تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817494390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت شفاهی/ سیدموسی دیباج عزلت یا زندگی سیاسی؛ کدام برای فیلسوف بهتر است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت شفاهی/ سیدموسی دیباجعزلت یا زندگی سیاسی؛ کدام برای فیلسوف بهتر است
خبرگزاری فارس: عزلت یا زندگی سیاسی؛ کدام برای فیلسوف بهتر است
به تعبیر ارسطو بهترین حکومت‌ها آن است که همه کس در سایه آن شاد باشند و سعادتمند زیست کنند. اما آیا فیلسوف باید زندگی پرکار سیاسی را برگزیند یا به گوشه‌نشینی روی آورد؟

خبرگزاری فارس ـ سیدموسی دیباج (استاد فلسفه دانشگاه تهران): فیلسوف حتی اگر در کنج غار در عزلت نشسته باشد، باز عمل سیاسی بر او مسلط و مسیطر خواهد بود. ارسطو خود انکار نکرد که به یاری قدرت انسان می‌توان بر بهترین و شریف‌ترین کارها دست یازید و از این رو، فضیلت از قدرت جدا نیست. چنانچه فیلسوف در پی کسب فضیلت اتم و اشرف است، چگونه می‌تواند بدون ورود به سیاست به برترین عمل که حائز فضیلت مطلق است، دست یابد؟ ارسطو در کتاب هفتم سیاست با یقین اظهار می‌دارد بهترین حکومت‌ها آن است که همه کس در سایه آن شاد باشند و سعادتمند زیست کنند. وی آنگاه به این پرسش وارد می‌شود که آیا باید زندگی پرکار سیاسی را برگزید و یا آنکه به گوشه‌نشینی و عزلت روی آورد که برخی آن را شایسته فیلسوفان می‌دانند؟ کدامیک از این دو شیوه سیاسی و شیوه فلسفی ترجیح دارد؟ به تصدیق ارسطو، کسانی که فضیلت را در زندگی از هر چیز دیگر برتر می‌دانند درباره چگونگی بکار بردن آن متفق نیستند. برخی زندگی سیاسی را خوش ندارند و سعادت آدمی را در برکناری از کارهای سیاسی می‌دانند و جمعی دیگر زندگی سیاسی را ترجیح می‌دهند زیرا به عقیده ایشان محال است کسانی که از کار سیاست دور هستند درست زیست کنند و درست زیستن را همان سعادت می‌دانند. گرچه معلم اول اظهار دارد که هر دو گروه از یک جهت حق دارند و از جهت دیگر به راه خطا رفته‌اند اما حقیقت این است که او بیشتر متمایل به نظریه ترجیح کار سیاسی است و عزلت سیاسی بر کوشش سیاسی ترجیح ندارد زیرا سعادت حالتی از فعالیت است و کارهای مردمان دادگر از نیکی و فضیلت پرمایه دارد. این تردید ارسطو در میان فیلسوفان و سیاستمداران از نقطه نظر فلسفه سیاسی محل چون و چراست. پرسش اساسی این است که چنانچه فیلسوف منزوی و کناره‌گیر باشد، آیا عمل سیاسی نسبت به او بی طرف خواهد بود و اجازه خواهد داد فیلسوف آزادانه همان فیلسوف از برای خود باشد یا آنکه جاذبه و نیروی عمل سیاسی بهر حال فیلسوف را همچون هر انسان دیگری در حائل خویش گرفتار خواهد ساخت. شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل / کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها در ضمن ارسطو، این اصل را می‌پذیرد که بهترین چیزها مطلوبترین آنهاست و هیچ چیز از این نکوتر نبود که انسانی درست بزید و از حال دیگری پروا نکند. در عمل سیاسی فضیلت‌ها خود به خود پنهان است. عمل سیاسی از آنجا که متعلق به یک طرف ـ طرف نیکوسرشت یا بدسرشت ـ نیست هیچگاه مظهر فضیلت (یا رذیلت) مطلق نیست. اگر کسی ادعا کند چنانچه فضیلت نیروی شگرف در متقاعد کردن مردم داشته باشد طرف نیرومندتر آن است که با فضیلت تر است چون نیرومند تر همیشه با آنچه نیکوست برتر است. این ادعا با رأی ارسطو در کتاب سیاست مخالف است. ارسطو نخستین کسی است که تصدیق کرده جزء لاینفک و شأن ضروری عمل سیاسی نیست. در احتمال عمل سیاسی این نهفته است که مردمان به هر چیزی که در لباس فضیلت است فریفته شوند و آن را بپذیرند. با این همه ارسطو درباره عدم امکان عمل سیاسی مطلق سکوت کرده است. وی می‌گوید چنانچه در حال برخی سیاستمداران بیندیشید آنان را مکتسب فضیلت نخواهید یافت. این پاسخ نقضی و جدلی است. همچنین او این عقیده را که آن کس که در فضیلت برتر است باید فرمانروایی را بدست گیرد مقنی و مقبول نمی داند. با این همه در هیچ سخنی بصراحت نمی‌گوید که در عمل سیاسی فضیلت مطلق نمی‌تواند آشکار شود. ارسطوی حکیم شرط عمل سیاسی را برای فیلسوف چنین می‌داند: آن عمل سیاسی پذیرفتنی و نیکوست که گزارنده آن به همان اندازه از دیگران برتر باشد که شوی از زن و پدر از فرزند و خدایگان از بنده، در عین حال باز اصرار می‌ورزد که داشتن فضیلت کافی نیست بلکه باید بتوان آن را بکار بست و چون ما در عمل سیاسی می‌نگریم، چنین نیست که فیلسوف در عمل سیاسی بالضروره برتر از دیگران ظاهر شود به گونه‌ای که بتوان یک عمل سیاسی خاص فیلسوف یافت که نسبت به عمل سیاسی دیگری برتر نماید. این است بزرگترین معمای فلسفه سیاسی که فیلسوف سیاسی بدان تسلیم شده و درباره آن سکوت پیشه کرده است. انتهای پیام/ک

95/03/08 :: 14:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن