محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798639339
تئاتر منجی نمیخواهد؛ تئاتر خود نجاتدهنده است
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نگاهی به نمایش «اعتراف»
تئاتر منجی نمیخواهد؛ تئاتر خود نجاتدهنده است شهاب حسینی میگفت منجی تئاتر است و آمده تئاتر را نجات دهد؛ اما آنچه روی صحنه است با وجود فروش بالایش، نشان از بیکتاب بودن این مسیح خودخوانده میدهد. منجی تفاوت مدیومها را نمیداند و آنچه نشانمان میدهد ملغمه سریال و نمایش رادیویی است.
به گزارش فرهنگ نیوز، شهاب حسینی، آن روزی که به بهانه ترافیک ناشی از پسالرزههای پس از شب قدر، دیر به مکان کنفرانس خبریش آمد، صدایش لحنی غرورآمیز داشت. او از نمایشی حرف میزد که قرار است همه را انگشت به دهان بگذارد و یا شاید همانند زنان زیر تیغ کینه زلیخا، انگشتان را در حین تماشای بیش از دو ساعت نمایش برشی دالبر زنند. او یک جمله عجیب هم گفت «آمدهام تئاتر را نجات دهم.»
نمیدانم آن روز چند نفر در تئاتر حرفهای حسینی را باور کردند. همه چیز معطوف دیر آمدنش شد. کسی نشنید او چه میگوید. او مردی بود به نظر خسته از سینما که میخواهد در تئاتر خودش را آزاد کند و در آزادسازی انرژی هنریش، مسیحوار ظهور کرده و تئاتر را از ناشناس فضا یا محیطی نجات دهد. او حتی از ساخت پردیس تئاتری سخن گفت. این حرفها را کمتر کسی شنید و کمتر کسی با چنین مدعیاتی بازی ژورنالیسیتی داشت.
اما امروز نمایش «اعتراف» روی صحنه آمده و میتوان با آن مدعیات قضاوتش کرد. یک دکور عظیم، چیزی که در این سالها تئاتر شهر به خود ندیده است، حتی عظیمتر از دکورهای امجد و نعیمی. یک سازه پلکانی که هر بخشش برابر با یک قسمت از فیلم «The Confession» ساخته برد میرمن است. یک قاتل «Hitman» وارد اتاق اعتراف میشود، با کشیش از در دیالوگ وارد میشود، قتلها و بخششهایش را رو میکند تا در نهایت راز نهانی مشخص شود. داستان در شکل زمانی روند شبهگاسپار نوئهوار دارد. از انتها به ابتدا با چند پس و پیش. شهاب حسینی در نقش این قاتل حرفهای در میان پلههای جاری و ساری است. او کمحرف به اتاقهای بیدیوار میرود و میکشد و گاهی از جان پدری فرزنددوست میگذرد. او همان قاتل کلیشهای زخمخورده از کودکی است که سکوت را بیش از هر کار دیگری یاد گرفته است. چیزی شبیه آلن دلون سامورایینما در شاهکار ملویل.
برای دیدن این اقتباس از سریال - که شاید اولین در جهان باشد، نمیدانم! - مخاطب هم بسیار است. بلیتهای روی هوا میروند تا هر شب اجرا Sold Out شود. میتوان حدس زد درصد اندکی سریال دیده به سراغ نمایش رفتهاند. جذابیت نمایش برای مخاطبان بیشتر تکستاره آن است. نصیریان بهانه است. چینش بازیگران نیز همین را میگوید. هیچ یک از بازیگران چهره شاخصی در تئاتر نیستند. کسی یادش نمیآید نیما رئیسی برای مثال در نمایش «من خیال تو نیستم» بازی کرده است یا اینکه پرویز بزرگی از سی و اندی سال پیش در اداره تئاتر، آیا حضور خاطرهانگیزی داشته است؟ همه چیز به گونهای چیده شده است که این الماس خوشتراش، این Crazy Diamond پینکفلوید دوست، بدرخشد و دیده شود. رقیبش نصیریان است. نصیریانی که فقط نشسته و حرف میزند. صدایش به انتهای سالن نمیرسد. میکروفونهای تعبیه شده افتخار انتقال صدای استاد را نمیدهند و او با این حال تلاشش را میکند. همانند تلاشی که برای اجرای جشنوارهای نمایش آئیش کرد، یا آن تانگویی روی تخممرغ داغی که خیلی زود سرد شد. با این حال نصیریان، نصیریان بود. راه میرفت و فریاد میزد. او بازیگری بود که میترکاند.
الماس بازیگری اما قرار است همه کاره باشد. او نویسنده نمایشنامه نیز هست. اگرچه نمایشنامهای در کار نیست. همان فیلم است و دیالوگهایش که بعید نیست از زیرنویسهای سایبری برآمده باشد - که اگر چنین باشد نویسنده متن آن مترجم جوان زیرزمینی است. با آغازین دیالوگها شستمان خبردار میشود این نویسنده کنگرفته چندان تسلطی به مفهوم زبان ندارد. به خیالش همه چیز لحن است و سینما. گفتارهای اغراق شده، همانند دوبلههای پسگردنی وسترن. یک شاخه چاو خشکشده در دهان و لحن شلوول چالهمیدانی. البته اینجا وضعیت بغرنجتر هم میشود. نمایش در زبان آنچنان آسیبپذیر است که لحظاتی میتوان به مرگ یک شخصیت خندید. یک مثال ساده؛ پرویز بزرگی در نقش دلال مواد مخدر تمام مدت حضورش فحش میدهد و با واژگان ارعاب میورزد؛ ولی به جای هلفدونی میگوید زندان! سطوح زبانی در این حد!؟
قضیه به همین جا ختم نمیشود. نیاز است به فیلم شهاب حسینی بازگردیم. جایی که شرایط الماسبودگی برایش همچنان فراهم بود. «ساکن طبقه وسط» یک فیلم سیال در تصویر بود. دوربین در آن قرار است بازیگوش باشد. از جهانی به جهانی دیگر سفر میکند. شقی که بهترش را در «سایه خیال» و روانیبازیهای حسین پناهی دیده بودیم. ممکن است در یک اتاق به جهانی دیگر گشوده شود و دوربین به سبب توانایی سوبژکتیوش این قدرت را به کارگردان میدهد. حال در نمایش هم حسینی میخواهد به این سوبژکتیویته دست پیدا کند. پسرک قاتل، در پی اعتراف برمیخیزد، نور میرود، نور میآید. او از پلکان بالا میرود. این یک Flash Back است. بازمیگردد، نور میرود و میآید. الماس روی صندلی است و این رجعت به حال است. به نظر حسینی تئاتر نمیبیند، حداقل تئاترهای فرنگیان، مثلاً همین کار «هملت» استرومایر در وحدت و فجر 34، جایی که استاد آلمانی بدون هیچ رفت و برگشت نوری پرده عوض میکند یا آنکه با تکیه بر آرا برشت، وحدتهای سهگانه ارسطو را درهم میشکند. حسینی حتی در قد و قواره استادش، سمندریان هم ظاهر نمیشود. تکنیکهایش دبستانی است. کاش او نمایشهای مدرسهای جشنواره کودک و نوجوان همدان را میدید تا دریابد چقدر عقب است.
عجز در کارگردانی بار عمدهاش عجز در درک نشانگان است. شهاب حسینی روی طراحی صحنهاش مانور زیادی داده است. او با نشانگان دردسترس سعی کرده است با اصالت مکان شخصیتهای نمایشی را تعریف کند. هر شخصیت بسته به وجوهی که برایش تعریف شده، به واسطه مکان بازیش تجسم پیدا میکندو مکان خاصی به خود اختصاص دارد. مثلاً خاطرات کودکی که از همه دورتر است در عمق صحنه و آن دورهاست. چیزی برآمده از سینما یا دفتر صالح میرزاآقایی که یادآور بدمنهای B-Movieهاست؛ اما در همین اثنا از خودم میپرسم چرا شخصیتها دارای اصالت زبان نیستند!!؟ چقدر این مکانها باسمهای است. چقدر تصنعی است. چقدر غلو شده است. مثلاً قرار است تئاتر بودن خود را نشان دهد؛ اما کاریکاتوری است. به همان اندازه کاریکاتوری که در «فروشنده» شاهکار ضدسرمایهداری میلر کاریکاتوری است. بازیهای اغراق شده صحنههای تئاتر برای هنرمندان تئاتر خندهدار است.
به «اعتراف» بازگردیم. چهل دقیقه از نمایش میگذرد و حتی مقدمهای هم نداریم. آن چهل دقیقه ابتدایی در یک قسمت هفت دقیقهای سریال خلاصه شده است. کل سریال هفتاد دقیقه است. کل تئاتر 120 دقیقه. به چه دلیل؟ نمیفهمیم. شاید قرار است الماس نشان دهد دو ساعت درخشیدن یعنی چه. او نمیداند که تئاتر حتی در ساختشکنانهترین شکلش مقدمه و مؤخره و میانه دارد. «اعتراف» میانه ندارد. نمایش با دیالوگهای باسمهای چند قطعه را به هم متصل کرده است، مثلاً جمله کلیشهای «تو رو خدا به پسرم رحم کن»!! چند بار این جمله را شنیدید. مقایسه کنید با صحنه مواجهه دو شخصیت میسیسیپی و سنکلود با ترجمه حمید سمندریان، استاد شهاب حسینی.
نتیجه این کشدار کردن برای یک مشت بالا و پایین رفتن بدون کنش است. یک دلیلش آن است که دکور در خدمت اثر نیست. دکور در خدمت مقهور کردن مخاطب است. نتیجهاش میشود تمرکز روی کار خود، بازیگران در این دکورها اسیرند. آنان سیالیتی ندارند. این برخلاف سریال است. پس همه چیز به یک بازی ابتدایی و سطحی ختم میشود؛ چون معماری نمیگذارد عرضه اندام کنند. ادا و اطوار است. یادم نرود که با ادا در آوردن شهاب ملت میخندند؛ چون چیزی به آنان عرضه نمیکند جز چند ترقهبازی که از یک جایی جایش را به صدا میدهد. چرا؟ بماند که بازیگران تنها خوب با شلیک میمیرند. چیزی شبیه مرگ به سبب اصابت گلوله در فیلمهای هندی. بنگ و پرواز و پخ.
هفتاد درصد نمایش روی دو صندلی میگذرد. روبهروی مخاطب. حتی به ذهن حسینی خطور نکرده است که این معترف منتقم میتواند در نقش راوی سیال باشد. در تکتک اتاقها هم اعتراف کند. او شاید همسن نصیریان است. فکر میکند آن 500 نفر حاضر در سالن همگی یک Extreme Close-Up از او میبینند. پس نتیجه آن نشستنها میشود نمایشی ایستا که اگر چشمان را برهم گذاریم با شنیدن دیالوگها داستان دستمان میآید. این یک نمایش رادیویی است. در حالی است که نمایش به واسطه دکور میتوانست پویایی یابد. به یاد داشته باشیم که با یک اقتباس سینمایی روبهروییم که پویاست و بیرونی و نمایش مدام با دیالوگهای پینگپونگی درونی میشود تا درون شخصیت را بیرون بکشد و این بدون هیچ کنشی رخ میدهد. این در تضاد با تئاتر است که در آن کنش بر کلام برتری دارد. در مقابل دیالوگها هم در خدمت نمایش نیستند. همه چیز در ادا و اطوارهای کلیشههای فیلمهای جنایی است و بس. تئاتر نیازمند ذکاوت و رندی در کلام است، نه ژانگولربازیهای دهه سی هالیوود.
به ابتدای مطلب بازگردیم. جایی که منجی تئاتر شهاب حسینی بود. اصلاً مگر تئاتر در وضعیتی وخیم به سر میبرده که بخواهیم نجاتش بدهیم. تئاتر را در این سالهای حضورش در هر گذرگاه تاریخی خودش را با وضعیت اجتماعی سیاسی وقف داده است. تئاتر در این سالهای وضعش خوب شده است، گیشه خوبی دارد. اگر حسینی میفروشد به واسطه پشتوانهای است که در این سالها رخ داده است. او نمیداند در این تئاتر چه خبر بوده است. او سه بازیگر از نمایش «مافیا» افروز فروزند با خود روی صحنه برده است، نمایشی که بدون ستارهای در یک سالن خصوصی تنگ و ترش، هر شب Sold Out میشد.
تئاتر منجی نمیخواهد؛ چرا که تئاتر خود نجاتدهنده است. حسینی یکی از نجاتیافتگان میتوانست باشد، در صورتی که چشمانش را میگشود و بیشتر میدید که دنیا دست چه کسی است. همین کفایت که دنیا نه دست تئاتریهاست و نه دست غیرتئاتریها.
منبع: تسنیم
96/4/21 - 09:33 - 2017-7-12 09:33:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به کار خود پایان داد/معرفی برگزیدهها
بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به کار خود پایان داد معرفی برگزیدهها آیین اختتامیه بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی حسن مهرجردی مشاور و دبیر شورای مدیران معاونت امور هنری وزارت ارشاد حجتالاسلام بهداروند اسمعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقههنرمند تئاتر نباید دلمشغولی دیگری غیر از حرفه خود داشته باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با استاد علی نصیریان هنرمند تئاتر نباید دلمشغولی دیگری غیر از حرفه خود داشته باشد تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت تئاتر طی چند سال اخیر چند برابر شده تاکید کرد اقتصاد و تخصص تئاتر باید به سمتی برود که هنرمند دلمشآثار بخش تجربه های اجرای تئاتر دانشگاهی معرفی شدند
آثار بخش تجربه های اجرای تئاتر دانشگاهی معرفی شدند تهران - ایرنا - هفت نمایش به عنوان آثار نهایی راه یافته به بخش تجربه های اجرای بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران معرفی شدند به گزارش ایرنا از بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران هیات انتخاب متشکل از آزاعلام تازهترین برنامههای تئاتر شهر - ایسنا
تازهترین برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر در حالی اعلام شد که از این هفته سه اثر نمایشی جدید در تالارهای اصلی و سایه میزبان علاقهمندان تئاتر خواهد بود به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر با پایان گرفتن نمایش سردار بهنمایش مشترک گروههای تئاتر ایران و آذربایجان در باکو روی صحنه رفت
نمایش مشترک گروههای تئاتر ایران و آذربایجان در باکو روی صحنه رفت باکو – ایرنا – در ایام عید خجسته نوروز برای نخستین بار نمایش بختور تولید مشترک تئاتر بابک شهر تبریز جمهوری اسلامی ایران و تئاتر موزیکال جمهوری آذربایجان در باکو روی صحنه رفت به گزارش روز پنج شنبه ایرنا این نمظرفیت برگزاری جشنواره تئاتر ارس به صورت بین المللی وجود دارد
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور ظرفیت برگزاری جشنواره تئاتر ارس به صورت بین المللی وجود دارد تبریز- ایرنا - مدیرکل هنرهای نمایشی کشور گفت موقعیت خاص منطقه آزاد ارس ظرفیت حضور آثار نمایشی از سایر کشورهای منطقه در جشنواره تئاتر خیابانی این منطقه را فراهم کرده است به گزارش روز سه شنبهدبیر جشنوارهی تئاتر خیابانی مریوان کیست؟ - ایسنا
سید فاتح بادپروا هنرمند تئاتر خیابانی با حکم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در متن این حکم آمده است جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان که24 اثر به بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی راه یافتند
24 اثر به بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی راه یافتند تهران - ایرنا - هیات داوران 24 اثر نهایی راه یافته به بخش صحنه بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی را معرفی کردند به گزارش ایرنا از روابط عمومی بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران 78 اثر راه یافته از مرحله قبل توسط هیهفته گرامیداشت تئاتر را با شکوه و گستردگی بیشتری برگزار می کنیم
مدیر عامل خانه تئاتر هفته گرامیداشت تئاتر را با شکوه و گستردگی بیشتری برگزار می کنیم تهران - ایرنا - مدیر عامل خانه تئاتر با اشاره به برگزاری هفته گرامیداشت تئاتر در اردیبهشت ماه گفت در تلاشیم تا با شکوه و گستردگی بیشتری این رویداد را برگزار کنیم اصغر همت روز دوشنبه در گفت وگوروایتهای واقعی از همسرکشی و اسیدپاشی در تهران/بازار کار برای بازیگران تئاتر بیشتر شده
کیومرث مرادی در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد روایتهای واقعی از همسرکشی و اسیدپاشی در تهران بازار کار برای بازیگران تئاتر بیشتر شده کیومرث مرادی با اشاره به ویژگیهای نمایش هملت تهران 2017 گفت داستانکهای این نمایش برگرفته از اتفاقهای واقعی مانند همدستی مادر دو دختر با عمویشان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها