ايران كه خودش را مهم‌تر مي‌داند، روابط عمومي وزارت ارشاد را وادار به بازپس‌گيري عذرخواهي از اكران "نقاب" كرد. اما "سنتوري" نيز در سه نوبت حاشيه‌ساز شد، يكي زمان قبل از موعد اكران كه درباره مجوز داشتن يا نداشتن خواننده اين فيلم حرف و حديث‌هايي وجود داشت، دوم مقطع زماني سوم مرداد به بعد و در شرايطي كه فيلم براي نمايش در اين روز آماده شده بود اما مدير روابط عمومي معاونت سينمايي اعلام كرد، فيلم "سنتوري" ساخته داريوش مهرجويي با تأخير به نمايش عمومي در مي‌آيد و در ادامه صحبت از "غيرقابل نمايش بودن" فيلم توسط وزير ارشاد شد و در بخش سوم، زماني كه با پايان جشنواره فيلم فجر، به صورت ناگهاني نسخه‌هاي دي‌وي‌دي با كيفيت "سنتوري" به صورت غيرمجاز پخش شد! وزير ارشاد در توضيح توقيف فيلمي كه پروانه ساخت گرفته، در جشنواره شركت كرده و پس از دريافت پروانه نمايش در نوبت اكران قرار گرفته؛ گفته بود: فيلمنامه سنتوري سال 81 با نامي ديگر به معاونت سينمايي ارائه شد اما به دليل مشكلاتي كه داشت نتوانست مجوز ساخت دريافت كند. اما حالا كه فيلم ساخته شده ، قابليت نمايش عمومي ندارد. اما مقطع توزيع سي‌دي‌هاي اين فيلم نيز حاشيه‌ساز بود. تهيه‌كننده "سنتوري" در گفت و گو با فارس در پاسخ به برخي شائبه‌ها اظهار داشت: "حجت - ف" (سردسته تكثيركنندگان سنتوري) را نه مي‌شناسم و نه نسبتي با او دارم. اين در حالي بود كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در واكنش به تهمت كساني كه دست‌اندركاران سينمايي را عامل توزيع "سنتوري" مي‌دانند، گفت: شواهد و قرائني در دست است كه بر اساس آن مي‌توان نقش عوامل فيلم سنتوري در توزيع قاچاق آن را مورد بررسي جدي قرار داد. 5 اسفند نيز معاونت امور سينمايي در گفت‌وگويي ويژه با فارس گفت: عده‌اي با پخش سي‌دي غيرمجاز فيلم "سنتوري" مي‌كوشند تا ضمن رساندن آسيب‌هاي مادي، به صاحبان فيلم ،آسيب‌هاي كلان معنوي را نيز به سينماي كشور و مسئولين دلسوز اين سينما كه در شرايطي سخت براي سينمائي بالنده در تلاش‌اند، وارد كنند. * توفيق در سالن‌سازي و مبارزه با قاچاق فيلم توفيق گسترده در بازسازي سالن‌هاي سينمايي تهران و شهرستان‌ها و احداث سالن‌هاي جديد با حمايت مؤسسه سينماشهر معاونت سينمايي از جمله رخدادهاي مهم سينمايي امسال بود. همچينن ستاد مبارزه با عرضه و تكثير غيرمجاز فيلم‌هاي ايراني عملكرد مثبتي داشت و با اقداماتي گسترده و با جلب همكاري اهالي سينما، پليس امنيت و مقامات قضايي؛ فضاي امني را از آغاز فعاليت در تابستان امسال تا اوائل ماه پاياني سال براي سينماي ايران ايجاد كرد به طوري كه حتي پخش سي‌دي "سنتوري" را هم كه توسط همين ستاد بساطش برچيده شد، نمي‌توان به ناكارآمدي اين ستاد نسبت داد. گرچه "ابراهيم داروغه زاده" دبير اين ستاد و مديرعامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري كه در اين مؤسسه نيز عملكرد با كاهش قيمت عرضه، كاهش فاصله اكران تا پخش فيلم‌ها در شبكه خانگي و افزايش كيفي كارها، عملكردي كاملا مثبت داشت، رسما از مردم و دست‌اندركاران سينما بابت اين اتفاق (كه به دليل ضبط و پخش فيلم در خارج از كشور رخ داده بود) عذرخواهي كرد... از عملكرد مؤسسه سينماشهر در سال 86 نيز مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: طراحي و ساخت "نمازخانه" در 17 سينماي كشور، استانداردسازي گيشه 47 سينماي كشور، تعويض و نصب16710 صندلي جديد و مدرن در 52 سينماي كشور، بهره‌برداري از سينما بهمن قزوين، سينما قدس بندر انزلي،سينما استقلال‌زنجان، تجهيز و بازگشايي سينما "آزادي" بابل و لنگرود، مدرن‌سازي و بازگشايي سينما "آسيا"ي شيراز بعد از 40 سال و... *حاشيه‌هاي خانه سينما اتحاديه و شوراي عالي در سال 86، تشكيل شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان، در ابتدا موجب درگيري‌‌هاي كلامي شد و حاشيه‌هاي پررنگي را ايجاد كرد. كدورت‌هايي كه زمينه‌ساز خروج تعداد زيادي از فيلم‌هاي ايراني از جشن سينماي ايران با تصميم "اتحاديه تهيه‌كنندگان" شد. اما؛ اولين خبر حاشيه‌ساز در اين زمينه، 14 مهر منتشر شد. روزي كه سيدرضا ميركريمي مدير عامل خانه سينما و محمود اربابي مدير كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه‌اي اعلام كردند كه در جلسه‌اي با حضور محمدرضا جعفري جلوه معاون امور سينمايي، سيدرضا ميركريمي مدير عامل خانه سينما، محمود اربابي مدير كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه‌اي و نمايندگان تشكل‌هاي تهيه‌كنندگي متشكل از مرتضي شايسته ، منوچهر محمدي ، عزيزالله حميد‌نژاد و عليرضا رضاداد در بيانيه‌اي مشترك مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با توجه به تعامل و ضرورت توجه به منافع ملي سينمايي كشور،‌ مورد تصويب كليه حاضران قرار گرفت اما به دليل پاره‌اي اختلاف‌نظرها، تشكيل جلسات آن به تاخير افتاد. اين رخداد مواضع گاه متفاوت اعضاي اتحاديه و كانون تهيه‌كنندگان را به همراه داشت اما سرانجام در 27 آبان امسال تهيه‌كنندگان سينماي ايران براي همكاري در "شوراي‌عالي‌تهيه‌كنندگان" توافق كردند و سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان فيلم ايران اين توافق را ناشي از هدف اهل سينماي ايران در ايجاد وحدت دانست. اين تشكل بر اساس همفكري و تعامل براي تدوين و تصويب اساسنامه جديد (كه تعيين كننده روابط تشكل‌ها بر اساس نظام فراكسيوني خواهد بود)، دستوركار خود را تعيين خواهد نمود و بر اين اساس، كليه مسائل صنف تهيه كنندگي توسط اين شورا مورد حل و فصل قرار خواهد گرفت و تا تصويب اساسنامه جديد اين شورا نماينده قانوني صنف تهيه كنندگان در كليه امور خواهد بود. 21 آذر با انتخاب غلامرضا موسوي، مهدي فخيم زاده و منوچهر محمدي اولين هيئت‌رئيسه شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان با هدف ايجاد وفاق در سينماي ملي شكل گرفت. بر اين اساس، سيدغلامرضا موسوي (سخنگوي اتحاديه تهيه‌كنندگان و توزيع فيلم ايران) رييس شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان تشكيل شد، مهدي فخيم‌زاده (عضو مجمع فيلمسازان سينماي ايران) به عنوان نايب‌رييس شوراي عالي تهيه‌كنندگان و منوچهر محمدي (عضو كانون تهيه‌كنندگان سينماي ايران) به عنوان سخنگوي شوراي عالي تهيه‌كنندگان انتخاب شدند. * تعزيه‌خواني براي مظلوميت سينما در تجمع سينماگران ارديبهشت امسال در مراسم گردهمايي اهالي سينما در دفاع از حقوق سينماگران ايراني، نمايش تعزيه ويژه‌اي در باغ فردوس اجرا شد و در بخشي از آن نمايش تعزيه ويژه‌اي در محل مخصوص اجراي برنامه‌ها به روي صحنه رفت كه در آن يك قاچاقچي فيلم در قالب شمر، به سراغ پرده‌نقره‌اي سينما ‌رفت تا جان او را بگيرد! در اين مراسم اهالي سينما پاي طومار قطعنامه مراسم را امضا كردند. اولين گردهمايي سينماگران در دفاع از حقوق سينماي ايران با صدور بيانيه‌اي‌ در دفاع از حقوق سينماي ايران، به پايان رسيد. تجمع كنندگان در اين قطعنامه متذكر شده‌اند: نابودي سينماي ملي يعني نابود فرهنگ و هنر، نابودي و ويراني سرمايه‌هاي ملي، عدم امنيت سرمايه‌گذاري، افزايش بحران بيكاري موجود در سينما، عدم امنيت شغلي و حرفه اي اعضاي خانه سينما و.... نهايتا يعني نابودي فكر و ذوق ايراني و به انزوا كشاندن هنرمند انديشمند ايراني.در اين سال‌ها عليرغم تلاش‌هاي ارزنده دلسوزان و تشكل‌هاي سينمايي، متأسفانه براي اعتراضات مكرر و متداول فردي، جمعي و صنفي خود، گوش شنوايي نيافته‌ايم و يا اگر هم بوده، چنان عاجز از عمل و اقدام به ميدان آمده كه راه به جايي نبرده است. در ادامه بيانيه آمده است: اكنون هنرمندان و دست‌اندركاران سينماي ايران بر آن شده‌اند تا اين بار، از يك حنجره و دست در دست يكديگر صداي اعتراض و تظلم خويش را به هر نحو و وسيله‌اي اعلام و ابراز نمايند و تا رسيدن به خواسته هاي به حق صنفي خود از پاي ننشينند. ما چاره‌نهايي برخورد با اين پديده شوم و امنيت برانداز را، تنها در بروز اراده‌اي ملي مي‌دانيم و در گام نخست، تمامي نهادها و مسئولين مرتبط را به تحركي جدي و نه فرمايشي فرامي‌خوانيم. در اين قطعنامه مي‌خوانيم: سينماي ايران عزم راسخ دارد تا با گسترش دامنه اعتراضات جدي و قاطع خود از تمامي ابزار، امكانات و توانمندي‌هاي خود براي نجات سينماي نوين ايران از محاق موجود استفاده كند. سينماي ايران اميدوار است كه مسئولين فرهنگي و نهادهاي ذيربط،‌ اين اولين هشدار را جدي گرفته و در جريان اين جنگ نابرابر سينما در مقابل باندهاي مافيايي اقتصادي و ضد فرهنگي، به كمك و ياري آنان بشتابند. * بازگشت سينما آزادي ساخت و گشايش سينما آزادي، از جمله مهم‌ترين رخدادهاي سال 86 سينماي ايران بود. سينما آزادي پس از 10 سال، 17 بهمن در قالب 5 سالن "آزادي"، "شهرفرنگ"، "شهرقصه"، "شهرهنر" و "شهر هفتم" افتتاح ‌اوليه شد و به نيمه دوم جشنواره فيلم فجر و داوري‌ها رسيد. "حسن بنيانيان" رئيس حوزه‌هنري طي حكمي، "رحمت‌الله محرابي" را به عنوان مدير فرهنگي مجتمع فرهنگي سينما آزادي منصوب كرد. اين مجتمع فرهنگي، در زميني به مساحت 850 متر و در زيربنايي بالغ بر 12 هزارمترمربع، پنج سالن را در خود جاي داده كه گنجايش سالن اصلي آن بيش از 600 نفر و ظرفيت هر يك از سالن‌هاي ديگر بالغ بر 160 صندلي است. اين سينما در پخش تصوير و صدا، از آخرين دستاوردهاي تكنولوژيك بهره برده و از طريق ارتباط لحظه به لحظه با سينماهاي دنيا مي‌تواند فيلم‌هاي ديجيتال را به نمايش بگذارد. سيستم پخش صدا اين سينما براي سبك‌هاي مختلف موسيقي و فرمت هاي متنوع سينمايي قابل تغيير و كنترل است و قابل توجه اينكه اتاق فرمان هاي پخش فيلم و كنسرت آن نيز از هم مستقل هستند. سيستم اطفا حريق هوشمند، تجهيز ساختمان به 13 دستگاه پله برقي، 2 آسانسور با ظرفيت 12 نفر، دو مسير راه پله‌اي براي دسترسي به طبقات و دستگاه اتوماتيك فروش بليت، از ديگر امكانات اين مجتمع است. سينما آزادي، سوم ارديبهشت 1348 با اكران فيلم سينمايي مارليك، در چهارراه عباس‌آباد تهران آغاز به كار كرده بود. اين سينما در سال‌هاي 55 و 69 نيز دچار آتش سوزي خفيف شده بود اما در حادثه فروردين ماه 1376، به طوركامل از بين رفت. * تغيير مديريت فارابي سرانجام پس از مدت‌ها كش و قوس و شايعه‌، 27 تير، استعفاي "عليرضا رضاداد" از مديرعاملي بنياد سينمايي فارابي پذيرفته شد و 10 روز بعد پس از برپايي چند جلسه متعدد براي انتخاب جانشين وي، "مجيد شاه‌حسيني" كه از ابتدا صحبت حضور او بر اين مسند بر سرزبان‌ها بود، به عنوان مديرعامل جديد فارابي معرفي شد. صبح چهارشنبه 10 مرداد، مراسم توديع "رضاداد" و معارفه "شاه‌حسيني" برگزار شد. *دونيمه شدن جشنواره فيلم فجر از جمله اتفاقات مهم و قابل توجه سالي كه گذشت، تصميم برگزاركنندگان جشنواره فيلم فجر در دو نيمه ساختن اين جشنواره بود. تصميمي كه ابتدا با نظرهاي مختلفي همراه شد و عده‌اي برابر آن موضع گرفتند. سرانجام با آغاز جشنواره فيلم فجر، علي‌رغم همه حرف و حديث‌ها، دبير جشنواره فيلم فجر تصميم خود را عملي ساخت و جشنواره فيلم فجر را در دو نيمه خارجي (5 روز نخست) و ايراني (6 روز بعدي) برگزار كرد و اختتاميه بخش بين‌المللي نيز در پايان نيمه اول برپا شد. "شاه حسيني" يكي از دلايل مهم اين تفكيك را فاصله‌گذاري بيشتر با جشنواره برلين جهت توجه بيشتر مهمانان خارجي جشنواره براي حضور در جشنواره فجر اعلام كرد. * عدم برپايي جشنواره دفاع مقدس 7 مهر 86؛ فارس خبري در خصوص احتمال عدم برپايي جشنواره دفاع مقدس را منتشر ساخت و در ادامه آن، 29 مهر 86در ميان واكنش‌هاي منفي سينماگران دفاع مقدس، خبر قطعي عدم برپايي جشنواره را روي خط فرستاد. اما رخداد بعدي، اعلام ادغام دو جشنواره دفاع مقدس و فجر بود. ابتدا 21 آبان 86، رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: جشنواره فيلم دفاع مقدس امسال همزمان با جشنواره فيلم فجر برگزار مي‌شود و سپس، سه روز بعد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت و گو با فارس اعلام كرد كه "جشنواره فيلم دفاع مقدس" از اين پس شاخه‌اي از "جشنواره فيلم فجر" خواهد شد. در ادامه، با توجه با واكنش سينماگران و نيز عدم توليد كافي فيلم در اين زمينه؛ وزير ارشاد 10 آذر درگفت‌وگو با فارس اعلام كرد: ادغام جشنواره فيلم فجر و جشنواره فيلم دفاع مقدس منتفي شده است و سه روز بعد نيز "ميرفيصل باقرزاده" در پاسخ به پرسش‌ فارس خبر داد: آينده جشنواره فيلم دفاع مقدس را وزارت ارشاد معلوم خواهد كرد. او همچنين در 13 اسفند ماه، گفت: ديگر دخالتي در برپايي "جشنواره فيلم دفاع مقدس" نخواهيم داشت. * بودجه سينما و حواشي پيرامون آن در حالي كه امسال اخبار مختلفي پيرامون افزايش يا كاهش بودجه سينماي ايران به گوش مي‌رسيد، در نخستين روز جشنواره فيلم فجر خبر رسيد: با آغاز برگزاري بيست‌وششمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر و نياز سينماي ملي به توجه و همراهي موثر و جدي‌تر دستگاه‌هاي سياست‌گذار و قانون‌گذار، صحبت از كاهش پنجاه‌ميليارد ريالي بودجه سينما مي‌شود. اين در حالي بود كه چند روز قبل از آن اميررضا خادم گفته بود: "سينما نسبت به ساير هنرها از جمله تئاتر، موسيقي و تجسمي بودجه خوبي برخوردار شده" در عين حال كه متذكر شده بود: عدم توجه به بودجه ديگر گرايش‌هاي هنري باعث عقيم ماندن سينماي ايران مي‌شود. اين در حالي بود كه معاون امور سينمايي در گفت‌وگو با فارس متذكر شده بود: شش برنامه عملياتي سينماي ايران در سال 87، نيازمند افزايش چشمگير بودجه است و با هزينه اين بودجه شاهد سينمايي متناسب و در خور و شأن مردم خواهيم بود و محمدحسين صفارهرندي نيز گفته بود: حمايت درست و حسابي در اين سال‌ها از سينما نشده است و اميدوارم شاهد نگاه مهربان مجلس به سينما باشيم تا خيزي كه براي رونق سينما برداشته شده، متوقف نشود. * مصدوميت پگاه آهنگراني 24 تير 86، پگاه آهنگراني در حين فيلمبرداري صحنه‌اي از فيلم "آتش سبز" و در شرايطي كه بايد در يك تور ماهيگيري به ايفاي نقش مي‌پرداخت، با بالا رفتن از سطح زمين، به‌دليل پوسيدگي و پاره شدن تور، از ارتفاع سقوط كرده و دچار شكستگي از ناحيه ستون مهره‌ها شد. در پي اين حادثه، "منيژه حكمت" مادر "پگاه آهنگراني" درخواست تشكيل"كميته حقيقت‌ياب" براي حادثه مصدوميت دخترش را به "خانه سينما" مطرح كرد و درادامه بيانيه انجمن بازيگران در مورد حادثه مصدوميت "پگاه آهنگراني" و درخواست اتحاديه تهيه‌كنندگان براي محاكمه صنفي مسئول حادثه و تحقيق شوراي صيانت "خانه سينما" درباره مصدوميت اين بازيگر منتشر شد. 26 مرداد 86، گزارش كامل شوراي صيانت "خانه سينما" درباره حادثه "آتش سبز" اعلام شد و بر اين اساس اين شورا، ژيلا مهرجويي مسئول طراحي صحنه، مرضيه قريشي مدير توليد و قاسم قلي‌پور تهيه‌كننده اين فيلم را جهت اعمال تنبيهات صنفي به اداره كل ارزشيابي و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي كرد. * برق‌گرفتگي "مصطفي كرمي" از اتفاق‌هاي مهم سينماي 86، حادثه ناگواري بود كه براي يك فيلمبردار جوان به وقوع پيوست. اول مرداد 86 "مصطفي كرمي" سر صحنه فيلم "كاغذ باد" دچار اين حادثه شد كه در ادامه به قطع تدريجي دست و پاي وي براي جلوگيري از نفوذ برق‌گرفتگي به بخش بيشتري از جوارح وي انجاميد. روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق استان گلستان ضمن تكذيب موضوع "جدا شدن و سقوط سيم برق‌دار"، اعلام كرد: صعود غير عقلاني و بدون حضور كارشناسان ذيربط، باعث بروز حادثه براي "مصطفي كرمي" شده است. خود وي در گفت‌وگو با فارس اعلام كرد: قرباني سهل انگاري عده‌اي شدم كه ساخت فيلم كوتاه را خيلي ساده و آسان مي‌بينند در حالي كه به اين صورت نيست و عوامل اين گونه كارها نيز بايد بيمه شوند. 7 مرداد 86، كميته پيگيري حادثه‌ برق‌گرفتگي "مصطفي كرمي"، در "خانه سينما" تشكيل جلسه داد. رئيس سازمان توسعه سينمايي سوره گفت: مجوز ساخت طرح‌هاي تصويب شده كرمي را صادر مي‌كنيم و حسن بنيانيان رئيس حوزه هنري در ديدار با "مصطفي كرمي" براي استخدام مصطفي كرمي در حوزه هنري قول مساعد داد. در ادامه رخشان بني‌اعتماد، پرويز پرستويي و رضا ميركريمي از طرف "خانه سينما" از "مصطفي كرمي" عيادت كردند. "پرويز پرستويي" در روزهايي كه همه‌جا از واريز كمك‌هاي مالي به "مصطفي كرمي" خبرهايي شنيده مي‌شد، اعلام كرد: اين كمك‌ها نبايد بوي جمع‌آوري صدقه بدهد. من حس مي‌كنم اعلام شماره حساب براي كمك به وي دور از فرهنگ ايراني است. در ادامه اميررضا خادم به ملاقات "مصطفي كرمي" رفت و "جواد شمقدري" نيز اعلام كرد رئيس جمهور هزينه‌هاي درمان اين فيلمبردار حادثه ديده را كه در گروه تصويربرداري سفرهاي استاني رئيس جمهور نيز فعاليت داشته، تقبل كرده است. انجمن سينماي جوانان ايران نيز با مساعدت معاونت سينمايي كمك 140 ميليون ريالي خود را اعلام كرد و در ادامه با رسيدن كمك‌هاي مالي و انجام تسويه حساب؛ "مصطفي كرمي" 18 شهريور از بيمارستان مرخص شد. *درگذشتگان سيد امين مهاجراني آهنگساز جوان سينما 31 فروردين به دليل ايست قلبي در 27 سالگي دارفاني را وداع گفت. "پري اقبال‌پور" بازيگر قديمي سينما نيز اول مهر به دليل ابتلا به بيماري سرطان در گذشت. "حميد دلشكيب" بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون به علت سكته مغزي 18 مهر در بيمارستان شركت نفت تهران درگذشت. 18آذر، "گرشا رئوفي" بازيگر سينما به علت سكته قلبي در سن 74 سالگي درگذشت. فواد نور، تهيه‌كننده "سجده بر آب" درگذشت، 9 آبان به دليل سكته مغزي دارفاني را وداع گفت. 12 دي، "رسول احدي" مدير فيلمبرداري سينماي ايران و آخرين همراه رسول ملاقلي‌پور درگذشت.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن