تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 4 آبان 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1823942084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخاطب تئاتر کم است چون تماشاگر خود را جزئی از آن نمی‌داند


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: کارگردان نمایش «واسومانی»: مخاطب تئاتر کم است چون تماشاگر خود را جزئی از آن نمی‌داند
مخاطب تئاتر کم است چون تماشاگر خود را جزئی از آن نمی‌داند

کارگردان نمایش «واسومانی» این اثر را یک اجرای نامتعارف خواند و با بیان اینکه این اجرا تجربی است، گفت: همیشه فکر می‌کردم کم بودن تعداد مخاطبان تئاتر شاید به این دلیل است که مخاطب عادی غیرتئاتری به اندازه آنهایی که تئاتر کار می‌کنند از این مدیوم لذت نمی‌برند و انگار خودشان را جزئی از تئاتر نمی‌دانند. نگین ضیایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، خاطرنشان کرد: «واسومانی» یک اثر تجربی است. این کار را از روی نمایشنامه «وانیا و سونیا و ماشا و اسپایک» نوشته «کریستوفر دورانگ» کار کردیم اما اجرایمان ربطی به آن متن ندارد چون خیلی کارگاهی و با بهره‌گیری از اتودهای بازیگران بسته شده است. ضیایی ادامه داد: «واسومانی» فضایی جدید است و بخشی از آن کار با مخاطب و بخشی بر مبنای بداهه است. در واقع نمایش موقعیتی است که در آن سه بازیگر بحث می‌کنند که کدام یک بازیگر بهتری است و در نهایت در پایان اجرا سر نقطه اول برمی‌گردیم. «واسومانی» یک فرم دایره‌ای دارد که در انتها دوباره برمی‌گردیم به اول داستان. او با اشاره به این تجربه خاطرنشان کرد: همیشه برایم این مساله بود چرا آنهایی که تئاتر کار می‌کنند این هنر را دوست دارند اما مخاطبان عادی تئاتر خیلی کم‌اند؟ فکر می‌کردم شاید به این دلیل است که آنها به اندازه ما از تئاتر لذت نمی‌برند و انگار خودشان را جزئی از تئاتر نمی‌دانند و کاملا با مدیاهای سینما و تلویزیون مقایسه می‌کنند و می‌گویند چرا تا وقتی این دو میدوم وجود دارد باید بیایند تئاتر ببینند. کارگردان نمایش «واسومانی» ادامه داد: دغدغه‌ام این بود که مخطاب را جزئی از اجرا کنم و ببینم آیا وقتی خودش جزئی از اجراست و داستان ما را پیش می‌برد آن لذت برایش پیش می‌آید یا نه؟ ضیایی با اشاره به سبک این نمایش گفت: اجرای ما چهار حالت کلی مختلف دارد و بستگی دارد تماشاچی وارد چه بازی‌ای با ما شود تا اجرای متفاوتی ببیند. یعنی هیچ شبی از نمایش شبیه شب دیگرش نیست و تماشاگر کاملا جزو بازیگران است. او با اشاره به اینکه این تجربه را قبلا هم تاحدی به کار گرفته است، گفت: نمایش قبلی من «بازیافتگی» بود که آنجا هم سعی کردم از حضور تماشاچی در اجرا استفاده کنم اما در «واسومانی» حضور تماشاگر در نمایش و نقش‌آفرینی‌اش در روند اجرا، به صورت کامل‌تری اتفاق می‌افتاد. صفورا خوش طینت، شادی ضیایی و میثم قاسمپور بازیگران نمایش واسومانى به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی هستند که با اجراى محدود در سالن استاد خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه روی صحنه رفته است.

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ ۰۸:۰۳:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن