تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817542531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت یازدهم هم حق معلولین در استخدام را نداد | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: چهار سال پیش در ایام تبلیغات ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی درباره برنامه‌های انتخاباتی‌اش با خطاب قرار دادن جامعه 11 میلیونی معلولین از پیگیری حق قانونی آنها در خصوص استخدام در دستگاه‌های دولتی و عمومی سخن گفت. ولی در دولت یازدهم هم معلولان باز هم به حق خود نرسیدند.

به گزارش تراز ، چهار سال پيش در چنين ايامي وقتي دكتر حسن روحاني درباره برنامه‌هاي انتخاباتي‌اش پشت تريبون قرار گرفت، جامعه 11 ميليوني معلولان را خطاب قرار داد و از پيگيري قانون جامع حمايت از حقوق معلولان و اختصاص حداقل 3 درصد از مجوزهاي استخدامي (‌رسمي، ‌پيماني، كارگري) دستگاه‌هاي دولتي و عمومي اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، ‌شركت‌ها و نهادهاي عمومي و انقلابي و ديگر دستگاه‌هايي كه از بودجه عمومي كشور‌استفاده مي‌كنند به افراد معلول واجد شرايط سخن گفت. با انتخاب وي به عنوان رئيس‌جمهور و رأس هرم اجرايي كشور اما نخستين اقداماتي كه در حوزه معلولان صورت گرفت با وعده‌هاي آقاي روحاني در تضاد كامل بود؛ وادار شدن سردبير روزنامه ايران سپيد به استعفا 48 ساعت پس از انتقاد از دولت و همچنين اخراج تنها معلول شاغل در نهاد رياست جمهوري از جمله نخستين گام‌هاي دولت يازدهم در حوزه معلولان بود كه از همان ابتدا اميد را به تدبير دولت در اين حوزه در دل معلولان نااميد كرد. 
فاصله ميان سلامت و معلوليت شايد چند ثانيه باشد؛ ‌ثانيه‌هايي كه موجب مي‌شود تا به گفته انوشيروان محسني بندپي علاوه بر جمعيت 8 درصدي معلولان از جمعيت كشور سالي 30 درصد هم به اين جمعيت اضافه شود؛‌ معلولاني كه بر اثر حوادثي نظير حوادث كار يا سوانح جاده‌اي به جمعيت معلولان اضافه مي‌شوند و با انبوهي از چالش‌ها مواجه خواهند بود به خصوص اينكه در شرايط كنوني جامعه بيكاري و فقر گريبان افرادي با ظاهر سالم را هم رها نمي‌كند. به هر رو چه معلولان مادرزادي و چه معلولاني كه در حوادث دچار معلوليت مي‌شوند هم شهروندان همين جامعه هستند و از نگاه منشور حقوق شهروندي حق حيات، ‌داشتن شغل و درآمد و بهره‌گيري از خدمات اجتماعي را دارند. 
نگاهي به قانوني كه اجرا نشد
قانون جامع حمايت از حقوق معلولان هم در سال 83 بر همين اساس تصويب شد، اما اين قانون هم از جمله مصوباتي است كه سال‌هاست در حصار كاغذي محبوس شده و رنگ اجرايي شدن را نديده است.طبق اين قانون دولت موظف است زمينه‌هاي لازم را براي تأمين حقوق معلولان، فراهم و ‌حمايت‌هاي لازم را از آنها به عمل آورد.
 
تمامي وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شركت‌هاي دولتي و نهادهاي‌عمومي و انقلابي موظفند در طراحي، توليد و احداث ساختمان‌ها و اماكن عمومي و معابر ‌و وسايل خدماتي به نحوي عمل كنند كه امكان دسترسي و بهره‌مندي از آنها براي‌ معلولان همچون افراد عادي فراهم شود. همچنين همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي و نهادهاي ‌عمومي و انقلابي مجازند تا سقف مجوزهاي استخدامي سالانه خود، افراد نابينا و ناشنوا ‌و معلولان ضايعات نخاعي واجد شرايط را رأساً به صورت موردي و بدون برگزاري آزمون ‌استخدامي به كار گيرند.
‌در اين قانون آمده است: سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور موظف است 3 درصد از ‌مجوزهاي استخدامي سالانه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتي، شركت‌ها و نهادهاي‌ عمومي و انقلابي را كسر و در اختيار سازمان بهزيستي كشور قرار دهد تا نسبت به برگزاري‌ آزمون استخدامي اختصاصي براي معلولان واجد شرايط با همكاري سازمان مديريت و ‌برنامه‌ريزي كشور اقدام و معلولان واجد شرايط پذيرفته شده را حسب مورد به دستگاه‌مربوطه معرفي كند. وزارت مسكن و شهرسازي، بانك مسكن و بنياد مسكن انقلاب اسلامي‌ موظفند حداقل 10 درصد از واحدهاي مسكوني احداثي استيجاري و ارزانقيمت ‌خود را به معلولان نيازمند فاقد مسكن اختصاص و با معرفي سازمان بهزيستي كشور‌ در اختيار آنان قرار دهند. اينها بخشي از قوانيني است كه هيچگاه اجرايي نشد. 
نظارت ضعيف بر اجراي قانون
در حال حاضر اما تنها يك ميليون و500 هزار نفر معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي قرار دارند.سهيل معيني، مدير عامل انجمن باور درباره دلايل اجرايي نشدن اين قانون معتقد است، اين قانون، قانون طرح محور بوده است و بار مالي را به دولت تحميل مي‌كرد و به همين جهت بسياري از مواردي كه دربرگيرنده نيازهاي جامعه افراد داراي معلوليت بود (از جمله حق معيشت‌) از اين قانون حذف شده بود تا با مشكل قانوني شوراي نگهبان روبه‌رو نشود. وي درباره استخدام معلولان در دستگاه‌هاي دولتي مي‌گويد: در رابطه با اين بحث، حلقه نظارتي ضعيف عمل مي‌كند كه بهتر است با تشكيل كميته مشتركي از سازمان بهزيستي و سازمان مديريت بر سهميه جذب معلولان در دستگاه‌هاي دولتي نظارت شود.
نحوي‌نژاد، معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور، اما در رابطه با لزوم جذب ۳ درصد از معلولان كشور به استخدام دولتي معتقد است: حداقل در ۱۰ سال گذشته سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، نظارت كرده تا در هر استخدامي كه بخواهد صورت بگيرد سهميه بهزيستي لحاظ شود، اما چون ميزان استخدام‌ها كم است، اين موضوع به چشم نمي‌آيد. به رغم همه محدوديت‌ها سال گذشته، سازمان بهزيستي توانست ۲۵ هزار فرصت شغلي براي معلولان تحت پوشش خود ايجاد كند.
با تمام اينها معلولان هم به عنوان بخشي از جامعه از رئيس‌جمهور بعدي انتظار دارند لااقل به قوانيني كه در اين حوزه وجود دارد، عمل كند.


منبع: جوان

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 18 ارديبهشت 1396 - 11:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن