تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802519650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفته‌بازي در بورس غيرشرافتمندانه اما پرسود است!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سفته‌بازي در بورس غيرشرافتمندانه اما پرسود است!
اگرچه به دليل ركود اقتصادي اغلب بازار‌ها كساد است ولي بازار دلالان و سفته‌بازان بورسي رونق دارد زيرا اين افراد بدون دليل و با جوسازي قيمت سهام شركت‌ها را افزايش داده و به بهاي از دست رفتن دارايي تعداد ديگري از سهامداران، به سودهاي نجومي دست مي‌يابند.
نویسنده : هادی غلامحسینی 


افزايش قيمت سهام يك شركت بدون آنكه دليل موجهي پشت اين رشد باشد شغل غيرشرافتمندانه «دلالان و سفته‌بازان بورسي» است،‌ اين در حالي است كه اين شغل اگرچه براي دلالان سود خوبي دارد ولي بهاي اين سود، زيان هزاران سهامداري است كه تحت تأثير جوسازي‌هاي سفته‌بازان در قيمت‌هاي پيك اقدام به خريد سهم كرده‌اند و بعد از خريد متوجه مي‌شوند كه در دام سفته‌بازان افتاده‌اند و همچون يخي كه زير آفتاب مانده است سرمايه‌شان به واسطه تخليه حباب قيمتي نم‌نم آب مي‌رود. در هفته‌هاي اخير بدون آنكه شاهد افزايش epsو سودآوري شركت توليدي گروه مهرام در بورس باشيم، بهاي سهام اين شركت بدون هيچ گونه دليل موجهي با رشد همراه شده است كه اين امر شائبه ورود سفته‌بازان را به اين سهم تقويت كرده، به طوري كه در مدت كوتاهي جهش 100درصدي در اين سهم رخ داده است.

بهاي سهام گروه مهرام در بورس در شرايطي در مدت كوتاهي با رشد 100درصدي روبه رو شده است كه اين شركت با ارسال نامه‌اي به سازمان بورس در ششم آذرماه سال جاري هرگونه تعديل در سود يا تغيير ديگر را در مجموعه شركت منتفي اعلام كرده است. وقتي شركتي در نامه‌اي به كدال يا سازمان بورس اعلام مي‌دارد كه تغييري در سود شركت رخ نداده است و اطلاعات جديدي براي ارائه ندارد و تمامي اطلاعات اثرگذار بر سهم شركت همان اطلاعات اعلام شده پيشين است، بايد متوجه شد كه اين گونه سهام‌ مورد طمع گروه‌ها و افراد سفته‌باز و دلال قرار گرفته است. حال وقتي سهام مهرام بدون دليل موجه حركت مي‌كند مشخص است كه سفته‌بازان به اين سهم ورود كرده‌اند، در اين شرايط جا دارد سازمان بورس اوراق بهادار با بستن نماد به نوعي كار سفته‌زدايي و حباب‌زدايي از سهام شركت را از طرقي چون اجبار دوستانه سهامداران عمده براي تزريق سهم در بازار جهت فروكش كردن قيمت و عطش بازار يا توقف طولاني‌مدت سهام انجام دهد. لازم به توضيح است سفته‌بازان و دلالاني كه اقدام به ايجاد حباب قيمتي در سهام مهرام كردند همان سفته‌بازاني هستند كه پيش از اين قيمت سهام «جام دارو» را به طور حبابي از هزار و 100 تومان به محدوده 3‌هزار و 300 تومان رساندند و بعد از آنكه اين دلالان در پيك قيمت، سهام خود را فروختند، ديديم كه بهاي اين سهم به شكل پيوسته نزول يافت كه هم اكنون گويا در محدوده 2 هزار و 200 تومان قرار دارد.

برخي از كارشناسان اقتصادي سفته‌بازي يا دلالي و ايجاد حباب قيمتي در سهام شركت‌ها را به مثابه اختلاس و اخلال در نظم بازار سرمايه عنوان كرده و تأكيد دارند كه با اين گروه‌ها و افراد سفته‌باز در بازار سرمايه بايد به شدت برخورد شود چراكه اين افراد به بهاي زيان يك عده‌اي از سهامداران مي‌خواهند به سودهاي نجومي در يك دوره كوتاه‌مدت دست يابند. حمله سفته‌بازان و گروه‌هاي شناخته‌شده دلال به سهام برخي از شركت‌هاي موجود در بازار سرمايه با نقدهاي جدي روبه رو شده است و اين گونه اقدام‌هاي زشت به واقع اعتماد عمومي مردم و سهامداران را به بازار سرمايه كشور هدف قرار داده است و بايد با اين گونه افراد سوداگر و دلال به شدت برخورد شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن