تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836372696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی تهرانی‌ها با کارگران گچی


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: تهران در هفته کارگر سراغ هنر کارگری رفت؛ آشنایی تهرانی‌ها با کارگران گچی
آشنایی تهرانی‌ها با کارگران گچی

بهزاد آقاپور؛ مجسمه‌ساز و نقاشی‌ست که در رویداد هنری بهارستان پروژه «کارگران مشغول کار هستند» را ارائه داد. علاقه شخصی‌ این هنرمند به کارگران و نشان دادن جایگاه اجتماعی آن‌ها در تهران امروز است. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کارگران گچی که این روزها در برخی خیابان‌های تهران پوشیده از رنگ‌های قرمز و نارنجی و آبی و سبز خودنمایی می‌کنند؛ تعجب برخی تهرانی‌ها را به دنبال داشته‌اند. آنها که از گذر بزرگمهر در چهارراه ولی‌عصر گذر کرده‌اند با تیرک‌های آهنی برخوردهای چندگانه‌ای داشته‌اند. گاه به خود نهیب زده‌اند شاید این آدمک‌های گچی سوار بر تیرک‌های آهنی یعنی که اینجا کارگران مشغول به کارند و بعضی هم خیره به آدمک‌ها؛ دنبال کسی بوده‌اند که از او بپرسند این مجسمه‌ها اینجا چه می‌کنند و چه می‌خواهند بگویند. بهزاد آقاپور؛ خالق مجسمه‌های شهری با موضوع "کارگران مشغول‌کارند" می‌گوید: خودم این سوژه را به سازمان زیباسازی شهرداری تهران پیشنهاد داده‌ام. اواسط اسفند بود که به یاد آوردم چیزی به هفته کارگر نمانده است. همان گروهی که همیشه سخت‌ترین و بیشترین وظایف اقتصادی؛ اجتماعی و شهری بر دوش آنهاست اما از کمترین حقوق شهروندی و ملی برخوردارند. قصد داشتم با این کار توجه مردم را به این قشر زحمت‌کش جذب کنم. این هنرمند با اشاره به اینکه این پروژه؛ اولین کار حجمی‌ام برای سازمان زیباسازی بود، ادامه داد: در دوره‌های گذشته در بخش نقاشی دیواری با این سازمان همکاری داشتم و تاکنون 40 پروژه شهری کار کرده‌ام.
5
دبیر اجرایی بخش نقاشی دیواری بهارستان تهران ٩٥ در پاسخ به این سوال که مجسمه‌های محیطی بیشتر رنگ‌های خنثی را به نمایش می‌گذارند؛ کارگران نیز به دلیل سختی‌های اجتماعی و اقتصادی که گرفتار آن هستند غالبا با رنگ‌های خاکستری می‌توانند نشان داده شوند اما شما سراغ رنگ‌های تند؛ شاد و جذاب رفته‌اید، علت این امر چیست؟ گفت: با توجه به اینکه سوژه و موضوع اثر؛ خاص بود، از رنگ‌های شاد استفاده کردم تا بهتر و بیشتر بتوانم توجه افراد و رهگذران را به آن جلب کنم. بر همین اساس از رنگ‌های فلورسنت استفاده کردم که خاصیت شادی و جذابی دارد.
8
از او پرسیدیم مردمی که از کنار مجسمه‌های گچی شما عبور می‌کنند؛ چه نظری دارند؛ آقاپور گفت: مردم این آثار را دوست دارند. البته شهر تهران نیاز به شادابی دارد به همین دلیل در کارهایم از رنگ‌های شاد استفاده می‌کنم تا در روحیه مخاطب تاثیرگذارتر باشد. عضو انجمن نقاشان ایران درباره ابزار مورد نیاز برای ساخت این آثار گفت: برای قالب‌گیری اولیه از باند گچی، سپس فایبرگلاس و ترکیب یکسری مواد استفاده شده است. همچنین برای فیگورهای مجسمه‌ها از مدل زنده گرفته شده تا اثر به واقعیت بیشتر نزدیک باشد و ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند. آقاپور افزود: یکی از اهداف جشنواره بهارستان تعامل هنرمندان با مخاطب است؛ برای همین بخشی از کار در آتلیه کارگاهی کار شده و بخش اعظم کار درمعرض دید عموم و در محیط انجام شد.
6
او با بیان اینکه پیشنهاد موقعیت نصب اثر از طرف خودم بود، خاطرنشان کرد: در این پروژه دو موضوع اهمیت ویژه‌ای داشت؛ اول توجه به قشر کارگر بود و مسئله دوم توجه به بافت فرسوده شهری. برای همین سعی کردم در انتخاب مکان این موضوع را نیز مدنظر قرار دهم.
photo_2016-04-26_12-47-45
این هنرمند با اشاره به دیوار مخروبه‌ای که در زمینه کار وجود دارد، گفت: بافت‌های فرسوده شهری به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکسری از این بافت‌ها قابل استفاده هستند و دسته دیگر احتمال تخریب و ریزش دارند و بی‌توجه رها  شده‌اند. سعی شده در این پروژه انتقادی هم به این موضوع شود. آقاپور با اشاره به اینکه مالک دیوار مخروبه مخالف این بود که کار را در کنار دیوار انجام دهیم،‌ تصریح کرد: در ابتدا می‌خواستیم داربست روی دیوار کار شود و مجسمه‌ها روی دیوار و داربست قرار گیرند اما چون نتوانستیم رفع معارض کنیم؛ مالک هم راضی نشد. درنتیجه تغییراتی در پروژه ایجاد کردیم و همین امر باعث شد کار بهتر در معرض دید عموم قرار بگیرد و از تمام زاویا قابل دیدن باشد.
1
این هنرمند با اشاره به اینکه این پروژه مقطعی‌ست و به مدت 2 ماه یعنی تا آخر اردیبهشت‌ماه در معرض نمایش قرار دارد، گفت: سازمان زیباسازی شهرداری کارهایی که قابلیت ماندگاری دارند را به مجموعه شهر آفتاب منتقل می‌کند.
4
آقاپور با اشاره به اینکه چند روز بعد از تحویل کار متوجه شدیم مجسمه‌ها تخریب شده، بیان کرد: مزاحمان مجسمه‌ها را از ناحیه سر تخریب کرده بودند پس ناچار شدیم دوباره آن‌ها را بازسازی کنیم. به سازمان زیباسازی هم پیشنهاد داده‌ام در زمان جابجایی آن خودم نیز حضور داشته باشم. او با بیان اینکه تخریب آثار هنری مبحث داغی است که در محدوده هنر شهری مطرح است، افزود: برخی مردم براساس کنجکاوی به اثر نزدیک می‌شوند، اما وقتی این اتفاق به دفعات تکرار شود؛ به اثر آسیب می‌رساند. عده قلیلی هم فقط قصد تخریب اثر را دارند. البته این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. من معتقدم در این موراد فقط باید فرهنگ‌سازی کرد.
2
آقاپور در پایان با اشاره به اینکه مهمترین رویکرد بهارستان نزدیک شدن مخاطب به هنر بوده، گفت: در بهارستان سال 95 فضایی ایجاد شد تا مخاطبان بتوانند با هنرمندان ارتباط بهتر و بیشتری داشته باشند.

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ ۰۸:۰۸:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن