تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802813691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نشست نقد «پدر آن دیگری» در ارسباران مطرح شد؛ صمدی:گول خوردم از فجر کنار رفتم/ مگر فیلم ساختن انشاء است که خواسته می‌شود فضا را برای برخی دیگر باز کنیم؟!


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست نقد «پدر آن دیگری» در ارسباران مطرح شد؛
صمدی:گول خوردم از فجر کنار رفتم/ مگر فیلم ساختن انشاء است که خواسته می‌شود فضا را برای برخی دیگر باز کنیم؟!
یدالله صمدی گفت: وقتی از من خواسته شدکه با کنار رفتن از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر فضا را برای جوان‌ها فراهم کنم گول خوردم. مگر فیلم ساختن انشاء نوشتن است که از یک سری خواسته شود فضا را برای عده ای دیگر باز کنند؟!

خبرگزاری فارس: صمدی:گول خوردم از فجر کنار رفتم/ مگر فیلم ساختن انشاء است که خواسته می‌شود فضا را برای برخی دیگر باز کنیم؟!



به گزارش خبرگزاری فارس، نشست نقد فیلم« پدر آن دیگری » آخرین ساخته «ید الله صمدی» شامگاه دوشنبه 11آبان ماه ساعت 6 با حضور یدلله صمدی نویسنده وکارگردان، طهماسب صلح جو منتقد، بنفشه صمدی ومهدی یارعزیزی بازیگران فیلم، دکترجوادحاتمی مشاورفیلمنامه و روانشناس کودک و پرنوش صنیعی نویسنده در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد . یدالله صمدی ضمن اعلام اینکه این فیلم برگرفته از کتاب «پدرآن دیگری» نوشته « پرینوش صنیعی» است گفت : زمان نگارش فیلم نامه ازبیشتر فصل های کتاب استقبال کردم و انتخاب زمان 20 سال پیش به چندین دلیل اتفاق افتاده یکی اینکه آن زمان موبایل وجود نداشت ولی امروزه وجود دارد و مزاحم نوشتن و فیلم ساختن و فعالیت می‌شود. روابط قصه در نبود موبایل باورپذیرتر است . از سویی دیگر مزاحمتی که نیروی انتظامی برای دختر و پسر فیلم ایجاد می‌کند در آن زمان بیشتر اتفاق می‌افتاد . این کارگردان درادامه افزود: گاهی از من سوال پرسیده می شود که چرا پلان های پیچیده و نورپردازی های عجیب و غریب در فیلم دیده نمی شود. باید بگویم قبلا در فیلم هایم ثابت کردم توانایی انجام تکنیک های پیچیده را دارم اما این داستان و این قصه اینقدر نجیب و ساده بود که دوست نداشتم این روایت ساده را با تکنیک های تعویض و لنز و نور و... آلوده کنم . وی در خصوص رفتار پدر، مادر و اطرافیان بچه درفیلم خاطرنشان کرد: همیشه این درک متقابل که مشکلات برای تمام شخصیت هایی که در فیلم دیده می شوند وجود دارد. در این فیلم ما با پدری که درگیر کار و زندگی است  و مادری که نمی تواند او را درک کند مواجه هستیم. مادر بزرگ مادر شهاب که هنوز سنتی است و دیجیتالی نشده و کتاب می خواند و می تواندتنهاکسی است که  شهاب را درک می کند وبه او می گوید من هم جای تو بودم همین کارها را انجام می دادم و با نوه اش همسو می شود. این کارگردان در مورد انتخاب بازیگران کودک و نوجوان فیلم اظهارداشت: حدود 400 کودک و نوجوان برای انجام تست به دفتر ما آمدند و دو نوجوان برادر و پسر عمو شهاب در روزهای آخر بود که انتخاب شدند. اما خود شهاب تنها چند روز قبل از فیلم برداری به همراه پدر و مادرش به دفتر ما آمدند و من با ورود او به دفتر احساس کردم پسر بچه 6 ساله ای را که می خواستم هم باهوش ، با استعداد و هم حرف شنوی داشته باشد را پیدا کردم . حالایک پسر که آشنایی با سینما و صحنه ندارد باید نقشی بدون دیالوگ را  تنها با به کار گیری زبان بدن و نمایش حس ها در صورت بازی می‌کرد . این کاری است که بسیاری از بازیگران حرفه ای سینما از آن عاجزند. اما مهدی یار عزیزی بسیار خوب توانست از پس این کار بر بیاید. ما صحنه ای را که او باید لباس عروس را قیچی میکرد از او تست گرفتیم بدون اینکه هیچ ابزاری در دفتر موجود باشد او توانست به خوبی تست را انجام دهد . صمدی درادامه اظهاراتش افزود:  درخصوص علت عدم حضور فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر باید بگویم وقتی فیلمی از بخش مسابقه کنار گذاشته می‌شود لاجرم هنرنمایی تک تک عوامل فیلم از جمله موسیقی و بازی ها و ... نادیده گرفته می‌شود. چون استقبال عمومی در جشنواره برای تماشای فیلم های بخش مسابقه بیشتر است. امروز ما جوان هایی داریم که فیلم های خوبی می سازند و هر کدام از ما دو نسل دیدگاه خودمان را داریم و وقتی از من خواسته شدکه با کنار رفتن از بخش مسابقه فضا را برای جوان‌ها فراهم کنم گول خوردم چرا که باید زمینه رقابت همه به صورت برابر وجود داشته باشد. مگر فیلم ساختن انشاء نوشتن است که همه یک موضوع واحد را تعریف و از یک سری خواسته شود فضا را برای عده ای دیگر باز کنند، در فضای فیلم سازی هر کس نگاه خودش را دارد. طهماسب صلح جو منتقد گفت: مدت ها بود چنین فیلمی از آقای صمدی ندیده بودم و پس از تماشای آن غافلگیر شدم. این فیلم ساده و روان اما پر از حرف های لایه لایه است . سادگی فیلم مانند نقاشی های کودکانه ای است که در تیتراژ ابتدایی دیده و حرف درون آنهاست. کودکان سعی می کنند با نقاشی هایشان چیزهایی را بیان کنند که ادبیات و زبان و توانایی آنها در انتخاب واژه ها این اجازه را به آنها نمی دهد. فیلم سعی می کند فضای درخشان نقاشی های ابتدای فیلم را به تصویر کشد. فیلم با اوج و فرودهای زیاد و شرایط تلخ و تراژدی هیچ گاه ژست تراژدی نمی گیرد و تمام مدت رنگهای شاد و شفاف و گرم در فیلم جریان دارد مانند همان نقاشی های ابتدای فیلم با این حال که به معضل پیچیده اجتماعی و خانوادگی اشاره می کند اما شادابی کودکانه اش را از دست نمی دهد. این منتقد درادامه افزود: هنر یک قلمرو و جهان فرضی است و هیچ گاه نمی توان دنبال مصداق واقعی اتفاقات در جهان واقعی بود زیرا هنر فلسفه زندگی را بیان می کند و شکل کلیشه ای اعتراض هیاهو است اما کودک این فیلم تعمدا سکوت می کند. این فیلم به نظرمن درباره نسل جوان امروز جامعه است . بچه این فیلم الان بزرگ شده و نسل جوان امروز را تشکیل داده که به جای اینکه اعتراض کند حرفی نمی زند و ما آسیب های اجتماعی این رفتار را در زندگی امروزمان می بینیم. تصور م از نشانه های درون فیلم این است که کودک نمی خواهد مانند آدم هایی باشد که در اطرافش هستند و همه آنها دروغ می گویند. او نمی خواهد حرف بزند زیرا اگر حرف بزند باید مانند آنها دروغ بگوید. من به خوبی به یاد دارم که کودکان 20 سال پیش چگونه مجبور می شدند دروغ بگویند و همان نسل امروزه بزرگ شده اند و دروغ به عنصر اصلی زندگی ما ایرانی ها بدل شده است . جامعه ای که دروغ را به عنوان راه حل اصلی می پذیرد عواقب آن را سالهای بعد خواهد دید. این لایه اصلی درونی فیلم است . بچه پس از گم شدن در کنار نسلی دیده می شود که دوران آنها گذشته است و آنجا آرامش می یابد. تراژدی این کودک و این نسل در چنین فضایی اتفاق افتاد . این کودک نماینده نسلی است که در شرایط خاص رشد می کند و این چنین جامعه ای پیامد های خود را خواهد داشت. گفتن دروغ کودکانه با اینکه بخواهی خودت را و وجودت را پشت دروغی پنهان کنی بسیار تفاوت دارد. از سویی دیگر این فیلم درد کودکان را بیان می کند و از این جهت نیز فیلمی ارزشمند است . پرینوش صنیعی نویسنده کتاب پدر آن دیگری درباره چرایی نگارش این کتاب گفت :یکی از مسائلی که می خواستم در این کتاب بیان کنم تفاوت بین عشق پدری و مادری است. من این کتاب را 10 سال پیش نوشته ام. همان زمان به نتایج تحقیقی برخوردم که نشان می داد پدران فرزندان معلول تحمل بچه های ناتوان را ندارند و درصد بالایی از آنان زندگی را ترک و مسئولیت نگهداری اینگونه فرزندان را به مادران می سپارند. پدران برای دوست داشتن فرزندان خود شرط دارند. آنها فرزندان موفق و توانا را بیشتر دوست دارند. عشق پدری شرط و شروط دارد اما عشق مادری نه . اینکه پدر همواره عصبانی دیده می شود او خسته از سرکار می آید با خرابکاری های این بچه مواجه می شود . اتفاقا پدر این فیلم آدم خوب و زحمت کشی است و دست بزن ندارد. اینکه ما در مقام بیننده از رفتار او ناراحت می شویم به خاطر بازتاب رفتارهای خودمان است که روی پرده می بینیم. این نویسنده درادامه خاطرنشان کرد: مساله تاخیر در گفتار چندین عامل دارد که کودک این فیلم از بعضی از آنها برخوردار است مانند فرزند دوم بودن در بین بچه اول موفق و بچه سوم با جنس مخالف دوست داشتنی. همین طور تفاوت های فردی نیز در این زمینه موثر است . در این میان واکنش اطرافیان نسبت به مشکل او نیز خیلی مهم است . آنها اینقدر این موضوع را حاد می کنند که باعث ایجاد ترس و اضطراب بیشتر در بچه می شود واین مشکل را پیچیده تر می کند. تا جایی که بچه از این توانایی عدم حرف زدن برای مقابله و آزار دیگران استفاده می کند. حتی این رفتار می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد. بنفشه صمدی بازیگرفیلم ضمن بیان این که ارزش های هر فیلم باید در اشل آن فیلم ارزیابی شود اظهارداشت : مثلا کودکی که بر اثر جنگ و از دست دادن والدینش از تکلم بازمانده خیلی شرایط متفاوتی دارد نسبت به کودکی که بر اثر داشتن مشکلات خانوادگی حرف نمی زند. همین طور مثلا شکوه یک فیلم حماسی با شکوه لحظه ای که یک کودک برای اولین بار مادر خود را صدا میزند بسیار فرق دارد. درباره بازی های ساده این فیلم نیز می توانم بگویم که اگر بازی های خاص و بسیار تکنیکی از سوی بازیگران ارائه می شد به فضای فیلم نمی خورد و در اشل فیلم نمی گنجید. این فیلم روایتی ساده از یک خانواده کوچک ایرانی است . دکتر حاتمی مشاور روانشناسی درباره فیلم گفت : نمی شود در یک فیلم تمام جنبه های یک اختلال را به تصویر کشید. مساله این فیلم ارتباط برقرار کردن است که در سال های ابتدایی زندگی فرآیند دل بستگی به مادر مهم بوده و چیزی به نام پذیرش بدون قید و شرط از سوی مادر وجود دارد. اما پدران بچه هایی با توانایی بیشتررا دارند دوست دارند. مقایسه ای که پدر خانواده بین شهاب و دیگر بچه ها انجام می دهد باعث گسترش مشکل می شود. مهدی یار عزیزی بازیگر نقش شهاب گفت : بازی کردن در این فیلم برای من خیلی سخت نبود و آن صحنه ای را که با پدرم آشتی کردم را بیشتر دوست دارم. این جلسه نقد و بررسی با پرسش و پاسخ بین میهمانان و مخاطبان ادامه یافت و به پایان رسید. انتهای پیام/                                                                                     



94/08/13 - 14:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن