تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820415313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کلام عجیب امام صادق (ع) درباره نحوه نفوذ شیطان به درون انسان!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در قرآن کریم دائما نماز و زکات توأمان با هم ذکر می شوند کنایه از اینکه نماز بدون انجام تکالیف مالی و بالعکس ناقص و ابتر هستند...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در روایات آمده است که دعا سلاح مومن است. یعنی یک مومن تا به این سلاح مجهز نباشد نمی تواند فرد موفقی تلقی شود. اما چگونه دعا کردن هم بسیار مهم است. ما نمی دانیم در دعا چه چیز برای خودمان بخواهیم البته اهل بیت علیهم السلام در ادعیه مختلف این موضوع را به زیبایی آموزش داده اند. از جمله دعاهای متنوع و زیبا که در آن نسبت به همه امور توجه شده و همه چیز از خداوند خواسته شده دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان است.
دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان:
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین.
خدايا در اين روز مرا در برابر موافقت (اعمال و افکار) نيکان عالم موفق بدار و از رفاقت اشرار جهان دور گردان و مرا در بهشت دارالقرار به رحمتت منزل ده به حق الهيتت اي خداي عالميان.
** کاملترین آیه برای معرفی نیکوکاران
خداوند (عزوجل) در قرآن کريم در مورد ابرار و نيکوکاران 15 صفت به کار برده است:
- 5 صفت از ایمان سرچشمه می گیرند:
ايمان به خداوند يگانه؛ ايمان به روز قيامت؛ ايمان به فرشتگان؛ ايمان به قرآن و ايمان به پيامبران.
- 6 صفت به مدیریت اقتصادی و مالی فرد مرتبط است:
بخشيدن بخشي از اموال به خويشان؛ کمک به يتيمان؛ کمک به فقيران؛ کمک به رهگذران؛ آزاد نمودن بنده؛ زکات به مستحقان دادن.
- و 4 صفت پایانی نیز شامل: وفای به عهد؛ صبر در برابر شدائد و سختي ها، نيت خالص برای رضای خداوند و اقامه و برپاداری نماز است.
این صفات رابطه متقابل با هم دارند و کسی نمی تواند بگوید من به برخی معتقدم و بر بعضی اعتقاد ندارم. در قرآن کریم دائما نماز و زکات توأمان با هم ذکر می شوند کنایه از اینکه نماز بدون انجام تکالیف مالی و بالعکس ناقص و ابتر هستند. از طرفی نمی توان گفت من ایمان به خدا و قرآن و رسول اکرم (ص) دارم و دلم پاک است و دیگر نیازی به عمل ندارم! ایمان در کنار عمل معنا می دهد وگرنه نه ایمان بی عمل و نه عمل بدون ایمان اثری ندارند. لذا در جای جای قرآن واژه "آمنوا" در کنار "عملو الصالحات" که کنایه از همرراهی متقابل ایمان و عمل است.
آیه 177 از سوره مبارکه بقره دقیقا به همین همراهی و تقابل ایمان و عمل اشاره دارد:
«نیکوکاری بدان نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید (زیرا این اثری نخواهد داشت) لیکن نیکوکار کسی است که به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران ایمان آورده [1- ایمان] و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و رهگذران و گدایان بدهد و هم در آزاد کردن بندگان صرف کند [2- مدیریت اقتصادی و مالی] و نماز به پا دارد و زکات مال به مستحقان برساند و با هر که عهد بسته به موقع خود وفا کند و در کارزار و سختی ها صبور و شکیبا باشد و به وقت رنج و تعب صبر پیشه کند، کسانی که بدین اوصاف آراسته اند، آنان به حقیقت راستگویان عالم و آنها پرهیزگارانند.»
شاید بتوان گفت که این آیه به کامل ترین و روشن ترین وجه ممکن نیکوکاران را معرفی نموده است. پس اگر می خواهیم از نیکوکاران باشیم بایستی این صفات 15 گانه را در خود ایجاد نماییم.
** کلام عجیب امام صادق (ع) درباره نحوه نفوذ شیطان به درون انسان
در فراز دوم دعا از خدا می خواهیم ما را از اشرار دور گرداند. سردسته اشرار کیست!؟ قطعا شیطان و به تعبیر دقیق تر ابلیس سردسته شیاطین و اشرار است. قرآن می فرماید: «این شیطان است که به شما دستور بدکاری و زشتی می دهد و طوری عمل می نماید که سخنانی از روی جهل و نادانی (مانند شرک و ظلم و افترا) به خداوند نسبت دهید.» (آیه 169 سوره بقره)
لذا قرآن فرمان می دهد که از گام برداشتن در مسیر شیاطین دوری کنید: «و از وسوسه ها و گام های شیاطین پیروی نکنید که او برای شما دشمنی آشکار است.» (آیه 168 سوره بقره)
امام صادق(ع) می‌فرماید: هنگاهی که ابلیس از درگاه الهی رانده شد عوض عبادات سالیان متمادی خودش را از خداوند خواستار شد و عرضه داشت که: «أجرنی فیهم مجری الدَّم فِی العروق» مرا مانند خون که در رگ‌های آدم جاری است در وجود آنها جاری کن و پاسخ شنید که تو را جاری نمودم.
و رسول مکرم اسلام(ص) نیز راه مقابله را بیان فرموده‌ اند: «شیطان در خون فرزندان آدم مانند خون جریان دارد پس محل جریان و نفوذ او را با گرسنگی تنگ نمایید.»
نتیجه اینکه پیروی از شیطان یعنی باز کردن راه نفوذ او به درون انسان که حاصل آن از بین رفتن آرامش درونی انسان و ایجاد ناآرامی ها و افسردگی هاست.
نتیجه اجرای دو فراز فوق در زندگی چیست؟ کسب آرامش و نیل به دارالقرار. لذا در این دعا از خداوند طلب می کنیم که:
«خدایا مرا در بهشت دارالقرار به رحمتت منزل ده به حق الهيتت اي خداي عالميان.»









زمانبندی انتشار: 2 تير 1395 - 03:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن