تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799103928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کباب، میراث ناملموس بناب


واضح آرشیو وب فارسی:نصر نیوز: نصر: دیدن کبابی های متعدد در بناب امری شایع و دیدن نام کباب بنابی در شهرهای استان های اطراف نیز عادی تلقی می شود.به گزارش نصر، همزمانی نخستین جشنواره ملی کباب بناب و ثبت ملی آن در تیرماه 1394 و رونمایی از لوح ثبتی کباب بناب در این شهرستان تاثیر به سزایی در شور و نشاط مردم بناب و کباب پزان داشت. میراث ناملموس نمادی از فرهنگ از زمان شکل گیری تمدن بشری انسان همواره برای حفظ و تداوم آن در تلاش بوده است. برای تحقق آن سازمان یونسکو به عنوان ارگانی جهانی از سال 1945 تشکیل شده و فعالیت های خود را آغاز کرده است. در ابتدای امر فعالیت های این سازمان محدود به صیانت از بناها و محوطه های تاریخی بوده است. بناهای تاریخی اگرچه بخشی از فرهنگ و اندیشه نیاکانمان هستند و مرمت، احیا و ثبت شان گامی در جهت حفظ تمدن بشری تلقی می شود اما دغدغه بشر در دنیای امروزی نه فقط حفظ بناهای تاریخی بلکه اهمیت دادن و زنده نگه داشتن اندوخته هایی است که نسل به نسل از گذشتگان به ارث رسیده است. انسان ها با درک ضرورت این موضوع به زندگی خود رنگ و بویی دیگر می دهند. رنگ و بویی که برای هر کشور، شهر و منطقه عطر خاص خود را دارد. ارزش این میراث که از آن با عنوان میراث ناملموس یاد می شود؛ زمانی بیشتر نمایان می گردد که با روند جهانی سازی و یکی شدن فرهنگ ها روبه رو هستیم، در چنین دنیایی خرده فرهنگ ها و آیین ها در معرض خطر قرار گرفته و زمینه فراموشی آنها فراهم می شود. امروزه دغدغه دلسوزان فرهنگ و تاریخ بشر معطوف به این بعد از دستاوردهای بشری شده است و بر آن شده اند تا به حفظ این فرهنگ های اصیل در میان ملت ها و اقوام مختلف اقدام کنند. میراث ناملموس در سال 2003 توسط سازمان یونسکو به تصویب رسید و معرف آن دسته از میراثی است که در درون بافت و زندگی انسان ها جاری است. در معنای کلی تر دستاوردهایی معنوی و شفاهی که در طی زمان با مسائل انسانی گره خورده اند. علی فلسفی کارشناس مردم شناسی در تعریف میراث ناملموس می گوید: میراث فرهنگی دارای دو بخش مادی و معنوی است. بخش ملموس و مادی شامل آثار، بناها و محوطه های تاریخی است. بخش معنوی یا همان میراث ناملموس مشخصاً مربوط به آیین ها وآداب و رسوم هستند که جشن ها، اعیاد و انواع مراسم را دربرمی گیرد. بخش دیگری به ادبیات شفاهی مان اختصاص می یابد. برای مثال زبان، قصه ها، مثل ها، ترانه ها و سرود ها است. مورد بعدی مهارت و تکنیک ساخت صنایع دستی مان محسوب می شود. برای مثال در مورد هنردستی ورنی که از شهرت بالایی نیز برخوردار است، مهارت بافت آن به عنوان میراث ناملموس ثبت شده است. همچنین دانش های بومی در رابطه با طبیعت و کیهان جزو میراث ناملموس به شمار می رود. فلسفی در این زمینه به دانش کشاورزی اشاره می کند که شخم زدن به شیوه سنتی را می توان یک دانش بومی در رابطه با طبیعت دانست که قابلیت ثبت دارد. وی هنرهای اجرایی را به عنوان بخش دیگری از میراث ناملموس معرفی می کند. با توجه به گستردگی تعریف میراث ناملموس می توان ابعاد مختلفی از آن را درسرزمین مان جست و جو کرد. از طرفی شناسایی و حفاظت از این میراث فرهنگی بشر نیازمند تلاشی همه جانبه در میان مسئولین، کارشناسان امر و مردم عادی است. بسیاری از این فرهنگ ها و آیین ها به گونه ای در زندگی روزمره ما عجین شده اند که نمی توان آن ها را از متن زندگی جدا دانست. از میان این رسوم می توان به نقش غذا در زندگی انسان ها و ارتباط تنگاتنگی که از آغاز خلقت بشر با او همراه شده اشاره کرد. نقش غذا در فرهنگ غذای ملل گوناگون را می توان نشانه ای از فرهنگ آن جوامع دانست. غذا در ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد. بهانه ای برای دور هم جمع شدن افراد می شود و بخشی از زمان افراد حاضر در جمع، به صحبت درباره آن می گذرد. غذا با اعتقادات مذهبی انسان ها پیوند خورده است. در کشور ما روزهای محرم و رمضان غذاهای مخصوصی دارند. جشن ها، عروسی ها و سوگواری ها در شهرهای مختلف غذاهای خاصی دارند. هم چنین روزهایی نظیر شب تحویل سال نو، چهارشنبه سوری، شب یلدا و بسیاری دیگر در حافظه جمعی، غذاهای مخصوصی را می طلبند. در سیر زندگی انسان ها نیز می توان ارتباط جدا نشدنی فرهنگ و غذا را شاهد بود. غذایی که برای کودک تازه دندان درآورده پخته می شود، آش پشت پا، که برای مسافر می پزند؛ همگی به نوعی نشانگر نقش غذا در زندگی، فرهنگ و ارتباطات انسان هاست. کباب، غذای محبوب ایرانی در یک سرزمین با وجود تفاوت های فرهنگی می توان عادات غذایی مشابهی را یافت و اشتراکات فراوانی را در غذاها، مواد به کار گرفته شده، آداب غذایی و... شاهد بود. اما همین تنوع فرهنگی و گستردگی سرزمین، موجب تفاوت های غذایی می شود که با تفاوت جغرافیا، اقلیم و آداب و سنن مردمانش در شکل ها و غالب های گوناگون عرضه می شود. از میان غذاهای معروف و محبوب ایرانیان می توان به "کباب" اشاره کرد. این غذا در اشکال گوناگون در اغلب مراسم ارائه می شود و از غذاهای مرسوم خانواده های ایرانی است. اما آشنا بودن مردم آذربایجان با نام کباب سابقه ای طولانی دارد؛ که در میان انواع کباب های ایرانی "کباب بناب" با نام شهر خود شهرتی فراوان یافته است. بناب، شهر کباب بناب شهری واقع در جنوب غربی آذربایجان شرقی و مرکز اصلی طبخ کباب سنتی این منطقه است. دیدن کبابی های متعدد در بناب امری شایع و دیدن نام کباب بنابی در شهرهای استان های اطراف نیز عادی تلقی می شود. جغرافیایمان را که وسیع تر کنیم شاهد تابلو کباب بناب در غذاخوری های بین راهی تا سایر شهرهای ایران خواهیم بود. اما این نام تنها محدود به غذا خوری های بین راهی نمی شود. در پایتخت نیز غذاخوری هایی را می توان دید که در لیست شان نام کباب بناب به چشم می خورد. از غذاخوری های بالای شهر گرفته تا غذاخوری های جمع و جور پایین شهر. ثبت ملی شدن شیوه پخت کباب تاریخچه کباب بناب به دوره قاجار باز می گردد و شیوه پختش به صورت استاد شاگردی همچون یک هنر سنتی سینه به سینه انتقال یافته است. آنچه موجب شهرت کباب بناب شده است؛ علاوه بر سابقه اش شیوه خاص پختش است. شیوه ای که آن را از سایر کباب های معروف مجزا ساخته و مزه خاصی را به آن بخشیده است. مهدی صفی خانی از کباب پزهای شناخته شده بناب، در این باره می گوید: 75 سال پیش صمد آشپزباشی از کباب پزان معروف بناب در قسمت اصلی بازار و در تیمچه کباب پزان که مرکز اصلی کباب پزی بوده؛ فعالیت خود را آغاز کرده است. کار مهمی که صمد آشپزباشی انجام داده، حفظ روش سنتی پخت کباب بوده است. وی در طعم کباب، شیوه جدیدی را به کار گرفته است. کباب پز حرفه ای باید یک کنده چوب گردوی بزرگ را در کباب پزی اش داشته باشد. در مراحل پخت کباب ابتدا گوشت های خامِ بره یا بز را روی کنده گذاشته و با ساطور بزرگ آن را خرد می کند؛ درحدی که گوشت شیره اش را پس دهد. این کار مهارت خاص کباب پزی را می طلبد که در ادامه نیز باید آن را بر روی سیخ بزرگ و پهنی قرار دهد. در میان کباب پزان حرفه ای خبری از کباب پزهای برقی یا گازی نیست و شعله های اجاق کباب پزی با زغال روشن می شود. البته در شهرت این کباب موارد دیگری مانند نوع گوشت، طریقـه استفاده از پیاز خرد شده و موارد جزیی دیگر مطرح هستند. علاوه بر آن در گذشته وجود کاروانسراهای بناب نیز در شهرت این کباب بی تاثیر نبوده اند . صفی خانی درباره تعداد کباب پزی های بناب می گوید: اکنون تعداد قابل ملاحظه ای از کباب پزی ها در ورودی های شهر و باقی در درون شهر هستند. وی ادامه می دهد: بیشترین صنف در بناب را کباب پزی ها و قصابی ها تشکیل می دهند و هر روز بر تعدادشان افزوده می شود. از طرفی استقبال بیشتر مردم موجب افزایش تعداد کباب پزی ها نیز می شود. نقطه آغاز پی بردن به ویژگی های منحصر به فرد کباب بناب، توسط صمد آشپزباشی از 75 سال پیش آغاز شده و توسط کباب پزانی که این شیوه پخت را رعایت کرده اند و آن را در شهرهای دیگر ترویج داده اند ادامه یافته است. اما قدم بعدی را برای حفظ این غذای ایرانی که به بخشی از فرهنگ بومی مردم منطقه تبدیل شده است تشکل های مردمی و مسئولین دولتی انجام دادند. محمد رحمت پور درباره ثبت شیوه پخت کباب بناب در فهرست آثار ملی می گوید: پرونده کباب بناب در سال 1391 در شورای ثبت استانها مطرح و به دفتر مرکزی ثبت آثار پیشنهاد شد. ولی در تهران پرونده با داشتن ایراداتی رد شد. بعدها با پیگیری هایی که از طرف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و دبیرخانه شورای ثبت انجام شد؛ نهایتا در تاریخ 22/4/94 این پرونده در تهران به ثبت ملی رسید. آینده کباب بناب همزمانی نخستین جشنواره ملی کباب بناب و ثبت ملی آن در تیرماه 1394 و رونمایی از لوح ثبتی کباب بناب در این شهرستان تاثیر به سزایی در شور و نشاط مردم بناب و کباب پزان داشت. رحمت پور در توضیح ثبت این پرونده می گوید: کباب بناب در فهرست آثار ناملموس ایران، در بخش مهارت در هنرهای دستی و سنتی قرار گرفته است. از طرفی چون در برخی کباب پزی ها شکل ابداع شده اولیه آن به مشتریان ارائه نمی شود؛ با ارائه جنس نامرغوب از اعتبار و شهرت آن کاسته می شود. بنابراین این پرونده در دسته نمونه های در خطر میراث ناملموس به ثبت رسیده و اگر تدابیری برای حفظ و احیای آن در نظر گرفته نشود ممکن است این شیوه پخت به فراموشی سپرده شود. با ثبت ملی کباب بناب، تاحدودی نگرانی ها از بابت فراموشی روش پخت و عمل وری آن کمتر شده است و امید می رود که این محصول بتواند با عرضه در سطح بین المللی به یک برند غذایی کشور تبدیل شود. فلسفی با مهم دانستن نقش مردم محلی در حفظ این میراث فرهنگی می گوید: در حوزه میراث ناملموس وظیفه سازمان ها و ادارات محدود به شناسایی و ثبت آنها است. اما حفظ، احیا و نگهداری آن بیشتر بر عهده مردم منطقه و نهادهای خصوصی است. از آنجا که میراث ناملموس بخشی از فرهنگ بومی مردم محسوب شده و از جاذبه های فرهنگی مناطق هستند نقش مردم در حفاظت از آنها باید پر رنگ تر از نهادهای دولتی باشد. مهدی صفی خانی در این خصوص نظر متفاوتی دارد. وی بر این باور است که نظارت ادارات و دستگاه های دولتی بر کباب پزی ها می تواند از رواج روش ها و اصول نامشخص در روند پخت جلوگیری کند؛ چرا که دخالت و مشارکت مردم به تنهایی نمی تواند برای حفظ این اثر ناملموس موثر باشد. بی شک ثبت پرونده کباب بناب در فهرست میراث ناملموس کشور می تواند سبب رشد و معرفی بیشتر این شهرستان و توسعه گردشگری و ارتقا جایگاه اقتصادی، تجاری شهر بناب گردد. با همه این تفاسیر می توان گفت حفظ میراث ناملموس ملت ها همانند ساده ترین و معمول ترین مواردی که شاید از دید انسان امروز بسیار ناچیز و حتی غیر معمول باشد در بلند مدت کمک بزرگی به آن بخش ازفرهنگ جوامع می کند که انسان ها در مواجه با آن حس هویت خود را باز می یابند و دست آخر به پیوندهای فرهنگی در میان اقوام و ملل گوناگون منجر می شود. ............................ گزارش از لیلا انصاری ...........................


سه شنبه ، ۳آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نصر نیوز]
[مشاهده در: www.nasrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن