واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
وحید آقاپور که این روزها نمایش «هرج و مرج منظم» با موضوع جنگ را به صحنه برده است، مطرح کرد: تئاتر ما با کمبود مخاطب مواجه است و علت این است که تماشاگر ما کمتر مسائل و دغدغههای زندگی خود را در نمایشها میبیند و نمایشهایی که روی صحنه میروند عمدتاً یا داستانهای خارجیاند یا به وقایع شهری میپردازند. این کارگردان در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایسنا، دربارهی کار جدیدش گفت: بستر داستانی نمایش «هرج و مرج منظم» با جنگ ایران و عراق ارتباط دارد و بیشتر ماجراها نمایش در قهوهخانهی عشیرهای عرب زبان واقع در یکی از روستاهای مرزی در خوزستان اتفاق میافتد و به روزهای پیش از شروع جنگ میپردازد و با اولین ساعات شروع جنگ نیز پایان مییابد. این کارگردان جوان دربارهی رویکرد این اثر به مقولهی جنگ توضیح داد: این نمایش به واکاوی زمینههای سیاسی-اجتماعیای که منجر به بروز این جنگ شد میپردازد؛ چیزهایی که تا حدودی در نمایشهای مربوط به جنگ کمتر به آنها پرداخته شده است و از این جهت این نمایش نگاه نو و کمیابی به این جنگ دارد. او با اشاره به اینکه متن نمایشنامه در یک فرآیند کارگاهی به نگارش آمده است، در این باره توضیح داد:نویسندگان این نمایشنامه هادی اسلامی و سروش صدوقی هستند که یک کارگاه نمایشنامهنویسی را زیر نظر حسین فداییحسین از نمایشنامهنویسان خوب کشورمان، گذراندهاند و این متن حاصل آن کارگاه است. آقاپور دربارهی گروه بازیگران نمایش نیز گفت: این نمایش 13 شخصیت دارد که بیشتر بازیگران آن از بچههای گروه تئاتر «باران» هستند و عمدتاً دانشجویان غیر تئاتری هستند که تلاش میکنند از نظرگاه رشتهی تخصصی خود به مقولهی تئاتر نگاه کنند. از آنجا که این گروه برای کارگردانی این نمایش از من دعوت کردند، من هم از بچههای همین گروه برای کار استفاده کردم. البته از نگاه یک کارگردان استفاده از بازیگران جوان این حُسن را دارد که در طول کار پذیرش و اتکای آنها به کارگردان تأثیر مثبتی در پیشرفت کار دارد. کارگردان نمایش «شن» دربارهی اینکه آیا این اثر یک نمایش «دفاع مقدسی» محسوب میشود، توضیح داد: این اثر با تعریف تئاتر دفاع مقدس بطور خاص، فاصله دارد چون وقایع داستان چیزی نیست که در جبهه اتفاق بیفتد و بیشتر معطوف به نمایش وضعیت سیاسی-اجتماعی بخشی از ایران پیش از آغاز جنگ است. این نمایش مقولهی جنگ ایران و عراق را مقولهای ابتدا به ساکن قلمداد نمیکند و میگوید این جنگ یکباره رخ نداده و نشانههایی از وقوع آن از پیش مشهود بود که در آن روزها این نشانهها جدی گرفته نشدند؛ نمایش ما به این نشانهها میپردازد. این کارگردان تئاتر با بیان اینکه این روزها تئاتر ما با کمبود مخاطب مواجه است، درباره ی علت این قضیه گفت: یکی از علل آن این است که تماشاگر ما کمتر مسائل و دغدغههای زندگی خود را در نمایشها میبیند و حال و هوای ایرانی در آثار کم است. نمایش ما تا حدی میتواند مخاطب را با زندگی خودش روبرو کند و از این منظر حرفی برای گفتن دارد. او ادامه داد: چیزی که این نمایش را برای من به عنوان یک کارگردان جذاب میکند حال و هوای متفاوتی است که نمایش ارائه میکند. چراکه نمایشهایی که این روزها روی صحنه میروند، عمدتاً یا داستانهای خارجی است یا به وقایع شهری می پردازد. از این جهت گمان میکنم داستان برای مخاطبی که کمتر با این مسائل مواجه بوده جذاب خواهد بود. آقاپور دربارهی انتخاب لهجهی جنوبی و استفاده از برخی دیالوگهای عربی در این نمایش اظهار کرد: به نظر من موضوع زبان و لهجه نه تنها مخاطب را با اثر غریبه نمیکند، بلکه یکی از نقاط جذاب نمایش در ایران این است که بتواند لهجه و زبان نمایشی را که در تهران اجرا میشود ولی داستان آن در تهران نمیگذرد به شکل محلی اجرا کند. بخشی از تلاش ما نیز معطوف به اجرای درست لهجه و زبانی بوده که در این نمایش به کار رفته است تا بتوانیم از این طریق تصویری واقعی از داستان ارائه دهیم. وحید آقاپور در پایان گفت: گروه تئاتر «باران» سال گذشته نیز در تماشاخانه استاد انتظامی در مجموعهی ایرانشهر نمایش «شن» را روی صحنه برده بود. نمایش «هرج و مرج منظم» از 6 تا 24 مهر در همین تماشاخانه روی صحنه رفته است که فکر میکنم در مجموع نسبت به نمایش «شن» جذابتر خواهد بود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]