تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819711543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به زیورهای آنها چشم مدوز | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: ملتی که مي خواهد در برابر مستکبران دنيا با عزت و سربلندي قد علم کند به جای اينکه مدام خود را با سرمايه ها و پيشرفت هاي آنها مقايسه کند...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: دین مبین اسلام خواستار عزت مسلمانان است. این عزت نیز محدود به هیچ عرصه ای نیست و باید جامعه اسلامی و فرد فرد مسلمانان در تمامی زمینه ها اقتدار و عزت خویش را حفظ نمایند. یکی از مهمترین عرصه ها، اقتصاد است. لذا مشاهده می نماییم که در آیات قرآن و روایات به موضوعات از قبیل تولید و کار و تلاش اهتمام ویژه ای شده است. از نظر قرآن لازمه موفقیت جامعه اسلامی تکیه بر توانخودی و تولید داخلی است. این مهم نیز بدست نمی آید مگر با همت همه افراد جامعه اسلامی. به واسطه همین اهیمت است که رهبر معظم انقلاب در شعار سال جاری بر مساله تولید داخلی تاکید ویژه ای نمودند: «توصیه و مطالبه‌ بنده، تکیه بر تولید داخلی است. اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق دهیم، اشتغال به وجود می‌آید و بیکاری جوانان کاهش خواهد یافت.»
امام كاظم (ع) در زميني كه متعلق به شخص خودش بود، مشغول كار و اصلاح زمين بود. فعاليت زياد، عرق امام را از تمام بدنش جاري ساخته بود. علي بن ابي حمزه بطائني در اين وقت رسيد و عرض كرد: "قربانت گردم، چرا اين كار را به عهده ديگران نمي گذاري؟"
فرمودند: "چرا به عهده ديگران بگذارم؟ افراد از من بهتر، همواره از اين كارها مي كرده اند".
پرسید: "مثلاً چه كساني؟"
فرمودند: "رسول خدا (ص) و اميرالمؤمنين علي (ع) و همه پدران و اجدادم. اساساً كار و فعاليت در زمين از سنن پيامبران و اوصياي پيغمبران و بندگان شايسته خداوند است". (وسائل الشيعه، ج 2، ص 531)
                                                                                        ***
سه نکته:
* تسلط بیگانگان هرگز!
یکیاز مهمترین آیات قرآن که بر استقلال جامعه اسلامی نسبت به بیگانگان تاکید می نماید آیه نفی سبیل است:
«وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً.»
«و خداوند هرگز بر [زیانِ‏] مؤمنان، براى كافران راه [تسلّطى‏] قرار نداده است.» (النساء: 141)
در این آیه با صراحت بیان شده است که جامعه اسلامی باید در صدد باشد که در زیر سلطه بیگانگان و دشمنان قرار نگیرد و باید كارى كرد كه كفّار از سلطه بر مؤمنان براى همیشه مأیوس باشند.
** به زیورهای آنان چشم مدوز
خداوند متعال در آيات الهي به پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) توصيه مي کند تا به امکانات ديگران چشم نداشته باشد: «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقى»
«و زنهار به سوى آنچه اصنافى از ايشان را از آن برخوردار كرديم [و فقط] زيور زندگى دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم، ديدگان خود مدوز، و [بدان كه‏] روزىِ پروردگار تو بهتر و پايدارتر است.» (طه: 131)
در تفسیر نمونه ذیل آیه فوق می نویسد: ملتی که مي خواهد در برابر مستکبران دنيا با عزت و سربلندي قد علم کند به جاي اينکه مدام خود را با سرمايه ها و پيشرفت هاي آنها مقايسه کند ، نيروى فكرى و جسمانى خويش را در راه رشد و ترقى خويشتن به كار مى گيرد، و به خود مى گويد من چيزى از ديگران كمتر ندارم و دليلى ندارد كه نتوانم از آنها پيشرفت بيشترى كنم ، من چرا چشم به امکانات و پيشرفت هاي آنها که آن هم فقط در جهت مادي است و در بحران معنويت دست و پا ميزنند بدوزم من خودم بهتر و بيشتر توليد مى كنم.
*** عامل مهم سقوط جامعه
چشم داشتن به امکانات ديگران از عوامل انحطاط خداوند متعال در آيات الهي به اين حقيقت اشاره مي کند که چشم داشتن به امکانات ديگران يکي از مهمترين عوامل سقوط يک جامعه است. جامعه ای که با وجود دارا بودن امکانات و استعداد های فروان به امکانات ديگران چشم داشته باشد اين جامعه نمی تواند از عزت کافی برخوردار باشد و مدام برای بهره وري از امکانات ديگران بايد در برابر آنها سر تعظيم فرود بياورد و در برابر آنها خضوع و خشوع کند.



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 16 فروردين 1396 - 05:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن