تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799130485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قدمت 9 هزار ساله تپه پهلوان جاجرم در خراسان شمالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: یک باستان شناس مطرح کرد: قدمت 9 هزار ساله تپه پهلوان جاجرم در خراسان شمالی
قدمت 9 هزار ساله تپه پهلوان جاجرم در خراسان شمالی

یک باستان شناس ایرانی از قدمت 9 هزار ساله تپه پهلوان جاجرم در خراسان شمالی خبرداد. به‌گزارش ایلنا،محمد‌حسین عزیزی خرانقی، تپه پهلوان را یکی از کهن‌ترین استقرار‌های انسانی در دشت جاجرم و استان خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: با توجه به کشف سفال‌هایی اغلب خشن، نخودی با نقوش سیاه هندسی ساده و حرارت نامناسب و آمیزه گیاهی خشن به‌نظر می‌رسد قدیمی‌ترین نهشته‌های استقراری این محوطه متعلق به اواخر دوره نوسنگی باسفال باشد.
 
این باستان‌شناس از شواهد به دست آمده پس از دوره نوسنگی به سفال‌های قرمز منقوش ظریف که در فلات مرکزی ایران با عنوان سفال دوره چشمه‌علی از آن‌ها یاد می‌شود، خبر داد.
 
عزیزی خرانقی خاطرنشان کرد: سفال‌های معرف دوره چشمه‌علی در دو گونه متوسط و ظریف، اغلب با نقوش هندسی، حیوانی و انسانی بسیار ساده، با پخت مناسب و آمیزه شن بسیار نرم تولید شده‌اند.
 
گسترش فرهنگ چشمه علی به شرق
 وی ادامه داد: شاید بتوان تپه پهلوان را یکی از شرقی‌ترین نقاط گسترش فرهنگ چشمه‌علی دانست هرچند که نقوش سفال‌های دوره چشمه‌علی کشف‌شده در تپه پهلوان بسیار ساده و ابتدایی و همانند نمونه‌های بسیار پر نقش و پیچیده سفال‌های این دوره در محوطه‌های شاخص فلات مرکزی نیستند.
 
این باستان‌شناس با اشاره به این نکته که احتمالا تپه پهلوان و محوطه‌هایی همچون آق‌تپه گرگان فاز‌های آغازین و ابتدایی این دوره را معرفی می‌کنند، گفت: برای ارزیابی دقیق این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتر و همچنین نتایج تاریخ‌گذاری کربن ۱۴ است.
 
تپه پهلوان مرکز صنعتی تولید مهره‌های سنگی
 وی یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این محوطه را پیدا شدن تمام چرخه تولید مهره‌های سنگی، از سنگ‌های نیمه‌قیمتی در آن دانست و گفت: در هزاره ششم پیش از میلاد تپه پهلوان یکی از مراکز صنعتی تولید مهره‌های سنگی بوده است. انواع مته‌ها، تیغه‌هایی که برای تولید مته از آن‌ها استفاده می‌شد، بلوک‌های سنگ خام به رنگ‌های مختلف برای تولید مهره، مهره‌های ناتمام یا شکسته ومهره‌های سوراخ شده و پرداخت شده، همگی نشان‌دهنده تولید تخصصی مهره‌های سنگی در این محوطه است.
 
عزیزی خرانقی گفت: پس از متروکه شدن تپه پهلوان در هزاره پنجم پیش از میلاد، این محوطه بار دیگر در دوره ایلخانی احتمالا به‌دلیل ارتفاع اندکی که از سطح دشت هموار پیرامون داشته، مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی افزود: با توجه به عکس‌های هوایی و کاوش پی‌گردی صورت گرفته، در بخش جنوب شرقی محوطه، سازه‌ای خشتی و شش‌ضلعی بر روی تپه پیش از تاریخی ایجاد شده است.
 
این باستان‌شناس با اشاره به ساخت دیواری خشتی و چینه‌ای با دوازده برج به‌صورت دایره کامل پیرامون این سازه گفت:عرض دیوار حدود یک متر و در هر دو متر یک پشتیبان تعبیه شده است. ارتفاع باقی‌مانده این برج و بارو در بخش جنوبی که بیشترین ارتفاع را حفظ کرده حدود یک تا یک‌و‌نیم متر است.
 
کشف سکه مفرغی
 وی از کشف سکه مفرغی دوره ابوسعید، بخشی از کاشی زرین‌فام و سفال‌های لعاب‌دار شاخص دوره ایلخانی در این بخش خبر داد و افزود: با توجه به شواهد موجود و حضور قطعات سفالی پیش از تاریخی و ابزار‌های سنگی در میان آوار‌های خشتی و چینه‌ای و همچنین لابه‌لای ملاط به‌ کار رفته و خود خشت‌ها، به احتمال زیاد در دوره ایلخانی از خاک خود محوطه برای ساخت‌ و ساز استفاده شده و بخش‌های پیش از تاریخی این محوطه در همان زمان به‌شدت تخریب و تسطیح شده‌اند.
 
دومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی‌تپه پهلوان با مجوز ریاست‌پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ ۱۵:۲۹:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن