تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803069982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سروده های اخوان ثالث؛ حاصل تحول و نوگرایی در شعر فارسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه سالروز درگذشت اخوان ثالث؛ سروده های اخوان ثالث؛ حاصل تحول و نوگرایی در شعر فارسی تهران- ایرنا- مهدی اخوان ثالث شاعر نامدار معاصر است و سروده های او حاصل تحول و نوگرایی در شعر محسوب می شود. ادیبی توانمند که با پیوند سنت و تجدد به باز تعریفی از شعر پرداخت و اینگونه بسیاری از فرهنگ دوستان را به نگرش تازه ای از زندگی رهنمون ساخت.


مهدی اخوان ثالث شاعر ایرانی در 1307 خورشیدی در مشهد چشم به جهان گشود و دوره ابتدایی و متوسطه را در هنرستان صنعتی به پایان رساند و سپس به دلیل علاقه خاص خویش به موسیقی به یادگیری ساز تار پرداخت و در محضر استادان آن روزگار به آموزش این هنر همت گماشت. وی به دلیل علاقه پدر خویش به شعر، به این عرصه نیز گرایش و پس از بروز استعدادهای بی شمار، در جلسه های شب شعر شرکت کرد و با استاد نصرت (منشی باشی) شاعر خراسانی، آشنا شد. اخوان ثالث در 1327 خورشیدی به تهران آمد و در آموزش و پرورش به دبیری مشغول شد اما تنها چند سال در این حرفه به فعالیت پرداخت و به کار صدا برگردانی(دوبله) فیلم های مستند اشتغال یافت. این شاعر که از مخالفان رژیم پهلوی بود، پس از کودتای 28 مرداد 1332 خورشیدی به دلیل دگرگونی نظام سیاسی- فرهنگی حاکم بر جامعه همچون بسیاری از اهل قلم، دستگیر و روانه زندان شد و چند ماه در بند رژیم حاکم به سر برد و پس از آزادی از زندان از امور سیاسی دوری جست و در روزنامه «ایران ما» به فعالیت پرداخت. اجرای برنامه های ادبی در تلویزیون پیش از انقلاب اسلامی و اشتغال در سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی بعد از سال های 57 خورشیدی از دیگر مشاغل وی محسوب می شود. اخوان ثالث در 1356 خورشیدی با دعوت دانشگاه های مختلف فعالیت آموزشی خویش را از سر گرفت و تا ماه های پایانی عمر در دانشگاه های تهران، تربیت معلم و شهید بهشتی به کار مشغول بود و در تمام این سال ها با عشق و علاقه وصف ناشدنی به سرودن شعرهایی پرداخت که از جان او مایه می گرفت و با نگارش های ادبی و تاثیرگذار خود بسیاری از علاقه مندان به شعر و ادب را مجذوب خویش ساخت. مجموعه شعر زمستان که در 1335 خورشیدی به چاپ رسید، از نگاه بسیاری از اهل ادب ارزشمندترین اثر این فرهنگ دوست است که آغاز حرکت تازه ای در عرصه فرهنگ و هنر آن روزگار شناخته می شود. زمستان دومین اثر این شاعر برجسته از شاخص ترین کتاب های شعر نو نیمایی در آن دهه به شمار می رود. «اندوه، برای دخترکم لاله و آقای مینا، لحظه دیدار، باغ من، آواز کَرَک، چاووشی و زمستان» نیز از شعرهای مطرح این مجموعه محسوب می شود. اخوان همچنین آثار گرانبهای دیگری را از خود به یادگار گذاشت که از دیدگاه شاعرانه و زیبایی شناسانه وی نشات گرفته و او را به عنوان شاعری برجسته و برخوردار از تکنیک های مختلف معرفی کرده اند. این هنرمند پرآوازه در 1369 خورشیدی به دعوت خانه فرهنگ معاصر آلمان به اروپا سفر کرد که مهم ترین رویداد فرهنگی سال های پایانی عمر اخوان ثالث به شمار می رود، وی همچنین به کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، آلمان، دانمارک، سوئد و نروژ رفت و در آنجا به شعرخوانی پرداخت. سرانجام مهدی اخوان ثالث در چهارم شهریور 1369 خورشیدی به دلیل بیماری رخ در نقاب خاک کشید و در کنار آرامگاه فردوسی در توس آرام گرفت. «علی داوودی» شاعر و مدیر دفتر شعر حوزه هنری در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز درگذشت مهدی اخوان ثالث شاعر نامدار و پرآوازه معاصر، گفت: اخوان ثالث حاصل دوره تحول ادبی و زمانه ای است که شاعران به سبک تازه ای از جایگاه انسان در شعر و نقش و تاثیر سروده ها دست یافتند و شعر نسبت به تعریف بزرگان در سده های گذشته تغییر کرد. به دنبال این دگرگونی برخی وزن های شعری در پاره ای بخش ها به طور کامل حذف و باز تعریف شد و بدین شکل اتفاق تازه ای در شعر پدید آمد. داوودی درباره نقش سبک نیمایی در آثار اخوان ثالث اظهار داشت: رویدادهای ادبی این دوره با شعر نیما یوشیج یا «سبک نیمایی» پیونده خورده است، چنانچه در شعرهای نیما که اینک به عنوان یک قالب شناخته می شود، بندهای بیت ها کوتاه و بلند شد و این امر به عنوان کمترین تغییر این شاعر نامدار در شعر به شمار می رود. یوشیج با این نوگرایی؛ نقش نو و دریافت تازه از شعر در جهان و خارج کردن از محدوده تفنن را پیشنهاد کرد. این سبک پیروان بسیاری داشت که مهدی اخوان ثالث یکی از شاخص ترین آنان است. مدیر دفتر شعر حوزه هنری درباره دلیل گرایش این شاعر به سبک نیمایی تصریح کرد: اخوان ثالث با توجه به جایگاهی که در میان شاگردان و پیروان نیما داشت و علاقه فراوان به سرودن شعر های ماندگار و ممتاز به تحلیل و تثبیت شعرهای این شاعر پرداخت. وی نوآوری ها و پیشنهادهای او را به صورت نقد و بحث شعر در مقاله هایی آورد و آن در بخش های مختلف به صورت جداگانه تحلیل کرد و در کنار آثار شعری خوب و ماندگار خویش با عنوان «بدعت ها و بدایع نیما یوشیج» به چاپ رساند. در اهمیت این اثر باید گفت، این کتاب شاید از شعرهایش نیز موثرتر باشد زیرا در حیثیت و مقام یک متفکر و جامعه شناس به این کار همت گماشت و با بیان برخی ویژگی های ممتاز شعر نیما، هم عصران خود را نیز با این شاعر نوگرا آشنا ساخت. در واقع اگر اخوان ثالث به این امر نمی پرداخت اثرهای نیما برای خیلی از هم دوره ای ها و روشنفکران ناشناخته می ماند. وی در ارتباط با چگونگی شعرهای اخوان ثالث یادآور شد: وی وابستگی های فکری و حزبی داشت و این امر در شعرهای اخوان ثالث به نوعی منعکس شده است. در شعر زمستان و حیات کوچک پاییز، نشانه هایی از تفکرهای سیاسی او مشاهده می شود. اما به طور کلی این شاعر یک خط فکری و توجه خاص در سرودن شعرهای خویش داشت که در برخی از حوزه های شعر اخوان ثالث وجود دارد و می توان آن را به گونه ای زیبایی شناسی کرد. در خواندن و درک این سروده ها گرایش فکری و سیاسی شاعر در برابر نگاه هایی که وی آن را به زبان شاعری ترجمه کرده است، به چشم نمی آید و حتی فردی که با تفکرهای سیاسی اخوان ثالث مخالفت بسیار هم داشته باشد در هنگام خواندن شعرهایش بیشتر خلق یک اثر ادبی با زبانی گویا و زیبایی شناسانه را درک می کند و به شکلی خاص به آن جذب می شود. شعر اخوان ثالث تنها یک اثر زیبایی شناسانه نیست و در فضای اندیشه همیشه بیان کننده یک آرمان حتی شکست خورده و تلخ به شمار می رود. این شعر نمودار جامعه و امید ایرانی است که در برابر دنیای مدرن، شکست خورده، کم آورده و ناراحت به نظر می رسد و در هنگامی که کشور به طرف نا امیدی پیش می رود، یک نور امید در شعرهای او وجود دارد. این شاعر می کوشد، نشانه هایی از ایرانی و ایرانی بودن را بازتاب دهد و در واقع چنین اندیشه هایی، تخلص امید را بیش از پیش برای این شاعر نامدار شایسته ساخت. داوودی درباره زبان شعر اخوان ثالث و حضور در دنیای مدرن شعر، گفت: نو شدن شعر، اتفاق بزرگی برای رسیدن به زبان و بیان این دوره و ظهور دنیای معاصر است و در اثرهای او برجسته شدن زندگی انسانی، حیثیت زبان و شگفتی هایی ایجاد شده به وسیله زبان شاعر به خوبی مشاهده می شود و به همین دلیل شعر اخوان ثالث نمونه برجسته ای از زبانی شناخته می شود که خلوص را نشان می دهد و حکایت از دقت بالا در خلق یک اثر دارد. او با اشاره به شرایط سیاسی دوره این شاعر نامدار، تصریح کرد: دوره زندگی اخوان همراه با تحول های بزرگ سیاسی- اجتماعی بزرگی همچون تشکیل حکومت پهلوی، وقوع کودتای 1332 خورشیدی و ... بود و به دلیل تغییرهایی که یکباره در نظام فرهنگی- سیاسی در دوره کودتای 28 مرداد ایجاد شد به اسارت درآمد و چند سال پس از آن نیز به دلیل شکایت فردی از قصه روایت شده او به نام «قصاب جماعت حاکم و م. امید جماعت محکوم» یا «قصه قصاب کش»، بار دیگر به زندان افتاد. این شاعر دفترهای «زندگی می گوید» و «پاییز در زندان» را در این دوره زندگی نگاشت. مدیر دفتر شعر حوزه هنری با تاکید بر اینکه شاعران در انتخاب موضوع شعر آزاد هستند و نوع نگاه و بیان آنها اهمیت دارد، عنوان کرد: این شاعر نامدار در سروده های خویش به موضوع خاصی محدود نبود و مانند نقالی که روایت های کهنه تلخ و شیرین ایرانی ها را در عالم مدرن حکایت و روایت کند، بر پایه داشته ها و فضای موجود در جامعه به بازگویی موضوع های جاری می پرداخت. به همین منظور در شعرهای او آثاری درباره شخصیت های معاصر مانند مصدق، شاعران بزرگ، خانواده و .... مشاهده می شود. این شاعر، اخوان ثالث را فردی جوانمرد دانست که هیچ گاه نسبت به رویدادهای ایران بی تفاوت نبود و در این باره یادآور شد: شاعر در هنگامه نیاز شعرهایی را درباره رخدادهای کشور و حس وطن دوستانه خویش به نگارش در می آورد. سرودن شعرهایی درباره هشت سال جنگ تحمیلی نمونه هایی از این دست است که نشان از ویژگی والای این هنرمند دارد و به او جایگاه ارزشمندی در میان مردمان می بخشد. وی در پایان با اشاره به برخی از آثار منتشر شده این شاعر فرهیخته گفت: ارغنون به عنوان نخستین مجموعه شعر چاپ اخوان ثالث در 1330 خورشیدی منتشر شد، وی در این کتاب شعرهایی را در قالب های قصیده، مثنوی، مستزاد، قطعه، ترکیب بند و رباعی سرود که در چاپ های آخر به عنوان دیوان شعر کلاسیک اخوان شناخته شده است. زمستان به عنوان دومین اثر اخوان ثالث، او را به عنوان چهره ای متفاوت در شاعری در میان دوستداران شعر شناساند. «زندگی می گوید: اما باز باید زیست...» عنوان کتاب شعری دیگر از اخوان ثالث محسوب می شود که حبسیات(زندان نامه) را در بر دارد. «آخر شاهنامه»، «از این اوستا» و «ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم»، «دوزخ اما سرد»، «بهترین امید» و «عاشقانه و کبود» نیز از دیگر اثرهای فاخر این شاعر توانا به شمار می رود. *گروه اطلاع رسانی پژوهشم**9165**2002**9131



03/06/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن