تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798999181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بايگاني توضيحات خبرگزاري فارس در مورد توقيف سه روزه


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: بايگاني توضيحات خبرگزاري فارس در مورد توقيف سه روزه


تهران - حيات

با صدور ابلاغيه دبير خانه هيات نظارت بر خبرگزاري هاي غير دولتي وزارت ارشاد، فعاليت خبري خبرگزاري فارس تا روز پنجشنبه متوقف شد كه در همين خصوص خبرگزاري فارس توضيحاتي را براي تنوير افكار عمومي و مخاطبان خود ارائه كرد.

به گزارش حيات به نقل از خبرگزاري فارس، در ساعت 45: 11 دقيقه امروز(دوشنبه)، از سوي دبيرخانه هيات نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي، نامه‌اي خطاب به مديرعامل خبرگزاري فارس ارسال گرديد كه متن آن به شرح ذيل است:
« مديرعامل محترم خبرگزاري فارس
با سلام ، پيرو ابلاغيه شفاهي ساعت 24 مورخ 12/3/87 بدينوسيله راي هيات نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي به شرح ذيل جهت اجرا ابلاغ مي‌گردد: هيأت نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي به استناد قسمت دوم بند (5) و قسمت اول بند (6) ماده (3) آئين‌نامه تاسيس و نحوه فعاليت خبرگزاري‌هاي غيردولتي مصوب هيئت وزيران و براساس تبصره (يك) ماده (5) اين آئين‌نامه و پيرو تذكر مكتوب شماره م/ 124/ 1031 مورخ 8/3/87 ،فعاليت خبرگزاري فارس را به مدت 3 روز متوقف مي‌نمايد.»

* توضيحات خبرگزاري فارس
خبرگزاري فارس در عين حال كه بر اساس دلايل متعدد ، مبناي حقوقي اين ابلاغيه را قابل خدشه مي داند ، اما به دليل احترام به نهادهاي رسمي كشور و جلوگيري از سوء استفاده بدخواهان ، فعاليت خبري خود را به مدت 3 روز متوقف مي كند. با اين وجود جهت تنوير افكار عمومي و مخاطبان محترم خبرگزاري ، برخي نكات را متذكر مي شود:
1- خبرگزاري فارس در طول فعاليت 6 ساله خود به عنوان يكي از رسانه هاي معتبر و فراگير كشور در چارچوب ارزش هاي اسلامي و انقلابي ، پايبندي به قانون ، اخلاق حرفه اي و در جهت تحقق آرمان هاي متعالي نظام عمل نموده و برخوردهايي از اين قبيل ، خبرنگاران و كاركنان متعهد آن را از رسالت خود دور نخواهد كرد. به حول و قوه الهي بعد از اين 3 روز ، خبرگزاري فارس فعاليت حرفه اي پيشروانه خود را با نشاط و طراوت بيش از پيش ، ادامه خواهد داد.
2- خبرگزاري فارس معتقد است توقيف سه روزه يك رسانه معتبر و تاثيرگذار در داخل كشور و سطح منطقه، آن هم در شرايط حساس كنوني و در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) ، اقدامي شتابزده و احساسي و مغاير با سياست هاي دولت محترم است. به نظر مي رسد چنين اقدامي ، با سعه صدر اعضاي ارشد دولت ، خصوصا" رياست محترم جمهور كه همواره بر ضرورت تعامل مثبت و مواجهه مهرورزانه با اصحاب رسانه تاكيد دارند ، مغايرت دارد. بويژه اينكه خبرگزاري فارس با تاسي به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر حمايت از دولت انقلابي و مومن ، در انتشار اخبار و گزارش هاي خود تلاش وافري براي پوشش مثبت فعاليت هاي دولت نهم داشته است به گونه اي كه اين مشي خبرگزاري فارس با برخورد منفي و هجمه هاي عناصر و رسانه هاي مخالف يا منتقد دولت مواجه شده و طعن هاي گزنده آنها را در اين خصوص تحمل كرده است.البته اين برخورد شتابزده ، به هيچ وجه تغييري در سياست خبرگزاري مبني بر حمايت از رويكردهاي ارزشي دولت ايجاد نخواهد كرد.
3- حقيقت امر اين است كه به رغم گذشت ساعت هاي متوالي ، هنوز براي خبرنگاران فارس دليل اصلي توقيف خبرگزاري مشخص نشده است. خبرگزاري وابسته به وزارت ارشاد (ايرنا) كه اولين منتشر كننده خبر توقيف فارس بود ، به نقل از منبع آگاه اما ناشناس خود اعلام كرد كه فارس به دليل انتشار «اخبار دروغين و تشويش اذهان عمومي» توقيف شده است اما هيچ اشاره اي به اخبار مذكور نكرد.
فردي نيز كه در ساعت 20 بامداد با عنوان مسئول دبيرخانه هيت نظارت بر خبرگزاري هاي غيردولتي با مدير عامل فارس شفاها" صحبت كرد ، دليل توقيف 3 روزه را انتشار خبر «جابجايي رئيس كل بانك مركزي» اعلام نمود.
اما در ابلاغيه مكتوب دبيرخانه هيات نظارت ، دليل توقيف 3 روزه ، قسمت دوم بند 5 و قسمت اول بند 6 ماده 3 آئين نامه تاسيس و نحوه فعاليت خبرگزاري هاي دولتي و بر اساس تبصره يك ماده 5 اين آئين نامه عنوان شده است. در اين ابلاغيه به هيچ عنوان به خبر يا گزارشي كه مصداق مواد و بندهاي ياد شده باشد ، اشاره نكرده است. گفتني است بند 5 ماده 3 آيين نامه مذكور ، خبرگزاري ها را از «توهين و افترا به اشخاص حقيقي و حقوقي» و بند 6 نيز آنها را از «ايجاد اختلاف ميان اقشار جامعه بوي‍ه از طريق طرح مسائل و اختلافات مذهبي ، ن‍ژادي و قومي» منع كرده است. تبصره يك ماده 5 آيين نامه نيز هيات نظارت را در صورتي مجاز به 3 روز توقيف خبرگزاري ها دانسته كه موازين اخلاقي يا مذهبي را رعايت نكنند.
قطعا" خبرنگاران خبرگزاري فارس حق دارند كه بدانند كدام خبر يا گزارش اين خبرگزاري مصداق توهين و افترا به اشخاص‌ ، اختلاف افكني قومي و نژادي و يا عدم رعايت موازين اخلاقي و ديني بوده است.
4- بر اساس پيگيري هاي متوالي خبرنگاران و مسئولان خبرگزاري فارس ، تنها بهانه توقيف 3 روزه اين خبرگزاري ، درج خبر احتمال جابجايي رئيس كل بانك مركزي است كه در اين رابطه بايد به نكات ذيل توجه شود:
الف) خبرگزاري فارس ساعت 20:40 دقيقه روز گذشته اقدام به درج خبر احتمال تغيير رئيس كل بانك مركزي نمود و در ساعت 22:29 دقيقه يعني پس از يك ساعت و 49 دقيقه ، خبرگزاري ايرنا خبر از توقيف خبرگزاري فارس داد. سئوال از مسئولان محترم وزارت ارشاد اين است كه طي اين مدت زمان كوتاه ، چگونه همه يا اكثر اعضاي هيات نظارت بر خبرگزاري هاي غيردولتي به جلسه دعوت شده و تصميم به توقيف خبرگزاري گرفته و تصميم نهايي آنان در خبرگزاري وابسته به وزارت ارشاد درج شده است؟! جلسه هيات نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي در چه زمان و چه مكاني برگزار و اعضاي حاضر در اين جلسه چه كساني بوده و تركيب آرا چگونه بوده است؟
ب)رياست محترم جمهور جناب آقاي دكتر احمدي ن‍ژاد از ابتداي فعاليت كابينه ، ميثاق يك ساله با وزراي خود داشته و از اولين سال بعد از تشكيل دولت نهم، كنار رفتن برخي از وزرا از جايگاه خدمتگزاري ، يك امر مرسوم بوده است. رئيس جمهور محترم محترم از اين تغييرات به عنوان نوآوري ياد كرده و بسياري نيز اين مشي تصميم گيري را در جهت اصلاح و ارتقاي سطح كيفي كابينه موثر مي دانند. قطعا" چنين تغييراتي در سطح دولت براي مخاطبان رسانه ها جذاب است و قاعدتا"خبرگزاري فارس كه در امور خبري در زمره پيشتازان بوده و هست ، نمي تواند مخاطبان خود را در خصوص اين تغييرات بي خبر بگذارد.. كمااينكه در چند ماه اخير خبرگزاري فارس ، اخبار جابه‌جايي آقايان فرهاد رهبر، محمود فرشيدي، داود دانش جعفري، عليرضا رحيمي، مصطفي پورمحمدي و ... را در حوزه دولت به عنوان اولين خبرگزاري منتشر كرد و همه اين تغييرات به تحقق پيوست و اخبار فارس در اين خصوص ، مورد تاييد قرار گرفت.
در هفته هاي اخير نيز موضوع احتمال جابجايي رئيس كل بانك مركزي در محافل مختلف رسانه اي مطرح بوده و بسياري از رسانه ها گمانه زني هاي خود را در اين رابطه مطرح كرده اند. خبرگزاري فارس نيز از برخي منابع خبري خود ، موضوع جابجايي رئيس كل بانك مركزي را دريافت كرد اما اين خبر را به عنوان يك احتمال و گمانه منتشر نمود . اكنون جاي سئوال است كه درج خبر اين تغيير احتمالي چه هزينه سنگيني را بر كشور تحميل كرده كه اينگونه با يك خبرگزاري پرمخاطب ، چنين برخورد شتابزده و احساسي صورت مي گيرد؟ آيا هزينه اين خبر كه بلافاصله با يك تكذيبه قابل رفع بود (كمااينكه تكذيبيه آن نيز بعد از چند ساعت در سايت خبرگزاري منتشر شد) قابل مقايسه با هزينه اظهار نظر سخنگوي محترم دولت هست كه تغيير وزراي كشور و اقتصاد را دروغ 13 خواندند اما چند روز بعد آن خبر كنار رفتن آن دو وزير محترم رسما" اعلام شد؟
5- خبرگزاري فارس طي روزهاي اخير تمام توان انساني خود را براي پوشش اخبار مراسم ارتحال حضرت امام (ره) بسيج كرده بود و بسياري از خبرنگاران مشتاق خبرگزاري آماده بودند تا اخبار اين مراسم باشكوه را بر روي خروجي هاي فارسي ، انگليسي خبرگزاري قرار دهند اما متاسفانه با ابلاغيه وزارت محترم ارشاد ، عملا" توفيق خبررساني به موقع در خصوص اين مراسم از خبرگزاري سلب شد. با اين وجود ، به فضل الهي بعد از اين 3 روز ناگزير ، خبرگزاري فارس و خبرنگاران پرتلاش آن پر نشاط تر از گذشته در خدمت مخاطبان عزيز و ارجمند كه بزرگترين مايه دلگرمي كاركنان اين خبرگزاري هستند ، خواهند بود و به وظيفه خطير خود عمل خواهند كرد.

اطلاعيه معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پي صدور حكم توقيف موقت خبرگزاري فارس اعلام كرد:خبر كذب اين خبرگزاري علاوه بر القاي اختلاف و دو دستگي در ميان مسوولان، موجب تشويش و بي‌ثباتي در حوزه فعاليت هاي اقتصادي مي‌شد.

به گزارش حيات ، معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي در اطلاعيه اي كه امروز دوشنبه از سوي روابط عمومي آن انتشار يافت، آورده است:
خبرگزاري فارس روز يكشنبه خبري مجعول و غير واقعي را منتشر كرد كه علاوه بر القاي اختلاف و دو دستگي در ميان مسوولان، موجب تشويش و بي‌ثباتي در حوزه فعاليتهاي اقتصادي شد. اين خبر كذب به سرعت در ميان موسسات و دستگاه هاي اقتصادي و افكار عمومي پخش گرديد و بخش كثيري تحت تاثير تبعات سوء آن قرار گرفتند.

در همين راستا، هيات نظارت بر خبرگزاري‌هاي غيردولتي به استناد قسمت دوم بند ‪ ۵‬و قسمت اول بند ‪ ۶‬ماده ‪ ۳‬آيين نامه خبرگزاري هاي غيردولتي، خبر منتشرشده را از مصاديق افترا، ايجاد اختلاف در ميان مسئولان و مردم و بي‌توجهي به اصول اخلاقي دانست و با توجه به تذكر قبلي، فعاليت خبرگزاري فارس را بر اساس تبصره يك ماده ‪ ۵‬اين آيين نامه به مدت سه روز متوقف كرد.

خبرگزاري فارس ملزم است از ساعت ‪ ۲۴‬روز ‪ ۱۲‬خرداد كه تصميم هيات نظارت بر خبرگزاري‌ها به مدير عامل آن ابلاغ شده است ، هر گونه فعاليت خبري خود را متوقف كند. در غير اين صورت، برابر ضوابط قانوني اقدامات بعدي به عمل خواهد آمد.

گفتني است ، فعاليت خبري فارس كه امروز تا ساعت 30/11 ادامه داشت، از اين ساعت به بعد به حالت تعليق درآمده است. خبرگزاري فارس از اوايل دهه هشتاد آغاز به كار كرد و هم اكنون يكي از تاثيرگذارترين رسانه هاي الكترونيكي كشور محسوب مي شود.

پايان پيام
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن