واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت شفاهی/حجتالاسلام رودگر«غیب گروی» گفتمان غالب معنویت اسلامی
معنویت به معنای اصالت عالم معنا در عین اهمیت جهان ماده است، «غیب گروی» گفتمان حاکم بر معنویت اسلامی است.
خبرگزاری فارس ـ حجتالاسلام محمدجواد رودگر (رئیس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی): معنویت با اندیشه ایمان به غیب و اعتقاد به خدا، با انگیزه قرب به حق سبحانه و تخلق به اخلاق الهی، التزام به شریعت حق حضرت محمد(ص)و انگیخته عمل صالح تعریف بردار است. این معنویت با ارتباطهای پنج گانه : 1. ارتباط انسان با خدا، 2. ارتباط انسان با خود، 3. ارتباط انسان با جامعه، 4. ارتباط انسان با جهان، 5. ارتباط انسان متکامل با انسان کامل تجلی پاینده خواهد بود. معنویتی که در قالب راز و نیاز با محبوب، عبودیت در برابر معبود، محبت، اطاعت و سنخیت با انسان کامل و مناسبات گفتاری ـ رفتاری الهی ـانسانی تحقق پذیر خواهد بود. مسئله سلوک معنوی در عرصههای گوناگون و نقش بی بدیل و بی عدیل آن در پیشرفت همه جانبه است که مبتنی بر فرض معنویت اسلامی که کلید کمال عنصر کارآمد در همه عرصههای حیات طیبه است. پرسش محوری بنده این است که در گفتمان استاد شهید مطهری معنویت چیست و دارای چه مبانی و مؤلفههایی است؟ در پاسخ به پرسشهای یاد شده غیب و باطن عالم و آدم و ارتباط با خدا و غیب وجود مدار اصلی معنای معنویت قرار گرفته و ماهیت معنویت را در ارتباط با مبانی هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی و مؤلفههایی مثل خداگرایی، عبودیت گرایی، عقلانیت، اعتدال، شریعت، ولایت و زندگی سازی مورد واکاوی، تحلیل و تعدیل نهاده شده است. مفهوم مقوم معنویت «غیبِ جهان و جهانِ غیب» است؛ معنویت به معنای اصالت عالم معنا در عین اهمیت جهان ماده است، غیبگروی گفتمان حاکم بر معنویت اسلامی است، شهید مطهری در گفتمان خود فهم معنا و موقعیت معنویت در ارتباط با اصولی نظیر غیب، ایمان، فطرت،عدالت و آزادی را امکان پذیر کرد. شهید مطهری در جایی میگوید: «اگر در جامعهای عدالت اجتماعی برقرار نباشد، پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت توأم با یکدیگر میباید در جامعه برقرار کرد. در جامعهای که عدالت وجود نداشته باشد، اخلاقی که در انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی مطرح است، اخلاقی فراگیر و جامع الابعاد است که فرد، خانواده و جامعه را درحوزه های مدیریت، سیاست، اقتصاد و تجارت، قضاوت، روابط سیاسی و بین المللی و...شامل میشود. هزاران هزار بیمار روانی به وجود میآیند، محرومیتها، ایجاد عقدههای روانی میکند و عقدههای روانی تولید انفجار....» انتهای پیام/ک
95/03/05 :: 12:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]