تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820234741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در مدارس زنگ تئاتر داشته باشيم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: در مدارس زنگ تئاتر داشته باشيم
حميد شاه‌آبادي مشاور وزير ارشاد خواستار توجه بيشتر به تئاتر در مدارس شد و براي تربيت مخاطب حرفه‌اي تئاتر پيشنهاد كرد زنگ تئاتر در مدارس ايجاد شود.
نویسنده : هادي عسگري 
حميد شاه‌آبادي مشاور وزير ارشاد خواستار توجه بيشتر به تئاتر در مدارس شد و براي تربيت مخاطب حرفه‌اي تئاتر پيشنهاد كرد زنگ تئاتر در مدارس ايجاد شود.
يكي از راه‌هاي رونق هنر نمايش در كشورمان تشويق مردم به ديدن تئاتر و فرهنگ‌سازي تئاتر در ميان عموم مردم است. تئاتر تا به حال به عنوان هنري با مخاطب خاص شناخته شده كه علاقه‌مندان به آن از جمعيت پاييني نسبت به ساير هنردوستان برخوردارند. از اين رو هم امكانات تخصيص يافته به هنر نمايش در كشورمان پايين است و هم اجراهاي تئاتر به واسطه پايين بودن سالن‌هاي تئاتر رقم چشمگيري نيست. حميد شاه‌آبادي معاون پيشين وزارت ارشاد در دولت دهم و مشاور فعلي وزير ارشاد راه رونق تئاتر را تربيت مخاطب حرفه‌اي تئاتر مي‌داند.
شاه‌آبادي كه به تماشاي تئاتر ژنرال‌ها كه نمايشي مخصوص گروه سني كودك و نوجوان است، نشسته بوده، معتقد است: در دهه‌هاي اخير به موضوع تئاتر در مدارس كمتر توجه شده است در حالي‌كه بايد همان‌طور كه در مدرسه زنگ نقاشي و هنر داريم زنگ تئاتر هم داشته باشيم چراكه براي داشتن مخاطب حرفه‌اي تئاتر بايد تربيت از دوره دانش‌آموزي آغاز شود.  وي با اشاره به ضرورت توجه بيشتر به تئاتر نوجوان افزود: به نظر مي‌رسد در سال‌هاي اخير تئاتر نوجوان به فراموشي سپرده شده و غلبه جشنواره‌هاي تئاتر نيز بيشتر بر حوزه كودك بوده است.
شاه آبادي با بيان نقش و تأثيرگذاري يك نمايش و اين‌كه تا چه حد با مخاطب خود ارتباط برقرار مي‌كند بحث تخصصي است و كارشناسان اين حوزه بايد اظهار نظر كنند اضافه كرد: از ديدگاه من به عنوان يك پدر كه دغدغه‌ فرهنگي نوجوان خود را دارد نمايش ژنرال‌ها كه در گروه نوجوان توليد شده توانسته تا حدود زيادي با مخاطب ارتباط برقرار ‌كند.
يكي از مراكز فرهنگي كه مي‌تواند به توسعه تئاتر و فرهنگ ديدن نمايش در ميان كودكان و نوجوانان كمك كند، كانون پرورش فكري است، البته سال‌ها است كه رقبايي مانند فرهنگسراها براي مراكز كانون به وجود آمده و عملكرد كانون نسبت به دهه‌هاي گذشته از رونق كمتري برخوردار است، اما به دليل نگاه تخصصي كانون به حوزه سني كودكان و نوجوانان آثار توليدي اين مجموعه از كيفيت بالاتري نسبت به نهاد‌هاي مشابه برخوردار است. شاه‌آبادي درباره فعاليت كانون در توليد تئاتر كودك و نوجوان، مي‌گويد: به اعتقاد من رويكرد كانون پرورش فكري به حوزه نوجوان در توليد تئاتر فرصت خوبي را فراهم آورده تا به جامعه آماري اين قشر توجه بيشتري داشته باشيم.
مشاور وزير ارشاد با اشاره به اين موضوع كه مي‌توان سبك زندگي و مفاهيم ديني را از طريق تئاتر به دانش‌آموزان آموزش داد، مي‌گويد: بايد به حوزه تئاتر و نمايش توجه ويژه‌اي داشته باشيم و تلاش كنيم با استفاده از رويكرد قصه‌محوري و داستان در نمايش و تئاتر، نوجوانان را با شيوه و سبك زندگي آشنا سازيم.  پيشنهاد مشاور وزير ارشاد درباره گسترش آموزش تئاتر در مدارس و ترغيب دانش‌آموزان به فعاليت در هنر نمايش يا حداقل تماشاي حرفه‌اي تئاتر، مي‌تواند در صورت همراهي وزارت آموزش و پرورش و در قالب «زنگ تئاتر» يا عناويني مشابه مورد استفاده قرار گيرد. ايجاد فرهنگ تماشاي تئاتر باعث خواهد شد نسل آينده علاقه‌مندان به تئاتر، هنر نمايش را نه يك سرگرمي هنري بلكه يك مقوله هنري جدي بدانند و ضمن درخواست براي توسعه اماكن و زيرساخت‌هاي مرتبط با هنر نمايش و ايجاد سالن‌هاي مجهز تئاتر توسط دولت يا نهاد‌هاي عمومي مانند شهرداري، بر توسعه كيفي تئاتر در كشور نيز نظارت داشته باشند. نبود مخاطب حرفه‌اي باعث مي‌شود تا سطح آثار اجرا شده تنزل پيدا كرده و در خلأ نقد‌هاي حرفه‌اي، متن‌هاي ضعيف و اجراهاي ضعيف‌تري به روي صحنه برود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن