تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836463189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شب «مادر کشی» در جشنواره سینما حقیقت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
شب «مادر کشی» در جشنواره سینما حقیقت
گرچه به دلیل یک پلان اضافه در مستند«مادر کشی» انتقاد از دولت احمدی نژاد بوی تمسخر هم می گیرد و دو سه پلانی در تمجید از عدم ادامه برخی روندهای غلط گذشته در دولت فعلی سخن گفته می شود. ولی بازهم بیان اثر سیاست زده نمی شود.

خبرگزاری فارس: شب «مادر کشی» در جشنواره سینما حقیقت



خبرگزاری فارس- محمدصادق باطنی: در سومین شب جشنواره حقیقت، همه چیز متاثر بود از پخش مستند مادرکشی ساخته کمیل سوهانی. مستندی که با نگاهی کل نگر به دنبال به تصویر کشیدن ابعاد محتلف خشکسالی، دلایل مختلف آن و اشاره ای به راهکارهای برون رفت از آن است. گرچه سفارش دهنده کار ریاست جمهوری است اما حامد شکیبانیا (تهیه کننده) و کمیل سوهانی (کارگردان) تمام تلاششان را کرده اند که کار ظاهر یک کار سفارشی نیابد و تا حد زیادی هم موفق بوده اند. سوهانی برعکس بسیاری از مستندهای مساله محور توانسته است از پس ابعاد ناتمام مساله اش تا حد خوبی بربیاید و در پیچ و خم پرداختن به مساله گم نشود و بتواند مهار پژوهشهای فراوانش را در دست بگیرد. سوهانی ابتدا به دهه 30 و اجرای اصل 4 ترومن می رود و ریشه بسیاری از مشکلات آبی امروز را در توسعه و مدرن شدن نامتناسبی جستجو می کند که از دوران پهلوی پایه هایش گذاشته شد. سپس ماجرای مرگ کارگردان امریکایی مستند بادصبا در سدکرج را تعریف میکند و بعد از آن به ریشه های امروزی ماجرا می پردازد. ریشه هایی همچون: سدسازی و مهار بی رویه آبهای تجدیدپذیر، سیاست زدگی در تصمیمگیریهای کلان، اجرای پروژه محکوم به شکست انتقال آب و ضعف فرهنگ مصرف. در این بین هم با کارشناسان همراه می شود، هم با مستندسازان و هم با مردم و بویژه کشاورزان آسیب دیده از کم آبی. به اصفهان و همدان و چهارمحال و ارومیه و هرمزگان هم سفر میکند و به هیچ وجه از مرکز نمیخواهد تمام مشکلات را حل کند و اتفاقا از مرکز نشینان هم بابت بی خیالیشان نسبت به بحران انتقاد میکند.
در فیلم تمام مسولان و دولتهای پس از جنگ مورد انتقاد قرار میگیرند، گرچه به دلیل یک پلان اضافه، انتقاد از دولت احمدی نژاد بوی تمسخر هم میگیرد و دو سه پلانی در تمجید از عدم ادامه برخی روندهای غلط گذشته در دولت فعلی سخن گفته می شود. ولی بازهم نمیشود گفت فیلمساز تلاشی برای رعایت انصاف نکرده است و بیان اثر سیاست زده نمی شود.
فیلم ملقمه ای است از انواع ابزارهای روایتگری، ولی کنار هم قرار گرفتن این اجزاء به زیباتر شدن کار کمک کرده است: نریشن رسمی که گاه اول شخص جمع است و همراه کننده و گاه سوم شخص است و گزارش دهنده، آرشیو، دوربین مشاهده گر، مصاحبه اختصاصی و میدانی،  دیزالوهای نشان دهنده گذر زمان، تصاویر هوایی کمک کننده و راوی درون قاب. گرچه این آخری قدری اضافه بنظر می رسید و مستند بدون حضور راوی درون قاب هم آسیب چندانی نمیدید. چون تا آخر تعریفی از مستندساز درون قاب نمی شود و پیوند چندانی بین او و مستند برقرار نمی شود و صرفا به تولیدی بودن تصاویر تاکید میکند و بس.
نقد مفصل مستند زمان بیشتری می طلبد، چرا که از سر انصاف تولید و تدوین آن زمان و رنج بسیاری برده است. ولی یکی از راه های احیای سینمای مستند ایران حرکت به سمت تولید این چنین مستندهای کل نگر و مساله محور است. مستندهایی که مکمل مستندهای جزء نگر و سوژه محورند و با نگاهی از بالا به دنبال طرح کردن مسایل و یافتن ریشه ها و راه های برون رفت از آنند. و چه بهتر است که این گونه مستندها را مستندسازانی بسازند که خود و آینده شان را در همین خاک تعریف کرده اند و مشتاقند تمام مشکلات کشورشان به دست خود مردم، حکومت و  انقلاب حل شود. جالب است که سوهانی به سیاق مستند پیشینش 《جای خالی》 پایان بندی خود را به جای خارج از مرزها، روی گذشته نه چندان دور خودمان متمرکز کرده است و به جای پیشنهاد به مدرن شدن و غربی شدن، راه حل بحران آب را در مهربانی با طبیعت همچون مقنیان دیرین ایرانی معرفی نموده است. مادرکشی را بایست از بختهای اصلی جوایز جشنواره امسال دانست، البته اگر مذاق سوژه محور و جزء نگر داوران، مجالی برای برجسته شدن چنین مستندهایی بیافریند. انتهای پیام/ج

http://fna.ir/2EE08V





94/09/26 - 00:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن