تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798347492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاه آزاد آماده تغيير مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دانشگاه آزاد آماده تغيير مي‌شود
رهبر انقلاب با انتصاب آقاي ولايتي به رياست هيئت مؤسس دانشگاه آزاد موانع حقوقي پيشرفت اين دانشگاه را برطرف كردند...
نویسنده : نيره ساري 


نگاهي حقوقي به حكم اخير مقام معظم رهبري در انتصاب رئيس هيئت مؤسس دانشگاه آزاد نشان مي‌دهد كه با توجه به سكوت اساسنامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تعيين جايگزين امري لازم و ضروري بوده است.
با رحلت آيت الله هاشمي رفسنجاني و تهي شدن كرسي رياست هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي، رهبر معظم انقلاب طي حكمي علي اكبر ولايتي را كه از اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي است به عنوان رئيس اين هيئت معرفي كردند. رهبر انقلاب در متن حكم به سكوت اساسنامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در چگونگي انتخاب رئيس هيئت مؤسس و ضرورت تسريع در انتخاب فرد عهده‌دار اين مسئوليت اشاره داشتند. نگاهي به ماده 8 اساسنامه اين دانشگاه نشان مي‌دهد كه هيئت مؤسس مركب از ۹ نفر شامل آقايان اكبر هاشمي‌رفسنجاني، سيدعبدالكريم موسوي اردبيلي، عبدالله جاسبي، علي اكبر ولايتي، حسن حبيبي، سيدحسن خميني، محسن قمي، حميد ميرزاده و يكي از سران فتنه است و چنانچه اعضاي هيئت مؤسس به علل مختلف مانند فوت، استعفا، بيماري، بركناري، ناتواني يا هر علت ديگر به شش نفر كاهش يابد، هيئت مؤسس بايد افراد جايگزين به تعداد مورد نياز را ظرف مدت سه ماه براي عضويت در هيئت مؤسس به شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد كند.
 
نگاهي به اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي
در حال حاضر با توجه به فوت حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني،  سيد عبدالكريم موسوي و حسن حبيبي و عدم حضور ايشان در هيئت موسس، اعضا به شش نفر كاهش يافته است، اما از سوي ديگر طبق تبصره ۱ ماده 8 آمده است: «چنانچه هر يك از اعضاي هيئت مؤسس در سه جلسه متوالي يا پنج جلسه غير متوالي و به طور غير موجه شركت نكنند، مستعفي تلقي مي‌شوند و طبق مفاد ماده فوق، جايگزين آنها تعيين مي‌شود.»لذا با توجه به اين تبصره و اينكه يكي از سران فتنه در جلسات هيئت مؤسس دانشگاه آزاد حضور نداشته و مستعفي به شمار مي‌آيد، در اين حالت تعداد اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي به پنج نفر كاهش پيدا كرده است.

نكته قابل توجه ديگر اين است كه طبق ماده ۲ آيين‌نامه داخلي دانشگاه آزاد اسلامي جلسات هيئت مؤسس با حضور دو سوم اعضا رسميت مي‌يابد و تصميمات جلسه با اكثريت اعضاي حاضر (‌حدّاقل چهار رأي مثبت‌) به تصويب خواهد رسيد كه در واقع اكنون به دليل باقي ماندن تنها پنج نفر از اعضاي هيئت مؤسس، اين تعداد صلاحيت تشكيل جلسه براي تعيين رئيس هيئت مؤسس را نداشتند.
بر همين اساس است كه مقام معظم رهبري با توجه به سكوت اساسنامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در چگونگي انتخاب رئيس هيئت مؤسس در اين حالت و ضرورت تسريع در انتخاب فرد عهده‌دار اين مسئوليت، با استفاده از اختيارات خود آقاي علي اكبر ولايتي از اعضاي هيئت مؤسس را به‌ عنوان رئيس هيئت مؤسس منصوب كردند.

مهم‌تر آنكه تأكيد داشتند با همكاري ساير اعضاي محترم هيئت مؤسس و هيئت امنا و شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تكميل اعضاي هيئت مؤسس و هيئت امنا  اقدام كنند.
 
حد نصاب لازم براي انتخاب رئيس هيئت مؤسس دانشگاه آزاد وجود نداشت
محمد مهدي زاهدي، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفت‌وگو با «جوان» در رابطه با اين انتصاب اظهار داشت: انتخاب جانشين هاشمي رفسنجاني در دانشگاه از سوي رهبر معظم انقلاب عين تيزهوشي است؛ چراكه خلأ موجود كه به درستي مورد اشاره قرار گرفته است امكان اثر گذاري بر ساير مجموعه را داشت.  اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأكيد كرد: با توجه به اينكه حد نصاب لازم وجود نداشت، امكان انتخاب هيئت مؤسس نيز ممكن نبود و بايد شوراي عالي انقلاب فرهنگي وارد مي‌شد كه طي شدن چنين فرايندي پروسه طولاني را مي‌طلبيد. اكنون نيز شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد هرچه سريع‌تر بتواند جايگزين‌هاي   لازم را براي اعضاي هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي انتخاب كند. وي همچنين انتخاب شخص ولايتي را به عنوان فردي با تجربه بسيار مناسب دانست و خاطر نشان كرد: دكتر ولايتي فردي با سوابق دانشگاهي درجه بالا است كه بي‌شك بايد منتظر روند شكوفايي خوبي در دانشگاه آزاد باشيم.

همچنين روحاني در گفت‌وگو با «جوان» چگونگي انتخاب رئيس هيئت مؤسس توسط رهبر معظم انقلاب را اينگونه تفسير حقوقي كرد:«رهبري به عنوان بالاترين مقام رسمي كشور، اختيارات و وظايفي به منظور اعمال مستقيم قدرت دارد كه اصل يكصد و دهم قانون اساسي به 11 مورد از مصاديق اين اختيارات اشاره كرده است. از آنجا كه قانون اساسي، ولايت مطلقه فقيه را پذيرفته و در چارچوب مقررات اسلامي براي او قائل به اختيارات مطلق شده است، نمي‌توان پذيرفت كه اختيارات رهبري منحصر به مواردي است كه در اين اصل ذكر شده است، بلكه آنچه در اين اصل آمده نمونه‌هايي از اختيارات ولي فقيه بوده و مسلماً بيان اين موارد از باب حصر نيست. قانونگذار با حاكم قرار دادن اصول پنجم، و پنجاه و هفتم قانون اساسي بر اصل يكصد و دهم از احصاي همه موارد اختيارات رهبري پرهيز كرده است. در واقع در تفسير از ديدگاه قانون اساسي در مورد حدود ولايت فقيه نمي‌توان به گونه‌اي از اصل يكصد و دهم تفسير كرد كه اصل پنجاه و هفتم لغو و بيهوده به حساب آيد.

يكي از مسئوليت‌هاي مورد اشاره در اصل يكصد و دهم اين مورد است:

عزل و نصب و قبول استعفاي برخي از مسئولان مهم:
‏_ نصب،  عزل و قبول استعفا:
الف_ فقهاي شوراي نگهبان.
ب_ عالي‌ترين مقام قوه قضائيه.
ج_ رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران.
د_ رئيس ستاد مشترك.
هـ_ فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي.
و_ فرماندهان عالي نيروهاي نظامي و انتظامي.
با اين مقدمات و با توجه به سكوت اساسنامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در چگونگي انتخاب رئيس هيئت مؤسس اقدام رهبر معظم انقلاب در تعيين جايگزين امري لازم و ضروري بوده است.
 دانشگاه آزاد در آستانه تحول‌؟
اكنون با تفاسير موجود به نظر مي‌رسد كه اين انتصاب در كوتاه‌ترين زمان ممكن، با گره‌گشايي جاي خالي‌ها در هيئت مؤسس اين دانشگاه، ‌ساختارهاي تعريف شده انقلاب اسلامي در سطح آموزش عالي را سازنده‌تر و نظام‌مندتر كند و همچنين يكي از اصلي‌ترين مطالبات مقام معظم رهبري در راستاي ترويج فرهنگ ناب اسلامي - انقلابي در دانشگاه‌ها را نيز فراهم كند؛ چراكه رزومه انقلابي و تجارب دانشگاهي در فرد مورد نظر و انتخاب شده توسط رهبر معظم انقلاب نشان مي‌دهد شرايط هدفمند و انقلابي در انتظار مجموعه دانشگاه آزاد اسلامي است.
اميد است به زودي با حذف بسترهاي سياست‌زدگي كه سايه‌سار اين دانشگاه بوده است، زمينه‌هاي شكل‌گيري براي تصميمات صحيح و بنيادي همراه با ترويج فرهنگ اسلامي فراهم شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن