واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران:
ایده بنیادین جشنواره نوزدهم اصالتدهی به فرآیند تمرین تئاتر است
شناسهٔ خبر: 3007788 - چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
هنر > تئاتر
دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد که ایده بنیادین جشنواره نوزدهم میتواند با عنوان اصالتدهی به فرآیند تمرین معرفی شود. به گزارش خبرنگار مهر، بهنام نوایی روز چهارشنبه ۲ دیماه در جمع خبرنگاران تئاتری درباره جشنواره نوزدهم تئاتر دانشگاهی، توضیح داد: معتقدم هر فستیوال یک سنت و ساختار بنیادین دارد و هر دبیری تلاش میکند تا سنت و ساختار بنیادین جشنواره را دچار گسست نکند و هر دبیرخانهای اینگونه رفتار نکرده، به جشنواره آسیب زده است. باید در هر دورهای از جشنواره از اتخاذ زاویه دیدهای نو در دل یک سنت و ساختار صحیت کرد.
وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره هیچ بخشی حذف یا اضافه نشده است. ایده بنیادین جشنواره ما میتواند با عنوان اصالتدهی به فرآیند تمرین معرفی شود. در اصل هدف ما تئوریزه کردن فرآیند طولانی و طاقت فرسای تمرین تئاتر است.
دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران درباره نحوه اجرایی کردن این روند، اظهار کرد: در مرحله اول متقاضیان باید یک پیشنهادنامه که حاوی مفروضات و انگارههای یک کارگردان است، ارائه دهند. در واقع تئاتر به مثابه یک آزمایشگاه در نظر گرفته میشود.
نوایی با اشاره به اینکه در مرحله اول انتخاب آثار متقاضی حضور در نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی از بین ۸۰۰ اثر، ۴۳۰ اثر از کل ایران انتخاب شد، افزود: مرحله دوم انتخابها که از ۱۳ دیماه به دلیل تقاضای شرکتکنندگان تا ۲۰ دیماه تمدید شد، مرحلهای است که طی آن گروه باید فیلم بخشی از تمرین و اجرای خود را به مدت ۱۵ دقیقه برای ما بفرستند و در کنار این فیلم به شکل مکتوب نیز گزارشی از تمرین اثر را هم برای ما ارسال کنند.
وی با بیان اینکه در مرحله سوم که اوایل اسفندماه اجرا میشود بازبینها به صورت حضوری از بین کارهای انتخاب شده برای این مرحله تعداد ۲۱ گروه را برای بخش نهایی جشنواره انتخاب و معرفی میکنند، اظهار کرد: پس از انتخاب ۲۱ گروه نشستی با عنوان فرآیند تمرین برگزار میشود تا گروهها تمامی تجربیات خود را از مراحل مختلف تمرینات به اشتراک بگذارند.
دبیر جشنواره نوزدهم ادامه داد: این پروسه توجه به تمرین گروه در بخش عکس نیز با هوشمندی مهدی آشنا به عنوان دبیر این بخش، در نظر گرفته شده و برگزیده این دوره از عکاسی کسی است که فرآیند تولید یک تئاتر را از ابتدا تا پایان، ثبت کند.
نوایی با بیان اینکه جشنواره متعهد است که ۳ تا ۵ گروه را به عنوان برگزیده این دوره معرفی کند، یادآور شد: وقتی از فرآیند تمرین صحبت میکنیم باید به گروه بپردازیم و جوایز فردی جشنواره تقلیل پیدا کرده است. البته امکان دارد داوران جوایزی را برای افراد در نظر بگیرند.
وی با اشاره به مذاکراتی که با مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی داشته است، گفت: ایده گروه محوری نقطه مشترک بین ما و ادارهکل هنرهای نمایشی است و قرار است آقای شفیعی حمایتی را داشته باشند که روز نشست خبری جشنواره اعلام خواهد شد. در هر دوره از جشنواره اجرای عموم یک قول و تعهد زبانی از سمت مدیران درگیر با فستیوال بوده است. ما در این دوره از جشنواره پروژهای برای اجرای عموم آثار داریم و در حال انعقاد تفاهم نامهای با تالار مولوی هستیم.
دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در این دوره از جشنواره بر خلاف دوره گذشته که بخش پژوهش، رادیو و نمایشنامهنویسی به صورت مجزا برگزار شد، به صورت همزمان و در ایام جشنواره نوزدهم برگزار میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]