تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802419288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برون‌رفت از كار موجب درون‌رفت به كار مي‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برون‌رفت از كار موجب درون‌رفت به كار مي‌شود!
نویسنده : اولاد آدم 
اولاد آدم ديروز به نسخه‌اي از نظريات كارشناسي دست پيدا كرد كه نشان مي‌دهد عمري است در خواب خرگوشي به سر برده و بهتر است بيدار شده و به خواب خرسي فرو برود! لابد مي‌گوييد اين ديگر چه خواب به خوابي است؟ آدم بايد اگر مي‌خواهد كاري بكند بيدار بشود؛ مخصوصاً حالا كه فضا پسابرجامي است و همه دارند با هم ديده‌بوسي مي‌كنند، برود و دلي از عزا در بياورد! (البته صد در صد به قول طيب‌نيا، ديگر اشتباهات گذشته را انجام نمي‌دهيم! جواني كجايي كه يادت بخير!) نگوييد كدام اشتباهات؟ قصد اولاد آدم الان نقد سخنان طيب‌نيا نيست! اولاد آدم دنبال نقد نظريات كارشناسي است و الا از صبح تا شب بايد اينجا نقادي كند، آنوقت چه كسي برود و به جاي اولاد آدم چندرغاز پول در بياورد و روزگار بگذراند؟ بله! به شما بشارت بدهم كه كارشناسان مي‌گويند نبايد انتظار داشت دولت‌ها كاري كنند كه نرخ بيكاري به صفر برسد چون در صورت اين اتفاق، ديگر هيچگونه امكاني براي جذب نيروي كار، جا به جايي‌ها، بروز خلاقيت‌ها و نوآوري و بهره‌وري و همچنين امكان دستيابي بنگاه‌ها به نيروهاي دلخواه خود وجود نخواهد داشت و افراد در مشاغل خود باقي مانده و بازار كار قفل مي‌شود.
به همين دليل است كه علاوه بر تعداد بيكاران روزافزون مملكت كه اصلاً كاري ندارند، آمارها نشان مي‌دهد در سال گذشته 3/1 ميليون نفر از شغل قبلي خود انصراف داده و موقعيت كاري‌شان را ترك كرده‌اند؛ البته براي خودشان دلايلي داشته‌اند لابد. مثلاً عقد قرارداد موقت، دستمزد پايين و اخراج سه عامل مهم ترك شغل در سال گذشته بوده كه اولاد آدم كشف كرده است. آن وقت شما بگوييد براي قناعت و موقت و... بايد فرهنگسازي كرد! عارضم به حضورتان كه در همين خصوص باز كارشناسان محترم مي‌گويند كه خروج از بازار كار مي‌تواند به سيال بودن جريان ورود و خروج نيروي كار كمك كند و باعث بهبود عملكرد بازار كار مي‌شود و خلاقيت و بهره‌وري به دنبال خواهد داشت و انگيزه‌هاي افراد براي كسب جايگاه‌هاي مناسب شغلي را تقويت مي‌كند. (ما چنين كارشناساني داريم، آنوقت نعمت‌زاده مي‌خواهد برود و از خارجه كارشناس بياورد! آقاي ربيعي چند تا مدير و كارشناس به او قرض بدهي خير از جواني‌اش خواهي ديد! اصلاً اولين بنز مشترك ايراني _ آلماني مال شما! نگوييد كه حالا ديگر چه كسي بنز سوار مي‌شود!) البته شايد به اولاد آدم خرده بگيريد كه كدام حرف كارشناسي در مملكت درست از كار درآمده كه اين يكي درست باشد و حالا خواب ناز اولاد آدم را نازتر كرده است؟ براي همين هم اولاد آدم دمي به خمره( منظور همان ديگ آمار است، عصباني نشويد!) مي‌زند و لبي‌تر مي‌كند( يعني توشه‌اي برمي‌گيرد!) و عارف اقتصادي مي‌شود:
به دليل بالا بودن تعداد متقاضيان كار در ايران، بيش از ۹۳ درصد كل قراردادها به موقت و كوتاه‌مدت تبديل شده است؛ طي سال گذشته موقتي بودن قراردادها باعث انصراف از كار ۳۲۷ هزار نفر شد و در عين حال، پايين بودن دستمزدها نيز باعث شد تا ۱۸۳ هزارنفر تصميم بگيرند موقعيت كاري خود را رها كرده و به دنبال شغل ديگري بروند. مسئله اخراج و تعديل نيروي كار هم در بازار كار ايران نقش پُررنگي در جا به جايي نيروي كار دارد و در سال گذشته ۱۳۴ هزارنفر به اين دليل مجبور به ترك كار شده‌اند. البته در سال گذشته ۲۰۶ هزارنفر هم به دليل پايان يافتن دوره خدمت وظيفه موقعيت كاري خود را ترك كرده‌اند و از ديگر عوامل مهم در اين بخش هم مي‌توان به فصلي بودن كار اشاره كرد. در اين زمينه نيز طي سال ۹۳ تعداد ۸۲ هزارنفر شغلشان را از دست داده‌اند. برخي افراد به دليل جا به جايي محل كار و برخي نيز به علت تحصيل و آموزش مجبور به ترك شغل مي‌شوند. از عوامل ديگري كه در روند انصراف يا اخراج از كار در سال گذشته تأثيرگذار بود موضوع تعطيلي دائمي واحدهاي توليدي است كه معمولاً به دلايلي مانند كمبود نقدينگي، واردات بي‌رويه، بدهي‌هاي بانكي، سوء‌مديريت و مواردي از اين دست اتفاق مي‌افتد.
اولاد آدم به شما بشارت بدهد كه علت خروج از كار ۱۳۲ هزارنفر هم مشخص نيست! شايد بايد برايشان پرونده قضايي تشكيل بدهيم تا بفهميم چرا؟ البته مهم اين است كه هر چه بيشتر برون‌رفت از بازار كار داشته باشيم، شانس درون رفتمان به بازار كار بيشتر است. اينطور چرخ‌ها مي‌چرخد و چرخه‌ها نمي‌چرخد! حتي باز هم اگر بعد از برجام، امريكايي‌ها و اروپايي‌ها دوباره تحريممان كنند!
به قول شاعر:
خسته‌ام از اين تحريم‌هاي تكراري
از اينهمه گرفتاري و بيكاري
مثل ظريف به پسا برجام چشم دوخته‌ام
در پي كار از جان و دل سوخته‌ام
ظريف اگر سوخت به پسا برجام رسيد
من كه يك عمر دويدم به چه رسيدم؟ نرسيدم ؟ رسيدم؟ نرسيدم؟ دوستم داره؟ نداره؟ داره؟



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن