تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835513950
وقتی که نقش به تن بازیگر زار میزند!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: به عنوان مخاطب عام حتماً مواجه شدهاید با شخصیتهایی که در دل سریالهای تلویزیونی نمیتوانید آنها را باور کنید و شاید حتی به نظر شما آن اثر به لحاظ ساختار و قصه خوب و قوی است، اما آن کاراکتر بخصوص حضوری منطقی ندارد.
پروژه به لحاظ بودجه مشکل داشته و ما نمیتوانیم بازیگران دلخواهمان را جذب کنیمبه عنوان مخاطب خاص و مطلع از پشت صحنه و شرایط تولید گاهی متوجه میشوید، فلان بازیگر برای فلان نقش انتخاب درستی نبوده و حتی باعث شده نه تنها تماشاگر نسبت به آن شخصیت موضع بگیرد که حتی نقشهای دیگر نیز از این انتخاب لطمه دیدهاند.دست اندرکارانی که در این راستا بسیار شاکی و گلایهمندند نویسندگان اثرند که در این باره بارها و بارها نارضایتی خود را اعلام داشتهاند.
یکی از نویسندگان سریالهای پلیسی یکی- دو سال اخیر معتقد بود به هیچ وجه در سریال انتخاب آقای بازیگر x در سریال ما با پرداخت شخصیت در فیلمنامه مطابقت ندارد و حتی این مسئله میتواند برهم زننده فضای قصه در نظر مخاطب باشد. این نویسنده با سابقه اعتقاد داشت که حتماً تیم تولید هم دوست نداشتهاند کار لطمه ببیند ولی این انتخاب اشتباه یک تنه کار را به نابودی کشانده است. در این مقال تصمیم داریم به دلایل این انتخاب اشتباه و البته تاثیر آن بر روند کیفی کل کار بپردازیم.بودجه
منطقیترین دلیل سالهای اخیر برنامهسازان و در رأس آن تهیهکنندگان و کارگردانان این بوده که پروژه به لحاظ بودجه مشکل داشته و ما نمیتوانیم بازیگران دلخواهمان را جذب کنیم. یکی از سختترین کارها در زمان پیش تولید یک سریال تلویزیونی انتخاب تیم بازیگری است. مقولهای که در همه جای دنیا به شکلی کاملاً حرفهای و از طریق فردی که عنوان انتخاب بازیگر را یدک میکشد انجام میشود. این اتفاق با حواشی بسیاری در کشور ما هم انجام میشود که اگر به یک مسیر درست و سلامت بیفتد حتماً یک اتفاق مهم است که میتواند نفع دو سویه به سود پروژه و بازیگر داشته باشد. بودجهای که به انتخاب بازیگران یک سریال تلویزیونی اختصاص داده میشود میتواند با یک تقسیم منطقی فرضی باشد برای یک انتخاب منطقی، به هر حال مشخصاً ما بر مبنای پولمان آش میخوریم پس چه خوب است اگر اندازه پولمان محدود است به سراغ کاسه آش پر نرویم.
در این سالها هر برنامه تلویزیونی که به سمت تئاتر و بازیگران با استعداد و پر توان تئاتر راه کج کرده چیزی جز پیروزی عایدش نشده است. ما میتوانیم به اندازه داراییهایمان به سراغ بازیگران نخبه و کاربلد تئاتر برویم و با مبلغی واقعی و قابل دفاع تیم بازیگری سریالمان را جمع کنیم.
این نکته که مدیران و حتی خود تهیهکنندگان اعتقاد دارند حضور چهرههای پرطرفدار و جذاب در سریالها عامل پیروزی است قبول ولی بی شک اگر به چهرههای قوی تئاتری فرصت بروز داده شود حتماً با گذشت چند وقت تماشاگر از بازی خوب لذتی میبرد که دیگر به اسم و رسم فکر نمیکند. مدیریت هزینه در انتخاب بازیگر باعث میشود ما به یک تیم یک دست در گروه بازیگران جلوی دوربین دست پیدا کنیم. بارها دیده شده است که مبلغ مورد نظر تهیهکننده برای انتخاب بازیگر به حدی بوده که پروژه فقط میتواند یک بازیگر گران را در اختیار داشته باشد در این شرایط قطع به یقین شکست دو سویه حاصل میشود چرا که پارتنر آن بازیگر چهره هر چند توانمند نمیتواند توجه مخاطب را به حضورش جلب کند و حتی بازیگر چهره نیز در این مسیر با این مقوله لطمه خواهد دید.بازیگران تحمیلی
یکسری بازیگر هم هستند که اصولاً سفارش میشوند. در طول سال بارها در تلویزیون دیده میشوند و در این تکرار مکررات شاید فقط یک بار در جای واقعی خود حضور داشته باشند. بازیگران تحمیلی که میتوانند از جاهای مختلف سفارش شده باشند و حتی گاهی در بحث اسپانسر پروژه موثر بوده باشند باید بدانند لطمهای که خود پروژه از حضور آنها میبیند یک بحث است. ناچسب بودن وصله حضورشان از دور آشکار است و عملاً این حضور پر رنگ به تکرار نمیرسد چرا که برگ برندهای از وجود آنها در کار حس نمیشود.بسیاری از کارگردانان در این باره مینالند و از تهیهکنندشان در خفا شکایت دارند که چرا؟!
یکی از کارگردانان جوان این سالها که اخیراً سریالش روی آنتن بوده است میگوید: من تا دقیقه نود ایستادگی کردم تا از فلان آقا برای بازی در این نقش مهم و حیاتی استفاده نکنم ولی دیگر زورم نرسید. این کارگردان عقیدهاش این است تهیهکننده هم تقصیری ندارد ما مجبوریم گاهی تن به آن چیزی بدهیم که هیچ ربطی به دنیای هنر و فیلمسازی ندارد و لطمه آن را هم سالها و بارها خوردهایم و باز خواهیم خورد.
این کارگردان جوان میگوید: آقای بازیگر جوان و تازه کاری که در رساندن اسپانسر به پروژه نقش موثری داشته حتی برای ایفای نقش، نظراتی دارد، به خودش حق انتخاب میدهد و... من وقتی از تهیه کنندهای حتی در عالم دوستی گلهمند میشوم در جواب میگوید که اگر این اسپانسر به پروژه متصل نمیشد اصلاً سریال پا نمیگرفت که شما روی صندلی کارگردان بنشینی!! در این موقع من چه جوابی میتوانم داشته باشم؟!دقیقه نودیها
بازیگران یک سریال به شکلی کاملاً منطقی در طول زمانی مشخص در مرحله پیش تولید انتخاب میشوند. در دقیقه نود آقا یا خانم بازیگر به دلایل مختلف از انصراف به خاطر پیشنهاد بهتر گرفته تا مشکل مالی و تداخل کاری و... از پروژه جدا میشوند چون چند روزی بیشتر تا کلید خوردن کار فاصله ندارد، مجبوریم به تعویض تیم جلوی دوربین که این امکان پذیر نیست پس به اجبار سراغ بازیگری برای همان نقش میرویم. در این شرایط وقتی معلوم میشود بازیگر قبلی با وسواس و درست انتخاب شده که ما به سراغ بازیگری با همان خصوصیات و ویژگیها برویم!
وقتی به جای بازیگری طناز و کمدین با فیزیک درشت میرویم بازیگری لاغر و به لحاظ توانایی در طنز با درجه و جنس متفاوتی میآوریم مشخص است این خانه از پای بست ویران بوده، در واقع آن نقش و کلیت قصه اصلاً به بازیگرش مرتبط نبوده و نمیشود. وقتی یک بازیگر مسن با محاسن به لحاظ گریم ایفاگر نقشی میشود که تا دو روز پیش یک پسر جوان با آن تست دوربین شده چه جوابی میتوان داشت؟! بازیگر مقابل یا پارتنر این نقش میگوید: ما تا دو روز پیش با آقای x درباره این نقش گپ و گفتهایی و حتی تمرین و دورخوانی داشتهایم، با آمدن آقای y اصلاً بازی و نوع نگاه من به پارتنر مقابل تغییر کرده و حس میکنم این انتخاب کاملاً اشتباه باشد. اما چارهای نیست کار از امروز کلید خورده و باید خودم را با بازیگر جدید هماهنگ کنم.
اینکه بازیگری برای این نقش یافت نمیشود یک بحث است و اینکه نقش خصوصیاتی دارد که هر بازیگری میتواند آن را بازی کند بحثی است که بیشتر به یک شوخی میماند. مگر میشود در یک قصه شخصیتی وجود داشته باشد که هر بازیگری با هر خصوصیاتی بتواند از پس آن بر آید.
خیلی از بازیگران تمایل دارند نقشی را بازی کنند که برای خودشان نوشته شده، خیلی از نویسندگان هم هستند که بر اساس یک بازیگر نقشی را مینویسند و تمام ویژگیهای کاراکتر را بر اساس آن بازیگر طراحی میکنند، در این شرایط عملاً نقش از آن بازیگری خاص است که خودش را به لحاظ زمان و درگیری کاری با پروژه هماهنگ میکند. اما در این میان هستند بازیگرانی که به شکل مستمر آماده حضور در هر پروژهای هستند. کافی است بازیگری قراردادش را با پروژهای کنسل کند و ما حضور آن بازیگر را به شکل ثابت در هر اثر با هر ژانری ببینیم.و حرف آخر
اصولاً یک فیلمنامه قوی با کاراکترهای خوش پرداخت و موثر به سازندگانش این اجازه را نمیدهد هر بازیگری را با هر خصوصیاتی به پروژه تزریق کند. قطعاً این تعریف فیلمنامه است که به کارگردان و تهیه کننده این مسئله را تحمیل میکند که چه بازیگری برای آن نقش مفید و موثر است. نقشی که ضعیف، بدون طراحی و شناسنامه در دل یک قصه جای گرفته است نباید برایش متفاوت باشد که چه کسی ایفاگر آن خواهد بود.
گاهی شاهدیم که بازیگران با سابقه و صاحب نام هم با قبول ایفای یک نقش که از آنشان نیست به کارنامه حرفهایشان لطمه میزنند...
یکی از این بازیگران چهره که حتی در سینما هم دارای سابقه چشمگیری است در این باره میگوید: تعریفی که آقای نویسنده از این نقش ابداً با آنچه سر صحنه رخ داد همخوان نبود. جالب است بدانید من سال گذشته رفتم سر یک سریال، قرارداد بستم، با تهیه کننده و کارگردان و نویسنده سه روز نشست و گپ و گفت داشتیم بر سر همه چیز به توافق رسیدیم. روز اول تصویربرداری من تازه متوجه شدم نقش کاملاً کمدی است. در حالیکه هرگز با من نه از سوی نویسنده و نه از سوی کارگردان صحبتی نشده بود.
قاعدتاً انتخاب غلط چه از سوی بازیگر و چه از سوی کارگردان راجع به نقش کمدی و تهیه کننده باعث میشود نقش به تن بازیگر زار بزند و مخاطب خیلی زود متوجه شود این نقش با بازی این بازیگر در نمیآید.بانی فیلماخبار مرتبط :شکست سنگین فیلمهای سفارشی در اکران نوروز!لیلا برخورداری از باند بازی در سینما می گوید!+تصاویرالیزابت امینی:باند بازی در سینما فرصت برای کار به ما نمی دهد
سه شنبه 21 مهر 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
روایت بازیگر مشهور از نقش فروشی فامیلی تا دستمزد ۴۵ میلیونی
علی صادقی از عدم وجود توجیه اقتصادی برای کار و کیفیت پایین و بداخلاقی ها در تولید تلهفیلم های شبکه نمایش خانگی می گوید اگر شرایط درست نشود ممکن است بازی را کنار بگذارم علی صادقی که معمولا جزو بیحاشیههای این عرصه بوده این بار بخشی از حواشی عجیبی که درگیر آنها شده پرده بر میدبازیگران سریال شهرزاد و نقش هایشان
بازیگران سریال شهرزاد و نقش هایشان در سریال شهرزاد ستاره های قدیمی و جدید از نسل های مختلف سینما و تلویزیون حضور دارند و هرکدام گوشه ای از کار را گرفته اند هفته نامه همشهری جوان داستان شهرزاد در تهران سال 1332 و پس از اتفاقات ملی شدن صنعت نفت و هم زمان با کودتای 28 مرداد اتفاقبازیگر زن سریال «آمین»: اولین تجربه در نقش پلیس برایم جالب و چالشبرانگیز بود
بازیگر زن سریال آمین اولین تجربه در نقش پلیس برایم جالب و چالشبرانگیز بود از من برای بازی در این سریال دعوت شد من هم به دلیل داستان تاثیرگذار و شخصیت پردازی قوی و همینطور گروه حرفهای کار را پذیرفتم به گزارش آخرین نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه یک آشا محرابی درباره حضورشعکس های جدید سوگل طهماسبی بازیگر نقش زهرا در سریال کیمیا
سوگل طهماسبی بازیگر نقش زهرا در سریال کیمیا عکس های جدید سوگل طهماسبی سوگل طهماسبیعکس جدید سوگل طهماسبیسلفی سوگل طهماسبیسوگل طهماسبی بازیگر سریال کیمیاعکس مهرماه سوگل طهماسبیسوگل طهماسبی با همکارانشسوگل طهماسبی بازیگر نقش زهرا در سریال کیمیاسوگل طهماسبی و بهنوش بختیاریسوگل طهماسبکارگردان «سزارین» از نقشآفرینی خود در «معمای شاه» گفت
کارگردان سزارین از نقشآفرینی خود در معمای شاه گفت یوسف صیادی از فعالیتهای اخیر هنری خود و راز ماندگاری هنرمندان گفت یوسف صیادی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص فعالیتهای هنری اخیتصاویر بازیگر نقش زیا در سریال قبول می کنم
سوربهی جیوتی Surbhi Jyoti بازیگر زن تئاتر و تلویزیون هند است او نقش زیا در سریال قبول می کنم را بازی می کند سوربهی جیوتی Surbhi Jyoti بازیگر زن تئاتر و تلویزیون هند است او نقش زیا در سریال قبول می کنم را بازی می کند سوربهی جیوتی قبل از ظاهر شدن در فیلم و تلویزیون دنقشه راه انجمن های علمی در وزارت علوم تدوین می شود
یک مسوول نقشه راه انجمن های علمی در وزارت علوم تدوین می شود مشهد- ایرنا- مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت نقشه راه انجمن های علمی سراسر کشور با رویکرد حمایت از اتحادیه ها در وزارت علوم تدوین می شود حسین میرزایی روز شنبه در مراسم افتتاحیه هشتمین دوفارس گزارش میدهد از فاجعه منا تا حضور سلمان رشدی در فرانکفورت؛ وقتی نمیتوانیم جهان اسلام را با خود همراه کنی
فارس گزارش میدهداز فاجعه منا تا حضور سلمان رشدی در فرانکفورت وقتی نمیتوانیم جهان اسلام را با خود همراه کنیمنگاهی به حواشی دیپلماتیک فاجعه منا و خبر حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به نظر میرسد ناتوانی دستگاههای متعدد دیپلماتیک کشور در همراه کردن کشورهای اسلامی امرقمصری در واکنش به نقش خانه موسیقی در جشنواره موسیقی فجر: آقاى مرادخانى لطفا اتاق فکر پشت جریان برگزارى جشنواره
قمصری در واکنش به نقش خانه موسیقی در جشنواره موسیقی فجر آقاى مرادخانى لطفا اتاق فکر پشت جریان برگزارى جشنواره را معرفى کنیدعلی قمصری آهنگساز و نوازنده تار در واکنش به حضور خانه موسیقی در تیم برگزار کننده جشنواره موسیقی فجر در نامه ای سرگشاده اعتراض خود را به این موضوع نشان داد بتقدیر شهردار تهران از بازیگر «هزار دستان»/ گلایه نصیریان از تعطیلی سالن سنگلج
تقدیر شهردار تهران از بازیگر هزار دستان گلایه نصیریان از تعطیلی سالن سنگلج نصیریان در یازدهمین شب از سلسله برنامه های شب های ایرانشهر در خانه هنرمندان گفت هیچ وقت به فکر این نبودم که یک روز وزیر شهردار و از من استقبال و تقدیر کند به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گرو-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها