تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803990043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اکران یک فیلم بعد از ۱۲ سال/ «خواب تلخ» امیریوسفی تعبیر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


اکران یک فیلم بعد از ۱۲ سال/ «خواب تلخ» امیریوسفی تعبیر شد فرهنگ > سینما - بعد از ۱۲ سال، نخستین فیلم بلند محسن امیریوسفی در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش در می‌آید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۱۲ سال از ساخت «خواب تلخ» می‌گذرد، نخستین فیلم بلند محسن امیریوسفی، که در بیش از ۴۰ جشنواره حضور پیدا کرد و جوایزمتعددی به دست آورد. محسن امیریوسفی برای ساخت نخستین فیلم بلند خود موضوع عجیبی را انتخاب کرده بود: «یک مرده‌شوی که با عزرائیل درگیر می‌شود». او پیش از این نیز و در حوزه فیلم کوتاه و سینمای مستند به سراغ موضوعات عجیب و غریب رفته بود، اما عجیب‌تر از موضوعات و سوژه‌های آثارش، نگاه خود او به این اتفاقات و روایت بود.
پیش از آن که «خواب تلخ» هم در کن جایزه بگیرد و هم در جشنواره‌های خارجی دیگر خوش بدرخشد، امیریوسفی با فیلم‌های کوتاه «دست‌های سنگی» و «کاروان» توانسته بود توجه منتقدان و اهالی سینما را به خود جلب کند با این حال وقتی به سراغ «خواب تلخ» رفت، یازده ماه باید صبر می‌کرد تا مجوز این فیلم صادر شود.
بعد از این ۱۱ ماه بالاخره فیلم در سال ۸۲ با بودجه‌ای اندک جلوی دوربین رفت و بعد از ۲۶ جلسه فیلمبرداری به پایان رسید. فیلمی که بخش‌هایی از آن با دوربین دیجیتال که آن سال‌ها تازه وارد سینما شده بود فیلمبرداری شد.
اما اتفاقاتی که برای «خواب تلخ» در کن افتاد از جنس دیگری بود. مخاطبان و علاقمندان سینمای ایران که در جشنواره‌های خارجی معمولا یا به تماشای آثاری ساده و شاعرانه نشسته بودند یا با آثار اجتماعی سینمای ایران روبرو شدند این بار با فیلمی روبرو بودند که جنس دیگری داشت. فضای گروتسک و طنز‌آمیز «خواب تلخ» هم منتقدان را شگفت‌زده کرد و هم مخاطبان را. بدین ترتیب محسن امیریوسفی و «خواب تلخ» راه تازه‌ای را پیش پای سینماگران جدید گشودند و وجه دیگری از سینمای ایران را به جهان را نشان دادند.
دبورا یانگ، منتقد هالیوود ریپورتر در همان سال و بعد از تماشای «خواب تلخ» نوشت که این فیلم اولین کمدی سیاه ایرانی است که طنزی ویرانگر دارد و چهره‌ای جدید و طنازانه از ایران نشان می‌دهد.
اولیویه پر رییس بخش دو هفته کارگردانان ــ همان بخشی که «خواب تلخ» در قالب آن به نمایش درآمده بود ــ نیز در نشست مطبوعاتی فیلم گفت که این فیلم مثل یک سفیه نفضایی بود که یکباره در بخش دو هفته کارگردان‌ها فرود آمد و همه ما را حیرت‌زده کرد.
نتیجه همه این تعریف و تمجیدها جایزه ویژه بخش دوربین طلایی بود که از بخش اصلی جشنواره نصیب امیریوسفی شد. فیلم همچنین جایزه نگاه جوان را از بخش دو هفته کارگردان‌ها گرفت.
یکی از خصوصیات «خواب تلخ» این بود که درست زمانی از نابازیگران واقعی استفاده که هیچ کدام از آثار سینمایی دیگر که با نابازیگر ساخته می‌شدند فیلمنامه کامل با دیالوگ نداشتند اما امیریوسفی با نوشتن دیالوگ‌های کوتاه توانست فیلمنامه‌ای کامل را به تصویر بکشد. دیالوگ‌هایی که خودش می‌گفت از صحبت کردن با تک تک نابازیگران فیلم الهام گرفته است و آنها را به گونه‌ای مستندوار نوشته که به نظر برسد متعلق به خود نابازیگران است.
حضور در بیش از چهل جشنواره جهانی و کسب جوایز متعدد دلیل خوبی بود برای این که فیلم نماینده ایران در اسکار ۲۰۰۶ شود. اتفاقی که نیفتاد و امیریوسفی هم درباره آن سکوت کرد.
اما این شروع ناکامی‌های «خواب تلخ»‌ نبود، بعد از موفقیت‌های جهانی فیلم برای اکران عمومی به مشکل برخورد و در نهایت قرار شد در گروه«آسمان باز» به نمایش درآید. اتفاقی که البته هرگز رخ نداد.
حالا محسن امیریوسفی می‌گوید: «بعد از ۱۲ سال انتظار اکران، حرفی برای گفتن نمانده است.» حرف‌هایی که طی این ۱۲ سال شاید کم‌رنگ شدند اما فراموش نشدند.
۵۷۲۴۴


کلید واژه ها: کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران -




چهارشنبه 6 آبان 1394 - 12:51:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن