تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799090449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران در مذاکرات سوریه


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



بحران در مذاکرات سوریه
روز نو : سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که دعوت  برای ماراتن مذاکرات سوری را این هفته آغاز خواهد کرد ؛اما گروه های اپوزیسیون نشانه هایی می فرستند دال بر اینکه در این مذاکرات حضور نخواهند یافت مگر آنکه دولت اسد و متحد روسی اش حملات هوایی خود را متوقف کرده و محاصره شهرها را پایان دهند. به گزارش رویترز، اولین مذاکرات طی دو سال گذشته قرار بود روز دوشنبه آغاز شود؛اما به دلیل مشاجره بر سر اینکه چه کسی باید نماینده اپوزیسیون در مذاکره با دولت اسد تعیین شود، به تعویق افتاد. استفان دو میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل، اعلام کرد :همچنان بر روی این فهرست کار می کند و قرار بود روز سه شنبه (دیروز) دعوت نامه را برای آغاز مذاکرات که روز جمعه (9 بهمن ماه) برگزار می شود، ارسال کند. هدف، مذاکراتی 6 ماهه خواهد بود: ابتدا با شکل گیری یک آتش بس و سپس کار بر روی حل و فصل سیاسی جنگی که بیش از 250 هزار کشته بر جای گذاشته است و موجب شده بیش از 10 میلیون نفر از خانه های خود گریخته و به سرزمین های دیگر بروند.
به گزارش رویترز، دو میستورا در کنفرانسی خبری در ژنو اعلام کرد این آتش بس تمام کشور را در بر خواهد گرفت ،غیر از مناطقی که در اختیار نیروهای داعش و جبهه النصره است. دو میستورا، که دو تن از همتایان پیشینش به دلیل ناکامی در فرایند صلح این مقام را واگذار کردند، اعلام کرد که تهیه لیست و برقراری آتش بس امر دشواری خواهد بود. این گزارش می افزاید: هیات ها هر کدام در اتاق جداگانه ای «در گفت و گوهایی نزدیک» حضور خواهند یافت و دیپلمات ها گفت و گوی میان آنها را رد و بدل می کنند. تهدید به خروج از این گفت و گوها امری محتمل و قابل انتظار است. دو میستورا در کنفرانس خبری خود افزود:«نباید تعجب کنید. برخی از این مذاکرات خارج می شوند، برخی داخل می شوند و دلیل هم این است که فلان فرد یا گروه در فلان جا دست به حمله زده ... نباید سرخورده یا نامید شوید و نباید تحت تاثیر قرار بگیرید. همه چیز محتمل است».
ابوغیاث الشامی، سخنگوی یکی از گروه های شورشی به نام « الویه سیف الشام» که با نیروهای اسد در حال جنگ است، می گوید:«غیرممکن است از خواسته های خود بگذریم. اگر حضور پیدا کنیم یعنی از شهادت چشم پوشیده ایم». استدلال او این است که تا زمانی که قلمرو تحت کنترل آنها مورد حمله قرار می گیرد،مذاکره هیچ معنایی ندارد. جان کری، وزیر خارجه امریکا، اعلام کرد که از تصمیم میستورا برای خرید زمان جهت تشکیل فهرست مورد نظر حمایت می کند. 


ورود روس ها و تغییر معادلات سوریه
به گزارش رویترز، سال ها دیپلماسی در سطح بالا هیچ پیشرفتی در توقف یا پایان دادن به جنگ در سوریه به وجود نیاورده است. از زمانی که آخرین مذاکرات صلح در اوایل سال 2014 برگزار شد و داعش خلافت خود را اعلام کرد، جنگ بعد جهانی به خود گرفته و قدرت های مهم جهان عرصه سوریه را به صحنه رقابت خود تبدیل کرده اند. اگرچه امریکایی ها حملات خود را در سال 2014 به مواضع افراطیون در سوریه آغاز کردند اما روس ها هم 4 ماه پیش در تحولات سوریه ورود پیدا کردند. قدرت آتش روس ها باعث پیشروی ارتش سوریه شد. رویترز می نویسد:«ظهور داعش و ورود نظامی روسیه به تحولات شامات فرصت جدیدی به دیپلماسی داد و منجر به قطعنامه 18 دسامبر سازمان ملل شد که مورد حمایت مسکو و واشنگتن قرار گرفت. این قطعنامه خواستار برقراری مذاکرات صلح شده بود». اما قدرت های جهانی هم بر سر اینکه کدام گروه ها باید در این مذاکرات حضور یابند دچار اختلاف هستند. 
روسیه فهرست خود از تروریست ها را ارائه می دهد و قدرت های غربی هم فهرستی که مد نظرشان است. روس ها تمام هسته های تروریستی را که علیه دولت اسد می جنگند ، در فهرست خود منظور کرده و در عوض خواهان گنجانده شدن کردها در فرایند مذاکرات هستند؛ اقدامی که مخالفت ترکیه را به دنبال داشت. در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود درباره مذاکرات ژنو گفت که اعتقاد دارد مذاکرات برای حل و فصل مساله سوریه بدون شرکت کردها از جمله کردهای سوری ثمربخش نخواهد بود. وزیر امور خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد، بدون این حزب (حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه) نتیجه مطلوب یعنی حل و فصل نهایی درگیری سوریه تحقق نخواهد یافت. با این حال، ریاض هم بیکار ننشسته و با دعوت از مخالفان به استقبال ژنو 3 رفته که قرار است روز جمعه برگزار شود. گفته می شود ریاض به دنبال هماهنگی میان اپوزیسیونِ مد نظر خود است تا روز جمعه در نشست ژنو به صورت هماهنگ حضور یابند. به گزارش شبکه خبری المیادین، اسعد الزعبی، رئیس هیات عالی مذاکره کنندگان مخالف اعلام کرد که این هیات نشستی را در ریاض برای شرکت در مذاکرات ژنو 3 برگزار خواهد کرد.


پیشروی ارتش سوریه
همزمان با اجرایی شدن فاز «سیاسی» که آغاز فرایند مذاکرات صلح است، فاز «نظامی» هم در جریان است. به گزارش روسیا الیوم، سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: «داعش زمام امور در غرب سوریه را از دست داده است و برای همین تلاش خود را برای سیطره بر شهر دیرالزور به کار گرفته و بر این شهر متمرکز شده است؛ به نحوی که حدود 2000 فرد مسلح هفته گذشته با خودروهای زرهی و تجهیزات جنگی به این شهر منتقل شدند». وی گفت: «ما این اطلاعات را از طریق نمایندگان مخالفان سوریه و مرکز اطلاعات در بغداد به دست آورده‌ایم». این مقام روسی افزود که جنگنده‌های روسیه طی چهار روز گذشته 169 حمله را علیه 484 مقر وابسته به تروریست‌ها انجام داده‌اند. به گزارش الجزیره، حمایت هوایی روسیه باعث شده ارتش سوریه بتواند پس از هفته ها نبرد سخت با نیروهای خلافت شهر شیخ مسکین را بازپس گرفته و مواضع خود در استان درعا را تقویت کرده و مسیر انتقال محموله های داعش و گروه های شورشی را قطع کند.
رامی عبدالرحمان، رییس دیده بان سوری حقوق بشر مستقر در لندن، می گوید:«این شهر برای هر دو طرف بسیار مهم است. هر دو طرف برای آن به شدت جنگیدند. از دست دادن این شهر برای شورشیان سخت است زیرا نیروهای دولتی توانستند پیوندهای شورشیان میان شرق و غرب درعا را قطع کنند». خوان کول، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در دانشگاه میشیگان، به الجزیره می گوید: این دستاورد برای نیروهای دولتی در جنوب سوریه مهم بود به این دلیل که تا پیش از این دستاورد، شورشیان حدود 70 درصد از استان درعا را در دست داشتند. او بر نقش روسیه در آزادسازی این شهر تاکید کرد. کول می افزاید:«به دلیل پشتیبانی هوایی روسیه و پراکندگی شورشیان، این دستاورد نصیب نیروهای دولتی شد. البته حضور روس ها موجب تغییر 180 درجه ای نشده است اما تاثیرات چشمگیری بر مواضع نیروهای دولتی و شورشیان داشته است». با این دستاورد، به نظر می رسد حضور دولت سوریه در مذاکرات با دستی پر باشد. 


النصره خطرناک تر از داعش
اندیشکده «اینترپرایز» و مرکز «پژوهش‌های جنگی آمریکا» در گزارشی درباره خطراتی که امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند، جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه را خطرناکتر از داعش برای آمریکا دانستند. به گزارش شبکه خبری سی ان ان، این دو اندیشکده آمریکایی در گزارش خود اعلام کردند: «هرگونه استراتژی که در آن جبهه النصره کنار گذاشته شود استراتژی شکست خورده‌ای در حفظ امنیت ملی آمریکا خواهد بود». در این گزارش آمده است:«اگر چه به نظر می‌رسد داعش بسیار مشهورتر از جبهه النصره است اما هر دوی این گروه خطری علیه آمریکا هستند و هر دو قصد حمله به آمریکا را دارند». این گزارش در ادامه می افزاید:«جبهه النصره تلاش می‌کند تا خود را عضو جامعه سوریه و مخالفان این کشور به حساب بیاورد و منتظر فرصت است تا در صورت سقوط داعش "جهاد بین‌المللی" را آغاز کند».






تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن