واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در مراسمی از مستند «دستهای هگمتانه» رونمايی شد
مستند «دستهای هگمتانه» اثر محمدرضا اصلانی فیلمساز و پژوهشگر، به تهیهکنندگی داوود سماواتییار امروز در خانه هنرمندان ایران رونمايی شد.
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مستند «دستهای هگمتانه» اثر محمدرضا اصلانی فیلمساز و پژوهشگر، به تهیهکنندگی داوود سماواتییار امروز در خانه هنرمندان ایران رونمايي شد.
اين مستند با حضور تهیهکننده داوود سماواتییار و کارگردان محمدرضا اصلانی، بهمن نامور مطلق (معاون صنایع دستی کشور)، محمدرضا جعفریجلوه (رئیس شبکه دوم سیما)، سید سلیم غفوری (مدیر شبکه مستند سیما) و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد.
این مستند که با سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تهیه شده است، میکوشد تا با زبانی گویا و اثرگذار و به مدد بیانی تصویری و هنرمندانه، بر گذشته تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه (همدان) گذری تأمل برانگیز کند و مخاطب مشتاق را با دست و دل و اندیشه و ذوق پیشینیان هنر و فرهنگ مانای این خطه بیش از پیش آشنا نماید.
«دستهای هگمتانه» نگاه جوینده و کاشف بانویی است که دستهایش به درون گِلِ وجود میرود و از آن نقشها برمیآورد برای جهان مدرن؛ و در دوردستهای شهر چندهزار ساله همدان- این کهن ترین شهر زنده جهان - رویای آن نقشها را میبیند که زنان و مردان هگمتانه بر سفال و فلز و سنگ و پوست طراحی کردهاند. و وجود خود و حضور دستهای خویش را، برای او، برای ما و برای همه جهان گذارده اند و می گذارند تا بدانیم و باور بداریم: اشیایی که سینه به میزبانی آن نقوش گشودهاند، هنوز در گسترۀ نظر و نگاه ما دیده میشوند. و گویی خود، شاهان جهانند. و هنوز نقشها و نگارهها و دستهای آفریننده آنها، رمز زندگی و هستی این شهر را در خود نهفته دارد و در خود باز میگوید و گاه باز میخواند و این بار، روی سخنش با جهان آینده است، جهان اینجا و جهان آن سو.
دنیایی از رنگ و طرح و نقش و آفرینش که هشدارمان میدهد: بیایید این رمز، این شهر، این تاریخ و خود را، که بی تاریخ و بی اسطورۀ نقش دهندۀ خود و جوهرۀ خود، هیچ نخواهیم بود ، از گزند ناآگاهی و بی اعتنایی و بی هویتی در امان بداریم.
قبل از نمایش مستند «دستهای هگمتانه»، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی گفت: فرهنگ ما بسیار متن محور است. شاید هم متن زده است و به فرامتن و پیرامتن توجه نمیکنیم. حتی در زمینه نقد هم ضعیف هستیم. نقد ما را از تکرار خلق دور میکند؛ نقدها موجب رهایی ما از تکرار و پویایی متن می شود. ما به پیرامتن که به تبلیغ متن مرکزی می پردازد و گفتمان سازی می کند، کم توجهی کرده ایم.
وی ادامه داد: این مستند چگونگی خلق آثار صنایع دستی و میراث فرهنگی را به ما نشان میدهد. در این مستند دو هنر با هم سخن گفتند؛ هنر سینما درباره هنر صنایع دستی و میراث فرهنگی سخن گفته است و این بهترین شکل صحبت است.
وی عنوان کرد: صنایع دستی در میان همه نیازهایش نیاز به گفتمان سازی دارد و با ساخت چنین مستند هایی میتوانیم این نیاز را برطرف کنیم. مستند «دست هاي هگمتانه» روایت گونه است. در این مستند نگاه زیبایی شناختی و مردم شناختی را مشاهده می کنیم.
در ادامه، پس از صحبت های معاون صنایع دستی مستند «دست های هگمتانه» پخش شد.
خبر در حال تکمیل است/
۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]