تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798572154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلامت روان در گرداب مدرنيسم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سلامت روان در گرداب مدرنيسم
خطر گرفتار شدن در چرخه «مدرنیسم و افسردگی» غرب پس از هجوم شبکه‌های اجتماعی به فرهنگ دینی در ایران افزایش یافته است / ديگر نيازي نيست به پزشك يا روانشناس و مشاور مراجعه كنيد، ‌تنها كافي است عضو تلگرام باشيد. در اين شبكه اجتماعي از شير مرغ تا جان آدميزاد پيدا مي‌شود.
نویسنده : زهرا چيذري 


ديگر نيازي نيست به پزشك يا روانشناس و مشاور مراجعه كنيد، ‌تنها كافي است عضو تلگرام باشيد. در اين شبكه اجتماعي از شير مرغ تا جان آدميزاد پيدا مي‌شود. كانال‌هاي متعدد روانشناسي و تست‌هاي رنگارنگ شخصيت‌شناسي كه از روي رنگ و پارچه لباس‌ چهارخانه شما هم مي‌تواند تمام ابعاد شخصيتي خودتان و نسل‌هاي قبل و بعد از شما را شناسايي كند و در اين همه تست روانشناختي و فايل‌هاي صوتي و تصويري آموزش انواع و اقسام تكنيك‌هاي روانشناسي، افزايش اعتماد به نفس، ‌فرار از افسردگي و شاد زيستن تبليغات كالاهاي عجيب و غريب و كانال‌هايي با مضامين نامناسب و غير‌اخلاقي را هم مي‌توان مشاهده كرد. اين در حالي است كه آمار 21 تا 34 درصدي اختلالات روانشناختي در جامعه ما ريشه در رقابت تنگاتنگ مردم كشورمان براي تظاهر به مدرنيسم دارد؛ ‌مسيري كه غرب با عبور از آن به بن بست رسيد و ما قدم در راهي تجربه شده گذاشته‌ايم.
بيش از 80 درصد از كاربران تلگرام ايراني و آن 20 درصد ديگر هم اكثراً ايراني‌هاي مقيم كشورهاي ديگر هستند. بر اساس آماري ديگر تعداد كاربران تلگرام به صورت جهاني كمتر از يك درصد تعداد كل كاربران شبكه‌هاي اجتماعي جهان است كه اين يك درصد هم تقريباً همه ايراني هستند. از سوي ديگر 40 ميليون گوشي هوشمند در دست مردم كشورمان است و اين به معناي يك فضاي گسترده براي نفوذ، ‌تبليغ و حتي كسب و كار است. به همين خاطر هم با باز شدن پاي شبكه‌هاي اجتماعي به تلفن‌هاي همراه و با فراگير شدن تلگرام و به خصوص شكل‌گيري كانال‌هاي تلگرامي با حجم انبوهي از كانال‌هايي مواجهيم كه هر كدام از ما مي‌توانيم در عرض چند دقيقه يكي از آنها را درست كنيم و با توصيه به دوستان و آشنايان آمار اعضاي كانالمان را بالا ببريم. بالا رفتن تعداد اعضاي كانال تلگرامي نيز يعني درآمدزايي براي ادمين. در اين ميان چه عناويني جذاب‌تر از تست‌هاي روانشناختي و افزايش اعتماد به نفس، ‌نحوه برخورد با همسر يا تربيت فرزند، ‌زندگي شاد و مسائلي از اين دست، آن هم براي جامعه‌اي كه به گواهي آمار و ارقام به لحاظ برخي شاخص‌ها نظير بردباري اجتماعي با افت مواجه بوده است.
   
توصيه‌هاي بي‌اساس
اساس و بنيان شبكه‌هاي اجتماعي و از آن مهم‌تر اطلاعاتي كه در چنين شبكه‌هايي به اشتراك گذاشته مي‌شود هيچ‌گاه متخصصان و صاحبنظران را با خود همراه نكرده است. بديهي است اطلاعات و دستورات عجيب و غريبي كه در كانال‌هاي روانشناسي تلگرامي ارائه مي‌شود هم قابل اعتماد نيستند.
 دكتر الستي، روانشناس درباره اعتبار اين كانال‌ها و اطلاعات‌شان به «جوان» مي‌گويد: شبكه‌هاي اجتماعي اغلب اطلاعات‌شان از منابع قابل اعتماد نيست و در تمامي زمينه‌ها بايد با ترديد به صحت اطلاعات به آنها نگاه كرد. با وجود اين افزايش كانال‌هاي تلگرامي با مضامين روانشناختي در كنار كتب و كلاس‌هاي متعددي كه تحت چنين عناويني برگزار مي‌شود، بيانگر يك نياز اجتماعي است و از تغييرات جدي در سبك زندگي مردم كشورمان حكايت دارد.
   
گرداب مدرنيسم
«مدرنيسم» بلايي است كه در غرب موجب بروز درجات بالايي از افسردگي و روان‌پريشي شده است.
در جامعه‌اي كه خانواده مفهوم خود را از دست داده، زندگي‌هاي فرد‌گرايانه براي انساني كه ذاتاً اجتماعي آفريده شده آسيب‌زاست. زندگي در آپارتمان‌هاي كوچك و با ‌ارتباطات بي‌قيد و بند زن و مرد با يكديگر، ‌تجمل‌گرايي، ‌تفاوت بسيار زياد دستمزدها و فاصله و شكاف‌هاي طبقاتي و در نهايت شرايط سخت و دشوار و پر‌استرسي كه زندگي در جوامع صنعتي به مردم تحميل مي‌كند، موجب شد مردم در كشورهاي غربي تحت فشارهاي روحي شديد قرار بگيرند و به بيماري‌هاي رواني از جمله افسردگي دچار شوند. زندگي در خانه‌هاي كوچك بدون داشتن مراكز تفريحي و ‌دوري از اقوام و آشنايان و دوستان موجب شد افرادي كه در شهرهاي بزرگ صنعتي زندگي مي‌كردند، ساعت‌هاي طولاني از وقت‌شان را به جاي تعاملات خانوادگي و رفت و آمد با دوستان و آشنايان پاي تلويزيون بگذرانند و وسايل الكترونيكي جايگزين تعاملات انساني شد. بر اين اساس نخستين مقصر فراگير شدن مشكلات رواني در ميان مردم كشورهاي غربي مظاهر مدرنيسم بود. در نهايت افزايش آمار بيماري‌هاي روحي در غرب موجب شد خيل عظيمي از دانشجويان رشته‌هاي روانشناسي راهي دانشگاه‌ها شوند، تا جايي كه شايد در غرب كمتر كسي را پيدا كنيد كه پاي صحبت‌هاي يك روانشناس ننشسته باشد و روانپزشك يا روانشناس شخصي نداشته باشد.
 
در كشور ما چون آمار و ارقام اعلام شده از سوي مراجع رسمي حكايت از وضعيت نامناسب سلامت روان دارد،  عده‌اي از آب گل‌آلود همين آمار و ارقام مي‌خواهند ماهي بگيرند و با عناوين پر‌طمطراقي مانند آرامش، ‌اعتماد به نفس و موفقيت براي خودشان كسب و كار پر سودي راه انداخته‌اند. اين در حالي است كه سناريوي تكراري و شكست خورده غرب در ترويج و گسترش مدرنيسم و روند شكل‌گيري و گسترش بيماري‌هاي روحي رواني در غرب نبايد در كشور ما هم تكرار شود و ما نيز در مسير غلط مدرنيسم گرفتار شويم و بعد افرادي را كه در فرآيند مدرنيسم دچار بحران‌هاي روحي و رواني شده‌اند براي درمان به دست روانشناسان بسپاريم، آن هم در شرايطي كه سبك زندگي و آيين اسلام راهكارهاي متعددي را براي پيشگيري از غرق شدن در مظاهر مدرنيسم و بروز بيماري‌هاي رواني دارد.
   
جست‌وجوي گمشده
در بايدها و نبايدهاي دين اسلام هر آنچه كه براي يك زندگي سالم نياز داريم در لا‌به‌لاي احكام، ‌توصيه‌ها و دستورالعمل‌ها ارائه شده است. مطابق توصيه‌هاي اسلامي تعامل با خانواده دوستان و اقوام يكي از اساسي‌ترين نكته‌هايي است كه بايد در جامعه اسلامي رعايت شود و صله ارحام يكي از دستوراتي است كه بارها از سوي بزرگان دين اسلام سفارش شده است. برگزاري نماز جماعت، توصيه به عبادت‌هاي دسته جمعي، ‌حضور در مساجد، نيكي به پدر و مادر و اقوام و همسايه‌ها همه و همه مصاديقي از جامع‌ترين دستور‌العمل‌ها براي يك زندگي اجتماعي سالم است و مي‌تواند تأثير بسزايي در اعتماد به نفس و نشاط افراد داشته باشد. از سوي ديگر، احكام اقتصادي اسلام نظير خمس و زكات، صدقه، هبه، ‌وقف، انفاق و ممنوعيت‌هايي همچون ربا هم براي جلوگيري از انباشت ثروت در جامعه و بروز شكاف‌هاي طبقاتي طراحي شده است كه خود مي‌تواند ضمانتي براي سلامت روان افراد باشد اما اكنون جامعه ما نيز با نفوذ فرهنگ غربي گرفتار مدرنيسم شده و از سبك زندگي اصيل ايراني اسلامي فاصله گرفته است. در چنين شرايطي مردم ما هم ساعت‌هاي طولاني از وقت‌شان را پاي تلويزيون يا شبكه‌هاي اجتماعي به دور از خانواده و دوستان و خويشاوندان مي‌گذرانند و بعد در فشار روحي ناشي از تضاد اجتماعي بودن انسان با مصاديق ناشي از توسعه دچار آسيب‌هاي روحي شده و در شبكه‌هاي اجتماعي، ‌اينترنت يا كانال‌هاي تلگرام به دنبال آرامشي مي‌گردند كه در همين فضاهاي مدرن آن را گم كرده‌اند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن