تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 18 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799742060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طلايه‌دار بيداري اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طلايه‌دار بيداري اسلامي
آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ محمدتقي نجفي اصفهاني، مشهور به آقانجفي اصفهاني از فعال‌ترين...
نویسنده : دكتر موسي نجفي‌اصفهاني 


آيت‌الله‌العظمي حاج شيخ محمدتقي نجفي اصفهاني، مشهور به آقانجفي اصفهاني از فعال‌ترين، بانفوذترين و شاخص‌ترين مراجع و علماي سياسي- اجتماعي دوران قاجاريه به شمار مي‌رود. چوني و چرايي اين مطلب موضوع اصلي پژوهشي را تشكيل مي‌دهد كه هم اينك در‌صدد معرفي آن به شما گراميان هستم. صورت مسائل و پاسخ‌ها هر دو در«حكم نافذ آقا نجفي» در قلمرو تاريخ است. چارچوب زماني وقايع و رخدادها حدود سه دهه اول قرن چهاردهم هجري (1330 ـ 1300) را شامل مي‌شود. اين دوره در يك كلام عصر انحطاط ايران و دوران نفوذ آرام و تدريجي فرهنگيان در ايران بوده است. مبلغان مذهبي اروپايي، تجار و كمپاني‌هاي خارجي، سياستمداران و مستشرقين، فرقه‌هاي ضالّه و نيروهاي غربگرا هر يك در حوزه نفوذ خود به هويت و استقلال فرهنگي، اقتصادي و سياسي ايران ضربه مي‌زدند. حاكميت و حكومت آن روز ايران هم كه بايد حافظ ملت و نگهبان هويت و كيان كشور باشد به جهات مختلف ناتوان از اين مسئله بود و اساساً خود يكي از عوامل عقب‌ماندگي كشور را تشكيل مي‌داد.
آقانجفي در صدر جرياني قرار دارد كه عليه اين انحطاط و زوال حركت مي‌كند و ما امروز آن را با نام «بيداري اسلامي» معرفي مي‌كنيم. درخشيدن نام وي در رديف رهبران تراز اول دو نهضت بزرگ تنباكو و مشروطيت عليه استعمار و استبداد مؤيد تاريخي سخن ماست. دو نهضتي كه از جلوه‌هاي بارز و نمادهاي مهم بيداري اسلامي در ايران بوده‌اند. احكام و فتاوايي نيز كه از موضع مرجعيت صادر مي‌كرد در رديف اسناد و مداركي قرار دارد كه جهت فكري و عملي‌اش اعتلا بخشيدن به هويت سياسي و فرهنگي شيعه در ايران بوده است، اما از آنجا كه هر چه تأثيرگذاري يك شخصيت در عرصه اجتماع بيشتر باشد به همان نسبت مخالفانش هم بيشتر خواهند بود، آقانجفي هم از اين قاعده مستثني نبوده و در زمان خود و بعد از آن هدف اتهامات متعددي از سوي افراد، گروه‌ها و جريان‌هاي مختلف قرار گرفته است.
تأثيرات مهم انديشه و عمل آقانجفي در تاريخ معاصر ايران ما را بر آن داشت تا به تحقيق و نگارش درباره اين شخصيت بپردازيم. البته با توجه به كمبود آثار درباره اين شخصيت و نيز اتهامات و نسبت‌هاي ناروا و كذبي كه در برخي نوشته‌ها درباره ايشان انتشار يافته است، تلاش شد تا بيشتر به ذكر اسناد و گزارش‌هاي دست اول تاريخي و كمتر به تحليل پرداخته شود.
از سوي ديگر اين نوشتار گرچه با هدف معرفي و شناخت انديشه و عمل يكي از شخصيت‌هاي بزرگ و تأثيرگذار تاريخ معاصر ايران نگاشته شده است، اما ضمناً مي‌تواند موجب آشنايي و آگاهي بيشتر نسبت به تحولات اواسط و اواخر دوره قاجار، به‌ويژه در اصفهان شود. از همين زاويه مطالعه تحقيق حاضر و دقت و تعمق در اسناد و گزارش‌هاي دست اول تاريخي سؤال و ترديدي جدي درباره تواريخ رايج و مرسوم دوره قاجار و مشروطيت و ذهنيت شكل گرفته نسبت به مسائل، حوادث، رجال و... اين دوره خواهد شد.
چاپ دوم كتاب «حكم نافذ آقانجفي» پس از نزديك به دو دهه با تغييرات زياد منتشر مي‌شود.   اين نكته طبيعي است كه با چاپ اول هر كتاب زمينه و افق جديدي پديد مي‌آيد كه به مرور زمان خود اين گام اوليه منجر به افق‌گشايي و ايجاد زمينه‌هاي بالاتري درباره آن موضوع تحقيقي مي‌شود. در مورد مرحوم آقانجفي نيز همگام با رشد و عمق هر چه بيشتر انقلاب اسلامي و توجه پيدا كردن انقلاب به ذخاير و مواريث گرانقدر فكري و تاريخي ابعاد شخصيتي آن مرحوم نيز بيشتر مورد توجه و دقت قرار گرفته است و چاپ اسناد، مدارك و مطالب تاريخي و علمي در حوزه‌هاي مختلف ارتباط بالا و نافذ ايشان را بهتر از دو دهه قبل براي امروز روشن مي‌كند. گو‌ آنكه گذشت تاريخي و تكامل انقلاب دست به دست هم داده و در اين افق‌گشايي مؤثر واقع شده‌اند. خلاصه و صورت‌مسئله‌اي كه اين كتاب به ابعاد آن توجه كرده است، عالم مدرن و تجددي است كه مي‌خواهد در كشور ما افق‌ها يا زمينه‌هايي را ايجاد كند كه ماحصل آن نوعي عالم غير‌ديني است و مقاومت آقانجفي و برخي از مراجع و بزرگان در ساحت بيداري اسلامي و سنت حفظ عالم ديني و تسليم نشدن در اين سيل استعماري و بي‌هويتي است. آري ماجراي آقانجفي ماجراي تاريخ سنت و تجدد در مقوله هويت و بي‌هويتي است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن